DICE: Kommende spil kræver 64-bit

Software d.  23. maj. 2012, skrevet af Anonym202158143552 23 Kommentarer.  Vist: 2342 gange.

I år 2013 vil specifikke spil ikke længere understøtte 32-bit OS

 

Digital Illusions Creative Entertainment, skaberen af den fantastisk spilmotor Frostbite, som bl.a. driver Battlefield 3, meddelte i går via. Twitter, at visse af de kommende spil fra firmaet, behøver et 64-bit OS for at kunne virke. Det er nu første gang (så vidt jeg ved) vi ser applikationer tage et så stort, men nødvendigt, skridt, for at tage den bedste udnytte af fordele 64-bit har med sig.

 

I øvrigt anbefaler Johan Andersson, programmør hos DICE, en " god mulighed at opgradere til Windows 8", for 32-bit forbrugerne.

 

 

 

DICE kunne sikkert have optimeret spillene til både 64-bit og 32-bit; dette vil dog formodentlig kræve en hel del ekstra ressourcer. En anden ting er, at dette træk måske er nødvendigt for at udfase det efterhånden aldrene 32-bit, som mange netbooks i dag stadig gør brug af, og ja, en utrolig stor del af verdens befolkning. I øvrigt er det interessant at se, hvordan de kunne have programmeret et spil på 32-bit som sikkert vil sælge ganske fint, men at de i stedet ofrer den sum stabile penge på at tage en risiko ved 64-bit, som meget færre mennesker bruger.

Når det er sagt, så er der dog knapt så mange gamere med deres hardware i orden, som ikke ejer et 64-bit OS.

 

Den primære fordel ved 64-bit er den enorme yderligere RAM-mængde, som der nu kan tages frit hul på - i teorien, vel og mærke. Ikke alle sidder med 16GB, men mon ikke DICE er i stand til at tage en fornuftig beslutning mht. mængden af RAM deres spil vil forbruge.

 

 

 

Kilder:

- Eurogamer

- TH

Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2012 21:22:48
Svar/Indlæg:
718/15
Hvis bare udviklerne ville optimere deres kode til at starte med, så kunne det være at det ligefrem ville være en forbedring.

Men man tør jo næsten ikke tænke på hvordan grafik bliver hvis det bliver kørt i ren 64bit.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
23-05-2012 21:28:00
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvorfor han lige skal nævne opgradering til Windows 8. Det kunne jo lede tanken hen på at de har fået et venligt opkald fra en vis M$... 😉

Men bortset fra det så er det jo samme sag som dengang vi gik over til 32 bit styresystem. Der himlede alle også op om at "jamen hvad med alle dem der kun har 16 bit???".


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2012 21:30:29
Svar/Indlæg:
7765/230

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvorfor han lige skal nævne opgradering til Windows 8. Det kunne jo lede tanken hen på at de har fået et venligt opkald fra en vis M$... 😉

Men bortset fra det så er det jo samme sag som dengang vi gik over til 32 bit styresystem. Der himlede alle også op om at "jamen hvad med alle dem der kun har 16 bit???".

KleitusIV skrev d. 23-05-2012 21:28:00

Ja de fik jo med tiden opgraderet til 32 bit, samme vil nok ske for dem der ikke allerede køre 64 bit.. Hvis de vil spille de spil.. :yes:


Boss302
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2012 21:47:35
Svar/Indlæg:
821/138
(Den primære fordel ved 64-bit er den enorme yderligere RAM-mængde, som der nu kan tages frit hul på - i teorien, vel og mærke. Ikke alle sidder med 16GB, men mon ikke DICE er i stand til at tage en fornuftig beslutning mht. mængden af RAM deres spil vil forbruge)

Win7 32bit kan max klare 4Gb ram, og har alle ikke snart over 4Gb ram? 🙂

Jeg kan kun sige en ting Væk med 32 bit 😀


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2012 21:53:29
Svar/Indlæg:
5750/124
Er jeg den eneste der tænker at den eneste fordel ikke bare er at du har POTENTIELT adgang til større mængder RAM, men måske nærmere at koden ligepræcis er 64-bit i stedet for 32-bit, og derfor TEORETISK er dobbelt så hurtigt eksekveret? 🙂


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2012 22:06:44
Svar/Indlæg:
718/15
#5
springet fra 32bit til 64bit er ikke en fordobling. Det er en MANGE dobling :)

(så store tal forstår min simple hjerne slet ikke) :no:


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-05-2012 22:11:36
Svar/Indlæg:
6367/477
Det var da også på tide! Nu har vi haft windows 64 bit OS siden windows XP stenalderen, nu må vi også se at komme videre!

Ja, jeg ved godt at Linux har kørt med 64bit før windows XP, men der er ikke mange der bruger det.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2012 23:34:11
Svar/Indlæg:
2516/381
Kender mange der ikke har over 4gb ram, har heller ikke selv


xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 00:10:32
Svar/Indlæg:
2587/91
Virker for mig som storm i et glas vand; Spilindustrien kunne lige så vel have fokuseret på bedre udnyttelse af processorkerner, hvad enten de er logiske eller fysiske - selv de mest krævende kan knap nok udnytte quadcores..


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 00:14:39
Svar/Indlæg:
3671/66

Virker for mig som storm i et glas vand; Spilindustrien kunne lige så vel have fokuseret på bedre udnyttelse af processorkerner, hvad enten de er logiske eller fysiske - selv de mest krævende kan knap nok udnytte quadcores..

xt0m skrev d. 24-05-2012 00:10:32


Der er måske ikke decideret brug for denne kraft endnu.
Desuden rammer denne bølge jo til en vis grad CPU'er, da der stadig er nogle som kun er 32-bit.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 00:18:23
Svar/Indlæg:
5872/1286
Hvilke cpu'ere i dag er kun 32bit?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
24-05-2012 00:30:10
Svar/Indlæg:
6367/477

Hvilke cpu'ere i dag er kun 32bit?

Burgurne skrev d. 24-05-2012 00:18:23


Før AMD Athlon 64 og Pentium 4.


#13
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 02:05:49
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 Nu ikke for optimistisk, alene pga. den dobbelt mængde af eksekverbarkode pr. cycle, men måske mere pga. at mange forskellige programdele har mulighed for denne + den åbenlyst eventuelle større mængde adresserede mængde ram :)


#14
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 02:20:35
Svar/Indlæg:
4689/105
Sådan er livet jo nu engang bare. Synes det er helt fint de tager det spring.

Det er jo ikke meget anderledes end folk er blevet "tvunget" over på fladskærms-tv med mpeg-4 tuner (og ja ved godt man kan bruge diverse bokse med ældre tv'er).

Det er en god måde at skabe noget udvikling på, i mine øjne.

Ved ikke lige hvor stort et bøvl det er at skulle kode spil til både 32 og 64-bit, men hvis det er en større omgang, kan man jo så bare håbe de så kan bruge de ressourcer andre steder.

Jeg tror ikke jeg kender nogen der ikke har 64-bit på den computer de spiller på. Det er jo ikke til at købe en pc i dag med færre end 4gb ram, og hvis man har 4gb ram har man som oftest også 64-bit OS). Hvis man finder en med mindre, kan den ikke spille de nye spil allugevel.

Så som sådan tror jeg ikke det er noget der kommer til at "ramme" særligt mange mennesker.

Selv har jeg faktisk slet ikke rørt et 32-bit OS siden Vista kom på markedet. Det var også omkring der, jeg fik 4gb ram.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af CF d. 24-05-2012 02:24:24.


mikam
 
Superbruger
Tilføjet:
24-05-2012 07:55:16
Svar/Indlæg:
873/25
Er der ikke som om tendensen er at spil bruger mere og mere vram, mens det ikke har rykket sig så meget hvad angår systemram? Jeg kan se det i Crysis 2 feks, med en almindelig skærm ligger spillet på 1,6GB vram forbrug i Ultra, mens systemram ligger under 1GB. Jeg har endnu ikke set et spil der kommer over 2GB systemram forbrug og sådan har det jo været siden Crysis 1.
Men det er måske bevidst fra spiludviklernes side, for at tage hensyn til dem med 32bit OS?


Fatboc
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 09:17:15
Svar/Indlæg:
113/4

Er jeg den eneste der tænker at den eneste fordel ikke bare er at du har POTENTIELT adgang til større mængder RAM, men måske nærmere at koden ligepræcis er 64-bit i stedet for 32-bit, og derfor TEORETISK er dobbelt så hurtigt eksekveret? 🙂

1EaR skrev d. 23-05-2012 21:53:29

#6 Nu ikke for optimistisk, alene pga. den dobbelt mængde af eksekverbarkode pr. cycle, men måske mere pga. at mange forskellige programdele har mulighed for denne + den åbenlyst eventuelle større mængde adresserede mængde ram :)

1EaR skrev d. 24-05-2012 02:05:49


Det er kun beregninger med præcision over 32-bit der går hurtigere.
Beregninger der kun behøver 32-bit præcision er langsommere da de bruger den dobbelte plads (64-bit) og det halverer jo mængden af værdier der kan være i cachen og halverer værdien der kan overføres fra RAM osv.

Til linux er de ved at lave så man kan køre programmer der ikke har brug for den ekstra RAM og præcision i 32-bit mode under 64-bit OS for netop at undgå dette
http://en.wikipedia.org/wiki/X...


Fatboc
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 09:28:37
Svar/Indlæg:
113/4

Er der ikke som om tendensen er at spil bruger mere og mere vram, mens det ikke har rykket sig så meget hvad angår systemram? Jeg kan se det i Crysis 2 feks, med en almindelig skærm ligger spillet på 1,6GB vram forbrug i Ultra, mens systemram ligger under 1GB. Jeg har endnu ikke set et spil der kommer over 2GB systemram forbrug og sådan har det jo været siden Crysis 1.
Men det er måske bevidst fra spiludviklernes side, for at tage hensyn til dem med 32bit OS?

mikam skrev d. 24-05-2012 07:55:16

I 32-bit windows kan man ikke adressere mere end 2 GB (med mindre man bruger /3GB switch), så de programmerer nok derefter.

Anandtech skrev i 2007 en artikel om 32/64 bit i Windows og Supreme Commander ramte faktisk de 2 GB i 32 bit Windows.
http://www.anandtech.com/show/...


#18
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 10:06:44
Svar/Indlæg:
5750/124
#16 Deraf også den "TEORETISK" del af min kommentar. For jeg ved udemærket godt at det ikke er tilfældet ret mange steder, men om ikke andet kan det giver os større præcision i vores beregninger 🙂


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2012 20:36:46
Svar/Indlæg:
3854/175
#17 Jeg vil nu mene at du i et 32bit styresystem kan adressere 2^32 bit, altså 4294967296 bit, bedre kendt som 4096 MB

Se selv
http://www.matisse.net/bitcalc...


Fatboc
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2012 00:26:50
Svar/Indlæg:
113/4

#17 Jeg vil nu mene at du i et 32bit styresystem kan adressere 2^32 bit, altså 4294967296 bit, bedre kendt som 4096 MB

Se selv
http://www.matisse.net/bitcalc...

Tha_noob :) skrev d. 24-05-2012 20:36:46

Ja, men Windows opdeler det i 2 dele, en til systemet og en til programmer.
"The virtual address space for 32-bit Windows is 4 gigabytes (GB) in size and divided into two partitions: one for use by the process and the other reserved for use by the system."
http://msdn.microsoft.com/en-u... (v=vs.85).aspx


Slagelse1976
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
26-05-2012 18:16:17
Svar/Indlæg:
16/1
ville være dejligt hvis spillene kunne udnytte alle kerner ....
har store problemmer med CIV V over 150 byer så bliver frygtligt langsomt i spillet kan ik mærke nogen forsel på E8500 core2duo og 2700K OC 4500 mhz ingen forskel i spillet stadig lige langsomt


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2012 18:44:00
Svar/Indlæg:
3671/66

ville være dejligt hvis spillene kunne udnytte alle kerner ....
har store problemmer med CIV V over 150 byer så bliver frygtligt langsomt i spillet kan ik mærke nogen forsel på E8500 core2duo og 2700K OC 4500 mhz ingen forskel i spillet stadig lige langsomt

Slagelse1976 skrev d. 26-05-2012 18:16:17


Har du forsøgt med et andet grafikkort også ?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2012 10:08:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

+1! 😎