Overkill eller fornuft?

HDD/SSD/RAM d.  01. maj. 2024, skrevet af Burgurne
Vist: 1402 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2024 17:34:22
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg har i dag en nvme samsung 970 EVO 3.gen som system-drev. Nu har jeg så købt nyt bundkort, og der er 4. gen nvme controller på. Vil jeg i det daglige kunne mærke hastighedsforskellen på mit nuværende drev og så en samsung 990 Pro gen 4? I benchmark er der jo rimelig stor forskel, men vil jeg også kunne mærke det?

Eller skal jeg bare køre videre med mine 3. gen nvme-drev (1 samsung og 2 ADATA)?

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-05-2024 06:57:28
Svar/Indlæg:
1456/40

Tvivler på, at du ville kunne mærke forskel, med mindre du ofte overføre store filer, arbejder med store videoer filer i et redigeringsprogram. 
Til dagligt brug, mener de fleste, at man ikke rigtig mærke forskel på en SATA SSD og NVMe. 
Dog vil jeg sige, at nogle spil og programmer sagtens kan undnytte NVMe'ens hurtigere overførselhastigheder, når de indlæser indhold (såfremt resten af dit system kan følge med).

 

Jeg ville bare forsætte med de SSD'er du har nu, så længe de har nok plads til dit brug. 
Skal du opgradere pga pladsmangel, så vil det give mening af købe en med PCIe Gen 4/5, dog er det en god ide at tjekke, om den nye SSD du kigger på har DRAM cache eller ej. 
Ville aldrig købe en dramless SSD til styresystem drev, det kan gå til data drevs, men jeg vil altid gå efter en med DRAM cache, da de ikke blive sløvet lige så meget ned ved læsning/skrivning af mange filer hurtigt, fx styresystem filer. 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
02-05-2024 09:04:19
Svar/Indlæg:
6368/477

I og med at Direct Storage ikke rigtigt er implementeret endnu får du reelt set ikke rigtig noget ud af det. Generelt set kan ingen "mærke" forskel. Problematikken ligger i at de NAND der bruges slet ikke er hurtige nok. Hvis du først fylder DRAM cache op, så bliver SSD'en virkelig langsom. Jeg har oplevet nogle komme helt ned på 40MB/s, og det er Gen4 drev.

Selvom du kan køre 200 km/t i din bil, så er hastighedsgrænsen 130km/t i Danmark. Du kan kan altså ikke udnytte din hastighed alligevel, selvom båndbredden er der.

Nye maskiner jeg bygger bruger jeg selv gen3, medmindre en kunde direkte spørger efter gen4, og insisterer efter en forklaring.

I benchmark ser du de vilde hastigheder fordi det reelt set kun er DRAM cache du tester, og ikke selve NAND.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2024 16:00:50
Svar/Indlæg:
5874/1287

narj, jeg bliver på min samsung 970 evo. Den fungerer kun som system-drev, da den, som I er inde på, taber pusten ved store filer. Der er ADATA drevene væsentlig bedre ved store filer, selvom de er lidt langsommere i f eks diskmark.



NielsPeter
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2024 16:03:37
Svar/Indlæg:
246/42

Sidste år opgraderede jeg systemdisken fra en Samsung 960 Evo 500Gb til en Samsung 990 Pro 1TB for at få mere plads. Jeg laver en del billed og videoredigering og spiller også til tider. Jeg kan ikke mærke forskel, pånær hvis jeg åbner en mappe med store billeder (25-30mb stykket), så kommer der billed på ikonerne hurtigere end med den gamle disk.