Er højtaleren sprunget?

Diverse d.  12. april. 2021, skrevet af freak_master
Vist: 1472 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-04-2021 11:08:34
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg håber at der sidder lidt lydnørder her inde, for jeg har meget begrænset forstand på lyd.

Sagen er at jeg fik et godt tilbud på min BMW så skyldte mig at sælge da jeg havde udset mig en anden, denne blev dog solgt for næsen af mig, og i stedet for at haste købe en venter jeg på den rigtige bil.

Jeg blev tilbudt en Kia til 10% af markedsprisen og slog til, skiftede en turboslange så den kørte igen, faktisk en OK bil.

Det er en 2008 Kia Cee'd 1.6 Diesel.

Jeg fandt selvfølgelig nogle nørder der fandt ud af at firmware opdaterer anlæget, også så det kan skyde flere watt ud per kanal, og derved spille højere, og med en meget god og dyb bass, og det er nok her hvor problemet starter.

Jeg kører i over en time om dagen på landeveje hvor jeg stort set er alene, og for at underholde mig selv en smule bliver anlæget blæst igennem. Det har altid spillet "rent", altså ingen skrat fra højtaler, men de er nok spillet på absolut max i en længere periode, og jeg tvivler på at de er blevet skiftet igennem tiden. Den skiftende temperatur i en bil hjælper nok heller ikke.

Nå men problemet er så at pludselig var det som om at jeg fik propper i ørerne, det var dog ikke ørerne der var gal, det var anlæget. Efter at have skruet ned til et mere normalt niveau kom diskanten tilbage, og gik lidt til og fra, og til sidst stoppede den helt, og bassen lyder virkelig slem, dog kun ved venstre fordør, resultatet er at bassen lyder forfærdelig nu.

Jeg har aldrig haft en død højtaler før, er dette normalt, eller kan jeg have brændt forstærkeren af? Den spiller stadig, og kan mærke at døren ryster, så jeg håber lidt på at det bare er en højtaler, men jeg kender slet ikke til disse ting. Kan en fejl i membranen få diskanten helt væk, og give en dårlig bass? Nu hvor det er begge ting.

Selvfølgelig kender jeg ikke kanalerne på forstærkeren, det kan være en kanal foran, og en bagved, eller det kan være en kanal per dør, kan jeg kontrollerer dette på en måde?

Hvordan lyder det i folkets ører? Kan jeg være heldig?

Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2021 13:50:38
Svar/Indlæg:
56/7

Du har nok ødelagt din højtaler. Pil den ud. du kan evt. prøve at sætte den til dit anlæg inde i privaten. Så vil du kunne høre hvordan den lyder. Generelt er de højtaler der er i bilen ikke beregnet til så mange watt.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-04-2021 13:55:47
Svar/Indlæg:
5678/460

vis du kan komme til enhederne så tryk blid på dem .. vis du mærker modstand .. som f.eks vis de kørte på sand papir .. så er spolen der er smeltet og så er den til at udskifte :) .. så kan du håbe du har normal form og størrelse .. eller køre den til en og få sat et "rigtig" anlæg i :) 

 



Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2021 14:09:07
Svar/Indlæg:
56/7

https://www.youtube.com/watch?...

Et YouTube klip med en russer der piller side panelet af døren. Hvis du ikke har prøvet det før.😉

Som #2 beskriver vil du også kunne mærke det.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pappasmirf d. 12-04-2021 14:12:47.


Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2021 14:22:28
Svar/Indlæg:
56/7

Du kan købe ny ved carsound.dk. 

Der kan du købe specifikt til din bil.

Et eksempel på det.

https://carsound.dk/kia-ceed-h...

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-04-2021 18:29:24
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg har forsøgt at lave noget fade for at få den til at spille i individuelle sider. Alt bag i spiller fint, højre for er helt stille, men min far der har kørt i bilen siger at den har været stille i et stykke tid. Den i venstre for lyder helt tosset med bassen.

Min tidligere gamle BMW kan man ikke have uden at lave lidt selv, har selv skiftet kobling, gearkasse samt udskiftning af stempler og topstykke, så at tage dørbeklædningen af bør jeg nok kunne klare, tiden har bare ikke været der, og jeg ved ikke hvordan jeg ser på højtaleren om den er død eller ej.

#1

Det er også mine egne tanker, men er bare rad for at have brændt forstærker af, men det lyder ikke til at ske ret ofte.

 

#2

Jeg skiller den ad på onsdag, har ikke tid før desværre, så vil jeg lige prøve at trykke på den, tak!

 

#3

Det er altid godt lige at have lidt info inden man går i gang, ser dog ret nemt ud, især i forhold til den gamle bil.

 

#4

Tak for link, jeg vidste ikke at dette fandtes, jeg troede jeg skulle ud og lede med lygte efter den rigtige størrelse, det bliver nok sådan et sæt jeg bestiller på onsdag 🙂



phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2021 21:44:24
Svar/Indlæg:
1399/43

Pas på med at sætte dem til stue anlægget bil højtalere har en modstand på 4 ohm stue højtalere er på 8 ohm du risikerer som du selv siger at brænde en udgang af.

Du kan også besøge et autoophug de har tit fine højtalere til at ligge til lige de har pillet ud af trafikskadede  biler.



Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2021 18:51:44
Svar/Indlæg:
56/7

#6 Ikke for at starte en diskussion. Men stue højtaler er ikke kun 8ohm.

finder lige et par eksempler.

Den her er opgivet til 8ohm. Når man kigger i specifikationerne.

https://www.hifiklubben.dk/bow...

Den her er opgivet til 6ohm

https://www.hifiklubben.dk/dal...

Den her er opgivet til 4ohm

https://www.hifiklubben.dk/dal...

Her et eksempel på en hvor de skriver Impedans: 8 ohm (minimum 3,1 ohm) 

https://www.hifiklubben.dk/bow...

 

Der hvor det kan blive farligt at sætte en højtaler til er hvis den er brændt af på en måde, så den laver en kortslutning så kan man godt være uheldig at forstærkere udgangen brænder af. 

Fandt lige en gut der forklare det.

 

https://bekent.dk/blog/min-hoe...

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pappasmirf d. 13-04-2021 19:27:09.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
13-04-2021 21:08:02
Svar/Indlæg:
6368/477

#6 + #7

Jeg har snakket med de flinke folk hos carsound, hvor jeg sendte billeder af anlæget i bilen og de lavede et tilbud til mig, da det sæt de lister ikke passer til min bil. Så det kom til at koste det samme som det fine tilbud de allerede havde til andre ceed modeller.

Da jeg selvfølgelig skal overclock alt har anlæget også fået turen, hvorfor de nuværende sikkert er sprunget, jeg blev anbefalet nogle 3 ohm højtalene samt diskant lavet med silke. Jeg ved hvad ohm er, da det jo nærmest er essentielt for det jeg laver, men hvad der er godt og hvad der hører sig til hvad ved jeg intet om, men med de modifikationer jeg har lavet passede dette bedst, så det har jeg købt med levering imorgen, så forsøger jeg mig frem, og håber at den højtaler der slet ikke spiller blot også er gået i stykker.

Mange tak for det hele venner!



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2021 22:30:22
Svar/Indlæg:
1600/230

#8 i grove træk kan man sige, at er det sådan, at jo lavere ohm, der skal til for at drive en højttaler, jo bedre forstærker skal der til. 

Jeg ved ikke, hvordan effektforstærkere i biler opfører sig, men du skal nok være sikker på, at du køber en god een af slagsen, så du ikke brænder noget af igen.

Held og lykke med projektet :)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
13-04-2021 22:41:39
Svar/Indlæg:
6368/477

#9

Så giver det måske mening at han vil sætte 3 ohm i, når 4 ohm er standard og jeg har opgraderet forstærkeren lidt.

Jeg takker mange gange 🙂



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2021 22:51:27
Svar/Indlæg:
1600/230

#10 Ingen grund til at takke endnu 🙂 Jeg bliver lidt nysgerrig - hvilken forstærker får du sat i?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-04-2021 09:25:14
Svar/Indlæg:
6368/477

Det er standard forstærker men en modificeret firmware 3.04 der tillader højere output fra den større model pro ceed, så ingen fysiske ændringer, kun software 😎



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2021 11:04:52
Svar/Indlæg:
1600/230

#12 Åh, det kunne potentielt være farligt. Jeg ville kigge på muligheden for at biampe med en større forstærker eller sætte en ny og bedre radio i, før jeg gav den gas på volumen igen. Held og lykke med operationen i dag!



Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2021 13:00:14
Svar/Indlæg:
56/7

Bare lige et indspark. Ang. Radio som #12 foreslår. Så kan man finde ok billige radioer på ebay.de (Du skriver det er en midlertidig bil)  jo de kendte mærker (Alpin, Sony osv.)spiller beder men koster også en del mere. Du kan købe radioer med Android styresystemer og Windows. De kan købes med navigation, DAB+, Bluetooth(til håndfri betjening og musik), TMPS, bak kamera, front kamera. osv. De indbyggede forstærker er ganske ok 4x45 watt. (Personligt nok til mig)   

Jeg har dog kun erfaringer med 2 stk. En til S-Maxen og en til konebilen Suzuki Swift .

 

S-Max radio.  4x 45 watt. Spiller faktisk ganske godt. (Det er ikke 100% den. Men Magen til som jeg linker til) med 7"skærm

 

https://www.ebay.de/itm/2020Na...

 

Suzuki radio. 4x45 watt Spiller ok. Ikke helt så godt som s-max radio. Med 8" skærm 

https://www.ebay.de/itm/QUAD-C...

 

 

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-04-2021 22:17:43
Svar/Indlæg:
6368/477


De kom da i dag!

 


Modellen

 


Pakken

 


De store

 


Den store er installeret i venstre side

 


Den gamle, vejer det samme som en helium ballon, cirka.

 


Det var dog blaupunkt, men alle mærker har vel deres billige udgaver.

 


Til højre den gamle diskant, til venstre den nye.

 


Bagfra

 


De nye diskant var ikke mulige at montere med noget af det medfølgende, og den var større end den gamle, så montering til den gamle blev knækket af, og den nye fik en omgang superlim.

 


Den sidder fint

 


Jeg ved ikke hvorfor dette billede er med?

 


De nye diskant kom med hvad der ligner en kondensator bank, hvor man ved at cutte en ledning kunne offset med -3dB, det gjorde jeg da ikke.

 

https://imgur.com/a/Zvjm6Yg

Her er en hurtig video med lyden. Det skal altså opleves og ikke høres på en optagelse, som mange nok ved.

 

Det viste sig at højtaler i højre dør var totalt død, og diskant spillede meget stille, og med den venstre højtaler sat til i højre side spillede den lige så elendig, men den spillede, så radioen fejler intet, alle højtalere i fronten er bare gået helt til.

 

Men alt i alt er jeg endt med at alle paneler og ruder ryster godt igennem når bassen kører, så det er squ godkendt herfra!



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 14-04-2021 22:22:18.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-04-2021 22:20:57
Svar/Indlæg:
6368/477

#13

Ifølge Kia Ceed community burde dette være en ganske normal måde at få lidt ekstra ud af anlæget, da det kun er firmware der deler en ceed og en pro ceed, radio kan nu spytte 65W ud per kanal, istedet for de originale 45W. Radio er altså bygget til det, blot "gimped".

 

#14

Jeg er ikke interesseret i at ændre radioen, da jeg gerne vil have at display i centerkonsol fungerer, samt diverse knapper på rattet, disse fungerer typisk ikke når man skifter radio. Derudover er 65W per kanal (jeg går ud fra at den har 4) er noget mere end de 45W, og jeg er slet ikke interesseret i at opgraderer noget, da det kun er midlertidig bil, dette er kun gjort fordi originale højtalere gik til.



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2021 23:04:28
Svar/Indlæg:
1600/230

#16 Min bekymring på dine vegne er den indbyrdes afhængighed mellem radioens stabile strømstyrke/reelle kraft og den lavere modstand, de nye højttalere er bygget med.

Flot integration af de nye højttalere. Du må have god fornøjelse med dem😀



Pappasmirf
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2021 23:48:56
Svar/Indlæg:
56/7

Fedt. Flot 😀med billeder og lyd og det hele. Kan godt forstå du ikke har behov for flere watt. Vildt at man kan finde 65watt i den originale radio. Hvis andre er interesseret så kan de radioer jeg linkede til programmeres til at virke med de knapper på rattet. Der følger en can-bus adapter med(skal man selv lige kontrollere er med i købet inden man køber), så man med den software som er i radioen kan vælge hvad knapperne på rattet skal bruges til. Så at knapperne typiske ikke fungere er ikke rigtigt. Det lyder lidt som en carsound mand der ville sælge en radio. Er det rigtigt?😉 om displayet i centerkonsolen virker med de radioer det ved jeg ikke.

Man skal selvfølgelig selv lede specifikt efter sin egen bil. Så man finder den radio der passer i ens bil. 

Jeg kiggede lidt efter radioer til kia ceed 2008 på ebay. Der er ikke så mange.  Og det så heller ikke helt ud til at de der var passede. Men det gør jo heller ikke noget. 

Men fedt med billederne og lyd. 



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2021 15:33:54
Svar/Indlæg:
382/3

Flot arbejde

 normalt ødelægger man højtalerne, når forstærkeren “klipper” altså begynder at forvrænge! 😎