Lydløst kuffert-build

Diverse d.  06. december. 2020, skrevet af svedel77
Vist: 591 gange.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
06-12-2020 10:11:47
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej med dig,

I dag vil jeg vise, hvordan jeg har lavet en næsten lydløs Core i9 10850 PC.

Når man vil lyddæmpe sin computer, skal man tænke sig om, helt fra starten. Og udvælge komponenter, som i sig selv ikke støjer for meget. Jeg har derfor valgt blæsere fra Noctua. Dem har jeg brugt i mange år, og jeg er rigtig godt tilfreds. Dermed ikke sagt, at andre procucenter ikke laver ligeså godt grej. Men altså... Jeg ved hvad jeg har - ikke hvad jeg får.


 

Omkring strømforsyning kan man med held, vælge en model, der er overdimentioneret, med hensyn til watts. Jeg kunne godt nøjes med 450 watt til mit brug, men jeg har valgt en 700 watt, så den ikke kommer på overarbejde, og der kommer blæserstøj. (ski'e smart, bøv).


Det allersidste jeg gør, at at beklæde indersiden af kabinettet med lyddæmpende måtter, købt hos Coolerkit. De er lidt bedre end de fleste andre, efter min erfaring.

 


 

Sidst men ikke mindst, skal den selvfølgelig have et kufferthåndtag på toppen. Jeg har valgt et relativt let kabinet : Fractal Design Core 1100. Her ser vi Far Ole måle op. Inden vi gik i gang, fandt vi kabinettets tops tyngdepunkt, ved at stille det på en grydeske, og finde balancen. Yes sir!



Håndtaget sættes fast med pop-nitter.

 



Her ser vi Far Ole, med den færdige kuffert-PC.

Tak for denne gang.

Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2020 10:33:18
Svar/Indlæg:
654/36

Fedt! Går selv meget op i at computeren skal være lydløs samt lille. 

 

Tager jeg fejl hvis jeg siger at den PSU ikke har fan stop? 

 

I så fald, kan du med fordel slukke for alle blæserne indtil x temperatur på cpu. I mit itx build har jeg 0% fan curve sat til indtil 60c, hvor computeren er helt lydløs. Selv PSU har zero rpm fan mode. Men jeg har mesh front, hvor den kan få luft frit. 

I dit tilfælde, vil PSU'en bare suge whatever varme der bygges op ud derfra, indtil du presser den en smule :P

 

Fint med en stor luftkøler på, men en større overdimensioneret køler, som D15, Dark Rock Pro 4 eller lignende med dual towers, har muligheden for at suge mere varme væk fra CPU'en, før blæseren skal aktiveres. Kender dog ikke din model specifikt, men mon ikke den klarer jobbet ligeså fint. 

 

Kan vi få en update med lidt thermal testing og fan noise? :D

 

 



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
06-12-2020 10:40:42
Svar/Indlæg:
2263/307

 

Balanovic skrev d. 06-12-2020 10:33:18

Fedt! Går selv meget op i at computeren skal være lydløs samt lille. 

 

Tager jeg fejl hvis jeg siger at den PSU ikke har fan stop? 

 

I så fald, kan du med fordel slukke for alle blæserne indtil x temperatur på cpu. I mit itx build har jeg 0% fan curve sat til indtil 60c, hvor computeren er helt lydløs. Selv PSU har zero rpm fan mode. Men jeg har mesh front, hvor den kan få luft frit. 

I dit tilfælde, vil PSU'en bare suge whatever varme der bygges op ud derfra, indtil du presser den en smule :P

 

Fint med en stor luftkøler på, men en større overdimensioneret køler, som D15, Dark Rock Pro 4 eller lignende med dual towers, har muligheden for at suge mere varme væk fra CPU'en, før blæseren skal aktiveres. Kender dog ikke din model specifikt, men mon ikke den klarer jobbet ligeså fint. 

 

Kan vi få en update med lidt thermal testing og fan noise? :D

 

 

Jo, jeg har lavet en fornuftig fan-kurve i BIOS. Den er lydløs, selv ved full load. Efter nogen minutter i Cinebench kan den hviske en smule, men ikke meget. 

Kabinettet gjorde, at der ikke er plads til en 150 mm. CPU køler. Men denne gør det rigtig godt.

Der sidder kun et GeForce 1650 i computeren. Men den kan overraskende spille Starcraft II i 4K på ultra settings

😲



Schimmell
 
Overclocker
Tilføjet:
06-12-2020 13:21:43
Svar/Indlæg:
210/17

Den er da fin, jeg er til sådan noget, man kunne gå videre og sætte en skærm på siden, så er man mobil🙂



laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2020 16:20:01
Svar/Indlæg:
922/13

Far Ole er super sej! 😎

Hils ham mange gange fra os alle og ønsk ham glædelige jul og godt nytår ❤



mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2020 09:32:08
Svar/Indlæg:
3746/627

ser helt skarp ud på vej til LAN..