muligt død bios på R9 280x Royal Queen?

Grafikkort d.  11. august. 2020, skrevet af Toft123
Vist: 630 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2020 19:28:23
Svar/Indlæg:
1600/230

Jeg har mig et ældre kort, som opfører sig underligt.

Nogle gange booter kortet, men viser artifacts - to brede rækker af røde, skråt stillede streger nedover skærmen. Andre gange viser bundkortet bare fejl på grafikprocessoren, og der bliver ikke sendt billede ud.

Jeg tænkte, om nogen før mig kunne have været i færd med at lege med at flashe bios på kortet. Der sad stadig forsegling på en skrue til køleren, så den lader ikke til at have været afmonteret. Det gjorde jeg og lagde nyt kølepasta på - bare for at udelukke det som en faktor. Det hjalp ikke.

Det er meget længe siden, jeg har haft et regulært grafikkort mellem hænderne, der ikke bare skulle installeres i mine børns pc'er, så tips er velkomne!

slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2020 21:09:02
Svar/Indlæg:
1571/39

hvilke bundkort og du har nyeste bios på bundkortet (hvis det er et ældre mobo)

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
11-08-2020 21:26:36
Svar/Indlæg:
6367/477

Dette er effektivt bare et HD 7970 med højere standard clock frekvenser, og dette kort understøtter ikke UEFI, så hvis du har nyere bundkort kan det være svært, det er dog ikke disse symptomer der kommer. Her vil det faktisk hjælpe hvis du har et ældre bundkort der kører legacy istedet for UEFI, men de fleste nye bundkort kører standard med CSM aktiveret, med undtagelse for ASUS, der dog selv aktiverer CSM hvis det er nødvendigt men den genstarter lige et par gange for at finde ud af det.

 

Det var først med Hawaii (R9 290(x)) hvor der kom UEFI understøttelse, og dette kun med den nyeste frigivet BIOS (man skal selv flash kortet, ingen blev sendt med denne nye BIOS).

Derfor tænker jeg ikke at BIOS vil have så meget at sige på bundkortet, det er nok nærmere fordi at disse kort kørte ret varme, og især Club3D kort var af dårlig byggekvalitet ud fra egen erfaring (jeg har haft en del af disse kort, både R9 280, 270, 260 som alle er tidligere Tahiti kort, og 290 serien, hvor disse var de eneste Hawaii der blev lavet.

 

Fra egen erfaring med det du beskriver virker det derfor meget som om dette kort har været varmt. Disse chips blev generelt varme, og som tidligere skrevet var Club3D de dårligst byggede kort jeg kom igennem, og køleren er ikke særlig effektiv, og især RAM og MOSFET bliver kølet dårligere end reference køleren.

Derfor er det der er sket nok enten at kernen blot er blevet dårlig over tid, transistorne lækker for meget, eller at kernen skal have en "reflow" da det loddetin der holder kernen på kortet (ligesom en CPU, blot loddet pins) sikkert har været meget varmt mange gange og ender med at have dårlig forbindelse.

Reflow indeholder en varmepistol og et termometer, da kernen helst ikke skal blive over 150 grader men man skal meget tæt på for at være sikker på at alt loddetin mellem PCB og kernen smelter, men det må heller ikke smelte for meget så det løber sammen og kortslutter. Det er derfor ikke en process der er nem, og gør man det forkert kan man brænde både PSU og bundkort som grafikkortet er sat til.

Dette er dog ikke et kort jeg ville bruge den slags tid på. Et Hawaii kort kan fås for cirka 800kr. på ebay og yder en hel del bedre, også selvom man får et med stock køleren, denne vil dog larme en hel del, da disse kort netop blev kendt på deres larmende stock køler fra AMD, og at kortet kun lige blev holdt under de 95 grader.



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2020 21:37:57
Svar/Indlæg:
1600/230

Jeg må indrømme, at jeg allerede i eftermiddag havde set mig eventyrlysten og prøvede derfor for en time siden ovntricket. Det virkede på artifacts. Til gengæld havde jeg ikke læst om, at kortet ikke understøtter UEFI. Så giver det mening, at jeg ikke kan boote med kun UEFI slået til på bundkortet. Den kan heldigvis kombineres med legacy-understøttelse. Jeg prøver.

Mange tak!



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2020 22:27:41
Svar/Indlæg:
1600/230

Det lader til, at der er UEFI bios på kortet. Nu skal jeg bare have det til at virke sammen med Clover installer til hackintosh'en.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-08-2020 08:36:37
Svar/Indlæg:
6367/477

Kan du se hvilken version BIOS du har, evt. et GPU-Z billede? Jeg var ikke klar over at HD 7970 kunne få UEFI understøttelse, der er noget der er gået min næse forbi 😲

At smide det i ovnen kan også være med til at reflow kernen, men det holder ofte kun indtil det bliver gennemvarmet næste gang, jeg håber at det fungerer for dig!



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2020 09:02:55
Svar/Indlæg:
1600/230

jeg vil meget gerne følge op med et gpuz dump, når dual boot er installeret på maskinen. kortet drev let og elegant gennem UEFI boot, og mange tak. så længe kortet holder i installationens længde, er alt godt :)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-08-2020 09:12:01
Svar/Indlæg:
6367/477

Det ville være super! Jeg kan huske at jeg aldrig fandt en UEFI BIOS til Tahiti, så jeg må have misset noget 😕



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2020 22:53:09
Svar/Indlæg:
1600/230

Som opfølgning kan jeg fortælle, at det er kortets bios, der sidder på rom'en 🙂 Det bliver genkendt som et Tahiti og booter fint i UEFI mode.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
27-08-2020 08:36:04
Svar/Indlæg:
6367/477

Jeg har altid været bange for at købe kort der er ældre end Hawaii på grund af UEFI, det behøver jeg vidst ikke alligevel 🙂



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
27-08-2020 09:08:50
Svar/Indlæg:
4981/47

#9

Du må ikke spørge mig ifh til Amd kort, men de fleste producenter har siden nvidia´s 600 serie lavet GOP(aka UEFI) bios til deres NV kort, de fleste ligger dem bare ikke op på deres support/driver sider, man skal istedet lave et ticket hos dem for at få bios udleveret 🙂



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2020 12:28:26
Svar/Indlæg:
1600/230

@freakmaster. nu brugte du i sin tid en hel del tid på at problemsøge et raid-kort sammen med mig, så jeg tjekker lige op på biosrevisionen.



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2020 18:34:46
Svar/Indlæg:
1600/230

Det lader til at være en version fra 2014. Jeg fandt noget info om, at en dip switch på kortet skiftede mellem legacy og UEFI bios, men fandt aldrig præcis information på det. Til gengæld beskriver Club3D selv deres kort som UEFI-kompatibelt, så det må have været det ved produktionsdato🙂