nyt NVMe drev giver fejl på driver-siden

HDD/SSD/RAM d.  03. juli. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 634 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2020 15:05:01
Svar/Indlæg:
5871/1286

Hej.

Har installeret et Adata XPG GAMMIX S11 Pro 1Tbyte drev, og tilsyneladende kører det godt nok, men der er alligevel noget galt. 


 

Nogen der har en ide om, hvad det er? Adata-s "toolbox"-program kan læse navne på begge mine Samsung NVMe drev, men ikke på dette Adata-drev. programmet kan dog godt se temp, læste og skrevne antal bytes, men har ikke adgang til drevets firmware.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
04-07-2020 01:35:54
Svar/Indlæg:
3661/82

skud fra hoften saa jeg kan tage fejl

det virker som mig so om PnP id stringene maaske ikke helt matches ????

 

find enheden i device manager

hoereklik den og vaelg properties

dag under details

sat den ned ti lat vise hardware IDs

note dem ned det er enhedens PNP ID

 

find din driver

find dens .inf fil

aben inf file i notepad og saa paa de ovestaende strenger og se om der er en der matcher helt

 

 



AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2020 09:16:12
Svar/Indlæg:
1135/38

Har du tjekket om den er på mobo. Kompatibel listen. 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2020 09:56:55
Svar/Indlæg:
5871/1286

#1 Den eneste streng der passer er GenDisk fra HW-ID


 

Men er det ikke godt nok? Jeg selv har en ide om, at da der er 3 NVMe stik på dette mobo, så må de dele PCIe baner med "noget andet", og at det så måske er en konflikt der? Jeg ved godt, at den deler baner med SATA-controlleren, men jeg har prøvet at deaktivere SATA helt i BIOS, men fejlen ved NVMe er der stadig. Alt ser ud til at virke, bortset fra, at hverken Samsungs Magician eller Adata's Toolbox kan skanne for kendte drev, når dette Adata drev sidder i, alt andet ser ud til at virke fint. HW-info kan også sagtens læse både firmwareversion og serienummer fra alle 3 NVMe-drev.

 

#2 Jeg har kigget, men når man har et "billigt" produkt som AsRock, så bliver sådan en liste ikke fulgt op med de drev der kommer til efter bundkortet er udgivet. Der findes kun ganske ganske få 1Tbyte drev og kun et enkelt 2Tbyte drev (et WD drev) på den liste.

Heller ikke nogen af mine Samsung 960EVO eller 970EVO 500Gbyte er på listen!



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
04-07-2020 10:03:47
Svar/Indlæg:
4434/91

Har du prøvet at bytte rundt på SSD'erne eller en anden maskine?`



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2020 10:12:15
Svar/Indlæg:
5871/1286

Jeg har forsøgt at flytte rundt på SSD'erne, jeg har også en ASUS adapter "Hyper M.2 x4 MINI" så jeg kan sætte et drev i der, og så bruge en PCIe port (det bevirker dog, at mit grafikkort går fra 16 lanes til 8 lanes ved brug af denne adapter). Fejlen er der stadig 😢

Jeg har desværre ikke en anden maskine med NVMe-drev jeg kan prøve det i.

 

Det mest irriterende er, at under "generelt" står der om alle drevene "Denne enhed virker korrekt". Det gør den jo så også .... eller ?? Jeg er som sådan ligeglad med de "tool"programmer der følger med, men jeg er lidt nervøs for om det kan give problemer på sigt mht TRIM eller andet??

 

EDIT: Selvom det er en ældre tråd, kan dette så være forklaringen? Eller faktisk ved jeg det ikke, da min Windows 10 ikke er "migreret" fra en tidligere installation, men er clean-installeret for nogle måneder siden.

https://borncity.com/win/2017/...



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Burgurne d. 04-07-2020 10:25:21.


da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
04-07-2020 15:33:02
Svar/Indlæg:
4434/91

Jeg havde nok skrevet til AData for at få en afklaring. Det kan sagtens være det spiller som det skal men kan forstå at det vil være meget rart at få be- eller afkræftet.