Hvilken SSD på 1-2Tbyte til denne opgave?

HDD/SSD/RAM d.  26. juni. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 552 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2020 15:15:13
Svar/Indlæg:
5872/1286

Hej.

En bekendt har (åbenbart) for mange penge. Han laver backup hver uge af dels sit C-drev og dels sine gamerdrev+dokumenter (så kan han restore sit C-drev uden dokumenterne går tabt). Nå, men han har 2 NVMe drev i sin PC, og har hidtil brugt en 3Tbyte HDD USB3 som backupmedie (han bruger Acronis 2020 til opgaverne).

Han har nu fundet på, at disse backups vil gå hurtigere, hvis han køber en stor USB3 SSD, så han har investeret i en "usb3 til SATA3" converter, og han vil så købe en stor SSD til at køre backup ud på. Han købte først bare den billigste 2 Tbyte SSD han kunne finde, men det var sgutte nogen succes. I Crystal diskmark scorer den fint nok, men når man skriver en stor fil til den (som Acronis jo gør), så falder hastigheden til samme niveau som den gamle harddisk!!! Findes der en SSD (1 eller 2 Tbyte), som kan opretholde en fornuftig skrive-hastighed til filer på mellem 600 og 800 Gigabyte? 



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 26-06-2020 15:23:33.
Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2020 15:45:40
Svar/Indlæg:
1906/25

Jeg tror umiddelbart problemet er i USB3 -> SATA eller i hans USB3 port / driver etc., med mindre det er et KINA-drev fra aliexpress eller wish. Nogen af de meget billige "kina" ssd-drev, har en ikke en mange-vejs controller,  men skriver i virkeligheden kun til 1 stor blok, hvis du forstår hvad jeg mener.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2020 15:50:53
Svar/Indlæg:
5872/1286

Jo, det gør jeg, men problemet opstår, når cachen på SSD'en er fyldt op (kan også ses på nogle billige USB-keys), så falder skrivehastigheden markant. Det er sådan en han købte, og som er rimelig i hastighed i div benchmark, men duer ikke som backup-drev pga ovenstående:

https://www.proshop.dk/SSD/Pat...

 

Han har prøvet mit Samsung SSD-drev, og det ser ud til at virke, men da det kun er på 500 Gbyte, kan vi ikke teste det IRL. Ideer????

 



netsat
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2020 16:52:36
Svar/Indlæg:
190/24

“Normale” SSD skriver til en cache, når den er fyldt op falder hastigheden voldsom.

han skal have en ssd med SLC NAND flash hukommelse. De kan holde hastigheden, da de kun skriver en bit til hver celle modsat andre typer af NAND flash.

men de koster kassen.