Problemer med opstart af PC efter nye Ram

Ram d.  06. april. 2020, skrevet af Wizzer
Vist: 909 gange.

Wizzer
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2020 16:17:12
Svar/Indlæg:
3/1

Hejsa.

 

Jeg er virkelig på bare bund. 

Synes at nogle spil var lidt længe om at starte op og loading screen var lang, var ind og finde ud af jeg kørte med 95% hukommelse på mine 8 GB ram.

 

Jeg kiggede ind i min PC og kunne kun se en ram blok, så tænkte at hvis jeg bestilte 8 GB med med de samme MHz og volt ville det nok gå.

Jeg køber Corsair Value Select DDR4 8 GB

Den har 2400 MHz og er på 1,2 v ligesom de ram jeg har.

 

Problemet kommer så da jeg skal kigge i manualen for at se hvor jeg skal sætte dem i, der opdager jeg at jeg har åbenbart 4 pladser mere hvor jeg kan have ram.

Så jeg har altså  2X4 GB ram i. 

De er på 2400 MHz

1.2 v

Kigger i manualen og ser at man kan godt have 3 ram i , og hørte at de også godt må¨være forskellige (4 og 8 GB ram)

 

Når jeg sætte den nye ram blok i vil min PC slet ikke starte op.

Skærmen forbliver sort, men PC'en køre.

Har prøvet at bytte om på alle 3 ram bloks.

Hvad kan jeg gøre?


Jeg har en msi x99s sli plus bundkort

2x4 GB ram 2400MHz 1,2v

1x8 GB ram 2400MHz 1,2v

 

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2020 16:38:10
Svar/Indlæg:
3799/43

Hvis at du ser på side 1-17 i manualen, så skal du sætte dit ram 8gb ram modul i dimm1 porten først og de resterende i dimm3 og dimm5. 

Men jeg er ikke sikker på at det vil fungere, da det skal være 3 ens moduler. Man skal altid købe ens ram i Kits, da selv to ens moduler fra samme producent kan have to forskellige chips fra andre producenter. 

 

Edit prøv at reset dit bundkort før at du installerer dine ram, da dit bundkort nok er sat op til xmp. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 06-04-2020 16:40:44.


Wizzer
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2020 17:55:12
Svar/Indlæg:
3/1

Jeg har desværre meget forstand på det her.

Der er ikke nogle forskel på efter jeg har resat (slukkede pc'en, tog strømmen fra og trykkede på reset)

Kunne ikke finde nogle guide til min bundkort, men på andre siger de at man SKAL tag strømmen. Ved ikke om det er anderledes på mit. 

---------------------------------------------------------------------------------------

Kan det være at der er fejl på en eller anden måde i den nye ram blok.

 

Det er lige så snart den kommer i at min PC ikke vil starte.
 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wizzer d. 06-04-2020 18:25:11.


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2020 19:59:21
Svar/Indlæg:
598/0

Kan ikke se om du har prøvet dette:

Tag strøm af computeren. Fjern batteriet på bundkortet i nogle minutter, sæt det i igen.

Installer kun den nye RAM blok og i slottet længst væk fra CPU. Vil PC så starte?



Wizzer
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2020 23:09:51
Svar/Indlæg:
3/1

Den er desværre stadig bare sort.

Jeg tror jeg sender de nye ram tilbage og få nogle andre - i håb om de er "bedre".

 

Eller rigtig mange tak for jeres hjælp.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2020 23:19:17
Svar/Indlæg:
3661/82

kan du starte op med den 8gb ramklods alene ?

 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
07-04-2020 08:50:24
Svar/Indlæg:
6367/477

Du kan sagtens have 2x4GB + 1x8GB i dit system, men der er flere ting du skal være opmærksom på.

Er dine 4GB klodser single rank skal du have en dual rank 8GB klods, hvis din nye 8GB klods er single rank (der er stor risiko for at dine 4GB er) vil RAM controlleren i CPU'en slet ikke kunne finde ud af det, og resultatet er POST fejl.

Derudover er det aldrig en god idé at mix RAM klodser. Hvis jeg var dig ville jeg droppe den ekstra 8GB og finde 2 4GB der er magen til dem du har, så får du også udnyttet den quad channel controller i din CPU, hvilket giver den en højere båndbredde, men husk at få fat i RAM med samme antal ranks. Du kan se det ved at kigge på "1Rx4" er f.eks. single rank med 4 "banks" af RAM. 2Rx4 er dual rank med 4 "banks" af RAM.



PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2020 20:13:16
Svar/Indlæg:
598/0

 

freak_master skrev d. 07-04-2020 08:50:24

Du kan sagtens have 2x4GB + 1x8GB i dit system, men der er flere ting du skal være opmærksom på.

Er dine 4GB klodser single rank skal du have en dual rank 8GB klods, hvis din nye 8GB klods er single rank (der er stor risiko for at dine 4GB er) vil RAM controlleren i CPU'en slet ikke kunne finde ud af det, og resultatet er POST fejl.

Derudover er det aldrig en god idé at mix RAM klodser. Hvis jeg var dig ville jeg droppe den ekstra 8GB og finde 2 4GB der er magen til dem du har, så får du også udnyttet den quad channel controller i din CPU, hvilket giver den en højere båndbredde, men husk at få fat i RAM med samme antal ranks. Du kan se det ved at kigge på "1Rx4" er f.eks. single rank med 4 "banks" af RAM. 2Rx4 er dual rank med 4 "banks" af RAM.

Jeg vil lige tilføje at nogle gange er '"rank" angivet som "side" så 1R vil stå angivet som "SS" for Single Side og 2R vil være angivet som "DS" for Double Side.



Wizzer
 
Overclocker
Tilføjet:
08-04-2020 14:40:49
Svar/Indlæg:
3/1

Jeg kunne ikke starte PC'en på nogle måde når de nye ram sat i, alene eller sammen med de andre.

Men jeg var inde og bestille 2X8 GB 3200MHz 1.2v 

Dem har jeg heller ikke kunne få til at virke problemet var det samme, så jeg ringede til MSI da jeg troede det var en fejl på bundkortet, de fik mig til at update bios (viste jeg ikke man kunne) og nu virker min PC med alle 4 bloks i (2X4BG og 2X8GB) De er så gået ned og "kun" køre 2400MHz.

 

Efter som jeg ikke har haft noget problem med de 2400 før hen tænker jeg ikke det bliver noget problem nu.