Mellem-mand / Middleman til Køb/Salg

Diverse d.  23. januar. 2020, skrevet af philip337
Vist: 847 gange.

philip337
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 01:14:44
Svar/Indlæg:
452/124

Hej HWT. Jeg er lidt forbavset over efter så mange år hwt har været oppe, at der ikke er nogle mellemmænd altså middleman til når folk køber af andre. Hvis der er, så har jeg overset og så vil jeg gerne have et link tak. 

Men hvad er mellemmand? Lad os sige du er intra i at købe noget fra en person herinde, men du er ikke sikker på om han er en potential scammer. Derfor bruger du en mellemmand, typisk en moderator/admin. Du sender pengene til mellemmanden, og når du har modtaget dit produkt (ifølge t&t) så frigiver mellemmanden pengene til sælgeren. Det skal selvfølgelig gennemtænkes, eftersom nogle kan finde på at sælge noget der slet ikke dur. Så eventuelt frigiv pengene 24 timer efter modtagelse. Og for det er tiden værd for mellemmanden, så skal han selvfølgelig have en procent. Jeg vil mene 3-5% er et godt bud. 

Hvad syntes folk om denne idé? Det er med til at gøre market sikkert og trygt at bruge for alle folk. Også nye folk både sælgere og købere. 

neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-01-2020 06:52:36
Svar/Indlæg:
1129/307

Umiddelbart virker det som en god ide, jeg kan dog se et hav af sager hvor noget er beskadiget eller andet og vi så står og kommer i klemme.

 

Lad os sige du sender en vare til en, men ham påstår han ikke har fået den selvom den er blevet afhentet, hvad så?

Hvis der bliver sendt en pakke og modtageren siger det ikke er den korrekte vare og fremviser billede af noget andet end det købte men at sælger har sendt det rigtige og er udsat for scam fra køber....

Vi vil kunne ende i rigtigt rigtigt mange problemer og der er et par firmaer der har prøvet lykken indenfor dette område, men de eksisterer vist ikke længere.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af neemos d. 23-01-2020 06:53:29.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 07:22:15
Svar/Indlæg:
2897/83

Pakken kan jo sagtens komme frem hvor afsender påstår at varen var i pakken og modtager siger den ikke var der, eller er defekt. Hvem har ret? 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 07:24:03
Svar/Indlæg:
1906/25

For meget arbejde, for lidt at tjene på brugte ting. Derudover er der hvidvask-loven, moms og skat. Hvis vedkommende mellem-mand er eller kommer på offentlig støtte af en art eller skal have beregnet sin indtægt, kan det have store konsekvenser.

Det meste snyderi skyldes jo, at desperate folk sætter fiktive iPhones med nypris til fx 10.000 kr til salg til 3.000 kr og får en masse håbefulde til at overføre penge. Det vil du alligevel ikke komme til livs.

 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-01-2020 09:09:10
Svar/Indlæg:
2826/100

#0

Idéen er som sådan god nok, men udfordringen i den er at den der agerer mellemmand jo pludseligt står som "dommer" hvis en handel går galt.

Køber: varen er defekt
Sælger: Varen fejlede ikke noget da jeg sendte den, Køber må selv have ødelagt den.

Mellemmand: 🤡 

Hvem skal så have pengene? Hvis mellemmanden vurderer at Køber har ret, og sender pengene tilbage til Sælger så kan han vel ret beset anmeldes til politiet for svindel på samme vilkår som hvis køber havde gjort det uden mellemmand? Igen, idéen er ikke som sådan dårlig, men jeg har virkelig svært ved at se hvordan den skulle fungere i praksis.

For ikke at nævne #3's argument i forhold til indkomst, du må jo ikke trække det fra, så det beløb figurerer vel også som en indtægt på lige fod med andet, så der skal mellemmanden reelt set betale skat af beløbet? 



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 10:21:14
Svar/Indlæg:
394/3

Når jeg køber brugt hardware afhenter jeg det. Så ved jeg at jeg ikke bliver snydt. er det i den anden ende af landet køber jeg det ikke.

Når jeg sælger fortrækker jeg igen at folk henter det hos mig, så bliver de ikke snydt.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 11:30:44
Svar/Indlæg:
1906/25

Videre - hvad hvis varen er stjålet? Så bliver man medskyldig i hæleri. Eller hvis pengene er stjålet/svindlet, så bliver man medskyldig i tyveri.

 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 12:20:31
Svar/Indlæg:
1906/25

Men det du søger hedder ESCROW på udenlandsk. De tjenester som findes, er bare for dyre at bruge, hvis du handler for et par hundrede kroner.

 

http://kortlink.dk/24kaq



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 23-01-2020 12:21:35.


philip337
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 12:26:50
Svar/Indlæg:
452/124

Jeg kan næsten forstå på det hele, at folk ikke syntes at det er en god idé af flere grunde. Men så har jeg evt. en anden idé og det er bruger-ratings eller feedback kan man også godt kalde det. Så hvis man køber noget, og man er godt tilfreds så giver man en god rating samt en besked oveni. Og det samme hvis man er utilfreds. Det kan være et stjernebaseret system, og så var tanken at det skulle være synligt på alle brugerne. Så hvis du evt. kiggede på noget som jeg solgte på køb/salg, så ville du kunne se mine forrige salg og ratings. Om jeg har gode ratings, eller dårlige ratings er vigtig viden hvis du er en interesseret køber - Det er bare et foreslag 🙂



wolfy
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 12:40:03
Svar/Indlæg:
23/0

Jeg solgt nogen til en her på siden og sendte et besked til ham med GLS track and Trace også forklaret ham hvil pakkeshop det blevet sendte til ( cirke 600 mtr fra hans hus) men har i dag fået pakken retur i dag ved gls pga han har ikke hentet det (14 dag)




Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-01-2020 14:42:52
Svar/Indlæg:
15982/637

Jeg kan kun sige, at hvis man vil have en mellemmand med ind over som giver en rimelig forsikring, så hedder han/hun PayPal. De er ikke perfekte, men de skræmmer end del svindlere fra at gennemføre handler. Ved handel og betaling med PayPal skal man altid markere købet som "Goods" (Forbrugsvarer), da men dermed er dækket af køber garantien.
Som sælger gælder det samme, og man skal huske ALTID at bruge forsendelse med tracking, da det kan registreres hos Paypal som valid bevis på forsendelse og endelig modtagelse.
Som sagt det er ikke perfekt, men det sortere hurtigt et par skumle intentioner fra enhver købs/salgsproces.



zylichh
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 16:01:17
Svar/Indlæg:
701/7

#10 - Ikke helt enig. Jeg har solgt og købt via Ebay i mange år efterhånden. Jeg ville aldrig benytte PayPal som sælger, hvis du sender en iPhone, og køber siger at de modtog en sten, så refunderer PayPal uden tøven pengene til køber. Du står derefter tilbage uden iPhone eller betaling. Derudover er PayPal's valutakurser normalt ikke særlig fair.

Som køber er PayPal dog en udmærket løsning.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-01-2020 17:02:56
Svar/Indlæg:
15982/637

#10 - Ikke helt enig. Jeg har solgt og købt via Ebay i mange år efterhånden. Jeg ville aldrig benytte PayPal som sælger, hvis du sender en iPhone, og køber siger at de modtog en sten, så refunderer PayPal uden tøven pengene til køber. Du står derefter tilbage uden iPhone eller betaling. Derudover er PayPal's valutakurser normalt ikke særlig fair.

Som køber er PayPal dog en udmærket løsning.

Skrev zylichh d. 23-01-2020 16:01:17

Jeg kender den del også og har prøvet det, indtil de gjorde mig opmærksom på for at fotodokumentere alle forsendelser, så der er tilknyttet et billede på hver transaktion. 🙂



Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 17:59:09
Svar/Indlæg:
621/31

#11

Angående Paypals valutakurs, vælger du bare at bruge kortudbyderens vekselkurs. Vupti, 3% sparet 🙂



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2020 19:36:41
Svar/Indlæg:
833/98

Jeg har tit overvejet modellen:

Vi finder nogle godt kendte og de mest pålidelige sælgere herinde, godt fordelt i landet, så kan man hvis man ikke selv kan hente varen, kontakte en af dem, som så mod dækning af kørsel kunne hente varen for en og sende den videre til køber.

Så kommer man væk fra mange snydere, og mange varer ville blive afhentet / testet af en pålidelig mellemmand.

Det kræver lidt mere end at tage imod penge udelukkende, men kunne også være en mulighed.

Jeg f.eks. melder mig sagtens frivilligt i nordjylland omkring hjørring området til det.



philip337
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2020 23:02:06
Svar/Indlæg:
452/124

#11 Nemlig min tanke. Paypal er desværre til at lukke op og skide i, som sælger. Jeg har også solgt meget på Ebay, og desværre udnytter nogle folk at Paypal er så godtroende overfor købere. Det er vist mere interesseret i køber, end sælger og det er desværre deres slidte politik som de køre med, og nok altid vil køre med. PayPal er et no-go i sådan et her scenarie, der ville en middleman være meget mere tryg og pålidelig både overfor sælger og køber. 

Jeg forstår på folk at det ikke bliver til en realitet, også pga. af købere kan sige hvad som helst og så går det udover sælgeren. - Og det skal en middleman naturligvis ikke udsættes for. Men evt. kunne dette system bruges til pålidelige brugere, altså bare brugere som har været medlem i langt tid eller som er populære here på forumen. 

Eller som mit andet foreslag var, at der kommer et rating-system her på køb/salg markedet. Det ville give et godt indblik for købere, om sælger er en god sælger og om sælger har haft en god salgshistorik. Lidt ligesom Ebay også har. Vil sige HWT har meget at lære, og sorry to say men hwt er meget vanilla og det har siden her desværre været de 10 år jeg har været registeret. Hvilket jo er en skam. 



Zeelock
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2020 17:40:34
Svar/Indlæg:
233/22

Scammers konto bliver vel lukket så snart det opdages inden nogen når at blive snydt som i eksempel med Iphone som #3 skriver, er man nervøs for at blive snydt så handel med dem på HWT der har været her mere end 12 mdr. Jeg er heldigvis aldrig blevet snydt herinde og kunne i den forbindelse godt tænke mig at vide hvor mange er blevet snydt på HWT ?