Hjælp til fittings

Vandkøling d.  30. december. 2019, skrevet af pansertjald
Vist: 608 gange.

pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2019 21:19:56
Svar/Indlæg:
1119/58

Så er jeg nået til den del af mit vand projekt, hvor jeg skal have købt fittings og her kunne jeg godt bruge noget hjælp. Alle hoved tingene er købt og består af følgende.

EK-VELOCITY RGB - PLEXI + NICKEL

HEATKILLER® IV for RTX 2080 - ACRYL Ni RGB

EK-COOLSTREAM XE 360 

MAGICOOL 360 G2 SLIM COPPER

thermaltake pacific pr22-d5 plus rgb

 

Jeg tænker at købe 10 stk. EKWB EK-HTC CLASSIC 16MM nickel, da disse skulle have 2 o-rings.

Hvor meget andet ville i købe ved siden af?. Her tænker jeg på 90 graders, 45 graders, forlænger og Y-fittings.

For som de siger så heller have for meget af de forskelige end at stå og mangle når man er i gang.

Jeg har købt den her til drain. BITSPOWER HANE - G¼, så den skal jo på en Y-fitting fra pumpe/res

 

Jeg  regner med at køre res/pumpe-GPU-CPU-XE 360-360 slim.

p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 21:59:25
Svar/Indlæg:
3100/53

Personligt ville jeg køre med 14mm tubing i stedet, men det er lidt en smagssag.

 

Nu skriver du ikke hvilket kabinet du har, så det er lidt svært at visualisere. Dog vil jeg anbefale dig at købe 4-8 x 90 graders fittings. Når du laver hard tubing, så gør de livet en smule lettere. Alt andet kan du bøje dig ud af.

 

Pro tip - brug PMMA / Acryl, og ikke PETG. PETG har en tendens til at deforme med tiden, og ikke bare ved høje temperaturer som folk blabrer om.

 

Min guide til at skære tubing med: https://www.youtube.com/watch?...



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2019 22:14:54
Svar/Indlæg:
1119/58

#1 Det er et lian li pc-o11 dynamic. 

Jeg synes bare at alle steder jeg læser, så siger folk at man skal holde sig væk fra acryl, da det flækker meget nemt?



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2019 23:08:58
Svar/Indlæg:
3100/53

Hvis du har for vane at vifte rundt med en hammer i dit kabinet, så er der en risiko for at akryl det flækker ja.

PETG er et latterligt materiale som er blevet populært pga. man kan banke på det med en hammer, og at det er lidt nemmere at arbejde med end akryl. Ulempen er så at siden at det er et blødere materiale, så kan det deformere over tid og falde ud af dine fittings, eller leake, selv ved normale drifts temperaturer.

 

Eksempel: 


 

Mange folk som du ser bygge massere af PC'er online bruger det gerne fordi det er nemt, og de builds de laver alligevel ikke skal holde i flere år.

 

Brug akryl - som du kan se af min guide så er det nemt at arbejde med. Bare sørg for ikke at bruger 10/12mm, men brug 10/14mm. Det er det jeg syntes der er nemmest at arbejde med.



Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
01-01-2020 17:01:48
Svar/Indlæg:
463/25

Næsten Enig med p0Pe om valg af hardtubing, har prøvet PETG da det skulle være the shit, men var ret skuffet over det. Er mere tilfreds med akryl, det er lidt hårdere/kræver mere varme at arbejde med, men giver flotte resultater.  Et andet plus er udvalget, de typiske Vandshops, har de normale stykker af xx cm.

Men personligt køber jeg hos interglas.dk i 2m lgd, da jeg havde valgt Ø16 i str-

Husk, husk at dit silicone insert skal passe indv dia 99%, fik skaffet en insert i 11mm og det lavede nogle forfærdelige buk i det 12 mm rør. De eneste inserts jeg faktisk har fundet i rette størrelse, var EK's startsæt jeg købte. Købte en 12 mm fra Occool troede jeg, men den var faktisk kun lige over 11mm, så den røg lige i skralderen.

 



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
01-01-2020 17:55:24
Svar/Indlæg:
1119/58

#1 #4 Så må jeg heller få kigget lidt på Acryl så og se om det er noget jeg vil lege med som første gangs vandmand.

Jeg har købt Thermaltakes bending kit i 16/12, så det bliver i den størelse.

Jeg har indtil nu købt.

10 x EKWB EK-HTC Classic 16mm - Nickel

6 x EK - AF Angled 90° G1/4 - Nickel. Køber nok 2 mere for at være sikker.

1 x BITSPOWER HANE - G¼

1 x Bitspower - Blændprop

1 x EKWB EK-AF Extender 12mm M-M G1/4

1 x EK Water Blocks EK-AF Y-Splitter

1 x XSPC - ¼" BSPP (G1/4) - ½" (12mm) til mit drain setup

Tror også jeg køber et par 45 grraders fittings



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 01-01-2020 17:55:55.


Bossmann_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
01-01-2020 19:01:45
Svar/Indlæg:
463/25

Det var for mig en spændende verden at begynde med hardtubing, det sætter større krav til skillz en softtube. Et råd jeg godt kunne have brugt, er at lave din tubes lidt i overlængde til fittings. Det med at tube feks skal være 9cm fra fitting til buk, så lav dem 10-11 og skær dem til efterfølgende. Har for mange stumper til at ligge der liiige er 5mm for korte, fordi bukket "drillede" mht placering.

Skriv meget gerne dine erfarninger og sæt nogle snaps ind af projektet. 

Mht til fittings, så er mængden belastende, jeg synes de er for dyre til bare at have rigeligt, men er røvsurt at mangle. Jeg brugte flere 45' en jeg havde troet, da det "bløde" buk gav flere muligheder en 90' . Især ved radiator, hvor i mit setup, blæserne kom i vejen. der var jeg rigtig glad for 45', der nemmere gjorde at tubing kom fri.



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2020 22:33:46
Svar/Indlæg:
1119/58

#6 Takker for tippet med Interglas. De var sgu noget billiger end andre steder med rør 🙂

Hvis alt går som jeg håber, så kommer de sidte ting sidst på måneden, så jeg kan komme i gang i næste måned



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 08-01-2020 22:35:26.