Vandkølings noob søger lidt hjælp/info

Vandkøling d.  13. november. 2019, skrevet af pansertjald
Vist: 715 gange.

pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
13-11-2019 20:56:42
Svar/Indlæg:
1119/58

Hej gutter.

Jeg har endelig besluttet mig for at går 100% custom vand nu og derfor søger jeg lidt hjælp/info. Dette er en projekt der kommer til at går over 4-5 måneder, da jeg de jo er hunde dyrt at købe vandkølings dele og jeg vil ikke bruge så mange penge på vand på en gang. Indtil vider har jeg købt 3 dele.

Dette er de dele jeg vil putter i.

EK-VELOCITY RGB - PLEXI + NICKEL (Er købt)

EK-VECTOR RTX 2080 RGB - PLEXI + NICKEL

EK-COOLSTREAM XE 360 (TRIPLE)

MAGICOOL 360 SLIM COPPER

thermaltake pacific pr22-d5 plus rgb (Er købt). Kan bedre lide dennes desing end EK

EK - PETG Tube 16/12mm. Har købt 3x2 stk.

 

Det jeg er i tvil om er hvilken nogen fittings jeg skal tage, da der jo er rigtig mange forskelige og til vildt forskelige priser. Jay2cent fra råder de billige fittings og det ville jeg også selv have regnet ud. Lige nu kigger jeg på dem fra EK til 50 Kr. stk. Er disse gode nok?

Jeg er også i tvil om, om jeg har brug for 2 radiator til mit setup. De fleste skriver godt nok at det er bedst at have 2 radiator og dette siger Jay2cent også. Jeg vil bare selv mene at en stor radiator vel burde være nok til 1 cpu og 1 stk GFX kort. Men hvis det ikke er, så vil jeg tage den MAGICOOL 360 SLIM.

 

Hvad for noget vand vil i anbefale?. Jeg ser helts at det er noget der holder i 1 til 1,5 år inden det skal skiftes. Jeg vil selvfølgelig lave noget drain med en Bitspower hane eller en fra EK

 

På forhånd tak for hjælpen/info

afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
13-11-2019 21:47:14
Svar/Indlæg:
120/1

ville klart anbefale dig at bruge 2 radiator har selv en COOLSTREAM XE 360 og den havde problemer da jeg havde cpu og gpu på den alene, men de var bække overlocket. 

for fittings ville jeg bare gå efter de billigste der har 2 o-ringe og husk at få silikone inserted til når du skal bøje petg

for væske ville jeg bare tage en ikke farvet koncentrat eller færdigblandet . bare hold dig fra nogen kølevæsker som er pastalle som Mayhems Pastel,EK-CryoFuel Solid eller liggende hvis du vil have lav vedligeholdelse



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
14-11-2019 06:57:26
Svar/Indlæg:
411/38

Hvis du allerede har to radiatorer og der er plads i kabinettet, så brug dem da endelig. Jeg bruger et Vega 56 og en 4670k ved 1.32v på en Alphacool UT60 360 radiator uden problemer.

 

Mht den generelle kvalitet, så har du jo valgt EKWB ved stort set det hele, og der går man aldrig forkert i byen, så det skal du ikke være så nervøs for



enifleR
 
Overclocker
Tilføjet:
14-11-2019 08:22:09
Svar/Indlæg:
1/0

Faktisk, så er de billigste fittings ikke altid noget lort. Du kan bestille nogle fra Aliexpress og de virker perfekt. De minder meget XSPC's - Endda var jeg mere trygge ved disse fittings end de EK jeg bruger nu, da der kun er 1 o-ring I selve fitting, hvor i de andre var der 2 (endda inkl spares) 

Pastel produkter er også fine, de kan give noget gunk, clutter og andet uønsket over tid, men for et år/halvandet før vedligeholdelse, så kan det fint bruges, bare vær forberedt på en grundig rens. 

Til slut kan jeg også anbefale at holde øje med aquatuning.de - De har kørt nogle vilde tilbud det seneste stykke tid, hvor der er nogle hæftige besparelser ind i mellem.. 

Pøj pøj med det! 



Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2019 08:54:38
Svar/Indlæg:
382/14

Jeg havde en enkelt Alphacool NexXxoS UT60 til at køle min i7 920 + gtx580 dengang jeg kørte fuld custom og det fungerede fint nok. Det var først da jeg smed endnu et gtx580 i loopet at jeg fik brug for en radiator mere i form af en XSPC RX240.

Drømmer om at køre fuld custom igen men det bliver først når der skal opgraderes næste gang og som priserne er nu bliver det ikke lige foreløbigt.... men når det sker så vil jeg også køre med mindst 2 radiator.

 

Du må da også lige skyde et billede eller to og lægge op når du engang er færdig med projektet!



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2019 19:37:09
Svar/Indlæg:
4112/52

En enkelt tripple radiator kan godt klare opgaven, når du bare skal have stille køling frem for extrem køling.

Skal du have extrem køling ud af det, så er vand alligevel ikke nok. Om du køre med 1 eller 2 radiatorer mærker du ikke den store forskel på, bare du sørger for rette rækkefølge: Reservoir, pumpe, CPU-blok, GFX blok, radiator tilbage til reservoir.

Vand kan du køre med mange mulige forskellige ting.

Personligt kørte jeg med kølervæske (blå) blandet 50/50 med demineraliseret vand og tilsat ca. 15ml afspændingsmiddel (fra opvaskemaskinen) per litter blanding, så har vandet nemt ved at transporterer luft-boblerne hen til reservoiret og udskilde dem her.

 

Over tid, vil alle former for væske sætte en belægning på indersiden af dine rør/slanger/køleblokke, som du kan fjerne igen ved at skylde det hele med en mild opløsning af citronsyre og demineraliseret vand, og så efter følgende skylle efter med demineraliseret vand 3-4 gange.
Det er også en god ide at skylle dit anlæg igennem med denne opløsning før du påfylder første gang.

 

Fittings er et religions spørgsmål. Nogen er til bitspower, nogle til push-in, nogle til push-on, nogle til sleeved (fittings med omløber). Kig på noget af P0pe's arbejde, der er gode billeder af hvordan hard tubing kan laves flot. Han har vundet flere Build of the month/build of the year med hans arbejde. Kan bare ikke lige huske hvad siden hedder. Det ene kabinet er med hvidt vand og dual loop, det andet med blod rødt af de to build jeg tænker på. Han er generelt en eminent modder, så god inspiration fra hans arbejde.



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2019 20:20:56
Svar/Indlæg:
1119/58

Jeg takker for feedback :)

Jeg tror bare jeg tager de 2 radiator jeg aligevel havde valgt. Så behøver jeg ikke at skulle adde en RAD mere sener hvis der bliver brug for det.

Fittings tror jeg bare jeg venter med til, til sidst med at vælge. Så har jeg lidt tid endnu til at bestemme mig for hvilke nogen det skal være, for der går lige et par måneder endnu, inden jeg er klar, da jeg kun køber en til to ting af gange, da det er pisse dyrt at vandkøle.

Næste køb bliver nok GPU blocken 

Jeg skal nok tage billider når jeg kommer i gang :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 14-11-2019 20:21:35.


Aston
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2019 10:13:40
Svar/Indlæg:
16/1

Hvad har vandkølings projektet kostet alt inklusiv ?

Overvejer selv at gå i krig med vand



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
16-11-2019 10:58:31
Svar/Indlæg:
1119/58

Ikke så meget endnu, da det er et projekt der kommer til at løbe over 4-5 måneder, da jeg ikke gider at bruge så mange penge på vand på en gang.

Indtil vider.

Res/pumpe 1.550 Kr.

CPU block 765 Kr.

EK - PETG Tube 16/12mm 3x2  300 Kr.



Aston
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2019 11:07:01
Svar/Indlæg:
16/1

Super, hvilke komponenter (CPU/GPU) kan du så "opgradere" gratis med tilsvarende ydelse ?