Lidt speget spørgsmål ang. lim til samling af indendørs tv reol :)

Diverse d.  21. juli. 2019, skrevet af korsk
Vist: 688 gange.

korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2019 14:37:46
Svar/Indlæg:
1334/15

Hejsa :)

Efter at ha` købt nogle 65" tv er jeg nu ret så svedig af, at lime, stifte, hamre, skrue, bore en fin tv bænk sammen. Jeg er dog ikke helt færdig endnu, da det som skrevet i manualen, er et 2 mands job, hvilket enhver mand med hår et eller andet sted, jo bare tager op som en udfordring haha..

Jeg har forsøgt at forstærke den med ekstra skruer i allerede forborede huller samt mere lim i de utallige dybeler og mellem div. plader, hvilket gik fint, men undervejs løb jeg tør for lim, da brugerens/min evt. ekstra forbrug/forstærkning jo ikke  er inkluderet i samlesættet - så derfor spørgsmålet?

Når man køber trælim, kan man vælge mellem inde og ude lim - priserne er nærmest det samme.

Så hvad er egentlig forskellen, da udendørslim selvf. skal være frostfri, hvor indendørs ikke behøver at være det. Kan man så ikke bare altid købe udendørslim, eller er det dårligere hæftende indendørs end indendørslim? 

P/S jeg ligger inde med en del udendørslim........

Måske et spørgsmål for en snedker - eller ?

Spørgsmålet er selvf. også aktuelt for øvrige projekter..

Fortsat god dag..............



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af korsk d. 21-07-2019 14:50:51.
crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2019 17:07:22
Svar/Indlæg:
7765/230

indendørs eller udendørs så skal det nok holde din tv reol sammen, ingen grund til at bekymrer dig gråhåret  hvad det angår.....🙂



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
21-07-2019 17:34:35
Svar/Indlæg:
1919/73

Du får ingen problemer med at bruge en udendørstrælim indendørs - det omvendte kan være et problem

 

https://goerdetselv.dk/materia...



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
21-07-2019 18:29:25
Svar/Indlæg:
2263/307

Hejsa :)

Efter at ha` købt nogle 65" tv er jeg nu ret så svedig af, at lime, stifte, hamre, skrue, bore en fin tv bænk sammen. Jeg er dog ikke helt færdig endnu, da det som skrevet i manualen, er et 2 mands job, hvilket enhver mand med hår et eller andet sted, jo bare tager op som en udfordring haha..

Jeg har forsøgt at forstærke den med ekstra skruer i allerede forborede huller samt mere lim i de utallige dybeler og mellem div. plader, hvilket gik fint, men undervejs løb jeg tør for lim, da brugerens/min evt. ekstra forbrug/forstærkning jo ikke  er inkluderet i samlesættet - så derfor spørgsmålet?

Når man køber trælim, kan man vælge mellem inde og ude lim - priserne er nærmest det samme.

Så hvad er egentlig forskellen, da udendørslim selvf. skal være frostfri, hvor indendørs ikke behøver at være det. Kan man så ikke bare altid købe udendørslim, eller er det dårligere hæftende indendørs end indendørslim? 

P/S jeg ligger inde med en del udendørslim........

Måske et spørgsmål for en snedker - eller ?

Spørgsmålet er selvf. også aktuelt for øvrige projekter..

Fortsat god dag..............

Skrev korsk d. 21-07-2019 14:37:46

Jeg er vokset op på et snedkerværksted. Til træ, bruger man udelukkende 2 typer lim, hvis det skal holde. Den klassiske "Hvid Snedkerlim", og Polyureatanlim (PU-lim), en nyere limtype som skummer op, og giver en længere arbejdstid inden det sætter sig.



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2019 11:37:22
Svar/Indlæg:
1334/15

Hej gutter og tak for indlæg :)

Efter at ha` pudset brillerne og fundet et forstørrelsesglas frem, kan jeg nu tyde den microskrift der er på udelimsdåsen.

Limen er ikke som jeg troede udelim burde være - ikke frostfri men bare fugtafvisende, med en brugstemp. fra 5 + - 70 + celsius, og desuden er den vandbaseret, hvilket forklarer temp. området. Troede at det ved stærkere baseret opløsningsmiddel end lige vand, ku` forklare brugen udendørs, og som en mulig sikkkerhed overfor børn, vovser etc. :)

Men igen tak for råd og orientering. Jeg bruger bare min udelim, og får samlet tingene - yes yes 😀

 

P/S - Det er desværre for sent at bekymre mig om grå hår, da jeg allerede fik det som 22 årig - dog ikke pga. lim 😉😀



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 22-07-2019 11:49:36.


fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
22-07-2019 20:33:19
Svar/Indlæg:
219/60

Ja tror sagtens du kan bruge din "udelim". 

Men helt og lykke. Jeg har engang skulle samle et reolsystem, det tog mig en hel weekend. Blot for at konstatere at "bundpladen" havde jeg fået sat i toppen - forfra gg. 

OT: Som knejt havde jeg en vane med om sommeren når det er varmt som nu, at sove i telt ude i haven. Første gang jeg selv skulle slå et telt op lykkedes det mig og så at slå det op på hovedet !. Kunne da ikke passe at det "tykke pressening-agtige" ikke skulle være op ad - det er jo oppe fra regnen kommer ;)