Asetek Waterchill

Vandkøling d.  02. juli. 2019, skrevet af Muffe
Vist: 1088 gange.

Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2019 23:02:40
Svar/Indlæg:
96/16

Jeg har et par ubrugte Asetek Waterchill CPU kølehoveder liggende, magen til dem i denne test:

https://www.guru3d.com/article...

Mon de stadig kan følge med i dag? Jeg har pt. Corsair H100x men jeg synes peaks på 74C i BF V uden OC er lidt højt, så overvejer en stor triple rad i kobber og så dette kølehoved?

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
03-07-2019 06:02:09
Svar/Indlæg:
5678/460

du har også en af de varmeste Quadcore i verden .. tror du får mere ud af vis du delider den :) .. der taler vi om alt fra 5-15 grader forbedring 

og 74c er ikke slemt ... ...den throttler først ved 100 eller 105 grader :) .. men delid er vejen frem på de intel cpu , :) 



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 12:17:18
Svar/Indlæg:
96/16

Jeg har skam et delid tool på vej fra Kina, og jeg var udemærket klar over at det var en hot chip da jeg bestilte den. Nu var det bare den bedste cpu der passede i mit nuværende setup 🙂

 

74C peaks i et spil der ikke belaster cpu'en 100% er bare højt imho. Især uden OC. Selv ved delid så ryger den højt op igen selv ved et lavt inkriment i spænding. 

 

Jeg har fået lidt blod på tanden til at lege med vand igen, og var bare nysgerrig om der var noget ordentligt performance i min gamle asetek blok. Kan ikke finde noget tdp på den nogen steder.

 

Jeg er ikke vildt imponeret over diverse aio reviews så jeg tror custom er vejen frem. H100x er slet ikke dårligt, men er ikke fan af at alle aios i dag har alu rads 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 13:02:23
Svar/Indlæg:
1906/25

Hvor varmt er der i det lokale hvor spanden står? 

Med mindre du skal OCe voldsomt, så er AIO ganske fint. 



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 13:18:54
Svar/Indlæg:
96/16

Der er vel 23C lige for tiden. Når vejret ikke diktere anderledes har vi en rimelig stabil temp på 21C. Synes i hvert fald ikke mine temps er særlig gode med H100x. Og jeg synes ikke de comparisons jeg har set peger på ret store forskelle med andre aios. Få grader. Custom loop ville resultere i større mængde vand så knap så pludselige temperatur stigninger. Lavere temps giver også lavere fan speed.

🙂

 

Det kunne være sjovere hvis der var nogen der rent faktisk kunne svare på det jeg spørger om haha.



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 13:39:54
Svar/Indlæg:
96/16

Lidt billeder for sjov. Det ene kølehoved og alle toppene er ubrugte. Kobber basen til det andet hoved blev brugt direct die på en barton for mange mange år siden 😀

 

Grunden til jeg spørger, istedet for bare at prøve, er at jeg skal lave et ny plade med huller i 75x75 til den sokkeltype jeg bruger nu, og det er et øv arbejde såfremt det er meningsløst. Desuden skal jeg også investere i radiator og pumpe.

 






Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 13:53:02
Svar/Indlæg:
96/16

Way back when.




Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
03-07-2019 14:29:47
Svar/Indlæg:
12/0

Nu der bliver snakket Asetek, så tillader jeg mig simpelthen lige at blande mig 😉

 

Først og fremmest mega fedt at se nogen af de gamle WaterChill blokke stadig eksisterer! (Vi har også en kuffert med dem her på kontoret). 

I forhold til performance, så ville jeg ikke forvente noget særligt ud af den gamle blok. Vandkøling har bevæget sig langt siden den gang, og ligeså har teknologien. Du kan f.eks. se at der er ganske få kølefinner på den gamle blok (de blev fræset) hvor der idag (hvis jeg husker korrekt) er vel over 200 finner på vores AIO køleblokke.

Jamen det er jo kobber det hele, tænker nogen måske. Og ja, det er det! Men ved at have så mange finner opbygger vi et meget større overfladeareal, og med et større overfladeareal kommer også en bedre heatdissapation til vandet - og deraf bedre performance. Selv med meget lavere flow.

Det leder mig så videre til en anden pointe. Med et høj flow kan du formentlig stadig få en respektabel performance ud af den gamle blok, men det bliver nok aldrig en top-performer igen😉

 

For så at bevæge snakken lidt videre og over på AIO'er og dine reservationer omkring aluminium blokke.

Jeg arbejder, som nogen nok har regnet ud, hos Asetek og primært med ansvar for commuity, wacky eksperimenter og andet gøgl. Vi er bestemt ikke blinde overfor kobber radiatorer, men faktum er at de først og fremmest ikke giver store performance fordele som folk tror (medmindre man kører med MEGET lav RPM på fans) og samtidig er væsentligt dyrere end aluminiums radiatorer. 

Derfor designer vi vores AIO'er med kobber køleblokke (fordi det er BEDST) og aluminiums radiatorer (som udgangspunkt). De fleste kan så gå hen og blive nervøse for at vi blander metaller - men vi har over 20 års erfaring i vandkøling, laboratorier og mere end 6 millioner enheder i cirkulation. Gennem det har vi også lært hvad der skal til for at blande metaller i AIO'er, med de temperaturer man kører i PC'er, uden at der kommer problemer med metallerne :) 

Hvis du vil have vandkøling med lav støj og super høj performance/dollar ratio, så ville jeg personligt kigge mod 360mm AIO'er, med Asetek teknologi. Eksempler kunne være Corsair H150i Pro og NZXT Kraken X72. Der kommer også snart en ny EVGA CLC 360 (den blev fremvist på Computex) med slangerne direkte ned i køleblokken - hvis man mere er til "custom block" looket :) 

 

Hvis nogen brænder inde med spørgsmål skal i endelig bare skyde løs :)

-Jeg kan lettest fanges på Twitter @AsetekDennis



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 14:47:02
Svar/Indlæg:
96/16

Ah, sikke et tilfredsstillende svar, Dennis. Jeg tænkte nok de nye microfins var overlegne. Jeg gider jo heller ikke hører på en high rpm pumpe, hvis først mine fans bliver stille. 

Jeg har faktisk fået dette vandkøling foræret af jer, for år tilbage, fordi jeg skrev og spurgte. Men med børn og mange andre ting at bruge pengene på, er jeg først kommet omkring projektet nu.

Jeg har kigget en del på Fractal Design Celsius S36, som også er produceret af jer 🙂

Men jeg synes bare ikke performance er vanvittig meget bedre end Corsair H100 varianterne som er 120mm mindre. Jeg sidder dog pt. med H100x som er Coolit udgaven (undskyld, haha).



Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
03-07-2019 14:56:38
Svar/Indlæg:
12/0

Jamen det var da min fornøjelse :) 
Høj-RPM er selvfølgelig "in the eye of the beholder". Når jeg snakker om sådanne mener jeg egentlig bare almindelige customloop pumper, som D5 pumperne - men ved fuld RPM.

Vi er faktisk nogen ok søde mennesker ;) 

Fractals Celsius S36 er også en super lækker løsning. De er også lige kommet med en blackout version, som har sorte fans også - virkelig clean look. Personligt må jeg nok bare krybe til korset og sige jeg altid erstatter med Noctua 12x25 blæsere når det er muligt ;) 

Hvor kunne du! 😲 Ej, jeg forstår godt din tøven. Når det kommer til forskelle på vandkøling i dag er man også nødt til at se på, at der ikke er kæmpe forskelle længere på den egentlige performance - her tænker jeg i målbare grader. Det vil sige, at en forskel på 1-2 celsius i dag er en stort procentvis forskel - især når man normaliserer for lydtrykket som følger med. Dertil er noget af det vi går rigtig meget op i, kvalitets aspektet. Det skyldes dels egne oplevelser, men også når vi ser hvad der er sket for Coolit med Platinum series hos Corsair og ikke mindst Cooler Master.



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2019 15:19:24
Svar/Indlæg:
96/16

Æstetik betyder ikke det helt store for mig. Jeg bruger selv de beige brune NF-F12, da de er blevet lidt billigere efter de sorte IPPC er kommet samt Chromax. Men de beige brune skriger jo Noctua, og det kan jeg godt lide.

Jeg har lige haft vinkelsliberen på mit gamle HAF og der er faktisk deraf 360mm radiator ideen udspringer. Men jeg har været lidt reserveret omkring køb af endnu et AIO.

Et custom loop ville jo have en væsentligt større vandmængde og derfor en mere konstant vand temp? Jeg synes min aio er ret hurtig oppe på 100% fans. Men ja 7700K er fanme også en hot chip. Men drømmer om at clocke på den uden at overstige 75-80C

Google siger nej, men nu hvor jeg har dig, så har i ikke nogen custom loop cpu blokke man kan købe, med de nye microfins?

Vil jeg reelt set se nogen nævneværdig forskel på Celsius S36 og er custom loop?





Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
04-07-2019 09:00:53
Svar/Indlæg:
12/0

Hey Muffe,

Et custom loop har helt sikkert en større vandmængde, og hvis indstillet korrekt, har derfor også en større varmekapacitet. Kommer du til at mærke meget forskel? Sandsynligvis ikke.

Når AIO'er ofte hurtigt springer op i temperatur, så leder det ofte tilbage til en mangelfuld opsætning. Således er det "standarden" at folk indstiller deres fan-curve efter CPU temp og ikke vand-temp - det kan lynhurtigt give nogen hidsige spikes, som fans alligevel ikke hjælper på (da vand-temperaturen slet, slet ikke stiger ligeså hurtigt som CPU temp).

Ud fra dine billeder kan jeg se du alligevel skifter blæsere på din AIO. Hvis det er ruten du alligevel går, så ville jeg anbefale at køre push/pull, så kan du slippe afsted med MEGET lavt RPM tal, selv ved høj load og deraf et fantastisk dejligt lavt støjniveau :)

7700K er bestemt en scorcher. Men et liquid metal delid kan hjælpe den godt på vej ;)

Som det er pt laver vi ikke custom loop blokke. Men det er da helt sikkert noget jeg kan tage med videre til R&D og management.

I forhold til at se en reel forskel på Celsius S36 og custom loop... Hvis Celsius S36 bliver indstillet korrekt, så ser jeg ingen grund til at du kan se nogen forskel, overhovedet, bortset fra en lille en i benchmarks. Udover det visuelle naturligvis.



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2019 12:58:26
Svar/Indlæg:
96/16

Ja i burde da bestemt komme "tilbage til rødderne" og lave en microfin custom vandblok. Især når i nu sidder på en nogle af patenterne 🙂 Corsair er jo godt i gang med deres Hydro X, såfremt det går godt for dem, åbner det måske op for at skubbe AIO's lidt til side igen.

Kunne godt være jeg skulle overveje push/pull.

Jeg tror i første omgang jeg går med en Celius S36, da den iflg. et par youtube video'er og Fractal selv, kan udvides. 120mm størrer flade skulle også gerne give lidt lavere fan speeds. Især når mit Delid tool en gang dukker op med snail mail.

Jeg siger i hvert fald tusind tak for en masse produktive svar. Det var næsten synd at der ikke blev pustet liv i det gamle Asetek hovede i denne omgang 🙂



Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
04-07-2019 13:31:21
Svar/Indlæg:
12/0

Helt sikkert - jeg tror det store problem for Hydro X bliver den stadig relativt store risiko, som er forbundet med custom loops, og ikke mindst at man stadig har en relativt høj tærskel for at komme ind i custom loops.

 

Celsius S36 er helt sikkert også et rigtig fornuftigt valg. Og equipper du den med 6 x Noctua NF-A12x25 så er der ingen tvivl om du får klasse performance og absolut lavt støjniveau.

 

De gamle Asetek hoveder (og Vapochill) kommer der nok snart liv i med nogen artikler og måske video jeg kommer til at lave herude fra HQ. Hvem ved, måske vi allierer os med nogen anmeldere til at brede budskabet ud :D



Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2019 13:50:58
Svar/Indlæg:
96/16

Jeg er fan! Jeg kendte en der havde et Vapochill kabinet. Det må have været tilbage i '03 da jeg havde ovenstående Asetek loop. Det var altså tider. 🙂



Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
04-07-2019 14:06:33
Svar/Indlæg:
12/0

Jeg er fan! Jeg kendte en der havde et Vapochill kabinet. Det må have været tilbage i '03 da jeg havde ovenstående Asetek loop. Det var altså tider. 🙂

Skrev Muffe d. 04-07-2019 13:50:58

Det kabinet giver mig stadig våde øjne af glæde og rent og skær lækkert design ;) 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2019 17:24:34
Svar/Indlæg:
833/98

Nu har jeg selv haft flere Vapochill systemer, faktisk købt ude ved jer selv da i startede i brønderslev og siden hen flyttede til aalborg 🙂

syntes stadigvæk det er ærgerligt der ikke bliver lavet lignende systemer idag af en art, for det kunne jeg godt lige bruge igen 

Kan huske da de der Waterchill udkom, der var vandkøling meget gør det selv, jeg havde selv fået lavet en køleblok, brugte en Eheim pumpe til akvarier, fandt små radiatorer fra varmeapparater fra biler osv osv, den spæde start inden det blev mainstream 🙂 spændende og sjovt og udfordrende og man kunne virkelige skille sig ud til lan party´s som The PARTY i Aars og andre steder, for det var virkelig ikke noget alle gjorde i 🙂

Så igang med at udvikle nye vapochill´s i en fart tak 



Asetek_Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2019 08:34:16
Svar/Indlæg:
12/0

Nu har jeg selv haft flere Vapochill systemer, faktisk købt ude ved jer selv da i startede i brønderslev og siden hen flyttede til aalborg 🙂

syntes stadigvæk det er ærgerligt der ikke bliver lavet lignende systemer idag af en art, for det kunne jeg godt lige bruge igen 

Kan huske da de der Waterchill udkom, der var vandkøling meget gør det selv, jeg havde selv fået lavet en køleblok, brugte en Eheim pumpe til akvarier, fandt små radiatorer fra varmeapparater fra biler osv osv, den spæde start inden det blev mainstream 🙂 spændende og sjovt og udfordrende og man kunne virkelige skille sig ud til lan party´s som The PARTY i Aars og andre steder, for det var virkelig ikke noget alle gjorde i 🙂

Så igang med at udvikle nye vapochill´s i en fart tak 

Skrev Tha PAC d. 04-07-2019 17:24:34

Det noterer jeg, og sender med en papirs-flyver ind til R&D 😀

 

Det gode gamle The Party var helt sikkert i en klasse for sig ;)