Stofa Thomson router og se IP cam udefra

Netværks  d.  23. december. 2018, skrevet af Aliaz
Vist: 1801 gange.

Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 19:24:56
Svar/Indlæg:
1015/333

Jeg har en Stofa Thomson router til Stofa kabel internet.

Jeg har sat et hikvision ip kamera op og det virker i hjemmet. Dog kan jeg ikke tilgå det via internet langvejs fra.  Hikvision har en IP adr som jeg har fundet med SADP.  Lige under ip står der port som er 8000. Længere nede står der HTTP port som er 81.

Er 8000 den interne og 81 den externe? extern hvis man vil tilgå udefra?

I stofa routerens setup under portforward har jeg oprettet.

Local ip adress: 192.168.87. ..

external ip 0.0.0.0

Service name: Aim talk

Local Ip adr : samme som oven for.

Local start port 8000

Local end port 8000

external ip 0.0.0.0

external start port 81

external end port 81

protocol TCP

Description Hikv

Entabled: On

____________________________________

Herefter fremgår det oprettede neden under i "Port forwarding"

Ved siden af står min egen ip - går jeg ud fra. Der er port 80 start og slut - og også 80 i ex start og slut.

 

Er der en venlig sjæl der kan guide mig på rette spor tak. Gerne med lidt forklaring.

 

Jeg kan vel slå wifi fra på mobilen og i en browser taste ip på hikvision kamera? for at teste om jeg kan tilgå. Jeg kommer ikke til login. Hvad er der galt?



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 23-12-2018 19:26:39.
wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 19:30:58
Svar/Indlæg:
779/21

Du skal slukke router funktion i mine sider, så køre det 🙂



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 19:33:33
Svar/Indlæg:
1015/333

Du skal slukke router funktion i mine sider, så køre det 🙂

Skrev wilson d. 23-12-2018 19:30:58

Hvad betyder det hvis jeg slukker router funktionen? 

I Hikvision setup kan jeg vælge "enable DHCP".  Det er ikke slået til. Skal den være det? Hvad betyder det om den er slået til eller ej?

Jeg har forresten også en Asus router som udelukkende er opsat som accesspoint.  Så Stofas router skal vel være routerfunkion?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 23-12-2018 19:35:10.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 20:23:22
Svar/Indlæg:
3799/43

Det kommer ikke til at virke, hvis at du ikke har tilkøbt en fast ip adresse, da din router sikkert sidder bag et NAT netværk for at spare ip adresser. 

 

 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 20:26:22
Svar/Indlæg:
1015/333

Hej ICE-Cool. Jeg har læst at det skulle kunne lade sig gøre uden at købe fast IP.   Men ved da ikke om det passer. 



puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 21:33:52
Svar/Indlæg:
501/10

@Aliaz

Det kommer an på stofa, jeg har en anden udbyder på stofa netværk hvor jeg bruger min egen router og får en offenlig ip, det er ikke sikker stofa vil gi dig dette og så skal du betale de 29kr pr. md.



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 21:56:35
Svar/Indlæg:
1015/333

@Aliaz

Det kommer an på stofa, jeg har en anden udbyder på stofa netværk hvor jeg bruger min egen router og får en offenlig ip, det er ikke sikker stofa vil gi dig dette og så skal du betale de 29kr pr. md.

Skrev puma99dk| d. 23-12-2018 21:33:52

Der kan vist godt købes en fast ip, men det er jeg ikke interesseret i.

Det må kunne lade sig gøre uden. 

Skal Hikvision bruge nogle bestemte porte eller kan man vælge hvad som helst?



puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2018 23:03:38
Svar/Indlæg:
501/10

Jeg mener standard porte for Hikvision er vidst RTSP port 554 and Server port 8000.

Det tror jeg ikke du får Stofa til, pga. den manglede ipv4 på verdensplan vil de gerne ha 29kr for du får en fast ip.

Jeg vil næsten tro at hvis du ringer til Stofa og siger du gerne vil i kontakt med dit camera udefra via port 554/8000 så åbner de det ikke og du får blot afvide du kan købe en fast/statisk ip for 29kr.

 

Du kan dog prøve at spøger om det er muligt du kan få en offenlig ip el. hvad stofa nu kalder det så kan du med din egen router bag åbne porte sådan var det da jeg brugte stofa som udbyder. (Var gamle Syd Energi kunde på snart 8år før jeg skiftede til Hiper og før i år tilbage på fiberen via Kviknet).



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-12-2018 23:14:30
Svar/Indlæg:
2826/100

@Aliaz

Det kommer an på stofa, jeg har en anden udbyder på stofa netværk hvor jeg bruger min egen router og får en offenlig ip, det er ikke sikker stofa vil gi dig dette og så skal du betale de 29kr pr. md.

Skrev puma99dk| d. 23-12-2018 21:33:52

Der kan vist godt købes en fast ip, men det er jeg ikke interesseret i.

Det må kunne lade sig gøre uden. 

Skal Hikvision bruge nogle bestemte porte eller kan man vælge hvad som helst?

Skrev Aliaz d. 23-12-2018 21:56:35

Det kommer helt an på hvordan de har gjort det, hvis du er Stofa fiber kunde, kan det ikke lade sig gøre. Basalt set, det som de ofte gør kaldes carrier grade nat, (så har du noget at google), og hvad det reelt set betyder er at de deler 1 enkelt offentlig IP adresse imellem forskellige hustande, dette gør at de ikke skal spilde en offentlig adresse på hver enkelt kunde. 

bagsiden er så, at fordi du deler en enkelt offentlig adresse ledes trafik udefra til den adresse ikke videre til din egen router. 

Så hvis det er tilfældet, så har puma99dk ret, så er den eneste løsning at købe en fast IP eller få overtalt dem til at give dig en offentlig dynamisk (det har kunne lade sig gøre på et tidspunkt).

Men ring til kundeservice og spørg om du har en offentlig IP, og om du kan lave port forwarding til den. Hvis du får ja, så kan vi tage reglerne i routeren efterfølgende. Du kan evt. lave en hurtig søgning herinde, så vil du finde mange med samme udfordring



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
25-12-2018 12:17:53
Svar/Indlæg:
4033/364

hvad jeg lige kan se , er der flere porte du skal forwarde (hvilket kamera er det?)

 

Hikvision devices use the following 4 ports: 8000, 80, 554, 8200. Once you have accessed the router's web-interface successfully follow the next steps to guide yourself to the port forwarding option (normally NAT).

Dog kan jeg ikke se 8200 i denne guide (s18) 
https://www.hikvision.com/uedi...

 

Anyway - jeg har Stofa KabelTV Internet (Coax) og thomson routeren .

 

Jeg vil nok anbefale følgende 

Disable DHCP på dit kamera (DHCP betyder at den spørger om et nyt IP nummer fra routeren, dvs. det er dynamisk - det kan blive noget rod med portforwarding).
 

Dit kamera:

IP Adresse (manuelt): 192.168.87.65 (kræver self. den er forbundet til thomson routeren)
Gateway: 192.168.87.1
Dns: 192.168.87.1
DNs2: 8.8.4.4  (googles)

Ved ikke om man kan enable at det kan forbindes til udefra , Hvis du kan enable HTTPS - så lav en regel til, men bare me local/external port på 443

Husk brugernavn / password så andre ikke kan kigge med....!

Stofa Router (Advanced>port forwarding>Create IPv4)

Drop de tre første inputbokse (da den ikke ved hvordan det skal sættes op, de er forudindstillet)

Regel 1
Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 8000
Local End Port :8000
External IP :0.0.0.0
External Start Port :8000
External End Port :8000
Protocol : Both
Description  HikVision DVR HTTP
Enabled: YES
 

regel 2
Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 554
Local End Port :554
External IP :0.0.0.0
External Start Port :554
External End Port :554
Protocol : Both
Description  HikVision DVR Media
Enabled: YES

Regel 3 (er lidt usikker på at port 80 er super at bruge, hvis du skal forbinde med din router udefra - men dunno hvor man ændrer det på kameraet)

 

Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 80
Local End Port :80
External IP :0.0.0.0
External Start Port :80
External End Port :80
Protocol : Both
Description  HikVision DVR Server
Enabled: YES

 

Så burde du kunne tilgå dit kamera via en forbindelse som IKKE er på samme ip som dig (obs på android telefoner kan Chromes "datasparer" funktion godt give lidt bøvl). 

Så på din pc der er på samme wifi - tjek myip.dk der står din internets IP nr

gå på din telefon - disable wifi - gå så ind på din forbindelses IPnr - hvis det ikke virker, prøv
http://dinForbindelsesIpnr:800...

 

Din Thomson router understøtter IKKE DynDNS eller andre "oversættere" af IPnummer til "addresse" - min erfaring er dog, hvis du ikke slukker din router burde den holde IPnummeret.. Din Asus kan måske tilgå DynDNS.

DynDNS er en tjeneste  - hvis dit globale (internet) IP er 62.10.88.197 (tjek evt. myip.dk) og man har tilknyttet sin router til tjenesten - så fortæller den dyndns hver dag hvilket IP den har - så hvis ens internet IP ændres , så ved DynDNS det så.. så på DynDns laver man en adresse - fx hwt.dnsdojo.net  så peger den altid på det aktuelle IP nummer (kræver selv. at man har udstyr der altid står hjemme som kan gøre det). 

 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2018 22:33:32
Svar/Indlæg:
1015/333

hvad jeg lige kan se , er der flere porte du skal forwarde (hvilket kamera er det?)

 

Hikvision devices use the following 4 ports: 8000, 80, 554, 8200. Once you have accessed the router's web-interface successfully follow the next steps to guide yourself to the port forwarding option (normally NAT).

Dog kan jeg ikke se 8200 i denne guide (s18) 
https://www.hikvision.com/uedi...

 

Anyway - jeg har Stofa KabelTV Internet (Coax) og thomson routeren .

 

Jeg vil nok anbefale følgende 

Disable DHCP på dit kamera (DHCP betyder at den spørger om et nyt IP nummer fra routeren, dvs. det er dynamisk - det kan blive noget rod med portforwarding).
 

Dit kamera:

IP Adresse (manuelt): 192.168.87.65 (kræver self. den er forbundet til thomson routeren)
Gateway: 192.168.87.1
Dns: 192.168.87.1
DNs2: 8.8.4.4  (googles)

Ved ikke om man kan enable at det kan forbindes til udefra , Hvis du kan enable HTTPS - så lav en regel til, men bare me local/external port på 443

Husk brugernavn / password så andre ikke kan kigge med....!

Stofa Router (Advanced>port forwarding>Create IPv4)

Drop de tre første inputbokse (da den ikke ved hvordan det skal sættes op, de er forudindstillet)

Regel 1
Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 8000
Local End Port :8000
External IP :0.0.0.0
External Start Port :8000
External End Port :8000
Protocol : Both
Description  HikVision DVR HTTP
Enabled: YES
 

regel 2
Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 554
Local End Port :554
External IP :0.0.0.0
External Start Port :554
External End Port :554
Protocol : Both
Description  HikVision DVR Media
Enabled: YES

Regel 3 (er lidt usikker på at port 80 er super at bruge, hvis du skal forbinde med din router udefra - men dunno hvor man ændrer det på kameraet)

 

Local IP Address : 192.168.87.65
Local Start Port : 80
Local End Port :80
External IP :0.0.0.0
External Start Port :80
External End Port :80
Protocol : Both
Description  HikVision DVR Server
Enabled: YES

 

Så burde du kunne tilgå dit kamera via en forbindelse som IKKE er på samme ip som dig (obs på android telefoner kan Chromes "datasparer" funktion godt give lidt bøvl). 

Så på din pc der er på samme wifi - tjek myip.dk der står din internets IP nr

gå på din telefon - disable wifi - gå så ind på din forbindelses IPnr - hvis det ikke virker, prøv
http://dinForbindelsesIpnr:800...

 

Din Thomson router understøtter IKKE DynDNS eller andre "oversættere" af IPnummer til "addresse" - min erfaring er dog, hvis du ikke slukker din router burde den holde IPnummeret.. Din Asus kan måske tilgå DynDNS.

DynDNS er en tjeneste  - hvis dit globale (internet) IP er 62.10.88.197 (tjek evt. myip.dk) og man har tilknyttet sin router til tjenesten - så fortæller den dyndns hver dag hvilket IP den har - så hvis ens internet IP ændres , så ved DynDNS det så.. så på DynDns laver man en adresse - fx hwt.dnsdojo.net  så peger den altid på det aktuelle IP nummer (kræver selv. at man har udstyr der altid står hjemme som kan gøre det). 

 

Skrev @ngler d. 25-12-2018 12:17:53

Mange tak.  IP kameraet er et Hikvision DS-2CD2142FWD-I(2.8MM).

Jeg har forsøgt at følge din fine guide. Kan ikke komme til login ved at tilgå fra fx mobil uden wifi.

*Hov. Nu kom jeg ind via ip fundet på myip.dk   62.107...   men kun via web på mobilen (uden wifi).   Derimod kan jeg ikke få adgang til kameratet via Vmobile app'en. (QNAP)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 25-12-2018 23:09:53.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
25-12-2018 23:35:45
Svar/Indlæg:
4033/364

hmmm, lidt spørgsmål. 

  1. Har du stofa Coax Internet ?
  2. Er kameraet forbundet via kabel eller Wifi ?
  3. Er din Thomson router sat til Router tilstand eller modem (kan ses på stofas "mine sider"
  4. Hvilken adresse prøver du at connecte til via telefonen (både på wifi og via internet) ? og kan virker det på din telefon, hvis du er på wifi og bruger det lokale IPnr?

Du kan prøve at sætte IP nummeret på kameraet som DMZ - så vil al trafik tilgå kameraet (ikke anbefalet), men det kan klarlægge om der er problemer med hvilke porte der skal forwardes.. 

 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2018 00:07:16
Svar/Indlæg:
1015/333

hmmm, lidt spørgsmål. 

  1. Har du stofa Coax Internet ?
  2. Er kameraet forbundet via kabel eller Wifi ?
  3. Er din Thomson router sat til Router tilstand eller modem (kan ses på stofas "mine sider"
  4. Hvilken adresse prøver du at connecte til via telefonen (både på wifi og via internet) ? og kan virker det på din telefon, hvis du er på wifi og bruger det lokale IPnr?

Du kan prøve at sætte IP nummeret på kameraet som DMZ - så vil al trafik tilgå kameraet (ikke anbefalet), men det kan klarlægge om der er problemer med hvilke porte der skal forwardes.. 

 

Skrev @ngler d. 25-12-2018 23:35:45

  1. Ja Stofa coax (kabel-internet).
  2.  Via kabel.
  3. Thomson : Router-funktionalitet er slået til.
  4. 4.   Har prøvet med 192.... og de 192 virker via app hvis jeg er på wifi.  Rejser jeg væk så virker app'en ikke til kamera-billedet/live.  Jeg kan godt tage en browser på mobil med wifi slået fra og bruge 62.107... og logge ind. Det virker, men det er meget langsomt. Jeg vil gerne have app'en til at virke på farten (hverken 192 eller 62 virker i app)..    Hvad er DMZ?   Kigger videre på det i morgen eller inden for 1 uge.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
26-12-2018 00:33:37
Svar/Indlæg:
4033/364

DMZ = forwarder alt.. ligger under advanced > DMZ Host

Hvis appen ikke virker , kunne det tyde på at den bruger en anden port end hjemmesiden.. 

Men bruger appen ikke 8000 - elles har nedenstående guide skriver port 1024.. men dunno om det vil virke.. 

 

https://www.use-ip.co.uk/forum...

 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2018 11:05:19
Svar/Indlæg:
1015/333

DMZ = forwarder alt.. ligger under advanced > DMZ Host

Hvis appen ikke virker , kunne det tyde på at den bruger en anden port end hjemmesiden.. 

Men bruger appen ikke 8000 - elles har nedenstående guide skriver port 1024.. men dunno om det vil virke.. 

 

https://www.use-ip.co.uk/forum...

 

Skrev @ngler d. 26-12-2018 00:33:37

Tak for super hjælp. Jeg er lige blevet opmærksom på, at app'en ser ud til at koble op til min server (min NAS). I hvert fald står dens ip som server (med bruger og pass) i app'en (har jeg nok indtastet da jeg rodede med det førhen). Standard port 8080, men kan godt ændres for både Lan port og Internet port (står til 80 begge men kan rettes).

Men mit IP kamera sidder i én af de 4 ethernet porte i Thomson routeren.   I en af de andre porte i Thomson routeren sidder min NAS.

-er det så NAS'ens ip der skal port forwardes?  

**opdateret. Jeg prøvede at portforwarde NAS'ens ip og vælge port 8080 under intern og extern. Nu virker det!! Virkelig glad for hjælpen!!



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 26-12-2018 11:24:45.


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
26-12-2018 13:04:27
Svar/Indlæg:
4033/364

Super - umiddelbart ville jeg tro at det var kameraets IP der skulle forwardes - but if it aint broken, dont fix it  ;)