Kan MBPS deles mellem enheder?

Netværks  d.  28. oktober. 2018, skrevet af Morten Bach
Vist: 818 gange.

Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
28-10-2018 21:24:13
Svar/Indlæg:
78/12



Hej.
Jeg har en gammel Dlink DIR-655 router, som jeg mistænker for at være flaskehalsen i huset.

De fleste enheder kører N-standard, men en enkelt eller to kører AC og en kablet.

Kan MBPS hastigheden "deles" forstået på den måde, at N-enheder i teorien kan trække 300MPBS hver?
Det vil sige tre enheder trækker 900MBPS - i teorien - eller er jeg helt i skoven?

Jeg overvejer at skifte til en Ac-router - er der noget at hente?
Og skal jeg i givet fald springe 750MPBS over og gå efter mindst 1000/1200?

Håber jeg har forklaret mig godt nok - er NOOB i netværkssammenhænge 🙂

MVH
Morten


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2018 19:26:52
Svar/Indlæg:
1347/11

Hej Morten,

ved trådløst netværk er det vigtigt at man sætter sig ind i hvad behovet er, man kan nemt købe sig fattig i udstyr, eller købe for meget/lidt.

Den router du har kan trække 300 MPBS og har flere antenner, så teoretisk burde du kunne trække hvad du skriver, dvs. 3 x 300, men der er mange ting der kan spille ind på hastigheden.

Nu skriver du ikke hvor mange enheder det drejer sig om, men det kunne være fornuftigt at få en router med båndbreddedeling, så får alle en bestemt hastighed, men så er der også plads til alle samtidigt.

du kan evt. læse lidt her

https://www.linksys.com/us/r/r...




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af yupper d. 29-10-2018 19:29:22.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
29-10-2018 21:14:16
Svar/Indlæg:
1919/73

Det er voldsomt meget trafik du ligger og roder med

Men din router kan godt være flaskehals - men det skyldes nok den er lidt sløv  - så det er ikke kun et spørgsmål om hvor hurtigt den hastighed du modtager er men om du router er hurtig nok til at kunne levere det  til dine enheder


Jeg har selv 300/300 her i huset og bruger en Asus RT--AC88 og den kan jeg ikke kører træt uanset hvor mange enheder den skal servicere 

http://www.bygpc.dk/produkt/as... 


Placeringen af din router har også en betydning og hvor mange mure dit wifi signal skal gennemtrænge (hvis du bruger wifi) samt hvad de er lavet af  osv.

Så  placering af routeren er utrolig vigtig – især når du benytter trådløst internet. Din router har en begrænsning på hvor langt den kan række, og ganske logisk får du det bedste signal jo tættere du er på routeren.





Nyere udstyr kan bedre understøtte høje netværkshastigheder, så hvis du bruger en router af ældre dato, kan du ikke opnå den fulde hastighed. Samtidig er antallet af enheder, som er forbundet til vores hjemmenetværk, steget betragteligt gennem de senere år



Så overvej en ny router og glem alt det om at dele trafikken - det skal en ny router nok klare for dig helt af sig selv











mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2018 21:20:50
Svar/Indlæg:
743/13

#0

Hvis du gerne vil lære lidt om trådløst netværk, og hvad der giver mening hvor, kan jeg anbefale at se nogle af Nørd'o'tekets video'er på youtube: https://www.youtube.com/watch?...  

Det er playlisten med test af alle de trådløse routere og wifi-extendere han har testet, samt noget teori bag ;)



Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
01-11-2018 07:56:26
Svar/Indlæg:
78/12

#1,2 og 3 - tak for Jeres svar.

Ofte er der et par IOS-enheder (Iphone/Ipad) og et par laptops på wifi. To teenagere og deres forældre 🙂

Ungerne streamer ALT muligt, fruen browser og så snupper jeg lidt FIFA på min kablede PS3.....

Der er en oplevelse af, at den kablede PS3 "sluger" hastigheden - måske fordi den er kablet?

Routeren er sat op til N-only.

Men som skrevet, er jeg NOOB i forhold til netværk.

 

MVH
Morten



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
01-11-2018 08:24:48
Svar/Indlæg:
1919/73

#4 

Hvad er din hastighed (den din ISP lover dig)?



Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
01-11-2018 19:02:32
Svar/Indlæg:
78/12

Der er lovet 300/300 - men hvad hjælper det mig, hvis min router er flaskehalsen.....

MVH
Morten



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
01-11-2018 23:45:16
Svar/Indlæg:
1919/73

Så gør som jeg foreslår - Køb en ny og bedre router som f.eks. den jeg bruger Asus rt-ac88



Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
05-11-2018 08:13:38
Svar/Indlæg:
78/12

Så er der set video/læst tests.

Tror jeg får efter en RT-AC87U eller måske en D-link DIR 882 (ser ud til at performe nogenlunde end, sidstnævnte er bare ca. kr. 300 billigere - og jeg kender interfacet)

Endnu en gang tak for input.

MVH
Morten


 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
05-11-2018 12:27:16
Svar/Indlæg:
1919/73

#8 Det vigtigst er om den kan gennemtrænge væggene i dit hjem - Jeg ved min Asus 88 kan og så er prisen stort set ligegyldig i min bog - det er en langtids investering da man ikke behøver at skifte router hvertandet år  og et nyt interface lærer man at kende på no time. 

Du skal være glad for at det ikke var som før i tiden hvor virksomhederne tilkaldte Cisco certificerede folk som mig for at sætte en router op.



Morten
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2018 08:17:33
Svar/Indlæg:
78/12

#9 - min DIR 655 giver signal/dækning, men jeg har den mistænkt for at være flaskehalsen (ser ud til, at den er released i 2009-ish....)

Jeg tænker at en +1000 kr. router er lige i overkanten - tænker, at min 655 i rimelig grad har dækket behovet indtil nu og med .AX standard lige om hjørnet og enheder, der stadig kører .n eller kun er på 2.4 båndet, så er det meget dyre/små forbedringer der er at hente - men igen jeg er NOOB på netværk :😉

MVH
Morten



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
06-11-2018 09:24:18
Svar/Indlæg:
1919/73

#10

Igen du spare penge de forkerte steder - du har bedt om vores råd og så må du selv vælge mellem dem du har fået

 

Held og lykke