Hvilket kabel fra telefonstik til

Netværks  d.  26. oktober. 2018, skrevet af Ingdam
Vist: 1524 gange.

Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2018 08:51:05
Svar/Indlæg:
1771/62

Hej hwt


Jeg står og har i sommers købt hus og har i den forbindelse fået internet fra hiper gennem telefonstikket. Der har aldrig på adressen før været internet, og det viste sig efterfølgende meget ustabilt. TDC var ude og kunne konstatere, at det kabel der løber mellem selve udtaget i væggen og til hovedlinjen fra vejen ikke er egnet. TDC manden oplyste at han ville anbefale der skulle trækkes i cat5 kabel i stedet.

Spørgsmålet er så hvilket kabel der er tale om. Kan jeg fx blot anvendes et normalt cat5e netværkskabel, hvor jeg kun bruger et par stykker af ledningerne i kablet og klipper enderne af? Eller skal jeg bruges noget specielt?


På forhånd tak

micbanand
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2018 11:03:01
Svar/Indlæg:
713/74

det kan du godt. vil dog anbefale et skærmet kabel af god kvalitet til udendørs brug.

hvor langt er der?




Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2018 11:34:23
Svar/Indlæg:
1771/62

#1 Der er ca. 10m. kablet kommer dog til at løbe indvendigt fra indersiden af min kælder og op til min stue. Hovedkablet fra vejen ender lige på indersiden af min væg i kælderen.

Har du et link til et sådant kabel?



minoo
 
Superbruger
Tilføjet:
26-10-2018 13:08:42
Svar/Indlæg:
201/26

Det kabel er vel noget TDC skal sørge for og trække for dig eller misforstår jeg noget? 



snåw
 
Ny Bruger
Tilføjet:
26-10-2018 15:49:08
Svar/Indlæg:
5/0

cat 5/5e fast ledet/solid core er det der blive brugt af TDC, og grunden til det er at alm. blødt netkabel med mangle ledere kan give dårlig forbindelse ved de knive som laver forbindelse mellem stik og tråd når de bliver monteret i tre polet/rj 11 stik. Det er ikke nødvendigt at anvende skærmet kabel og vil iøvrigt hjælpe ualmindelig lidt hvis der ikke bliver koblet noget jord forbindelse til afskærmningen.

Et egnet kabel kunne være det her https://www.av-connection.dk/?... 

og hvis du selv går igang med at trække kablet så lad være med at samle med skrue terminaler da tråden ret ofte knækker helt eller delvist :)





CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
26-10-2018 17:12:23
Svar/Indlæg:
1919/73

Du skal brug en crimptang til RJ-stik ellers bliver det noget rod hvis du selv skal samle kablet.


Du har en stikdåse i din kælder eller hvad?


 Hvis du har så er det et RJ11 stik du skal bruge - det nemmeste er at købe et færdigt kabel der går fra din kælder op til dit modem 


Ellers så ender dit telefonsignal nede i din kælder i et modem og så er det et RJ45 (Datakabel) du skal bruge og her kan du snildt købe et færdigt kabel på 10m. og her er det fint med et Cat5 kabel - det behøver ikke at være skærmet medmindre du har en masse støj og strømkabler der løber parallelt med dit datakabel - det koster kun få kr. mere at købe et skærmet.


Men tag nogle billeder så vi kan rådgive dig bedst muligt - det er nemlig vigtigt at vide hvilke type stik din installation ender op med nede i din kælder 


Tommelfingerreglen er at telefon er RJ11 og data er RJ45 







MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2018 09:53:32
Svar/Indlæg:
5421/53

#2 Jeg forstår ikke hvorfor du vil have dit modem, router, switch og evt AP i stuen.


Det er da langt federe at have modem, router og switch i kælderen.


Herfra trækker du så kabler til Access points og de netværksudtag du har brug for til PC osv.


#3 TDC har jo et kabel trukket til ejendommen, det er ikke deres ansvar at føre stikket et bekvemt sted hen.




MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2018 09:53:35
Svar/Indlæg:
5421/53

#2 Jeg forstår ikke hvorfor du vil have dit modem, router, switch og evt AP i stuen.


Det er da langt federe at have modem, router og switch i kælderen.


Herfra trækker du så kabler til Access points og de netværksudtag du har brug for til PC osv.


#3 TDC har jo et kabel trukket til ejendommen, det er ikke deres ansvar at føre stikket et bekvemt sted hen.




CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
27-10-2018 12:13:36
Svar/Indlæg:
1919/73

Jeg mener også at du bør lade dit modem blive nede i din kælder.

Mht. din router så er det lidt en anden sag - det kommer an på om du skal bruge wifi på den - hvis du skal er det bedst at stille den et sted hvor signalet kan nå flest enheder uden at blive forstyrret - hvis den kun skal bruges til faste forbindelse så stil den ved siden af dit modem - så kan du nøjes med at trække et netværkskabet op til evt. en switch hvortil du kan forbinde dine stationære enheder f.eks. PC og TV


Hvis du har mus så skal du lige tage hensyn til det - de små sataner elsker kabler 

https://www.danbit.dk/da/stal-...


I en af mine venners sommerhus smed vi alt hans grej ind i et billigt stål medicinskab fra Ikea og trak et kabel gennem hans krybekælder - det har nu overlevet en del år uden problemer



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CDCRenegade d. 27-10-2018 12:22:32.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2018 12:22:55
Svar/Indlæg:
1771/62

Jeg har kun en router og intet modem. 

Jeg prøver lige at tage et par billeder af mine kabler i morgen, da jeg nok ikke er den bedste til at forklare i tekst :)



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
27-10-2018 12:48:03
Svar/Indlæg:
1919/73

Fint - vi vil gerne give dig de bedste råd vi kan så en omgang pics vil nok hjælpe 



MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2018 14:28:43
Svar/Indlæg:
5421/53

#9 Problemet med at forlænge telefonkablet er også at din ISP aldrig kan garantere noget ved det nye udtag du vil lave. Så hver gang du har problemer med forbindelsen kan du ikke brokke dig før du har testet direkte ved indgangen.



Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2018 15:48:21
Svar/Indlæg:
1771/62

Billede af hovedkabel, hvorfra jeg skal trække mit kabel fra:

https://imgur.com/yteLJyT

Dette kabel skulle være i orden i følge TDC-manden.

Billede af stik til router, hvorfra kablet skal slutte:

https://imgur.com/IDcGYk2

Der er ca. 10m i alt fra hovedkablet til skabet hvori min router står.

Som sagt jeg kun en router med indbygget modem. Hjælper dette på at forstå udfordringen?



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ingdam d. 28-10-2018 15:49:01.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
28-10-2018 16:09:41
Svar/Indlæg:
1919/73

#12 seriøst? 


Det ligner en russisk telefoncentral anno 1933 og intet er skærmet - Det skal du ikke begynde at rode med.



Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2018 17:34:52
Svar/Indlæg:
1771/62

#13 Ja det passer meget godt, huset er fra 1939, og telefonkabel fra vejen vel lige så gammelt. 

Men TDC-manden har nu sagt det er ok, og jeg bare skal skifte kablet fra kælderen og op til routeren. Dette vil jeg forsøge først. Kan der ikke blot anvendes et cat5 kabel som jeg blev rådet til?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ingdam d. 28-10-2018 17:41:07.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
28-10-2018 19:56:45
Svar/Indlæg:
1919/73

Hvilken router har du?


Det ligner et RJ 11 stik så du skal have en router med en RJ11 indgang - så kan du forbinde de to med et standard telefonkabel RJ11/RJ11 og så trækker et standard netkabel RJ45/RJ45 til din PC - f.eks. Et cat 5 kabel.


Men din installation stinker og får du problemer med forbindelsen så vil alle fraskrive ansvaret - derfor bør du få styr på den installation først



snåw
 
Ny Bruger
Tilføjet:
29-10-2018 12:45:50
Svar/Indlæg:
5/0

#13 Ja det passer meget godt, huset er fra 1939, og telefonkabel fra vejen vel lige så gammelt. 

Men TDC-manden har nu sagt det er ok, og jeg bare skal skifte kablet fra kælderen og op til routeren. Dette vil jeg forsøge først. Kan der ikke blot anvendes et cat5 kabel som jeg blev rådet til?


Skrev Ingdam d. 28-10-2018 17:34:52
Du nupper bare et alm. netkabel og klipper enderne af og monterer et rj11 stik i enden, det burde ikke give nogle problemer, så længe du sørger for at montere et snoet trådpar på de to midterste ben i rj11 stikket, det er ikke vigtigt hvilket trådpar du tager af de fire der er i netkablet, bare de er snoet. Derudover skal du helst ikke lave for lange afisoleret ender nede i kælderen, bare de kan nå halvvejs rundt om skruen er fint.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
29-10-2018 13:24:35
Svar/Indlæg:
1919/73

#16 Uden crimp-tang dur helt ikke 


Hvorfor så besværlig når han kan købe et standard tlf. kabel og stikke i sin router og er der ikke RJ11 i routeren så køber han et RJ11 til RJ45 kabel - der sgu ingen grund til at forsætte med det samme klamphuggeri.





snåw
 
Ny Bruger
Tilføjet:
29-10-2018 13:46:12
Svar/Indlæg:
5/0



#16 Uden crimp-tang dur helt ikke 


Hvorfor så besværlig når han kan købe et standard tlf. kabel og stikke i sin router og er der ikke RJ11 i routeren så køber han et RJ11 til RJ45 kabel - der sgu ingen grund til at forsætte med det samme klamphuggeri.




Skrev CDCRenegade d. 29-10-2018 13:24:35
Fordi han sikkert allerede har et lan kabel i den længde han skal bruge, og han derved undgår at købe et eller andet telefon kabel i harald nyborg kvalitet som typisk er lavet til telefoni og ikke data. Så som du selv siger hvorfor fortsætte med klamphuggeri når han bare kan bruge et netværks kabel som er testet til at kunne køre ved frekvenser langt over det han skal bruge.


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
29-10-2018 14:55:35
Svar/Indlæg:
1919/73

#18

Det fremgår ingen steder at han har et kabel og hvem siger at det skal være Harald Nyborg kvalitet?

Og så er det dig der foreslå at han bare kan stikke kablet ind i et RJ11 stik uden at crimpe det.

Jeg har forsøgt at forholde mig til de oplysninger jeg har fået og har svaret ud fra den mangeårige erfaring jeg har på området.





Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2018 15:08:36
Svar/Indlæg:
1771/62

#15 Jeg har en zyxel router som er den stardard router hiper udleverer. Den skal have et RJ11 kabel.


#16 Mange tak, det var også det jeg selv ville gøre og så montere kablet i væggen i en telefonstik vægdåse.


#18-19 Jeg har allerede et 10m cat5 netværkskabel liggende som jeg vil bruge. Det er trods alt også det som TDC manden anbefalede, og det vil jeg forsøge mig med først.


Tak for hjælpen 🙂



snåw
 
Ny Bruger
Tilføjet:
29-10-2018 19:02:48
Svar/Indlæg:
5/0

Vil du afslutte i et vægmonteret stik ville jeg bruge et af dem her https://www.lk.dk/produkt/5703... sammen med det kabel jeg linkede til længere oppe ( https://www.av-connection.dk/?... ) af samme grund som jeg nævnte tidligere at et kabel med ledere bestående af flere tråde kan give problemer i de kniv kontakter der er i tre polet/rj11/rj45 stik eller hvad det nu skal monteres i.