NAS: Flere partitioner

Netværks  d.  25. oktober. 2018, skrevet af speed six
Vist: 782 gange.

speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2018 21:13:26
Svar/Indlæg:
786/83

Hej 

Jeg skal i gang med en større oprydning på min NAS. I den forbindelse er jeg kommet til at tænke over, om der er nogen fordele ved at oprette flere partitioner fremfor bare en enkelt, som jeg har i dag.


Min nuværende NAS er en Synology 214+ med 2 stk. WD RED 4 GB diske. De kører Synologys SHR RAID, og jeg har bare en enkelt partition, hvor alle mine undermapper findes.


Overordnet har jeg følgende kategorier af data:

- Diverse dokumenter

- Musik, herunder MinimServer

- Billeder

- Backup af stationær PC og bærbar PC.


Kunne man med fordel oprette separate partitioner til disse 4 kategorier, eller er det fuldstændigt lige meget for en normal NAS bruger som mig?


MVh.

Henrik



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af speed six d. 25-10-2018 21:14:07.
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
25-10-2018 21:29:39
Svar/Indlæg:
5678/460

du kan bare  dele hver  enkelt mappe :) ,  så kan du bruge dem  som hver enkelt drev osv. :) , 

gør jeg , ved ikke om det hjælper dig  :) 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2018 21:42:04
Svar/Indlæg:
786/83

#1

Jeg er ikke helt sikker på, at vi forstår hinanden. Jeg har ingen udfordringer med at kunne tilgå mine mapper på NAS fra mine forskellige devices. Det funker helt fint.


Det, jeg er interesseret i at vide, er om der er nogle fordele eller ulemper ved at opdele sine diske i flere partitioner fremfor bare at have én stor partition.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
25-10-2018 21:53:54
Svar/Indlæg:
5678/460

i gamle dage blev ydelsen dårligere , men idag ved jeg ikke , du kan prøve , og se hvad  der sker '

men vis det virker som nu hvorfor så skifte? 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2018 09:01:28
Svar/Indlæg:
786/83

Hej igen


Tak for dine input.


Jeg ønsker også kun at skifte "struktur", hvis der er nogen reel fordel for en almindelig NAS bruger som mig.


I gamle dage (før NAS tiden) havde ofte opdelt min HDD i flere partitioner (fx 1 til windows, 1 til spil, 1 til dokumenter og 1 til backup) for bl.a. at sikre mig, hvis der fx skulle komme virus på Windows partitionen.


Det, jeg spørger til, er, om der fx er en hastighedsforøgelse eller nedsættelse ved at "køre" med flere partitioner. Er der måske en bedre sikkerhed ved at have data spredt på flere partitioner osv.


/Henrik



snowflakefire
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2018 15:21:59
Svar/Indlæg:
188/14

til at starte med vil jeg sige at jeg ved ikke noget omkring hastighedsforøgelser ved at lave flere partitioner. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue, hvordan det skulle kunne give dig mere/mindre hastighed.


Dog vil jeg sige at hvis du opretter flere partitioner, så vil du muligvis løbe ind i udfordringer hvis du skal udvide en eksisterende partition, hvis nu der ligger flere partitioner bagefter.


Jeg har selv en Synology, hvor jeg kun har et enkelt volume, men har så oprettet flere shared volumes derpå, udelukkende for at "opdele" mine data i mere spiselige portioner.



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
28-10-2018 15:33:26
Svar/Indlæg:
1919/73

Jeg ser ikke at du skulle opnå nogle fordele ved flere partitioner - også har du jo ganske fint styr på dine data med de forskellige mapper.