Netværkskabel CCA vs CU?

Netværks  d.  16. oktober. 2018, skrevet af sson
Vist: 970 gange.

sson
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 18:57:51
Svar/Indlæg:
61/27

Hej derude.

Står i den situation at jeg gerne vil trække et ethernet kabel fra router til pc + playstation. Så langt så godt. 

Jeg bliver nødt til at købe kablet på metermål, da de skal trækkes igennem et rør under gulvet hvor der ikke er plads til at få kablet igennem hvis der sidder RJ45 stik på (Dumt, I know, håndværkeren der har lavet dem har sovet lidt i timen, for det er ikke meningen det skal være sådan).

Nå, men jeg har så læst mig frem til at ethernet kabler både findes i CCA (cobber clad aluminium) eller CU (ren cobber) udgaver. Mange sider siger at CU selvfølgelig er bedst, hvilket garanteret også er korrekt, men gør det en forskel? Eller, gør det en stor nok forskel? 

Kablerne skal trækkes maks 10 meter vil jeg skyde på. Og kan kun finde CU kabler hvis man køber omkring 100 meter af gangen, hvilket er lidt overkill for mig. 

Skal jeg bare gå med et almindeligt cat6 eller cat5e CCA kabel og komme videre med installationen? 


Tak på forhånd 🙂

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 21:28:38
Svar/Indlæg:
3661/82

1:

Eftersom det kun koster 1 kr mere at koebe de 100 meter Cat6 CU cable end 10 meter CCA sa vil jeg goere dette.

Jeg matte naturligvis gaette paa prisen eftersom det ikke er angivet i dit spoergsmaal


Jeg vil ogsaa anbeafle at bruge cat6 over cat5e saa laende det kun er 10meter

Cat6a hvis det erlaengerere kabler

jeg mener pris forskellen er minimal men igen. uden priser svaert at give anbefalinger




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 16-10-2018 21:56:14.


XPAction
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2018 22:11:12
Svar/Indlæg:
136/1

Tag det der er billigst, det har intet at sige når det er "små" afstande og ikke kritiske erhvervsmål.

Bare kig efter om det er blød eller massiv.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af XPAction d. 16-10-2018 22:15:36.