Er SLI pengene værd

Grafikkort d.  11. september. 2018, skrevet af GoJ84K
Vist: 988 gange.

GoJ84K
 
Enthusiast
Tilføjet:
11-09-2018 21:24:32
Svar/Indlæg:
39/28

Går med tankerne om at købe et ekstra 1080ti for at køre SLI.

Kører lige nu med 1440p (måske 4K en dag)  og med det meste i Ultra medmindre FPS er for lav..

Har google lidt frem og tilbage og er meget i tvivl om det overhovedet er pengene værd.

Har fundet frem til Nvidias liste over supported spil, men dem som ikke står der på har de ingen udnyttelse af kort nr 2? 

Ville de give bedre FPS i spil som feks. Battlefield 5 og det kommende Anthem og The Division 2 ?

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
11-09-2018 22:26:08
Svar/Indlæg:
5678/460

jeg har et 1080 gtx , std . som render 1440p 75hz , og intet spil har jeg skulle overclock eller sætte grafik ned for at kunne køre max FPS , så jeg ville sige lige nu , ville det ikke være pengene værd , vis du skal spille 4k nu , så gør du , men det kan du også gøre med et 1080ti , :) , så igen , er om du vil købe nu , eller vente til du køber 4k skærm osv. ) 



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2018 09:11:16
Svar/Indlæg:
3385/80

Nej. Du er langt bedre stillet med ét kraftigt, end to mindre kraftige kort.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-09-2018 09:33:42
Svar/Indlæg:
15982/637



Det er svært at sige. SLi support mv. har lidt et drastisk tilbagefald med DX 12, selv om den API ellers har promoveret cross GPU support. Spil producenterne har fået friere tøjler at arbejde med end i forhold til DX 11 hvor multi GPU/SLI/CrossFire ofte var en selvsagt integration. Mange triple-A titler i dag har ingen til meget ringe SLi support især under DX 12 APIen. Battlefield 1 da virker SLi mv kun ordentligt under DX 11, mens DX 12 er et makværk af opsætning med SLi. Far Cry 5 er et af de få DX 12 eksempler hvor SLi/Crossfire fungerer godt med denne API.

Min erfaring inden for de sidste to år er, at populære AAA-titler (især DX 12 titler) har lack-luster multi-GPU support. Sandsynligvis fordi mange spiludviklere netop laver spillene til cross platforme som PC, PS, Xbox mv og så er tiden og pengene ikke til at udvikle på multi-GPU support i DX 12, som er meget åbent i forhold til DX 11, - nu hvor friheden og valget er blevet for stort, så er omfanget også blevet for stort for mange af udviklerne.
Min oplevelse er at mindre kendte titler, lad os kalde dem B-titler, faktisk har langt bedre SLi/Crossfire support, da de som oftest kun udvikles til een platform og nogle bruger stadig primært DX 11 features, som vejer godt i multi-gpu vægtskålen.

Dertil så hvis man vil investere noget tid og energi i SLi, så er det muligt at optimere selv "non-SLi" spil til at køre med SLi. Ydelselsgevinsten varierer fra spil til spil, men den er der. Man skal tage sig nogle timer og sætte sig ind i Nvidia Inspector til at optimere på de enkelte spilprofiler. Det er et super effektivt program, der gør, at man kan hente lidt mere ydelse ud af spil, der  allerede understøtter SLi, men man kan også forcere SLi profiler ind i spil, der ellers ikke understøtter det, men hvis game enginen kan skalerer på antallet af GPU'er, så sker der et boost i forskellig grad.

Om SLi er pengene værd, det kan jeg ikke sige. Kun dette, som du skal gøre op med dig selv:
1) De spil du spiller eller som du ønsker at spille - understøtter de SLi ?
2) Er det primært i ældre titler hvor SLI understøttes, at du ønsker ekstra ydelse ?
3) Er du parat til at investere noget til i SLi profiler og optimering med Nvidia Inspector ? eller skal det bare være plug and play ?


Efter at have kørt SLi i 12 år nu uafbrudt, går jeg umiddelbart tilbage til eet kort. Det skyldes udelukkende, at jeg ikke længere kan afsætte tiden til at arbejde med mine egne PC'er. Så når jeg endelig får tid, så skal det gerne gå med at kunne spille med det samme og ikke bruge nogle timer på at optimere mv for den bedste ydelse, selv om det helt klart har været sjovt at rode med.




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 13-09-2018 09:06:59.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2018 14:37:29
Svar/Indlæg:
1906/25

Sælg dit 1080ti og køb et 2080 når den tid kommer.



GoJ84K
 
Enthusiast
Tilføjet:
12-09-2018 16:12:39
Svar/Indlæg:
39/28

Tak for de gode råd, har selv kørt SLI indtil 1080..

Men regner med kun at køre med et kort, det virker lidt som det bedste løsning..

De nye 2080 ti kan vel også sagtens køre i 1440p til de flest titler.. (BF5, The division 2, Anthem) tænker jeg vel.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2018 17:18:47
Svar/Indlæg:
5874/1287

Mange tak til #3 (Gripen90) for et rigtig godt overslag om SLI. Jeg har også haft leget lidt med tanken om SLI, men det lyder nærmest som om det er tilbage til den tid, hvor vi rodede med jumpere på bundkortet, samt mindst mulig config.sys og autoexe.bat for at hive de sidste kræfter ud af et givent system, og det vil jeg helst ikke tilbage til.

Mon det med den store frihed i DX12 så også er årsagen til, at der stadig laves en hel del spil i DX11 (samt nogle få mindre spil i dx9, og hvor blev dx10 af i denne dx-serie?), selvom dx12 har en hel del tid på bagen?



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
12-09-2018 18:28:41
Svar/Indlæg:
4295/306

Sælg dit 1080ti og køb et 2080 når den tid kommer.


Skrev Walenad d. 12-09-2018 14:37:29
Hvis 2080 kommer til at yde det samme som 1080Ti er det en ret dum idé. Skulle give mere for at få samme ydelse og mindre ram. 🙂


GoJ84K
 
Enthusiast
Tilføjet:
12-09-2018 20:16:16
Svar/Indlæg:
39/28

Jeg tænker vel at en 2080 ti, yder mere end 1080 ti ellers giver det ikke mening at give så mange penge for et nyt kort, så meget giver folk vel ikke for det ray tracking?



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2018 20:18:02
Svar/Indlæg:
5874/1287

#8 Prøv at læse #7 igen! Der skrives om at erstatte et GTX1080Ti med et RTX 2080, og altså IKKE med et RTX 2080Ti.