Backup-løsning til musikstudie

HDD/SSD/RAM d.  09. september. 2018, skrevet af Tobi
Vist: 828 gange.

Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2018 22:06:29
Svar/Indlæg:
84/31

Hej

Jeg har et musikstudie med en PC som "hjerte". Jeg lever livet farligt - det vil sige uden backup. Når lortet en dag crasher, får jeg nogle sure kunder på nakken. Jeg må med andre ord hellere finde en backup-løsning.

Ideelt set ville jeg gerne have to SSD'er siddende i maskinen, der er helt ens - og når arbejdsdagen er slut, slukker jeg maskinen, putter den ene disk i lommen og kører hjem.

Det, jeg prøver at sige er, at jeg helst vil have en løsning, hvor jeg ikke skal sidde og vente på en backup køre færdig, inden jeg kan komme hjem - og derudover skal ene disk være ekstern, så den er nem at tilslutte. Sidste forhold er, at det selvfølgelig ikke må påvirke min CPU-/RAM-/SSD-performance ret meget. I studiet er min eneste internetforbindelse min 4G-forbindelse via min telefon, så derfor er det desværre nødt til at køre helt fysisk 🙂

Jeg er ikke interesseret i en løsning der backer hele mit Windows-system op - der er kun tale om en backup-løsning til min SSD med selve musikprojekterne på.

Hvad er der af løsninger derude, I kan anbefale?

Sig endelig til, hvis der er noget der ikke giver mening.



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Tobi d. 09-09-2018 22:08:51.
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
09-09-2018 23:13:18
Svar/Indlæg:
5678/460

NAS 

 så har du alt lager uden for computer , så det påvirker ikke din computer overhovedet , og den tænder og slukker selv diskene korrekt istedet for de sidder i en pc :) og så kan du jo altiid køre raid 5 ,  :) 



Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
09-09-2018 23:50:42
Svar/Indlæg:
84/31

Tak for svaret - hvilke hastigheder kan man forvente, sådan nogenlunde realistisk set, med et RJ-45 kabel direkte fra min PC til NAS'en (bare et slag på tasken)? Jeg ved godt, hvad en NAS sådan cirka er, men jeg har ingen erfaring med dem. Jeg har et ASUS H110I-PLUS med en on-board Realtek RTL8111H-netværksdims på 🙂

Hvor lille kan man få en nas, hvis performance skal være i orden - kan man have dem i lommen? 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2018 05:41:32
Svar/Indlæg:
2897/83

Hvorfor ikke bare en ekstern ssd, og så kopier filerne over når du går hjem? Det kan ikke tage lang tid. 



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
10-09-2018 09:23:40
Svar/Indlæg:
2263/307

En USB box med RAID 1, ville være mit bud. Når du ikke kan tage backup til skyen, skal du så meget af tiden som muligt, fjerne USB harddisken fra dit studie, så du er sikret mod brand og indbrud i studiet.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af svedel77 d. 10-09-2018 09:25:49.


Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2018 10:03:16
Svar/Indlæg:
84/31

Ville ønske du havde ret, Biostud.

Jeg prøvede lige et eksperiment:
Et velvoksent musikprojekt fylder ca. 20 GB - jeg har en helt ny USB 3.1-stick på 16 GB som jeg har stukket i en af de blå porte på bagpanelet af mit motherboard. Jeg fandt et lille projekt på kun 5 GB og satte den til at kopiere det over på sticken. Det tager 7 minutter, så et stort projekt må tage 4 gange så lang tid, altså ca. 28 minutter - på en alm. dag arbejder jeg måske på to-tre forskellige projekter der alle skal backes up. Jeg kan ikke bruge 28 minutter x 4 på at backe up, hver aften jeg går hjem (det kommer simpelthen ikke til at ske).

Det er derfor jeg netop tænker, at det er smartest med noget der spejler min musikproduktionsdisk hele tiden - helst uden det sløver mit setup og samtidig er eksternt, så jeg ikke skal skille min computer ad, hver aften 😀

Tænker umiddelbart selv på to løsninger. Enten:

  • En NAS, som Gandalf forslår - med et eller andet software, der sørger for at musikproduktionsdisken er sync'et med NAS'en
  • Eller måske en 2.5"-ssd-dock på USB 3 og noget software, der sørger for at SSD'en i docken altid er sync'et med musikproduktionsdisken

Jeg er meget nysgerrig på nogle helt konkrete anbefalinger af hardware og software - hvad har I af erfaringer med backup-løsninger?



Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2018 10:08:21
Svar/Indlæg:
84/31

Vores svar krydsede hinanden, svedel77 - jeg er helt enig. Det lyder meget fornuftigt. Jeg har ikke erfaring med RAID1, men kommer min interne SSD ikke til at skulle vente på den SSD der sidder til med USB hele tiden, da USB'en er væsentligt langsommere? Vil det ikke trække en masse performance ud af systemet?



Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2018 10:33:20
Svar/Indlæg:
84/31

...kunne være jeg bare skulle bore et hul i mit kabinet og trække et SATA-kabel og noget strøm ud - så har jeg en ekstern disk med interne hastigheder (der er ikke esata på mit Asus H110I-PLUS). Er det dumt?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-09-2018 11:39:57
Svar/Indlæg:
6367/477

Med en NAS kan du nemt ramme 1Gbit LAN hastigheder. Det betyder lidt over 100MB/s.

Min forældre kører med en QNap TS-231 med 2 2TB diske i. Den rammer netværkets maksimum hastighed, selvfølgelig ved sekventiel overførsel, men er alt data ikke i en stor fil? Eller arbejder du med mange små?

Hvis du arbejder med mange små filer (1000+) så kan det være en fordel med SSD'er i NAS'en.

Den er dog lidt svær at tage med fysisk. Den fylder en del, og skal lukkes korrekt ned, hvilket godt kan tage 10 minutter.


Du kan starte med en ekstern SSD, evt. en med 2 til RAID 1, og bruge MS Sync:

https://www.microsoft.com/en-u...


Her er en boks du kan bruge:

https://www.komplett.dk/produc...


Så er det bare et spørgsmål om hvilke diske, om du skal bruge SSD eller HDD. USB 3.0 er 5Gb/s, eSATA er kun 3Gb/s, så USB 3.0 vil være hurtigst for dig.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af freak_master d. 10-09-2018 11:43:35.


IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2018 15:39:03
Svar/Indlæg:
639/66

Du skal være opmærksom på at din usb test kan give falske resultater.

Bare fordi din usb stick er kompatibel med USB 3.1 Porte så er det ikke ensbetydende med at din stick også kan køre med den højeste hastighed.

Er der ikke en i nærområdet med en superhurtig ekstern ssd der kan være behjælpelig med test?



IgIbUu
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2018 15:53:49
Svar/Indlæg:
639/66

Lige hurtigt fra youtube:

3GB Write test thunderbolt + ssd (32.1 sekund):
https://youtu.be/I1Uo-KS8kAE?t...


3GB Write test USB 3.0 + SSD (36.3 sekund, kan dog ikke se testen i videoen, kun på resultat listen)

https://youtu.be/I1Uo-KS8kAE?t...

Jeg får det til 16 et halvt minut hvis du skal kopierer 80 GB med USB 3.0 og en SSD. Dette ud fra hans test resultater (som bare er en stor fil).

*Dit interne drev skal også være hurtigt.
*Der er mulligvis mere at hente med indstikskort til din PCI expres x16 port
*Det er USB 3.0 og ikke 3.1 som kan være hurtigere.



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af IgIbUu d. 10-09-2018 16:22:30.