Led lys... sænke styrken

Diverse d.  06. august. 2018, skrevet af DJ Alban
Vist: 1250 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 22:27:22
Svar/Indlæg:
1431/233

Hej alle


Dette er lidt udenfor computer. Men alligevel lidt relateret da det handler om led lys 😁.


Jeg har lagt lys i vores fliser. Men det er meget kraftigt. 

Kan jeg smide en modstand imellem og gøre styrken mindre? 

Det drejer sig om 12 led spot på samme transformer.

Jeg spørger fordi Hvis jeg først graver den op og klipper ledningen. Vil jeg gerne være sikker på det er en mulighed. Så jeg ikke gør ledningen u-vandtæt uden grund. 😂.

Og i så fald hvor stor en modstand vil i ca anbefale for feks at halvere lys styrken?

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2018 22:31:32
Svar/Indlæg:
1431/233

Det er disse spot det handler om

https://www.bauhaus.dk/el-bely... 


Med 8 stk extra spot.

Men ligner pt en landingsbane pga styrken 😂



pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 07:49:09
Svar/Indlæg:
409/13

En LED driver og en lysdæmper skulle kunne gøre det, også helt uden at grave noget op.



Wut
 
Newbie
Tilføjet:
07-08-2018 13:15:13
Svar/Indlæg:
112/4

Det er ikke sikkert, det kommer til at fungere med en dæmper. Der står på Bauhaus hjemmeside at LEDerne ikke er dæmpbare.

LEDer kan være konstrueret på flere forskellige måde. En typisk måde er en DC/DC-konverter, der driver LEDen internt. Når man forsøger at skrue indgangsspændingen ned fra 12V vha en dæmper, så trækker DC/DC'en bare en større strøm for at forsyne LEDen på den anden side. Hvis man sænker spændingen så begynder LEDerne enten at blinke ukontrolleret, eller man overbelaster bare driveren indtil den futter af.

Der findes dæmpbare 12V LEDer i handlen, som netop er forberedt på dæmpere. Hvis LEDerne kan tåle at blive dæmpet, så fremgår det som regel af specifikationen. Men dermed ikke sagt, at det er umuligt, at det ville komme til at fungere, men der er en væsentlig risiko for, at det ikke kommer til at virke.

En anden mulighed er at belægge glasset på LEDerne (de er jo ret dyre) med f.eks. en film eller en skive plast, der tager x% af lyset.



pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 14:13:27
Svar/Indlæg:
409/13

Nu skriver han at de 12 spot er på samme "transformer" så er det jo bare at fjerne den, smide en leddriver på, der er ingen elektronik i selve spotten.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 15:33:53
Svar/Indlæg:
3385/80

#2+#4 Nej. Lyt til #3.


Hvis lamperne er "dumme" lamper, hvor lysdioderne sidder nogle stykker i serie sammen med en modstand, så kan du dæmpe dem på flere måder. F.eks. PWM, en konstantstrøm-kilde (typisk kaldet LED driver eller en CC driver), reducere spændingen eller bruge en modstand.


Er lamperne lavet med indbygget driver, så kan du med 99% sikkerhed intet gøre eksternt for at dæmpe dem.


Normalt kigger jeg efter antallet af lysdioder, da det kan give en indikation af hvordan lampen er lavet. Spændingsfaldet på hvide lysdioder er som ofte lige over 3V, men kan også være helt op mod 5V.  


 I det her tilfælde er der 7 lysdioder. Så et eller andet sted mellem 21V og 35V, hvis de skulle sidde i serie - det virker urealistisk, og er nok ikke tilfældet, da det vil kræve en boost converter der både er dyr i komponenter og effektab. 


Sidder de eksempelvis 3 stk i serie (så er vi under 12V), så er der én i "overskud" med to strenge i parallel. Så det er nok heller ikke sådan den er bygget.


Hvis de har sparet alt hvad de har kunnet, så er den lavet med alle 7 lysdioder i parallel og en eller flere modstande i serie. Hvis de har lavet det lidt bedre, så sidder der en buck converter, som tager indgangsspændingen og reducerer den til tæt på lysdiodernes spænding.


Det absolut nemmeste vil være at smide en variabel strømforsyning på, og teste hvordan lamperne opfører sig ved eksempelvis 10-11V. Alt andet er blot gætteri, da det kan være lavet på rigtig mange måder.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Die_Happy d. 07-08-2018 15:35:26.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
07-08-2018 15:50:50
Svar/Indlæg:
2263/307

LED pærerne skal være af en speciel type, for at de kan dæmpes. Uanset driver. Jeg har skiftet alle lyskilder i lejligheden til LED, dæmpbare af høj kvalitet. Men min viden om strøm kan dog ligge på et meget lille sted. Jeg handler udelukkende på http://www.greenline.dk  da de har alt i grej, og en velfungerende support.



pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2018 20:57:01
Svar/Indlæg:
409/13

#5 en led driver der kan dæmpes er den simple nemme løsning.

Har du en normalt LEDmed 12v forsyning til den, kan du smide en driver på i stedet. det vigtigste ved led er at begrænse de mA der kan løbe i kredsløbet, og det er lige det en led driver gør.

Der er ingen grund til at komme med lange forklaringer på hvordan man dæmper osv. Nu har jeg en del erfaring med led som jeg kunne sidde her og øse ud af uden det ville hjælpe en pind.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af pawer d. 07-08-2018 20:58:34.


Wut
 
Newbie
Tilføjet:
08-08-2018 11:03:54
Svar/Indlæg:
112/4

#4 
Nu skriver han at de 12 spot er på samme "transformer" så er det jo bare at fjerne den, smide en leddriver på, der er ingen elektronik i selve spotten.

Venligst dokumenter, at der i en Paulmann 988.69 ikke er en intern driver.




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wut d. 08-08-2018 11:08:20.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2018 11:40:25
Svar/Indlæg:
3385/80

#7 Du aner jo stadig ikke hvad der sidder i lamperne.. Fint at du tror du ved hvad du snakker om, men det gør du reelt set ikke. Dét der ikke hjælper en pind, er dine "råd".



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2018 15:25:31
Svar/Indlæg:
1431/233

Tak for alle svar... Det er jo ikke meningen der skal opstå en reel diskution pga det :)!


Men jeg har fået anskaffet mig noget film (til bilruder).

Det forsøger jeg lige at få tilpasset på lamperne først og ser om det kan hjælpe. Da det virker som et "quick fix".


Virker det ikke så må jeg sortere i jeres råd og se hvad der virker bedst :)!

Bare til info er de parallelt forbundet.




pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2018 16:37:21
Svar/Indlæg:
409/13

#8 Det behøver jeg ikke, det giver ingen mening at have elektronik i hver lampe og en trafo foran.



#12
Wut
 
Newbie
Tilføjet:
10-08-2018 13:20:32
Svar/Indlæg:
112/4

#11 Ok, det giver ikke mening for dig. Moving right along...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wut d. 10-08-2018 13:26:41.


pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2018 14:01:48
Svar/Indlæg:
409/13

#12 jamen så fortæl mig det, giv mig en god forklaring på hvor man skulle gøre et produkt dyre at producere? Producenter gør da alt for at holde omkostningerne nede så de kan sælge med en højere dg.