Køb/Salgs tip; Forsikringsteknisk

Hyggehjørnet d.  06. maj. 2018, skrevet af M.Beier
Vist: 1828 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-05-2018 00:29:39
Svar/Indlæg:
2084/124
Først en lang intro; KAN SKIPPES

Jeg var 23-26. Februar i Barcelona, og var så uheldig at mit kamera fik et meget hårdt stød - kampvognen ramte yderst uheldigt, og jeg var rasende, frustreret, nærmest panisk.... Først og fremmest vidste jeg at det ville blive HELVEDES dyrt, og dernæst at jeg ville gå glip af billeder til FC Barcelona kamp, muligvis sidste chance for at se Messi live 😢



Ganske rigtigt blev det 'lettere dyrt' Total 8 951,80

Heldigvis har jeg rejseforsikring, indbo, hus og diverse andre samlet hos én udbyder - så det 'burde' være en smal sag, det skulle dog vise sig at være lidt omstændigt, og jeg laver derfor denne tråd...

- STORY OVER

Forsikringsselskabet spurgte om følgende ting:
- Skadeomfang
- Kameranavn og model
- Alder på kamera
- Reparationspris
- Ny pris på samme eller tilsvarende kamera


Dette blev alt sammen oplyst, så kom næste bølge af spørgsmål
På telefon blev jeg bedt om en KØBSAFTALE, denne hævder ALKA altid bliver udarbejdet ved brugt handel, dvs. at man aldrig bør købe/sælge uden at begge parter skriver under på et stykke papir, med oplysninger om begge parter, og hvad der bliver handlet.... Det er IKKE noget jeg har praktiseret, men, tilsyneladende noget jeg skal til, for, sikke en omgang at være igennem foruden.
Derudover blev der spurgt ind til om sælger havde købt varen som professionel igennem firma, eller som privat person, og at de gerne ville have momsregnskabet 😲

Næste omgang på mail.
For at kunne hjælpe dig videre med sagen, skal vi bruge en kvittering på kameraet – har du ikke fået den med i forbindelse med købet?

Ydermere skal vi bruge kontakt oplysninger på sælgeren. Navn, adresse og telefon nummer.


Kameraet blev fixet, og afhentet d.30 April, jeg venter fortsat på pengene (minus min selvrisiko af 1000), men, mon ikke de lander i den kommende uge...

Very long story short:
Lav købsaftale, skriftlig, ved handel af på nettet, det sparer en kæmpe hovedpine.
mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2018 03:09:55
Svar/Indlæg:
516/11
Har jeg lige godt aldrig prøvet.

Jeg har engang haft en telefon til rep., havde købt den brugt. Det eneste de spurgte om var hvilken model jeg havde, hvad skaden var (hvad jeg troede) og alderen på den.


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2018 03:47:48
Svar/Indlæg:
1500/79
ALKA har alle dage været et lorte firma 🙂


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 06:47:46
Svar/Indlæg:
2897/83
Samme som #1


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 09:15:05
Svar/Indlæg:
611/4
Lyder som et ret firkantet, kedeligt selskab. Jeg havde en del forskellige skader og aldrig oplevet lignende,også ved brugte ting mv...

Skift selskab hvis de er så besværlige...


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2018 11:06:13
Svar/Indlæg:
169/5
Kan kun sige, at et selskab sjældent vil give samme oplevelse for 5 forskellige mennesker.
Vi benytter pt. Alka og har dels brugt dem i forbindelse med indbrud og en haglskade på tag - begge helt uproblematisk.
IF har naboen haft knas med til et badeværelse, hvor de helt overlod "projektledelsen" til ham selv som forsikringstager.
Codan formåede så at opsige alle vores forsikringer uden accept (det er en RIGTIG "spændende" situation at stå i...), så tilliden til branchen som sådan er måske ikke ligefrem tårnhøj herfra.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 15:15:14
Svar/Indlæg:
5474/39
Har ikke alka.
Det er kan snakke med købstedet omkring garanti. Gået i stykker ved normalt brug burde sælger give reparation.

Fået lavet lidt på garanti. Alting dækket af garantien. Det er bevist smadret.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 06-05-2018 15:20:05.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-05-2018 15:36:43
Svar/Indlæg:
2084/124

Har ikke alka.
Det er kan snakke med købstedet omkring garanti. Gået i stykker ved normalt brug burde sælger give reparation.

Fået lavet lidt på garanti. Alting dækket af garantien. Det er bevist smadret.

Shadowhunter skrev d. 06-05-2018 15:15:14


Ikke helt forstået?


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 18:44:55
Svar/Indlæg:
2676/147
Har selv haft ALKA, det var også en værre omgang jeg skulle igennem.
Skiftede til Tryg - og nu har haft 2 døre grafikkort, og da jeg ringede ind med dem var samtalen ca. sådan her:

Hvilken model der det?
Hvad står de til idag?
Du har pengene inde ved os om 10 min, så kan du selv vælge om de skal bruges i vores point shop til noget andet en nye gfx, eller du kan få pengene ud på din nemkonto.

De tog 10 min det opkald, og de to graffikort jeg havde var 2 år gamle, købt brugt - men det var hun fuldstændig ligeglad med :)

Så, skift skift skift ;)


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 18:56:44
Svar/Indlæg:
5224/222
Lyder til at vi skal finde os et nyt selskab. En kedelig omgang du har været i gennem 😕


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
06-05-2018 19:19:09
Svar/Indlæg:
516/11
#7 Der er ingen der forstår hvad han skriver. Har endnu til gode at se noget der giver mening fra ham 🤣


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 20:07:10
Svar/Indlæg:
833/98
#8

Hvad blev de grafikkort dækket ind under. Kortslutning ?? For har også et dødt grafikkort, som man måske skulle prøve at få dækket ??


#12
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2018 22:12:06
Svar/Indlæg:
3100/53
#11

Gætter på elektronikskade som tryg har i nogle af deres forsikringer. Det er super skønt, og dækker ting op til 5 år (er ikke helt sikker på detaljerne) også selvom du selv kommer til at tabe det.


animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2018 08:45:13
Svar/Indlæg:
908/160
TRryg - har haft brug for Elektronik skade (udvidet) 2 gange.
En bærbar og en Telefon(brugt) ingen problem.

Har også brugt Sommerhuforsikring - et træ væltede
ned på taget, alt fint repereret.
Dog her sidsts gang med Tlf - tog det 1 måned pga travlhed i Tryg skadeafd.



#14
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2018 13:54:45
Svar/Indlæg:
709/10
Har osse haft en rigtig dårlig oplevelse med ALKA for år tilbage.
Jeg gjorde fuldstændig som de sagde at jeg skulle, vedr. et omfattende hærværk på mit hus, så ville det hele gå sin gang, men dagen efter ændrede de mening og ville ikke udbetale noget beløb til mig grundet en "teknikalitet" i min police selvom hærværk var dækket.

Hold da kæft hvor jeg blev gal, og jeg skiftede forsikring med det samme.
Den nye forsikring betalte med det samme hele beløbet rundt regnet 50 000,- og( Thisted Forsikring) skulle kun have kvitteringerne fra håndværkerne, så det spillede bare siden den dag.

ALKA aldrig mere på dette matrikelnummer 😲



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2018 16:24:50
Svar/Indlæg:
833/98
#12

Ja men om de dækker skade på internt hardware som følge af tab, lyder vildt.

Kan forstå computere osv, men hardware- Har også udvidet elektronik dækning ved codan, måske man skulle se der om de dækker sådan noget 🙂


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2018 18:53:36
Svar/Indlæg:
2676/147
Jeg fortalt blot at min pc var tændt da jeg gik i seng, og var slukke da jeg stod op. Og nørd som man er, så testede jeg da lige, og kunne se at begge kort var stået af. Thats it 😳 :yes: