USB3 controller kaput, hvad nu ??

HDD/SSD/RAM d.  28. april. 2018, skrevet af Burgurne
Vist: 1393 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2018 14:34:54
Svar/Indlæg:
5872/1286
Hej.
Jeg har i flere år brugt en Intenso 3Tbyte USB 3 harddisk til backup. Den kun har været tændt når backup blev taget eller når der blev restoret fra backuppen (med Acronis).
Nu er der så sket det kedelige, at Intenso-controlleren har opgivet livet, så disken er ikke tilgængelig mere. Så jeg tog disken ud og satte den i min docking station. Stor var min overraskelse da det viser sig, at Windows IKKE kan læse disken! 😢 Jeg havde opdelt disken i 2 drev, et på 2Tbyte og et på resten. I diskhåndtering i dockingstationen samt ved direkte tilslutning til intern SATA3, vises den som 1 disk med en partition på 1,5Tbyte med ukendt filsystem og resten af disken er uallokeret!!??!!
Jeg lånte så en Intenso USB harddisk af en ven og satte min disk i hans controller. Så kan min PC godt læse min backupdisk igen!, så jeg kopi'erede alle mine backupfiler over på en anden harddisk via min docking-station.

Nogen der ved dels HVORFOR en disk tilsluttet til en USB3 controller ikke kan læses af intern SATA eller af en dockingstation (som også er tilsluttet vha USB 3!), og dels OM det er muligt at få windows til at kunne læse disken i det tilfælde at man IKKE har mulighed for at låne en Intenso-controller?

I fremtiden må jeg nok finde på en anden måde at lave backup, da det jo er noget lor. øhh møg, at man ikke kan stole på at kunne læse sine backup-filer, når man har brug for det.

Hvad laver I andre backup på??
PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2018 18:47:56
Svar/Indlæg:
598/0
Intenso bruger sikkert et fil system som Windows ikke understøtter. At data kan læses hvis disken forbindes til en Intenso kontroller tyder kraftigt på det.

Jeg har købt en extern harddisk box uden HDD og så installeret en HDD i den.