Shared Memory i 2018?

Grafikkort d.  19. april. 2018, skrevet af Verdenshersker
Vist: 1897 gange.

Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-04-2018 11:58:35
Svar/Indlæg:
3636/386
Hej,

Jeg kan huske i gamle dage, at man kunne have grafikkort i maskiner, som ikke havde sine egne ram, men brugte system ram i en shared memory configuration.
Jeg har aldrig skænket det en tanke siden, indtil jeg så, at mit GTX 980M 4GB står til at have 12 GB ram i shared memory.

Hvad betyder dette i 2018? Er det bare et stunt for at få det til at se ud til, man har mere? Eller gør det rent faktisk en forskel?

Min maskine har 16 GB, men hvis den reelt kan bruge 8 af disse ram sammen med grafikkortets 4 GB, så er der jo kun 8 GB til systemet, bør man så opgradere til 32 GB for at give grafikkortet den bedste fordel?

Eller er det hele bare noget nonsens :P
Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-04-2018 14:16:15
Svar/Indlæg:
3661/82
Er ikke bekendt med at det har skiftet mening.

Det goer en forskelle. det betyder at di gfxjort kan handter arbeds byrded op til 12gb ram.

Hastigheden er selvfoelig ringe med det load.

Jeg ville se det som blot at 4gb kort.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2018 22:42:27
Svar/Indlæg:
1271/38
Hukommelse er hukommelse, den eneste forskel er båndbredde og svartid/forsinkelse. Du kan sågar bruge harddisken som RAM hvis du lyster (så længe der er plads til det ALLER MEST BASALE i RAM), men det er selvfølgelig ekstremt langsomt. Det er ikke et "stunt-tal", men du vil selvfølgelig opleve forringet ydelse hvis du ryger over de 4GB forbrug.

Det er det samme som i gamle dage, nu er det bare operativsystemet der står for at udelegere hukommelse hvor det før i tiden var driveren til virkeligt billige budget grafik kort der gjorde det.

Dit 980 med 4GB er blot et 4GB kort, mere RAM vil ikke hjælpe på det. Bruger du over er båndbredden og svartiden på det ekstra så ringe og så langsomt at du vil opleve ydelsesforringelse alligevel - Det eneste den her type "delt hukommelse" gør, er at undgå du løber tør for hukommelse og dermed crasher.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-04-2018 12:09:14
Svar/Indlæg:
4981/47
De fleste spil vil slet ikke bruge den del af Gpu memory, så det har ret sjælent en effekt udover at nægte at loade på Igpu´er 😛

Mit 670 2GB har også 8GB delt oveni, men det har aldrig haft en effekt.

Husker jeg korrekt, er der vist også noget med at selve spillet, skal være true 64bit for at bryde 4GB grænsen ifh til rambrug/Gpuram


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
20-04-2018 15:52:10
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er vel stadig shared memory når du taler iGPU og APU hvor CPU og GPU er integreret i samme enhed. Der deles de om den ram der er til rådighed.

Når Windows beretter om shared er det vel fordi en del af din system-ram kan bruges hvis grafikkortet løber tør for ram.