M.2 bliver sata port 6 disablet?

HDD/SSD/RAM d.  31. marts. 2018, skrevet af DanielPT
Vist: 1928 gange.

DanielPT
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2018 14:47:50
Svar/Indlæg:
204/90
Hej alle.

Jeg kan ikke lige helt blive klog på min manual.

Jeg skal smide en disk mere til i min pc. Har en Samsung Evo 960 m.2 ssd sat i mit Asus Z270F.

Men hvis jeg kan læse dette i min manual
https://ibb.co/evY0n7

kan jeg så ikke bruge min Sata 6 port? Læser i det også sådan?

/Daniel og mange tak
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2018 15:17:22
Svar/Indlæg:
4112/52
Det lyder meget sandsynligt, men da du kun har de to M2 diske, er det saa ikke ligemeget hvorvidt du har SATA6 disponibel?

Normalt haenger det sammen med at de PCI-E lanes der skal bruges til M2 disken ogsaa forsyner en/flere SATA porte/controllere, og derfor bliver nogle af portene disablet hvis man bruger flere/specifikke m2 slots.

Jeg har ikke set din manual, maa ikke komme til den side via skibs-netvaerket.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2018 16:01:05
Svar/Indlæg:
5871/1286
Det er nu din sata 1 port der ville blive berørt!!
NVMe-porten kan stilles til 2 standarder, SATA eller NVMe.
Da det er et "ægte" NVMe drev du har (Samsung 960 EVO), så burde din SATA 1 port være tilgængelig. Problemet med NVMe og sata 6 i dit tilfælde er, at der findes drev med NVMe tilslutning, men som er et SATAdrev, og så deaktiveres din sata1 port. Dette er som nævnt IKKE tilfældet med dit NVMe drev 🙂



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 31-03-2018 16:02:47.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
01-04-2018 01:12:25
Svar/Indlæg:
355/1
#0 Samsung Evo 960 bruger pcie, så der vil ikke være noget problem med sata portene.

#2 Tror du har fået byttet rundt på nvme, pcie og m.2.
M.2 er den fysiske port, sata og pcie er portens forbindelser.
nvme er en kommunikations protokol og har ikke indflydelse på hvilken forbindelse der bliver brugt.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2018 03:21:45
Svar/Indlæg:
5871/1286
Åh jo, Delfinos, NVMe er ganske rigtigt en kommunikations protokol, men det fysiske stik hvortil man kan tilslutte en NVMe disk kan tilsluttes med både en SATA- og en NVMe udgave. Porten kaldes en M.2-port. Jeg brugte betegnelsen NVMe til #0's port, da det drev han har ER et NVME-drev.
Er du stadig i tvivl, så læs her (scroll ned til M.2):
https://mygaming.co.za/news/ha...

Her et lille udpluk
M.2 SATA drives do not look like conventional SATA drives and connect to an M.2 port, but use the same interface and are also limited by the 600MB/s cap.

M.2 PCIe SSDs use the PCI Express lanes exposed via an M.2 slot to connect to the computer and provide increased performance.

M.2 PCIe NVMe SSDs can boast transfer speeds many times that of conventional SSDs and feature thousands of processing queues instead of the single queue provided by older interfaces.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
01-04-2018 22:45:57
Svar/Indlæg:
355/1
Nej det stik man kan tilslutte kan bruges med både sata og pcie, om der understøttes nvme er underordnet.
sata og pcie er fysiske kontrollere, nvme er en del af firmwaren.

Hans ssd understøtter nvme og ikke omvendt.

Den artikel er vildledende i måden de beskriver det.
Den her er en langt bedre, den blander ikke tingene sammen.
http://www.userbenchmark.com/F...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2018 23:29:12
Svar/Indlæg:
5871/1286
PCIe er IKKE en controller. Det er en busstandard som pt kan indeholde 1,2,4,8 eller 16 lanes pr stik.
PCIe er bl.a. det stik som man sætter sit/sine grafikkort i.
SATA og NVMe er controllere. Forskellen på traditionelt SATA og PCIe er, at de har hver deres lanes direkte til chipsættet/CPU'en, og bruger man en SATAport er det en vej, men bruger man M.2 porten så er det VIA PCIe lanes (1,2 eller 4 lanes) _uanset_ om det er et sata3 drev eller et NVMe drev.

Her er det forklaret væsentligt bedre end i dit link:
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Læg især mærke til disse 3 små afsnit, hvor den første er via SATA-porte, mens de 2 sidste er via M.2 porten og PCIe lanes.:

Legacy SATA
Used for SATA SSDs, and interfaced through the AHCI driver and legacy SATA 3.0 (6 Gbit/s) port exposed through the M.2 connector.
PCI Express using AHCI
Used for PCI Express SSDs and interfaced through the AHCI driver and provided PCI Express lanes, providing backward compatibility with widespread SATA support in operating systems at the cost of not delivering optimal performance by using AHCI for accessing PCI Express SSDs. AHCI was developed when the purpose of a host bus adapter (HBA) in a system was to connect the CPU/memory subsystem with a much slower storage subsystem based on rotating magnetic media; as a result, AHCI has some inherent inefficiencies when applied to SSD devices, which behave much more like DRAM than like spinning media.
PCI Express using NVMe
Used for PCI Express SSDs and interfaced through the NVMe driver and provided PCI Express lanes, as a high-performance and scalable host controller interface designed and optimized especially for interfacing with PCI Express SSDs. NVMe has been designed from the ground up, capitalizing on the low latency and parallelism of PCI Express SSDs, and complementing the parallelism of contemporary CPUs, platforms and applications. At a high level, primary advantages of NVMe over AHCI relate to NVMe's ability to exploit parallelism in host hardware and software, based on its design advantages that include data transfers with fewer stages, greater depth of command queues, and more efficient interrupt processing.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 01-04-2018 23:38:41.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
02-04-2018 11:22:28
Svar/Indlæg:
355/1
Der skal stadig være en pcie controller til at levere forbindelsen, om den er i et chipset eller cpu betyder ikke den ikke er der.
Så joh det er en controller.
Nej bruger du m.2 som sata på det bundkort, skifter den til sata kontrolleren i stedet for.
Det er derfor en af portene ville blive lukket.

Og dit nye link understreger jo bare endnu mere at du brugte nvme forkert, så drop det nu.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2018 17:18:22
Svar/Indlæg:
5871/1286
#7 Nej, det gør jeg ikke. Men tro du bare det.
Men jeg opgiver at forklare dig det.
PCIe er og bliver en betegnelse for en BUS på bundkortet, og ikke en "PCIe-controller". Det er derfor man i BIOS på Z170 - Z370 chipsæt kan vælge om der skal bruges lanes på M.2 porten eller til en PCIe port. På mit mobo er det et PCIex16 port der tages PCIe lanes fra, når M.2 porten er i brug.
PCIe findes indtil videre i en Gen 1, Gen2 og en Gen3 udgave, som bl.a. bestemmer hastigheden, igen det er en BUS standard!

EOD herfra


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 02-04-2018 17:34:41.


DanielPT
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2018 19:26:16
Svar/Indlæg:
204/90
Mange tak for jeres svar :)

Jeg er dog meget i tvivl men det må næsten komme an på en prøve :)

Jeg bruger min sata 1 port og den virker.

Så jeg må smide en disk til port 6 og se hvad den siger :)