Kan ikke tilgå 95% af nettet, hvad er galt?

Software d.  18. marts. 2018, skrevet af M.Thomsen
Vist: 2041 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2018 20:33:58
Svar/Indlæg:
4112/52
Hej
Jeg har installeret Linux Mint 18.3 Cinamon på min klap i dual boot mode, og efter at få fikset "balladen" med uefi på ACER maskiner, så har jeg så fået adgang ti lat boote den.

Efter få minutter begynder FireFox (FF) at lave ballade med ikke at ville indlæse diverse hjemmesider, så som "simple" maritimedanmark.dk, hwt.dk og google.com og google.dk

Jeg henter chromium og installerer det, og bruger det flittigt hen over aftenen i går, hvorefter jeg lukker for min internet forbindelse (er på begrænset datamængde inet da jeg PT er til søs), ogda jeg forsøger at komme på nettet her til aften, så kan jeg kun få lov til at loade meget få sider, her iblandt hwt.dk, men ikke google.com, men godt google.dk

Jeg har været inde at kigge i safety settings, og der ser det ikke ud til der er noget at komme efter, andet end at stort set alle google's add servere er skrevet op som usikre.

Frem til spørgsmålene:

1) Hvordan får jeg adgang til "det meste" på nettet igen? (jeg har stadigvæk data disponibel, så dét skulle ikke være årsagen) i chromium? FF laver det samme.

2) Jeg har en fornemmelse af, det med at flere af google's add servere er blevet black-listet, har indflydelse på at jeg ikke kan indlæse siderne.
Hvordan får jeg dem fjernet fra "black list" i chromium?

mvh
Martin.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2018 20:42:56
Svar/Indlæg:
3799/43
Har du kontrolleret at dine tidsindstillinger passer?

Du vil ikke kunne komme ind på SSL sider, hvis at din tid på din pc ikke passer.


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2018 08:07:34
Svar/Indlæg:
765/28
#1 hwt er ikke SSL 😉

#0 Tænker det kan være noget DNS der ikke virker som det skal


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2018 11:19:15
Svar/Indlæg:
4112/52
Så min pc skal have samme tid som skibets netværk, er det hvad i siger?
Hvorfor er det så ikle et problem på min mobil, der heller ikke har samme tid...


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-03-2018 11:31:52
Svar/Indlæg:
2826/100
#3

Det han prøver at sige, er at SSL kigger på uret på din pc kontra den server du tilgår, skibet har intet med det at gøre, hvis der er for stor forskel, vil du få en fejl. Men fejlen her vil normalt stadig være en certifikat fejl.

Bemærk: der må gerne være forskel på tidszoner tiden på din pc og en hjemmeside, hvis det er grundet tidszoner, det kan de sagtens håndtere.

Omkring dit problem. Når du siger du kan tilgå nogle sider, er du så sikker på den side du ser ikke er cached? Og det var derfor nogle virkede?

Hvis du trykker (i chrome) CTRL+R så skulle den hente en helt frisk side.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
19-03-2018 18:45:29
Svar/Indlæg:
4295/306
Du er sikker på du ikke sejler ud for Nordkoreas kyster og er røget på deres netværk? 😲


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2018 19:38:43
Svar/Indlæg:
4112/52
#5 Vi ligger i middelhavet. ;)

#4 tak for udførligt svar. Jeg har ikke stillet på mit ur siden jeg forlod DK, hvor jeg ej havde udfordringen.
Jeg kan jo godt tilgå siderne når jeg går på via Winddåsen, men bare ikke med linuxen...


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2018 10:49:25
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 Prøv at sikre dig at du kører samme DNS setting på din *nix som din dåse, det samme gælder tid. Det kan være din tidszone er skæv på *nix (som de andre har foreslået) 🙂


Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
21-03-2018 16:40:01
Svar/Indlæg:
197/3
Hvilken dns server bruger du, hvis der ingen er angivet virker kun de sider der ligger i dine browserens cache for dem kender dine browsere allerede adressen på.
Angiv dns i router til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 som er Googles egne og derfor hurtigere.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2018 15:50:01
Svar/Indlæg:
4112/52
Lige nu har jeg forsøgt med at gå ind i netværks indstillinger, og slå proxy til, med automatisk metode og henvisning til 8.8.8.8 som konfigurations adresse.
Første forsøg herefter, så kunne jeg tilgå min gmail.

Nu må jeg så se om det har fikset alle mine udfordringer.
mvh
Martin

Edit: og jeg kan også tilgå min netbank, så det ser ud til at være pga. skibets netværk går igennem en proxy der laver lort.
Tak for hjælpen gutter.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 22-03-2018 15:51:44.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2018 22:03:50
Svar/Indlæg:
4112/52
Nåh, så er problemet tilbage, efter jeg har været logget ud af internet profilen, så kan jeg ikke længere bruge "proxy fidusen" længere.

Det er en forbrugs administrator der hedder "infinity", hvis der er nogen af jer der kender til den.

Jeg kan som sagt stadigvæk tilgå hwt, men stort set intet andet. 😢
Det bringer seriøst mit urin i kog. er der nogen der kan hjælpe mig videre igennem denne udfordring?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2018 20:53:52
Svar/Indlæg:
4112/52
Nu har jeg så logget på skibets wifi med min mobil, og delt forbindelsen over blue tooth, og så kan jeg tilgå hvad som helst, i hvert faldet her i første forsøg. Så må jeg se om det er det samme når jeg har logget af og på et par gange.