Lydkilde, streaming, analog eller digital?

Hyggehjørnet d.  18. februar. 2018, skrevet af M.Beier
Vist: 1562 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-02-2018 22:14:24
Svar/Indlæg:
2084/124
Lad mig indlede med; Nej, det er ikke til computeren 🙂

HWT er et 'nørde forum', hvorfor at der også er folk som elsker lyd, særligt god lyd...

Hvad sværger du til, og hvorfor?
Tidal HiFi
Spotify Premium
Youtube
LP
Flac
CD
SACD
BluRay
Mp3
Master Tape indspilninger (og hvor kan du skaffe dem 😲 )
Andet

Fyr løs...
Må pinligt erkende at BluRay, CD, Youtube desværre er dem som bliver afspillet mest herhjemme.

PS: Nævn også gerne genre - afspiller pt. selv en del rock.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 18-02-2018 22:15:38.
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2018 22:18:46
Svar/Indlæg:
4112/52
Bruger MP3 når jeg er til søs.
Flac har jeg gemt min CD-samling i på serveren, men den bliver brugt yderst sjældent.
youtube er den primære musik leverandør herhjemme, via PC og tossekasse/surround anlæg.
Film og TV-serier streames eller er gemt i MKV/AVI filer når jeg er til søs.


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2018 23:15:22
Svar/Indlæg:
611/4
jeg lytter det meste igennem youtube.nemt og gratis.

ellers har jeg lidt musik i mp3 på pcen.

#0 hvorfor skulle youtube være pinligt?


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-02-2018 23:34:49
Svar/Indlæg:
2084/124

jeg lytter det meste igennem youtube.nemt og gratis.

ellers har jeg lidt musik i mp3 på pcen.

#0 hvorfor skulle youtube være pinligt?

bmwnp skrev d. 18-02-2018 23:15:22

Det er nemlig herlig nemt.

Lydkvaliteten er begrænset på youtube - det sætter baren relativt lavt, særligt holdt op imod Tidal HiFi


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 09:02:12
Svar/Indlæg:
208/51
Jeg bruger Tidal Hifi - er ikke tilfreds med brugerinterfacet, men lyden er fin.

Ofte gennem en god DAC og hovedtelefoner.


Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 09:18:56
Svar/Indlæg:
286/5
Jeg elsker god lyd, og har da også et fornuftigt anlæg i stuen 🙂

En Densen forstærker, kombineret med et par Dynaudio højttalere, en Rega pladespiller og en Arcam DAC + en Raumfeld streamer.

Til hverdag bliver det mest til streaming via Spotify Connect eller Radio Paradise .. har dog også mine gamle CD'er på min NAS i FLAC.

Når der er lidt mere ro på, bliver det typisk til hele albums på LP 🙂


Kurt
 
Enthusiast
Tilføjet:
19-02-2018 12:32:34
Svar/Indlæg:
90/11
Jeg vil nok kalde mig nørde musik nyder, har gennem de sidste 2 år købt temmelig mange cd'er, men er gået over til Tidal-HiFi, som lyder på cd niveau på et high-end anlæg.

Hører musik mellem 2-3 timer næsten hver dag 😀


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 13:06:17
Svar/Indlæg:
208/51

Jeg vil nok kalde mig nørde musik nyder, har gennem de sidste 2 år købt temmelig mange cd'er, men er gået over til Tidal-HiFi, som lyder på cd niveau på et high-end anlæg.

Hører musik mellem 2-3 timer næsten hver dag 😀

Kurt L skrev d. 19-02-2018 12:32:34


Tidal Hifi er over CD-niveau :)


Kurt
 
Enthusiast
Tilføjet:
19-02-2018 13:52:27
Svar/Indlæg:
90/11
7# Kan vidst diskuteres 🙂 men er god kvalitet 🙂


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 13:59:09
Svar/Indlæg:
1881/22
Genren er så bred, at det ikke giver den store mening at nævne.

Langt det meste musik jeg hører, er fra FLAC filer som ligger på min NAS, og som afspilles gennem PLEX via en Chromecast Ultra, sat til min receiver, (Denon AVR X3300, med Dali Opticon 6).
Burde lade min receiver klare det selv, men det er bare så meget nemmere lige at tage iPad'en og finde noget musik via PLEX 🤣

På farten klare min NAS afspilningen via Synologys egen app, streamet til min telefon.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 16:20:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det meste af det musik jeg hører, synger jeg selv (i badet), så det må være analog, da jeg ikke er en digital robot 🤣


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-02-2018 16:24:12
Svar/Indlæg:
2084/124

Jeg elsker god lyd, og har da også et fornuftigt anlæg i stuen 🙂

En Densen forstærker, kombineret med et par Dynaudio højttalere, en Rega pladespiller og en Arcam DAC + en Raumfeld streamer.

Til hverdag bliver det mest til streaming via Spotify Connect eller Radio Paradise .. har dog også mine gamle CD'er på min NAS i FLAC.

Når der er lidt mere ro på, bliver det typisk til hele albums på LP 🙂

Azo skrev d. 19-02-2018 09:18:56

Dynaudio er super, synes dog at de ofte mangler i de lave frekvenser, ligesom med Dali, dog ingen tvivl om at Dynaudio laver kvalitet :)

Densen er super, ville dog falde i Hegel hvis den stod på stereo, særligt med Dynaudio.

Eurojackpot er eneste som kan få mig væk fra B&W + Classe kombo - mid end, stadig under 100K


#12
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 17:38:43
Svar/Indlæg:
5750/124
#11 Det er da heller ikke nogen ringe combo! Men er det ikke lidt klinisk med din Classé?

Jeg har selv haft B&W, både nogle gamle 630'ere og nogle CM10'ere (de røg desværre til forsikringen, grundet en skade). Jeg må til gengæld indrømme, jeg er vild med de nye D3 804'ere! Damn de spiller lækkert, uden at være for meget et monstrum.

Jeg kører selv danske Audiovector, spændt efter en Yamaha integreret forstærker og en Rotel DAC. Det meste musik jeg hører køres gennem min chromecast fra spotify premium, når jeg er hjemme. På arbejde også spotify, gennem lukkede bøffer (har lige investeret i nogle trådløse Beoplay H9), de der små 7-8 timer om dagen 🙂
Skal det være lidt ekstra hygge, så har jeg en Project pladespiller. Den går godt til et par glas rom i godt selskab 😉

Ps. næste opgradering bliver at skifte stuen ud, da den er helt skidt ift. lyd (er tvunget til at spille på tværs af stuen) 🤣


Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 19:03:40
Svar/Indlæg:
1713/31
Jeg byggede et mediecenter med henblik på at få en decent lydafspiller, der var lidt mere moderne end en cd-afspiller.
Den bestod af en random maskine med SoundBlaster ZXR for at få en rimelig kvalitet DAC, rigtige RCA analog outputs istedet for minijacks samt native understøttelse for ASIO drivere som kan bypass Windows og sende lyden direkte til lydkortets DAC.

Der var tydelig forskel at høre på flac filer afspillet i foobar (som understøtter ASIO) sammenlignet med Spotify / Tidal / Youtube / MP3. Især i de høj-frekvente områder kunne jeg tydeligt høre forskel i detaljegraden (har nogen ældre Infinity højtalere med elektrostatiske diskanter som nemt afslører det).

Løsningen var dog for besværlig at bruge til hverdag pga. manglende integration med mobil som remotecontrol, et ordenligt musikkatalog, manglende ASIO support i software som f.eks. understøtter Tidal HIFI. Så jeg har overgivet mig og bruger bare Spotify Premium, lyd bliver overført via HDMI til receiveren hvis indbyggede DAC af tvivlsom kvalitet smider det ud som analog RCA til forstærkeren. Soundblaster ZXR røg i min gamer PC og driver et Audio Technica ATH-ADG1x headset istedet.

Er jeg alene kan jeg stadig godt finde på at lytte til flac, for der er stadig hørbar forskel, men det er mest det der med at "genopdage" sit anlæg og gammel musik. Til hverdag er mainstream streamingløsnigen blevet "godkendt".

Desuden er Tidal HIFI lidt meeeh pga. de tosser der laver digital beskyttelse har fundet på at lave watermarks i deres ophavsretbeskyttede sange som i nogle sange er hørbare!? Belastende at høre på til tider hvis man har et anlæg der kan afspille detaljerne.

Eksempel på watermarks (gammel 2012 blog, men stadig aktuelt idag)
https://www.mattmontag.com/mus...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Salkcin d. 19-02-2018 19:10:28.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-02-2018 19:39:32
Svar/Indlæg:
2084/124

#11 Det er da heller ikke nogen ringe combo! Men er det ikke lidt klinisk med din Classé?

Jeg har selv haft B&W, både nogle gamle 630'ere og nogle CM10'ere (de røg desværre til forsikringen, grundet en skade). Jeg må til gengæld indrømme, jeg er vild med de nye D3 804'ere! Damn de spiller lækkert, uden at være for meget et monstrum.

Jeg kører selv danske Audiovector, spændt efter en Yamaha integreret forstærker og en Rotel DAC. Det meste musik jeg hører køres gennem min chromecast fra spotify premium, når jeg er hjemme. På arbejde også spotify, gennem lukkede bøffer (har lige investeret i nogle trådløse Beoplay H9), de der små 7-8 timer om dagen 🙂
Skal det være lidt ekstra hygge, så har jeg en Project pladespiller. Den går godt til et par glas rom i godt selskab 😉

Ps. næste opgradering bliver at skifte stuen ud, da den er helt skidt ift. lyd (er tvunget til at spille på tværs af stuen) 🤣

1EaR skrev d. 19-02-2018 17:38:43

Den er meget neutral, havde Marantz SR8500 før (bruger som pre pt), den var noget varmere, men jeg opnår flere detaljer nu, dog ikke voldsomt, den gamle var ganske hæderlig, til gengæld kan jeg ikke opnå forvrængning i lyden efter skiftet til Classe, har iøvrigt et sæt gamle 804ere, vil gerne skifte til 802D2, men.. Konen insisterer på ny bil..

Stuen blev skiftet ud, diffuser og akustiske billeder er dog ikke arrangeret endnu.

Det er en Classe CA-D200, dvs. Sigma AMP2 med det flotte design


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2018 20:41:44
Svar/Indlæg:
5224/222
Nu har jeg aktiveret 3 måneders prøve på Tidal, men kan det passe at det ikke kan findes på LG TV apps? Og det er vel ikke HiFi kvalitet når det er prøve?


#16
Azo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2018 00:08:49
Svar/Indlæg:
286/5

Jeg elsker god lyd, og har da også et fornuftigt anlæg i stuen 🙂

En Densen forstærker, kombineret med et par Dynaudio højttalere, en Rega pladespiller og en Arcam DAC + en Raumfeld streamer.

Til hverdag bliver det mest til streaming via Spotify Connect eller Radio Paradise .. har dog også mine gamle CD'er på min NAS i FLAC.

Når der er lidt mere ro på, bliver det typisk til hele albums på LP 🙂

Azo skrev d. 19-02-2018 09:18:56

Dynaudio er super, synes dog at de ofte mangler i de lave frekvenser, ligesom med Dali, dog ingen tvivl om at Dynaudio laver kvalitet :)

Densen er super, ville dog falde i Hegel hvis den stod på stereo, særligt med Dynaudio.

Eurojackpot er eneste som kan få mig væk fra B&W + Classe kombo - mid end, stadig under 100K

M.Beier skrev d. 19-02-2018 16:24:12


Har bestemt ingen problemer med bas på mine Dynaudio Focus 160 - selv om det er en standerhøjttaler - jeg synes faktisk de går enormt langt ned 🙂

Har tidligere haft meget større højttalere (JBL og Audiovector) men de her er virkelig en vinder - og det er jo det denne dejlige hobby handler om - at finde det som man synes spiller bedst til prisen!

B&W og Classe lyder også fedt!


Kurt
 
Enthusiast
Tilføjet:
20-02-2018 12:05:02
Svar/Indlæg:
90/11
#15 Det er HiFi hvis det er det du har tilmeldt dig, jeg er også på prøve og det er HiFi.