8700k temps

Diverse d.  16. februar. 2018, skrevet af VAMOSALAPLAYA
Vist: 1391 gange.

VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2018 16:56:21
Svar/Indlæg:
232/38
Nu har jeg overvejet at købe en 8700k, men læser mange steder om meget høje temps hvis MCE er sat til.

Jeg har som regel altid min strømstyring til høj ydeevne i windows, hvorved min 4790k altid kører 4.4ghz. Kan forstå at hvis jeg ville gøre det samme med en 8700k så den konstant kører 4.7ghz så ville jeg højst sandsynligt få meget høje temps, hvilket jeg ikke er interesseret i. Er der nogle der kender til disse 8700k og kan fortælle mig om varmeproblemerne er blevet fixet, eller om der er noget man kan gøre uden at skulle delidde?

Hvis jeg vælger at slå MCE fra så opnår jeg vel kun 4.3ghz i boost ikke sandt?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 16-02-2018 16:57:55.
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2018 17:55:56
Svar/Indlæg:
4981/47
Både mit tidligere ASRock Z370M Pro4, og mit MSI Z370 SLI Plus kørte 4,7Ghz på stock settings, med MCE slået fra...

Men den smider optil 1,47v efter den på auto vcore, så hvis man OC´er skal man sørge for at sætte Vcore selv.

Nu fik jeg ikke rode med LLC settings, men legede lidt med OC efter at have læst op på tråden her :

https://www.tweaktown.com/guid...

Jeg skulle nok have sat et fast LLC inden, men jeg droppede legen for den dag med 5Ghz@1,37 og auto LLC, ved 5,1Ghz@1,4v begynder TIM at blive et problem, Temps går så små over de 80c og powergating(leaking?) løber løbsk med en 150w+ 😲

Men... Det er ikke så slemt som det lyder, man skal bare huske at sætte volts manuelt, Vcore,Cpu IO og SA volt er næsten et must at låse fast, SA og IO overdrives rigtig meget uden det er nødvendigt.

Det med at du som regle altid bruger "høj ydeevne" strømplanen, hvorfor ? jeg ved godt at du ikke brugere mere end maximalt 10% mere i idle ved det... men hvorfor ? 😛

Det påvirker jo ikke ydelsen medmindre man går i det småt, eller bencher hele tiden 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 16-02-2018 18:03:46.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2018 20:27:54
Svar/Indlæg:
232/38
#1 Tak for dine inputs, hvor meget skal de forskellige volts sættes på, aner ikke så meget om det. Hvad ligger dine temps på idle og under spil?

Grunden til min powerplan på høj ydeevne er faktisk bare en vanesag, har altid haft det sådan efter jeg læste en slags optimerings guide af pc'en hvor de anbefalede bare altid at sætte den til høj ydeevne så pc'en altid var klar og åbnede tingene hurtigt og bare reagerede hurtigere, de nævnte også at de ville være sikker på den altid var boostet så de var sikker på den ville yde optimalt i alle situationer. Dog var det kun hvis man spillede meget og gik meget op i at have den bedste ydelse man kunne få


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
17-02-2018 02:07:19
Svar/Indlæg:
2084/124

Både mit tidligere ASRock Z370M Pro4, og mit MSI Z370 SLI Plus kørte 4,7Ghz på stock settings, med MCE slået fra...

Men den smider optil 1,47v efter den på auto vcore, så hvis man OC´er skal man sørge for at sætte Vcore selv.

Nu fik jeg ikke rode med LLC settings, men legede lidt med OC efter at have læst op på tråden her :

https://www.tweaktown.com/guid...

Jeg skulle nok have sat et fast LLC inden, men jeg droppede legen for den dag med 5Ghz@1,37 og auto LLC, ved 5,1Ghz@1,4v begynder TIM at blive et problem, Temps går så små over de 80c og powergating(leaking?) løber løbsk med en 150w+ 😲

Men... Det er ikke så slemt som det lyder, man skal bare huske at sætte volts manuelt, Vcore,Cpu IO og SA volt er næsten et must at låse fast, SA og IO overdrives rigtig meget uden det er nødvendigt.

Det med at du som regle altid bruger "høj ydeevne" strømplanen, hvorfor ? jeg ved godt at du ikke brugere mere end maximalt 10% mere i idle ved det... men hvorfor ? 😛

Det påvirker jo ikke ydelsen medmindre man går i det småt, eller bencher hele tiden 😀

Cocio21 skrev d. 16-02-2018 17:55:56


Lyder højt, installerede en PC for en halv månedes tid siden 8700K @ 5GHz AVX Offset -3

1.25V, satte den dog til 1.275V, blot for at være sikker på at ejer ikke skulle risikere crash, heller ikke hvis værelset bliver meget varmt...
Temperatur var dog næsten oppe på 80, mindes 78C var niveauet, med en coolermaster 240mm AIO.

Iøvrigt enig mht. manuel voltage.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2018 09:28:39
Svar/Indlæg:
4981/47
#2

Jeg kan ikke lige huske stock temps, men jeg lader lige HWinfo64 stå åben en dags tid, og poster det 🙂

Settings:




Umiddelbart fint til 5Ghz og DDR3000, men man skal sætte Vcore og LLC selv også self.

#3

Som skrevet rodede jeg ikke med LLC, men jeg tror snildt vi kan konkludere at LLC følger Intel specs på Auto (samt mens Vcore er på auto), for der er den rimlig kølig, og til at køle med de optil 1,47v på auto.

Men når Vcore sættes manuelt, så sparker LLC ind for alvor og 1,35v svare nærmest til samme varme/watt output 😛

Det er self betinget af bios hvordan bundkortet styrer ting på Auto, men det virker generelt ikke til at de er kede af det de kære producenter 🤣


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2018 01:37:07
Svar/Indlæg:
232/38
#4 Okay mange tak for svarende det værdsætter jeg 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2018 01:44:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
Min 8700k kører ved daglig brug 4,8Ghz på alle kerner, med en vCore på 1.26 og LLC på værdien 5 i BIOS.
Når jeg så måler med f.eks Intel Extreme Tuning Utility, så hopper vCoren af og til op på 1.32-1.34 i spikes. Dette kan jeg så ændre ved at køre hhv adaptiv og offset mode. Det underlige (da jeg åbenbart ikke forstår dette til bunds) er, at CPU'en bliver 3-5° VARMERE hvis jeg låser vCores til fast 1.26, end hvis jeg lader den hoppe lidt mere op og ned 😳

I spil er det 120% ligegyldigt om den kører 4,8 eller 5 på alle kerner, da mit grafikkort helt og aldeles er flaskehals.

Jeg gik frem efter denne (lidt ældre) beskrivelse:
https://edgeup.asus.com/2017/k...


EDIT: Glemte at nævne, at min CPU ligger på ca 60-63° ved CPU-stress test i ovennævnte prg.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 18-02-2018 01:51:52.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2018 11:46:09
Svar/Indlæg:
232/38
#6 Ja det virker underligt at når den er på adaptive hvor den kan hoppe lidt frem og tilbage, at du opnår lavere temps fremfor hvis den var låst til de 1.26v.

Dog ser dine temps da meget fine ud under load vil jeg mene, fremfor så mange andre jeg har set og hørt om, synes tit jeg hører folk der ligger på 75-85 grader under load, hvilket ville være helt uacceptabelt for mit vedkommende og også derfor jeg endnu ikke har købt cpu'en, det ville jo lyde som en jetmotor hver gang jeg skulle sidde og spille


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2018 13:56:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
#7 Det med lyden og 75° er vel også et spm om en god køler? jeg selv bruger en Noctua NH-D15 luftkøler samt et Fractal R5 kabinet med god luft gennemstrømning. Med mit gamle kabinet (Corsair) var der mindre luft gennemstrømning, og temp lå ca 5-8° højere.

Jeg har en teori (og det er altså KUN en teori!!) om, at når den spiker med lidt højere volt, så trækker den det færre ampere, da den åbenbart "bare" behøver en fast watt mængde (volt x ampere = watt), og da det er ampere'ne der varmer (tænk punktsvejsning), så er det måske forklaringen??? Ellers er jeg helt blank over hvorfor. Måske Gripen90 eller Niklas kan komme med forklaringen her? 🙂


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2018 17:45:19
Svar/Indlæg:
232/38
#8 Kølingen spiller selvfølgelig en stor rolle mht temps og larm, jeg selv sidder med en AIO H105 fra corsair og ved at den ikke er helt lydløs når temps nærmere sig den anden side af 65grader, og det hele sidder i phanteks enthoo evolve med fin luft gennemstrømning, så om jeg ville opnå høje temps ved en 8700k er et gætteri som jeg må tage chancen og finde ud af hvis jeg vil have den cpu :)

Tja det kunne sagtens forklare det


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-02-2018 18:23:42
Svar/Indlæg:
2084/124
Den teori om A er lavere, den stemmer ikke... Peaks påvirker effektforbrug

Vedr. Load temp, så afhænger det meget af hvordan at man tester load...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2018 18:57:50
Svar/Indlæg:
5874/1287
Load temps ved både offsets og adaptive er målt med samme program og samme test (Intel Extreme Tuning Utility), og den bliver altså 3-5° varmere med en låst vCore på 1.26 end den gør når den får lov at "hoppe lidt" op og ned i vCoren, også selvom den hopper op på 1.34 mod den låste 1.26. Så jeg lader den hoppe, og min CPU er det køligere.
Hvad jeg derimod IKKE ved er, om mine VRM bliver varmere eller køligere af det ene eller det andet???


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-02-2018 20:27:51
Svar/Indlæg:
2084/124
Sådan, så er jeg ved et keyboard fremfor mobilos...

U=R*I, tænk på din CPU som en brugsgenstand, altså en modstand R, hvis du hæver U, hvad sker der så? I stiger... Altså, øges spændingen. Derved øges både I og U, hvorfor at P (Effekt, W) stiger markant.

VRM bliver mindre varme af at få lov til at hoppe lidt... Tilgengæld, jo mere stabil den er, jo lavere spænding kan du som udgangspunkt benytte.

XTU er ikke super til at teste varme eller stabilitet, blot et heads up.