Extreme Overclock Service

Gaming d.  08. februar. 2018, skrevet af DanishBlunt
Vist: 2659 gange.

DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
08-02-2018 15:07:44
Svar/Indlæg:
47/7
Så jeg undrer mig om der er nok folk som er interesseret til at får Overclock service på deres hardware for lidt penge?

Jeg snakker ikke om bare lidt overclock med MSI afterburner, jeg snakker om rigtig EOC service, som ombyggning/anbefaling af kølesystemer, repaste med høj qualitet kølerpasta (for extreme conduconaut som er flydende metal), delidd, unlocked BIOS osv.

Jeg tænkte på at måske tilbyde denne slags service, men er ikke sikker om det er noget der kunne betale sig 😲

Nogle grafikkort har så meget potential at det er sindsygt, for eksempel kan man overclocke en GTX 670MX til mere end SLI performance, dvs 1 extreme OC GTX 670MX er hurtigere en GTX 670MX i SLI.
Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-02-2018 15:49:53
Svar/Indlæg:
411/38
Jeg er faktisk i gang med at ombygge min PC. Skal have smidt en i7-4770k i den, som gerne skal overclockes en del og potentielt deliddes/lappes og vil også gerne have lidt ekstra juice ud af mine RAM.

Nu kan jeg se du også bor i Odense, så for mit vedkommende kunne det være rigtig spændende at sætte en aften eller eftermiddag af til at få vejledning af dig - alt efter pris selvfølgelig 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 16:14:24
Svar/Indlæg:
3385/80
Og hvis du smadrer hardwaren så erstatter du?


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 16:38:32
Svar/Indlæg:
1906/25
"for lidt penge"

Nej, ikke i Danmark.

og videre, skal du bruger 20-30 timer på at optimere en maskine, vil det sikkert bedre kunne betale sig at bruge pengene på nyt/bedre hardware.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 17:08:35
Svar/Indlæg:
3321/21
Tvivler på at kundesegmentet er stort nok til at det kan betale sig at lave det til en foretning.

"Extreme overclock" er i øvrigt forbeholdt voltmods, sub-zero køling osv :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 08-02-2018 17:10:21.


Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 18:06:57
Svar/Indlæg:
1713/31
Du er 10 år for sent på den.

Overclocking er så simpelt idag, alle der har interesse i at få lidt mere ud af deres computer kan gøre det selv.
1. Køb et AIO vandkøling-set med dual 120/140mm fans.
2. Køb en CPU der kan overclockes (AMD eller K-model Intel).
3. Køb det billigste bundkort med det rigtige chipset (overclocking understøttelse).
Facit = Du rammer den samme mur som alle andre, og har nu en 4GHz AMD/4,8-5GHz Intel CPU, efter at have brugt 1 time på at læse en guide på nettet.

- Der er intet at hente på at købe et dyere bundkort eller modde det.
- Der er intet at hente på at købe bedre vandkøling - kun hvis man vil have flot udseende eller lavere lydniveau.
- Grafikkort kommer generelt også pre-overclocket, og der er sjældent noget at hente på grafikkort (core config betyder meget meget mere end MHz på core/mem, og det er sjovt nok den som adskiller modellerne). Der er enkelte undtagelser som f.eks. et GTX980ti der kan clockes meget over standard på coren, men igen - det kan alle med den rette køleløsning gøre.
- Ram markedet bliver alt solgt "pre-clocked" og bundkortene understøtter man sætter hastigheden i bios direkte. Der er voldsom finsortering af ramchips, og de ram der sælges kører meget meget tæt på max.


"I gamle dage" var overclocking en jungle for mange. Bare det at multiplier på CPU'en var låst (den som idag er oplåst på Intel K-cpu'er), og man kun kunne overclocke via FSB forvirrede mange.
Dertil skulle man have styr på om bundkortet havde PCI-E/AGP/PCI lock, ram skulle matches så det passede til de FSB:DRAM ratios man havde tilgængelige, 10 bundkort fra forskellige producenter med samme chipset kunne have vidt forskellige max grænse for hvor høj FSB der kunne clockes til. Bundkortene var slet ikke overengineered som de er idag, så de kunne forbedres med diverse mods for at OC bedre hvilket krævede forståelse for finelektronik og skills med en loddekolbe.

Vandkøling kunne man købe færdigt, men de fleste brugte stadig varmevekslere fra biler og akvariepumper.

En uden interesse havde ingen chance for at udvælge den korrekte hardware, konfiguere det og udtænke en køleløsning dengang.

Idag er alt plug'n play, og man når max grænsen uanset valg af bundkort og valg af vandkøleløsning. Grafikkort og ram har producenterne stort set allerede maximeret profits ved at sælge et produkt der er tunet til max. Der kan ikke vare længe før Intel og AMD's CPU automatisk når max-oc uden man skal løfte en finger (AMD er der vel praktisk talt allerede med XFR featuren) :D


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Salkcin d. 08-02-2018 18:14:19.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2018 19:24:25
Svar/Indlæg:
3661/82
#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
08-02-2018 19:32:35
Svar/Indlæg:
47/7

Du er 10 år for sent på den.

Overclocking er så simpelt idag, alle der har interesse i at få lidt mere ud af deres computer kan gøre det selv.
1. Køb et AIO vandkøling-set med dual 120/140mm fans.
2. Køb en CPU der kan overclockes (AMD eller K-model Intel).
3. Køb det billigste bundkort med det rigtige chipset (overclocking understøttelse).
Facit = Du rammer den samme mur som alle andre, og har nu en 4GHz AMD/4,8-5GHz Intel CPU, efter at have brugt 1 time på at læse en guide på nettet.

- Der er intet at hente på at købe et dyere bundkort eller modde det.
- Der er intet at hente på at købe bedre vandkøling - kun hvis man vil have flot udseende eller lavere lydniveau.
- Grafikkort kommer generelt også pre-overclocket, og der er sjældent noget at hente på grafikkort (core config betyder meget meget mere end MHz på core/mem, og det er sjovt nok den som adskiller modellerne). Der er enkelte undtagelser som f.eks. et GTX980ti der kan clockes meget over standard på coren, men igen - det kan alle med den rette køleløsning gøre.
- Ram markedet bliver alt solgt "pre-clocked" og bundkortene understøtter man sætter hastigheden i bios direkte. Der er voldsom finsortering af ramchips, og de ram der sælges kører meget meget tæt på max.


"I gamle dage" var overclocking en jungle for mange. Bare det at multiplier på CPU'en var låst (den som idag er oplåst på Intel K-cpu'er), og man kun kunne overclocke via FSB forvirrede mange.
Dertil skulle man have styr på om bundkortet havde PCI-E/AGP/PCI lock, ram skulle matches så det passede til de FSB:DRAM ratios man havde tilgængelige, 10 bundkort fra forskellige producenter med samme chipset kunne have vidt forskellige max grænse for hvor høj FSB der kunne clockes til. Bundkortene var slet ikke overengineered som de er idag, så de kunne forbedres med diverse mods for at OC bedre hvilket krævede forståelse for finelektronik og skills med en loddekolbe.

Vandkøling kunne man købe færdigt, men de fleste brugte stadig varmevekslere fra biler og akvariepumper.

En uden interesse havde ingen chance for at udvælge den korrekte hardware, konfiguere det og udtænke en køleløsning dengang.

Idag er alt plug'n play, og man når max grænsen uanset valg af bundkort og valg af vandkøleløsning. Grafikkort og ram har producenterne stort set allerede maximeret profits ved at sælge et produkt der er tunet til max. Der kan ikke vare længe før Intel og AMD's CPU automatisk når max-oc uden man skal løfte en finger (AMD er der vel praktisk talt allerede med XFR featuren) :D

Salkcin skrev d. 08-02-2018 18:06:57


Nope. Du snakker om normal Overclock.
Du kan hente meget mere ud af hardware end du tror, selvom du har ret at der findes hardware som man ikke kan hente meget mere ud af. For eksepmel en GTX 970 kan man ikke lave meget mere ved til at får en kæmpe forskel. Men se på denne her for eksempel:
Extreme Overclock:
https://www.3dmark.com/fs/1218...
GTX 960 på en score af 13502

Stock
https://www.3dmark.com/fs/6311...
GTX 960 på en score af 7299

Du kan ikke OC meget højere end stock clocks, da der er mange ting som er limiteret i din hardware.



Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 20:12:05
Svar/Indlæg:
1713/31
DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
08-02-2018 20:50:34
Svar/Indlæg:
47/7

DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)

Salkcin skrev d. 08-02-2018 20:12:05


https://www.youtube.com/watch?...
Overclocked 980TI @ 75c max temp.

Du er helt klar en amateur. Jeg synes du skulle stoppe med at poste 😕

Desuden har du stadigvæk limits. Selvom du kan teoretisk up volts lidt højere og up på powerlimit, vil jeg sørge for du kan uppe det meget højere.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DanishBlunt d. 08-02-2018 20:54:27.


Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 21:09:44
Svar/Indlæg:
1713/31

DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)

Salkcin skrev d. 08-02-2018 20:12:05


https://www.youtube.com/watch?...
Overclocked 980TI @ 75c max temp.

Du er helt klar en amateur. Jeg synes du skulle stoppe med at poste 😕

Desuden har du stadigvæk limits. Selvom du kan teoretisk up volts lidt højere og up på powerlimit, vil jeg sørge for du kan uppe det meget højere.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 20:50:34


Jeg stiller dig et spørgsmål, og du begynder at håne mig med at jeg er en amatør. Dette er et forum, og vi kan ikke læse dine tanker. Du må skrive det der foregår oppe i dit hovede ned i et svar, istedet for at blive irriteret og svare kortfattet.

Desuden et uberettiget hån efter min mening.
Jeg nævner Vapochill LS kompressor køling der er designet til at kunne køle op til 240W ved -25,5 grader, samt peltier og cascade løsninger som man også kan opnå mange minusgrader med. Du svarer tilbage med et youtube link, til et GTX980ti der er 75 grader ved 1440Mhz som er et helt normalt overclock for alle GTX980ti - det er der intet ekstrem overclocking i. Find en test af hvilket som helst kort på hvilket som helst side og du vil se det er hvad deres overclock-test minimum rammer.

Jeg ville nok ikke satse på at kunne sælge "extrem overclocking" som en service hvis du ikke engang kender køleløsninger som køler til minus grader.


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
08-02-2018 21:14:57
Svar/Indlæg:
47/7

DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)

Salkcin skrev d. 08-02-2018 20:12:05


https://www.youtube.com/watch?...
Overclocked 980TI @ 75c max temp.

Du er helt klar en amateur. Jeg synes du skulle stoppe med at poste 😕

Desuden har du stadigvæk limits. Selvom du kan teoretisk up volts lidt højere og up på powerlimit, vil jeg sørge for du kan uppe det meget højere.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 20:50:34


Jeg stiller dig et spørgsmål, og du begynder at håne mig med at jeg er en amatør. Dette er et forum, og vi kan ikke læse dine tanker. Du må skrive det der foregår oppe i dit hovede ned i et svar, istedet for at blive irriteret og svare kortfattet.

Desuden et uberettiget hån efter min mening.
Jeg nævner Vapochill LS kompressor køling der er designet til at kunne køle op til 240W ved -25,5 grader, samt peltier og cascade løsninger som man også kan opnå mange minusgrader med. Du svarer tilbage med et youtube link, til et GTX980ti der er 75 grader ved 1440Mhz som er et helt normalt overclock for alle GTX980ti - det er der intet ekstrem overclocking i. Find en test af hvilket som helst kort på hvilket som helst side og du vil se det er hvad deres overclock-test minimum rammer.

Jeg ville nok ikke satse på at kunne sælge "extrem overclocking" som en service hvis du ikke engang kender køleløsninger som køler til minus grader.

Salkcin skrev d. 08-02-2018 21:09:44


F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.


Det er ingen spørgsmål og du bliver ved med at fortælle ting som simpelhen ikke er sandt. Selvføgelig bliver du nød til at stoppe med det.

Desuden mener jeg mere i retning af "extrem - vand-/luftkøling. " ikke LN Køling.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af DanishBlunt d. 08-02-2018 21:21:43.


Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2018 21:19:59
Svar/Indlæg:
1713/31

DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)

Salkcin skrev d. 08-02-2018 20:12:05


https://www.youtube.com/watch?...
Overclocked 980TI @ 75c max temp.

Du er helt klar en amateur. Jeg synes du skulle stoppe med at poste 😕

Desuden har du stadigvæk limits. Selvom du kan teoretisk up volts lidt højere og up på powerlimit, vil jeg sørge for du kan uppe det meget højere.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 20:50:34


Jeg stiller dig et spørgsmål, og du begynder at håne mig med at jeg er en amatør. Dette er et forum, og vi kan ikke læse dine tanker. Du må skrive det der foregår oppe i dit hovede ned i et svar, istedet for at blive irriteret og svare kortfattet.

Desuden et uberettiget hån efter min mening.
Jeg nævner Vapochill LS kompressor køling der er designet til at kunne køle op til 240W ved -25,5 grader, samt peltier og cascade løsninger som man også kan opnå mange minusgrader med. Du svarer tilbage med et youtube link, til et GTX980ti der er 75 grader ved 1440Mhz som er et helt normalt overclock for alle GTX980ti - det er der intet ekstrem overclocking i. Find en test af hvilket som helst kort på hvilket som helst side og du vil se det er hvad deres overclock-test minimum rammer.

Jeg ville nok ikke satse på at kunne sælge "extrem overclocking" som en service hvis du ikke engang kender køleløsninger som køler til minus grader.

Salkcin skrev d. 08-02-2018 21:09:44


F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.


Det er ingen spørgsmål og du bliver ved med at fortælle ting som simpelhen ikke er sandt. Selvføgelig bliver du nød til at stoppe med det.

Desuden mener jeg mere i retning af "extrem - vand-/luftkøling. " ikke LN Køling.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 21:14:57


Du må oplyse alle de folk her på siden som ikke ved så meget som dig om hvorfor jeg tager fejl. Den der arrogance lærer ingen noget på et forum.

Det er meget selektivt det du har quoted. Ingen starter et indlæg med "f.eks." - det er en opfølgning på noget.

Jeg startede med "Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?"
Det er et spørgsmål til dig som vil sælge det. Så kom dog med salgstalen?

Jeg argumenterer bare for at jeg ikke mener der er noget at hente mere, da der ikke er nogen viable løsninger som kan køle grafikkortet til minusgrader permanent, og derved opnå et ekstremt overclock.
Hvis du mener at flash en bios, og vandkøle et grafikkort er ekstremt overclocking, så har vi ikke ens definationer af termet.


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
08-02-2018 21:39:06
Svar/Indlæg:
47/7

DanishBlunt->

Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?

F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.

Uden de muligheder kan jeg ikke se hvad du mener med extrem overclocking. Alt du har tilbage er vandkøling og overvolting som allerede er muligt på de rigtige bundkort og grafikkort.

Ud over det er der overhovedet nogen CPU'er eller GPU'er der skalerer med overvoltning på det moderne marked?


#5
hvad meneer du gamle dage..'
det er da inden for nyere tid at multiplieren var laast

I gamle dage var der slet ikke multipliers 😉

Sven Bent skrev d. 08-02-2018 19:24:25


Der er vel altid nogen der kan deres vietnam warstories 😀

Man kan helt sikkert spore overclocking langt tilbage, men var vel først da den famøse Celeron 300A, 440BX og Abit's softmenu ramte markedet der sådan rigtig kom communities for overclocking - og der var der altså multiplier og fsb :)

Salkcin skrev d. 08-02-2018 20:12:05


https://www.youtube.com/watch?...
Overclocked 980TI @ 75c max temp.

Du er helt klar en amateur. Jeg synes du skulle stoppe med at poste 😕

Desuden har du stadigvæk limits. Selvom du kan teoretisk up volts lidt højere og up på powerlimit, vil jeg sørge for du kan uppe det meget højere.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 20:50:34


Jeg stiller dig et spørgsmål, og du begynder at håne mig med at jeg er en amatør. Dette er et forum, og vi kan ikke læse dine tanker. Du må skrive det der foregår oppe i dit hovede ned i et svar, istedet for at blive irriteret og svare kortfattet.

Desuden et uberettiget hån efter min mening.
Jeg nævner Vapochill LS kompressor køling der er designet til at kunne køle op til 240W ved -25,5 grader, samt peltier og cascade løsninger som man også kan opnå mange minusgrader med. Du svarer tilbage med et youtube link, til et GTX980ti der er 75 grader ved 1440Mhz som er et helt normalt overclock for alle GTX980ti - det er der intet ekstrem overclocking i. Find en test af hvilket som helst kort på hvilket som helst side og du vil se det er hvad deres overclock-test minimum rammer.

Jeg ville nok ikke satse på at kunne sælge "extrem overclocking" som en service hvis du ikke engang kender køleløsninger som køler til minus grader.

Salkcin skrev d. 08-02-2018 21:09:44


F.eks. grafikkorts strømforbrug er jo skyrocketed. En Vapochill LS kompressor som var den største model inden de gik ud af produktion kan ikke engang fjerne varmen fra et stock 980Ti under load uden at stige i temp hele tiden.
Der er vel ingen som kigger på peltierkøling mere, og fler-fasede cascader er der ingen normale som har penge til.


Det er ingen spørgsmål og du bliver ved med at fortælle ting som simpelhen ikke er sandt. Selvføgelig bliver du nød til at stoppe med det.

Desuden mener jeg mere i retning af "extrem - vand-/luftkøling. " ikke LN Køling.

DanishBlunt skrev d. 08-02-2018 21:14:57


Du må oplyse alle de folk her på siden som ikke ved så meget som dig om hvorfor jeg tager fejl. Den der arrogance lærer ingen noget på et forum.

Det er meget selektivt det du har quoted. Ingen starter et indlæg med "f.eks." - det er en opfølgning på noget.

Jeg startede med "Er der noget at hente idag ved ekstremoverclocking?"
Det er et spørgsmål til dig som vil sælge det. Så kom dog med salgstalen?

Jeg argumenterer bare for at jeg ikke mener der er noget at hente mere, da der ikke er nogen viable løsninger som kan køle grafikkortet til minusgrader permanent, og derved opnå et ekstremt overclock.
Hvis du mener at flash en bios, og vandkøle et grafikkort er ekstremt overclocking, så har vi ikke ens definationer af termet.

Salkcin skrev d. 08-02-2018 21:19:59


Jeg begynder bare med din første response, bare til at give dig en ide om hvor meget du skriver forkert. Jeg vil simpelhen ikke spille lærer og skrive hele din text om fordi du ikke ved hvad du snakker om.

2. Køb en CPU der kan overclockes (AMD eller K-model Intel).

Ikke nødvændig, man kann lave en blanding af BCLK og microcode abuse til at overclocke nogle non K processorer. her er en exempel af en microcode abused 4700MQ:



3. Køb det billigste bundkort med det rigtige chipset (overclocking understøttelse).
Dårlig ide, billige boards er limiteret og selv hvis man unlocker BIOSen på boarded er der VRM på boarded som ikke kan holde til høje overclock. Resultatet er en død mainboard.


Facit = Du rammer den samme mur som alle andre, og har nu en 4GHz AMD/4,8-5GHz Intel CPU, efter at have brugt 1 time på at læse en guide på nettet.
På høje temperatur og smadret VRMS med tiden. Imens hvis man laver alt rigtig kan man får langt over 5ghz og får fornuftige temperaturer, selv uden AIO.

- Der er intet at hente på at købe et dyere bundkort eller modde det.
Som sagt inden, VRMS etc. meget bedre qualitet og dermed bedre overclock uden at smadre mainbaorded.

- Grafikkort kommer generelt også pre-overclocket, og der er sjældent noget at hente på grafikkort (core config betyder meget meget mere end MHz på core/mem, og det er sjovt nok den som adskiller modellerne). Der er enkelte undtagelser som f.eks. et GTX980ti der kan clockes meget over standard på coren, men igen - det kan alle med den rette køleløsning gøre.
Alle grafikkort har limiteret volt og power control, disse limiteringer kan ændres. Desuden kan Grafikkorte blive meget mere stabil og mere overclocked hvis man for exempel får flere Mosfets på. Nogle grafikkorte som GTX 970 er limiteret pga Siliconen, andre som GTX 960 er limiteret pga power, voltage osv, som kan ændres.

Forstår du nu hvorfor jeg synes du skulle stopped med at skrive? Du spreder for meget som ikke er sandt, jeg ved du ikke gør det med vilje, men fordi du er en amateur. Jeg mener det ikke til at håne dig, jeg skriver det fordi der er det du er.

Især Pascal korte (GTX 10xx serie) er fuldstændig limiteret. De kører extrem ustabil selvom de har meget headroom. De starter med at throttle på 59 grader (no joke).


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DanishBlunt d. 08-02-2018 21:41:03.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-02-2018 22:07:46
Svar/Indlæg:
2084/124
For lille segment.

Men du kan da godt tilbyde konsultation, hvis du derimod selv udføre arbejdet, så skal du lige huske det med garanti, reklamation osv...

Sidst 2 punkter, og i fast tone:
1. venligt hold dig fra at angribe andre brugere, hold en ordenlig tone... Hvis du skulle være i tvivl
men fordi du er en amateur. Jeg mener det ikke til at håne dig, jeg skriver det fordi der er det du er. , den slags bedes du undlade fremadrettet.
2. "gaming" er ikke korrekte kategori, diverse eller overclocking er passende til dit opslag.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 08-02-2018 22:17:51.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 06:58:35
Svar/Indlæg:
7765/230
Nogle Mary Jane ideer har bedst af bare at være ideer... 😛 :yes:


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 08:33:58
Svar/Indlæg:
3321/21
"Alle grafikkort har limiteret volt og power control, disse limiteringer kan ændres. Desuden kan Grafikkorte blive meget mere stabil og mere overclocked hvis man for exempel får flere Mosfets på. Nogle grafikkorte som GTX 970 er limiteret pga Siliconen, andre som GTX 960 er limiteret pga power, voltage osv, som kan ændres."

Sådan helt praktisk, hvordan vil du gøre dette?
Jeg går ud fra det er denne service du vil sælge, da det andet du lister jo er almen viden for en ikke "extreme" overclockere.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 09:06:01
Svar/Indlæg:
3385/80
#13 Hvis han skal stoppe med at skrive, kan du så ikke selv i det mindste ikke får styr på dit eget sprog? Du skriver en mærkelig blanding af dansk og engelsk.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 09:38:11
Svar/Indlæg:
2676/147
#16

Er han en man kender? Synes da jeg ved hvem de fleste er med OC, men her er der ikke lige en klokke der ringer...


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-02-2018 11:12:25
Svar/Indlæg:
15982/637
Vi holder lige tonen ordentligt herinde - der er INGEN der skal håne andre. Det er fint at være uenig og man kan nemt være det uden at være modbydelig.

At "ekstrem" overclocke en laptop CPU, GPU eller et midrange grafikkort er der ikke megen fremtidig i, det kan kun være på personligt interesse plan for at se hvor lang man kan presse hardwaren.

Det er rigtig at billige motherboard ikke kan holde til det højeste OC, men det er selv sagt og folk er som oftest også klar over det. Men derfor kan man alligevel nå respektable resultater på selv billige boards uden at noget afgår ved døden.

Mht Pascal så var selv Maxwell "limiteret", men det er ikke throttling der sker ved 59°c, men et bevidst resultat af GPU Boost 2.0 og 3.0 teknologien hvor boost forøgelsen minimeres kraftig i forhold til hvad "normal" vill være indtil denn temperatur opnås. Throttling i set selv forudsiger en negativ stigning, hvilket ikke er tilfældet når vi taler boost hastighed. Det er først ved dedikeret thermal throttling, at der er tale om en negativ forøgelse.


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
09-02-2018 12:15:53
Svar/Indlæg:
47/7

"Alle grafikkort har limiteret volt og power control, disse limiteringer kan ændres. Desuden kan Grafikkorte blive meget mere stabil og mere overclocked hvis man for exempel får flere Mosfets på. Nogle grafikkorte som GTX 970 er limiteret pga Siliconen, andre som GTX 960 er limiteret pga power, voltage osv, som kan ændres."

Sådan helt praktisk, hvordan vil du gøre dette?
Jeg går ud fra det er denne service du vil sælge, da det andet du lister jo er almen viden for en ikke "extreme" overclockere.

noxon skrev d. 09-02-2018 08:33:58

Jeg tager lige en eksempel på en pascal GTX 1060 kort jeg har lavet lidt på.

I pascal blev der fastlagt at kortet skulle throttle ved 59 grader, at den må maks må bruge 75Watt (notebook version), osv. Det hvad jeg gør er at jeg loder Biosen chipen af, putter den på min SPI programmer og ændrer værdier med min hex editor, så grafikkortet er ikke så limiteret. Langt de fleste Pascal kort har problemet med at de ikke får nok strøm og throttler alt for hurtigt.

#19
Throttling ved 59c sker kun ved Pascal, Maxwell kort begynder først mindst ved 75c (andre modeller har en hørere throttlingpoint). Desuden er det muligt at stabilisere maxwell kort, alle kort som jeg har arbejdet med kører på en stabil clock, dvs. ikke en eneste mhz dropper, ligemeget hvilket spil man kører eller om man kører heavy benchmarks som 3dDmark, furmark osv.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af DanishBlunt d. 09-02-2018 12:17:37.


Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 14:41:19
Svar/Indlæg:
1713/31
#13+#19

Jeg er ikke enig med jer. Det billigste Z370 bundkort har 10-phase power design, det billigste Z270 bundkort har 8-phase power design, det 2. billigste X370 bundkort har 8-phase power design.

Alle de bundkort kan sustain et 4Ghz Ryzen overclock eller et 5Ghz Kaby Lake/Coffee lake overclock uden at dø, og det er der de CPU'er ca rammer en væg.
Man kan ikke clocke cpu højere ved at købe det dyreste Asus bundkort med state of the art OC features/design. Deraf mit postulat om man idag bare skal købe et af de billigw bundkort med korrekte chipset.

De dyre bundkort kan først noget mere hvis man overvolter meget og benytter subzero køling. Gør man ikke det rammer man samme mur som på de billige bundkort.

Og ja jeg ved der findes bundkort med 3-4 phase power design som dør (eller er døde) ved OC.. men de tider er forbi. De billige bundkort med oc capable chipset er habile nok nu (i kan sikkert finde en undtagelse, men er vel irrelevant når de billigste er capable).

Edit: og svaret her skal ses i forbindelse med min post #5 hvor jeg skriver om overclocking er noget alle selv kan gøre idag. Ikke i forbindelse med valg af bundkort til ekstrem OC som jeg lige vil slå fast i min verden er subzero køling og at presse hardwaren til den fysiske grænse. Selvfølgelig skal man ikke have det billigste bundkort til det formål.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Salkcin d. 09-02-2018 14:47:13.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 15:13:37
Svar/Indlæg:
4536/104
#21 jeg har samme erfarring.

De dyere chipsets har i 99,9% af udgaverne gode nok mosfets og VRMS til at nå max på Cpu´erne(selv på de billige boards), det er oftest et cpu varme eller sillicon problem man render ind i end et mosfet/vrm restriction (måske lige med undtagelse af X299 i nogle tilfælde).

Delid + en god nok køler + vinder af sillicon lotteri, lader til at have LANGT mere at sige end hva board man smider sin cpu i, i disse dage. Boards er blær og features og name/brand + fornødenheder/preferancer intet andet, så længe man køber highend chipsetsne /Z270/Z370/X370. Og da sli/cfx er irrealevant i disse dage grundet manglende support fra game devs, så er den salgs feature også på vej ud.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 09-02-2018 15:14:20.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 15:27:27
Svar/Indlæg:
3321/21
#20

Hvorfor modder du ikke bare BIOS direkte? Virker lidt omstændigt at lodde chippen af og på?

Hvordan får jeg flere Mosfets på mit grafikkort?


The
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 15:52:26
Svar/Indlæg:
1406/100
I was in Vietnam 🤣

Altid spænde at overclocke men at drive virksomhed med det kan være svært vis du ikke kan holde de påkrævet forbrugers garantier.

Men at tilbyde folk med eget hardware at få det overclocke af dig med 6 måneder garanti lyder som en mulighed.


#1
Ville du kunne give mine gfx mere power uden de dør en uge efter?


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2018 16:29:33
Svar/Indlæg:
5224/222
Læste indtil #9 og tænkte "hvor dejligt med et sted som hwt hvor der er interessent debat", i modsætning til et andet unavngivent hw sted, men så var det vist slut 😕


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
09-02-2018 17:10:25
Svar/Indlæg:
1893/88
#7 Den score af GTX 960, er ikke legit, der er brugt cheats. der er også en med GTX 960 med 20k GPU score, som hellere ikke er rigtigt.

Dette er hvad verdens hurtigeste GTX 960 på LN2 laver:
11 084 GPU Score, endda med LOD Settings.

http://hwbot.org/submission/29...

#20

Hvorfor modder du ikke bare BIOS direkte? Virker lidt omstændigt at lodde chippen af og på?

Hvordan får jeg flere Mosfets på mit grafikkort?

noxon skrev d. 09-02-2018 15:27:27


Du kan ikke lave Bios mod på Pascal, eneste måde at gøre det på er via Hex Editor, men det behøver man ikke at lode bios chippen af for, det ville være dumt når det kan gøres ude, Dog er det "næsten" umuligt at vide hvilken Hex Valur som er til hvad, derfor gør ingen det, og man laver shunt/power mod i stedet, meget bedre.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af NicklasAPJ d. 09-02-2018 17:14:24.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
09-02-2018 17:42:43
Svar/Indlæg:
15982/637

"Alle grafikkort har limiteret volt og power control, disse limiteringer kan ændres. Desuden kan Grafikkorte blive meget mere stabil og mere overclocked hvis man for exempel får flere Mosfets på. Nogle grafikkorte som GTX 970 er limiteret pga Siliconen, andre som GTX 960 er limiteret pga power, voltage osv, som kan ændres."

Sådan helt praktisk, hvordan vil du gøre dette?
Jeg går ud fra det er denne service du vil sælge, da det andet du lister jo er almen viden for en ikke "extreme" overclockere.

noxon skrev d. 09-02-2018 08:33:58

Jeg tager lige en eksempel på en pascal GTX 1060 kort jeg har lavet lidt på.

I pascal blev der fastlagt at kortet skulle throttle ved 59 grader, at den må maks må bruge 75Watt (notebook version), osv. Det hvad jeg gør er at jeg loder Biosen chipen af, putter den på min SPI programmer og ændrer værdier med min hex editor, så grafikkortet er ikke så limiteret. Langt de fleste Pascal kort har problemet med at de ikke får nok strøm og throttler alt for hurtigt.

#19
Throttling ved 59c sker kun ved Pascal, Maxwell kort begynder først mindst ved 75c (andre modeller har en hørere throttlingpoint). Desuden er det muligt at stabilisere maxwell kort, alle kort som jeg har arbejdet med kører på en stabil clock, dvs. ikke en eneste mhz dropper, ligemeget hvilket spil man kører eller om man kører heavy benchmarks som 3dDmark, furmark osv.

DanishBlunt skrev d. 09-02-2018 12:15:53

Det er ikke throttling, det er sådan GPU Boost 2.0/3.0 virker. Throttling forudsætter at hastigheden nedsættes i forhold til base clock og det gør den ikke. Det er boost clock steps der minimere. 🙂

#21. Når jeg skriver billige bundkort så er det af de billigste modeller der supporterer en given cpu, jeg tænker ikke på det billigste i en entusiast klasse som x370/z270/z370 🙂 . Langt de fleste bundkort I mainstream klassen kan fint klare hvad man kan kalde det højeste oc uden at gå til ekstremerne, for her følger de sjældent med (peltier, LN2 etc).


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 09-02-2018 17:51:26.


DanishBlunt
 
Nørd
Tilføjet:
21-02-2018 12:24:28
Svar/Indlæg:
47/7

#20

Hvorfor modder du ikke bare BIOS direkte? Virker lidt omstændigt at lodde chippen af og på?

Hvordan får jeg flere Mosfets på mit grafikkort?

noxon skrev d. 09-02-2018 15:27:27

Fordi jeg ikke har en clip som passer på alle Bios chips. Har bestillet en som kommer måske midt af marts.

#27
Guess what, pascal nedsætter hastigheden ved 59c og højere. Stop med at poste, det er virkelig dumt høre på dig.

#26
den er legit, du kan se forskellen mellem ikke legit og legit scores i secondary GPU tab.

At have en stabil voltage er vigtig for en stabil system som billige lorte boards ikke kan holde for godt. Som allerede sagt tidligere af andre personer her, Silicon spiller også en stor rolle. Mange gange ville billige boards sørge for blue og black-screens hvor gode boards ville sørge for en stable +300mhz clock i mange tilfælde.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2018 12:59:59
Svar/Indlæg:
3321/21
#28

Nej, din score er bugged (Graphics Test 1).
Har skåret det ud i bananer herunder:

Stock:
https://www.3dmark.com/fs/6311...
GTX 960 på en score af 7299
Graphics Test 1 - 34.99 fps
Graphics Test 2 - 29.04 fps
Core clock 1216 MHz
Memory clock 1753 MHz


Overclock:
https://www.3dmark.com/fs/1218...
GTX 960 på en score af 13502
Graphics Test 1 - 175.86 fps
Graphics Test 2 - 35.23 fps
Core clock 1542 MHz
Memory clock 2103 MHz


Extreme Overclock:
http://hwbot.org/submission/29...
GTX 960 på en score af 9869
Graphics Test 1 - 56.21 fps
Graphics Test 2 - 42.18 fps
Core clock 2116 MHz
Memory clock 2103 MHz



"Fordi jeg ikke har en clip som passer på alle Bios chips. Har bestillet en som kommer måske midt af marts."

Jeg mente, hvorfor bruger du ikke bare et stykke software til at modde BIOS på dit GTX960?
https://www.techpowerup.com/do...

Hvis du endelig vil lodde, er det langt mere effektivt at kortslutte de modstande der måler hvor meget power kortet trækker, da det i sidste ende er hardware begrænset, og ikke noget du kan modde dig ud af i BIOS.


"At have en stabil voltage er vigtig for en stabil system som billige lorte boards ikke kan holde for godt. Som allerede sagt tidligere af andre personer her, Silicon spiller også en stor rolle. Mange gange ville billige boards sørge for blue og black-screens hvor gode boards ville sørge for en stable +300mhz clock i mange tilfælde."

Har du lavet nogle tests der beviser din påstand?
Hvornår er et board noget billigt lort?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 21-02-2018 13:00:38.


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2018 13:13:46
Svar/Indlæg:
978/160
Alene det latterligt forhøjede strømforbrug ved OC, så kan det bedre betale sig blot at købe den større hardware fra starten af 🤣


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2018 13:28:27
Svar/Indlæg:
3321/21
#30 er et godt eksempel på hvem der ikke er din målgruppe 🤡

Hvad så hvis jeg har købt den største model, og stadig har lyst til at overclocke det?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-02-2018 14:15:52
Svar/Indlæg:
15982/637

#20

Hvorfor modder du ikke bare BIOS direkte? Virker lidt omstændigt at lodde chippen af og på?

Hvordan får jeg flere Mosfets på mit grafikkort?

noxon skrev d. 09-02-2018 15:27:27

Fordi jeg ikke har en clip som passer på alle Bios chips. Har bestillet en som kommer måske midt af marts.

#27
Guess what, pascal nedsætter hastigheden ved 59c og højere. Stop med at poste, det er virkelig dumt høre på dig.

#26
den er legit, du kan se forskellen mellem ikke legit og legit scores i secondary GPU tab.

At have en stabil voltage er vigtig for en stabil system som billige lorte boards ikke kan holde for godt. Som allerede sagt tidligere af andre personer her, Silicon spiller også en stor rolle. Mange gange ville billige boards sørge for blue og black-screens hvor gode boards ville sørge for en stable +300mhz clock i mange tilfælde.

DanishBlunt skrev d. 21-02-2018 12:24:28


Hvis du skal begynde at te dig ubehageligt overfor mig, så skal jeg gerne gøre dit visit på hwt meget kort!

Jeg kan ikke gøre for, at du torsker rundt i termer, du ikke har styr på. Læs op på hvordan GPU Boost fungerer. Der er et threshold ved 59°c der sættes af volt, rpm og temperatur - det sættes IKKE udelukkende af temperatur og det er netop forskellen. Det er også derfor, at man kan hæve power limit og opnå stadig højere frekvens end ved 59°c. Den thermiske threshold ligger ved 94°c.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 21-02-2018 14:24:53.


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2018 18:52:09
Svar/Indlæg:
136/0
Ja jeg kan da ikke anbefale at det er dig selv der skal stå for kundekontakten i dit forretnings eventyr. På en skala fra lodden hundehvalp til orne nosser, hvor charmerende er du så lige at snakke med?

Uanset om du så kan tilbyde noget eller ej, så skyder du lidt dig selv i foden!