Hjælp til lydkort

Diverse d.  26. januar. 2018, skrevet af VAMOSALAPLAYA
Vist: 1404 gange.

VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2018 00:05:11
Svar/Indlæg:
232/38
Hej jeg har gået lidt med tanken om at købe et lydkort og har brug for lidt viden.

Jeg har tit hørt at dedikerede lydkort nu om dage er overflødigt, da de fleste bundkort skulle være udstyret med udemærket onboard lyd. Jeg læser at der er mange delte meninger når jeg søger lidt omkring det, og tænkte at jeg ville oprette en tråd hvor jeg kan få noget feedback fra nogle der har lidt viden og erfaring på området.

Jeg spiller rigtig meget og sidder udelukkende med høretelefoner/gaming headsets (sennheiser pc 360 SE). Derfor tænker jeg at hvis det kan betale sig at købe et lydkort, så skal der helt klart ligges vægt på at det skal bruges til gaming og det bliver fps spil som PUBG og csgo primært.

Sidder pt med et asus vii ranger bundkort, og synes nogle gange at det godt kan være svært at høre præcist hvor fjenden bevæger sig, og det er egentlig derfor jeg ville undersøge om et dedikeret lydkort ville ændre noget for mig, eller om det bare ville være spild at kaste penge efter.

Håber lidt at der er nogle der kan være mig behjælpelig og fortælle mig om jeg har en reel mulighed for at få forbedret min lyd ingame, og i såfald hvilke lydkort jeg burde gå efter
Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2018 01:15:34
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg benytter lydkort, og jeg har endnu ikke hørt onboard lyd der kommer i nærheden af det (har haft et bundkort magen til dit, sammen med en Devil's Canyon i7). Jeg bruger så ikke hørebøffer, men et 5.1 surround sæt (logitech Z5400), også til gaming. Som du selv er inde på, så er retningsbestemmelsen ikke så god som ønsket med onboard lyd+hørebøffer. Men om du får noget ud af et lydkort, når du ikke benytter en 5.1 opstilling ved jeg så ikke noget om. Lydkvaliteten derimod, der bør du helt klart få en bedre oplevelse med et godt lydkort.
Mit lydkort er et aldrende Auzentech PCIe, og det fungere stadig glimrende, men jeg kan ikke rigtig råde omkring de nye lydkort, da jeg ikke kender nok til dem i forhold til det jeg selv benytter


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2018 05:17:26
Svar/Indlæg:
1271/38
Du kan da ikke.. Give anbefalinger med et sæt Logitech teenage bralder og 5.1? Yderligere burde du sætte det til digitalt for at få den bedste oplevelse og understøttelse af diverse formater direkte i anlæget, hvilket vil omgå dit lydkort fuldstændigt.

#0 Nej, de fleste kan ikke høre forskel. Jeg hører lidt mere luft og dynamik med et godt lydkort og nogle hifi hovedteleoner, men det vil ikke hjælpe dig i spil som sådan. De fleste lyde i kompetetive spil er lavet meget markante og der får du ikke synderligt meget ud af de nuancer et bedre lydkort kan bringe (i forhold til det Supreme FX der sidder i dit Ranger).

Hvis du har svært ved at høre i CSGO og PUBG så skal du nok få testet hørelsen ved en ørelæge i stedet.

Alt under Xonar Essence serien er komplet ligegyldigt. Du smider alt for mange penge efter alt for lidt. Alternativt kan du kigge efter eksterne lydkort, men det er jo mest til mixing og mastering.

Måske køb nogle andre hovedtelefoner, specifikt nogle lukkede a'la Sony MDR-1A eller Audio Technica ATH-M40x så plejer lyden at blive lidt mere intim og direkte hvis du har svært ved at høre. Det tror jeg vil give mere i den lange ende.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2018 09:33:45
Svar/Indlæg:
232/38
#1 Okay tak for dit svar

#2 Nu fik jeg ikke specificeret det kan jeg se, men hørelsen er ikke noget problem, det mere i PUBG at det til tider kan være svært at retningsbestemme hvor folk løber eller skyder, om det kan have noget med spillets lyd at gøre ved jeg ikke.

Dog forstår jeg på det du skriver, at jeg ikke får noget ud af et lydkort iforhold til det supremefx onboard der er på ranger kortet

Lukkede høretelefoner er ikke for mig når jeg alligevel bare sidder hjemme, jeg får det meget varmt om ørene.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 26-01-2018 09:35:09.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2018 12:24:18
Svar/Indlæg:
1906/25
Jeg tror det har med spillets lyd at gøre / nogen indstillinger.

Hvis du nu havde støj ell. lign var det en anden sag.

Hvis du køber et dyrt lydkort skal du også gøre op med dig selv, om du så har de rette hørebøffer.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2018 14:14:27
Svar/Indlæg:
232/38
#4 Ja tænker at det må have noget med spillet at gøre, tror jeg lader vær at købe et lydkort :)


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2018 14:53:44
Svar/Indlæg:
5874/1287
#2 Du braldrer op igen, uden at vide hvad du snakker om (ikke første gang!!)

Nej, det skal BESTEMT ikke stå til digital lyd ved 5.1 (men ved musiklytning i stereo er det rigtig nok). Digital 5.1 lyd er IKKE 5 .1 ADSKILDTE kanaler, idet den digitale standard er stereo med surround lavet (enkelt fortalt) som i den gamle Dolby Pro Logic, og det giver bestemt ikke bedre retningsbestemmelse. Jeg kan på min 5.1 opsætning høre forskel på retningsbestemt ved 6 analoge tilslutninger (hvor hver kanal har sin egen ledning) vs digital tilslutning. Retningsbestemmelsen ER altså bedre med analog tilslutning, mens musik-lytning er bedst ved digital tilslutning.

Nu har jeg aldrig skrevet noget om, at mit Logitechsæt bruges til HiFi lyd, så din kommentar om at det er " Logitech teenage bralder og 5.1?" er direkte fornærmende. Er du bare ude på at provokere, eller ved du virkelig ikke bedre? Vi snakker om lyd til PC-SPIL ikke til HiFi 😎
Så hvorfor DU vil blande HiFi ind i det, og tale ned til alle andre, ved jeg ikke. Har du glemt dine piller til morgen?? 🤡


Valagar
 
Overclocker
Tilføjet:
26-01-2018 23:03:34
Svar/Indlæg:
15/2
Har selv eksperimenteret en del med onboard vs lydkort nærmest lige siden vi fik onboard lyd...

De sidste par generationer af bundkort er den onboard lyd blevet så god, at man virkelig skal have superhørelse for at kunne høre forskel på onboard og et billig lydkort. Køber man et dyrt lydkort(1000-2000kr) vil der selvfølgelig være en forskel.

Har selv to computere. Et skylake setup og en hp elite 8300 med ældre ivybridge setup... Begge har et lydkort. Et asus essence II(2000kr) i min skylake, der har løftet lydkvaliteten en smule. Og en asus xonar(300) i min HP elite, der også har givet den et lille boost... Xonar lydkort i et skylake setup eller nyere har jeg prøvet, og der kan JEG ikke høre nogen forskel.


Så uden at skal komme med en en eller lang smøre om hvorfor det ene og det andet, så kan man måske nok dele det lidt op i to.

1. Er din Pc af ældre dato, vil et billig lydkort give dig en lille lydforbedring. Mens et dyrt lydkort vil give dig et ordentlig løft.
2. Er din PC af nyere dato, vil et billig lydkort nok være spildte penge. Mens et dyrt lydkort vil nok give dig en lille løft.

Igen så kommer det an på resten af dit setup.. Jeg kender ikke dine hørebøffer... Det kunne jo være de var tweaket på en eller anden magisk vis, så de faktisk spiller bedre på dit onboard frem for et lydkort... Der er ikke andet end at prøve sig frem...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Valagar d. 26-01-2018 23:10:32.


Valagar
 
Overclocker
Tilføjet:
26-01-2018 23:09:05
Svar/Indlæg:
15/2
Googlede lige dit bundkort efter jeg havde skrevet mit sidste indlæg...
Det er da bestemt et af de bedre fra sin tid. Tror ikke du vil få noget ud af at købe et lydkort til at par hunderede. Men er du villig til at betale omkring de 1000kr eller mere, så burde det give en forbedring. Om du så mener at det er pengene værd, er jo op til dig...


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
27-01-2018 19:54:18
Svar/Indlæg:
232/38
#8 Jeg tror faktisk bare at det er selve spillet (pubg) der måske ikke har den mest optimeret lyd, og med et upgrade af pc her om ikke så forfærdeligt længe vil jeg ikke ud og slippe alt for mange penge efter et lydkort og risikere at jeg ikke kan høre forskel


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2018 00:10:01
Svar/Indlæg:
5874/1287
#9 Nå ja, hvis selve spillet ikke har den bedste lyd selv, så er lydkort, analog/digital tilslutning, hørebøffer/5.1 opsætning jo ikke ret vigtigt.
Jeg glemte så at skrive det som #8 var inde på, nemlig, at de billige lydkort (ca 300,-kr og ned) IKKE vil give dig hverken bedre lyd eller bedre retningsbestemmelse. Man skal nok op på mindst det dobbelte i kr for virkelig at kunne høre forskellen i kvalitet såvel som retningsnøjagtighed (fandens til ord). Bruger du høretelefoner, så er disse også ekstremt meget bestemmende for, HVOR retningsnøjagtig det kan blive. Jeg har selv et sæt Logitech G933 Artemis (nogenlunde samme prisklasse som dine Sennheisser), som da er udmærket, men slet ikke kan hamle op med en 5.1 opsætning, når det kommer til retningsnøjagtighed. Om dine Sennheiser er bedre eller dårligere end mine Logitech hørebøffer ved jeg ikke. 🙂


#11
hl86
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2018 00:18:48
Svar/Indlæg:
181/45
Køb en ordentlig DAC og køb et par ordentlige hørebøffer som Beyer Dynamic.

Windows har indbygget headphone surround via den gratis Windows Sonic eller den anden mulighed Dolby Atmos som koster 100 kroner.