3.5" HDD boks med lavt strømforbrug (med HDD i dvale)

HDD/SSD/RAM d.  15. november. 2017, skrevet af inside
Vist: 1744 gange.

inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2017 07:58:00
Svar/Indlæg:
805/46
Jeg kunne godt tænke mig at tilkoble et par 3.5" harddiske til min NAS via USB 3.0.

I øjeblikket har jeg en 4TB seagate tilkoblet i en billig harddisk skuffe. Det virker sådan set fint nok, men problemet er at den har et ultra højt strømforbrug når harddisken går i dvale/standby. I brug med harddisken i idle eller load trækker den 15-20 watt hvilket er helt fint. Men i standby/dvale bruger den stadig 8 watt selvom disken ikke spinder mere! Vil tro selve harddisken måske har brug for 1 watt i standby, så der går rigtig meget spild til skuffen.

Til sammenligning bruger selve NAS'en med 2 x WD RED diske 3-5 watt når den ikke er under load.

Er der nogen som har kendskab til en god USB 3.0 3.5" harddisk box som ikke trækker særlig meget strøm?

Alternativet er jo at bruge 2.5" diske og helt droppe at skulle have dedikeret strøm til disken. Eller vil det være en ide at lave sin egen HDD skuffe med en PSU eller lignende?
Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
15-11-2017 10:58:45
Svar/Indlæg:
4981/47
Dit "problem" ligger i at der skal bruges en extra powerbrick til den eksterne enclosure. At bruge en PSU i en hjemmelavet HDD boks vil nok blot forhøje idle forbruget ifh til de 8w.

Altså det er ikke selve boksen der kræver/bruger noget nævneværdigt strøm, men en relativt ineffektiv powerbrick som skaber et højere idle forbrug.

En USB powered boks som køres over din NAS som du selv er inde på, vil være vejen frem, eller en større NAS med plads til disken kan monteres internt 🙂

At bruge en extra strømforsyning vil altid give mere spild fremfor at trække samme strøm over kun 1 strømforsyning, det vil være 2x spild pga effektiviten aldrig kan være 100%, vs 1x spild med kun 1 strømforsyning 🙂


inside
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2017 11:29:44
Svar/Indlæg:
805/46
#1

ahh ja selvfølgelig. Så hvis man skulle gøre noget, så skulle man måske finde en PSU i stedet som er 80 Plus certificeret eller bedre, og så sætte den til kun at levere strøm til de 3 diske? Gad vide hvad det ville give af watt forbrug.

Jeg har også overvejet en NAS med flere bays men den NAS jeg har nu er ret ny så vil helst undgå at skulle udskifte den.


Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
15-11-2017 11:32:10
Svar/Indlæg:
1767/90
Jeg har 4 Toshiba Canivo desktop og de går helt ud ved standby

https://www.toshiba-storage.co...


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
18-11-2017 08:29:14
Svar/Indlæg:
355/1
Skal måske også overveje hvor længe det ville tage at tjene en ny strømforsyning ind ved at spare så lidt i strøm 🤣