F1 2017 -- DX12 eller ej??

Spil d.  21. september. 2017, skrevet af Burgurne
Vist: 1552 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2017 20:56:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg er forvirret (ikke underligt i betragtning af min alder 😛 )

På steam står der opført DX11 som anbefalet HW, men nu er spillet installeret, og der finder jeg bl.a. flg 4 filer:
GFSDK_SSAO_D3D11.win64.dll
GFSDK_SSAO_D3D11_UWP.win64.dll
GFSDK_SSAO_D3D12.win64.dll
GFSDK_SSAO_D3D12_UWP.win64.dll

Men spillet kører DX11, og jeg ka' ikke hitte ud af at skifte til DX12. En google-søgning gjorde mig bare endnu mere forvirret, nogle påstår det understøtter DX12 efter patch 1.6, andre at det IKKE gør det, da det skal virke sammen med de satans konsoller i online mode.

Nogen her der kan fortælle mig, om/hvordan jeg kan få spillet i DX12-mode i singleplayer??? 😳
Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2017 08:22:05
Svar/Indlæg:
1881/22
Har ikke rodet med at få det i DX12, da det kører fint i DX11
...men finder du en løsning, må da meget gerne lige skrive det her i tråden :yes:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 22-09-2017 08:22:21.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-09-2017 08:45:31
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er kun enkelte features i Direct X12 API'en spillet understøtter, i dette tilfælde SSAO. Resten køres via Direct X 11.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2017 15:24:27
Svar/Indlæg:
5874/1287
#2 Dvs det er en "blanding"? Afterburner melder i hvert fald om, at det er dx11.Hvordan kan jeg kontrollere om jeg så bruger SSAO i dx11 eller dx12? (ved godt det ikke har den store betydning, men det er af ren interesse jeg spørger)

Utroligt, at der er så få spil endnu der er lavet på dx12, som jo ellers skulle være en "windows 10 magnet". Hvad kan grunden være?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-09-2017 22:15:19
Svar/Indlæg:
15982/637
#3: spillet detektere om den understøttede hardware er til stede og bruger så det pågældende instruktionssæt til SSAO. Du kan vist godt forcere SSAO dx11 via config.ini filen.

Mht DX12, så tror jeg at det er fordi det er blevet en så åben en API at udviklerne skal gøre meget mere selv pr instruktion, hvor det før vare mere stringent. Det åbne instruktionssæt giver udviklerne stort spillerum, men for nogen tror jeg den for megen frihed er uoverskuelig selv at skulle udfylde.
Alt de med multi gpu support på tværs af producter, er der jo også skudt en hvid pil efter, det kræver at spiludviklerne understøtter det direkte på game engine Basis. Før var sådan noget jo dikteret via grafikkortets driver selv - bl.a også derfor at SLi og Crossfire med dx12 er blevet så elendigt. SLi/Crossfire med Dx9, dx10 og især dx11 var suverænt.

Pt overvejer jeg stærkt at sælge mine eVGA GTX 1080 kort og købe eet gtx 1080ti I stedet for, da jeg de seneste titler kører ad h til i SLi mht skalering. Mine GTX 1080Ti har jeg også splittet op nu til at være i hver sin pc (en med ci7 5820k og den anden Ryzen 5 1600).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 22-09-2017 22:22:05.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2017 23:46:07
Svar/Indlæg:
5874/1287
Okay, mange tak for forklaringen Gripen90. Det lyder jo enkelt nok som du forklarer det. Men det er nu en skam. Forza er så meget flottere end F1 2017, sikkert pga DX12? Men MS kender jo også mere til DX12 end nogen anden skulle man jo tro 😉