i7-3770k fryser

Bundkort / CPU d.  09. september. 2017, skrevet af Ridderlykke
Vist: 1865 gange.

Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
09-09-2017 22:49:25
Svar/Indlæg:
305/11
Hej derude!

Håber der sidder nogle kloge hoveder derude, jeg er gået tør for ideer 😕

Jeg har mig sådan en i7-3770k som periodisk fryser, om det så er i spil, sidder på skrivebordet, tænder computeren ja trængtalt ved alt 😐

kan være heldig at den kører nogle timer, andre gange kan der gå 5-10 min og lavere 😢
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2017 23:08:14
Svar/Indlæg:
3799/43
Det kunne godt lyde til at dine ram fejler.

Prøv at hent memtest86 og kør en test.
http://www.memtest.org

Alternativ

https://www.techpowerup.com/me...
https://windowscentral.com/how...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 09-09-2017 23:09:41.


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2017 09:52:20
Svar/Indlæg:
305/11
#1 har kørt en test igennem med memtest uden fejl :yes:

andre gode råd ?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 10:01:32
Svar/Indlæg:
4981/47
#2

Det er bedst at køre 2-3 omgange af Memtest86+, fejl opstår ofteste ikke indenfor første pass medmindre der er noget som er meget ustabilt 🙂

Men tror nu ikke du skal kigge på ram udfra du selv siger at det kan ske indenfor at du tænder Pc, til 5min, til par timer, for så burde det næsten også ske under en gang Memtest jo 🙂

Har du prøvet at hive Gfx ud engang og køre på Gfx i Cpu´en for at se om det hjælper ? 🙂

Kan se du har en 2500K stående i profilen og ikke en 3770k, så det er måske kommet med skiftet til denne ? 🙂


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2017 11:34:28
Svar/Indlæg:
1906/25
Det kan også være at dine ram ikke sidder ordentlig fast. Med slukket comp, så prøv at ryk lidt i dem.

Giv dine ram et par trin mere strøm at leve af!!


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2017 11:53:36
Svar/Indlæg:
305/11
#3/#4 kan godt forsøge med mere men tror bare det er selve processoren for har kun skiftet processor og det er efter skift har geninstalleret computeren nulstillet bios og ej hjalp det ☹

Det skal tilføjes at når den kører i flere timer så får den sådan et lag spike hvor alt hakker afsted video/lyd men den overlever det og kører videre 😐


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ridderlykke d. 10-09-2017 12:00:50.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-09-2017 12:15:38
Svar/Indlæg:
1906/25
Kan være usb mus/tastatur som gør det, når du siger det hakker.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 12:54:56
Svar/Indlæg:
4981/47
#5

Som sagt prøv at fjerne Gfx og kør lidt med Cpu onboard Gfx 🙂 Så har du udelukket Gfx hvis det bliver ved, og hvis det stopper har du fået reseated Gfx når du putter det i igen 🙂

Med den kæmpe køler på Gfx, kan det at rode med Pc´en indvendigt også betyde at Gfx bare lige skal reseates engang, man behøver ingen gang at have rørt ved det under udskiftningen af Cpu, det kan være nok at flytte på kabinettet for at det rykker sig lidt hvis det ikke er spændt godt fast.

Og som #6 er inde på, kan det også sagtens være mus/keyboard eller enhver anden USB enhed som kan være problemet.

Det er ihvertfald usandsynligt at det er Cpu´en der er defekt, det er meget meget sjælent at det sker 🙂


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2017 13:14:55
Svar/Indlæg:
305/11
#6
det må jeg prøve mig frem med det bare når den kører i flere timer så kommer der lige sådan et lag spike hvor alt bare hakker også går det over og computeren kører videre og det er der at den kan kører i flere timer uden at problemet kommer igen 😐

7#
tvivler også på det er CPU'en men har bare ikke rørt ved andet men jeg må jo lige prøve det du siger ;)


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 13:47:52
Svar/Indlæg:
4981/47
Og nå ja hvis du OC´er Cpu, så start med at fjerne OC self 🙂

Tvivler på det er VRMs heller, men du kan jo prøve at se med en gang OCCT Cpu test (bare den alm, ikke linpack) det gøres dog nemmeste med et lille OC og lidt extra Vcore, så du kan se om Cpu clock/Vcore sænkes under testen.

Downclocked Cpu´en så bliver VRMs for varme.

Kom lige til at tænke på det, da jeg selv lige har rodet med VRM der overheater, hvilket dog er min egen fejl da jeg har brugt billige thermal pads der var alt for dårlige 🤣

Men jeg har i den sammenhængen luret på VRM på mit ASrock Z77 Pro3, og i forbindelse med det også fundet ud af at Extreme 3/4 modellerne bruger nogen lidt dårlige VRMs, som bliver ret varme også.


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
10-09-2017 16:53:35
Svar/Indlæg:
305/11
Nu har min kone siddet de sidste par timer og spillet Players unknown battle ground uden problemer efter jeg har skiftet processoren tilbage til 2500k'en 😐

Er sku bange for det er den 😢


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-09-2017 17:53:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#5
Hvis du mistaenker CPU saa proev at se om prime95 kan fremprovoker fejlen.


#10 tyder tydelig paa det iht til #5 og #10


PS jeg vil ikke anbefale OCCT hvis man oensker sikkerheds for stabilitet.
dens ege indbygget CPU test er vaesenligt svagere end Prime95 og linack baseret.
Selv dens Linpakc baseret test var den svageste linpack test jeg har set.

Begge OOCT metoder fejlede i at finde fejl indenfor 4 timer.
Hvor baade Prime IBT og Raa Linpack finder fejl indenfor for ca 1 time.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-09-2017 17:55:27.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-09-2017 18:04:44
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg vil nu stadig mene at det ikke nødvendigvis er den der er defekt, en I7 bruger altså mere strøm end en I5, ergo trækkes der mere størm gennem bundkort/VRMs uanset en lavere Vcore 🙂

Men Gfx kan du nok godt udelukke nu så 🙂

Men altså du er også velkommen til at sende mig Cpu´en engang, så skal jeg gerne teste den i mit setup og se om det er det samme her 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2017 00:04:37
Svar/Indlæg:
3661/82
#12
normalt kan psu og motherboard VRM nemt vaere aarsag til et ny cpu ikke koere stabilt. men i dette tilfaelde ud fra OP's information har jeg svart ved at se det som en mulig aarsag


OP siger at hans i7 crasher selv nar han blot er paa skrivebordet: "fryser, om det så er i spil, sidder på skrivebordet, tænder computeren ja trængtalt ved alt

Hvor naar han er tilbage paa sin i5 kore den PUBG fint "spillet Players unknown battle ground uden problemer efter jeg har skiftet processoren tilbage til 2500k'en"

En i5 med PUBG koerende vil bruge vaesenligt mere stroem end I7 blot paa skrivebordet selv HVIS i7 3700 bruge mere stroem overall.


Derudover med lidt kort googgle fu er det heller ikke svaer at se et i7 3770k faktisk bruger mindre stroem end i5 2500k
http://www.anandtech.com/show/...
http://www.bit-tech.net/review...

hvorfor ogsaa dne har en lavere TDP iht til Intel
http://ark.intel.com/products/...
http://ark.intel.com/products/...


saa jeg tror hurtigt vi kan slaa aarsag som foreoget stroemforbrug vaek.


Hvis det skulle vaere saa skulle det vaere pga ustabilt voltage/foedning af stroem. Hvor i7 maaske grundet sin lavere vcore er mere sensitiv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 11-09-2017 00:06:46.


mazertm
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2017 00:16:09
Svar/Indlæg:
214/12
Eventuelt opgrader din bios til latest revision.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2017 11:59:46
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har prøvet samme med core 2 due e8500. Fandt aldrig grunden.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-09-2017 12:06:55
Svar/Indlæg:
4981/47
#13

Jeg ved godt du meget gerne vil bevise at du ved bedre 😛

Men seriøst, så gør det dog i det mindste ordenligt så og tjeck hvad du rent faktisk linker til...

Anatech :

Idle, 1W forskel = højere spænding pga lavere Vcore

Load, 4W forskel = igen højere spænding pga lavere Vcore

Ergo ikke noget du kan bruge til noget ifh til at sige at belastning er mindre, jovist er det marginalt lavere forbrug ifh til watt, men omvendt er spændingen over VRMs så bare det højere.

Bit-tech:

Idle, 15W forskel, ret sikkert pga at bundkortet, et Asus Maximus IV Gene-Z, er optimeret til IVY cpu´er og lavere Vcore er mere effektivt ifh til forbrug med en rent digital strømstyring

Load, 4W forskel, til fordel for en 2500K, det taler jo ikke for at en 3770K bruger mindre i det her tilfælde vel 😛

Intel TDPs har du også jævnt misforstået, de er opgivet som en værdi for varmeudvikling under max belastning og har ikke noget at gøre med wattforbruget i praksis.

Dertil kommer at vi ikke sammenligner med identisk setups, der er mange variationer som spiller ind eftersom de her tests er taget med watt måling på 220v siden, uden at regne PSU´ens effektivitet fra heller, som også variere udfra PSU´en og belastning.

Det skriver de tilmed i linket du bruger som et argument :

However, for the power consumption tests we re-enable everything in order to get a real-world power draw. The power draw is measured via a power meter at the wall, so the numbers below are of total system power draw from the mains, not the power consumption of a CPU itself. Measuring the power draw of any individual component in a PC is tricky to impossible to acheive.


Du gør det hele alt for statisk/glor forbi real-life variationer for at farve debatten til din fordel....

Så med alt det i mente, og at du ignorer det ikke er identiske setups du sammenligner med, hvordan kan du så modsige mig i at VRMs ikke kan være problemet ?

Hvis du læser i #9 engang, så nævner jeg tilmed at de VRMs på hans board ikke er de bedste... De er faktisk ret crap, det er derfor der er 8 af dem på det board, det er nogen cheap-ass oldschool VRMs der ikke er et Z77 board værdigt... Det board er ikke optimeret imod Ivy cpuer, men mere imod Sandy, selvom det ville være mere passende at sige Core2Duo/Quads Cpu´er med de VRMs.

Du kan bare glo herinde hvis du også gerne vil betvivle det :

http://sinhardware.com/index.p...

Og nej en 3770K eller en 2600K er ikke mere sensitiv ifh til Vcore, læs lidt op på GLTRef signal styrring/OC og LLC controls, så finder du hurtigt ud af at det ikke spiller ind ifh til om det er en I3, I5, eller I7 der sidder i...

Men altså jeg fatter ikke du gider rende rundt efter mig herinde og inde på Hol for at påtale alt jeg skriver, du forstår ikke selv at det efterhånden er ret tydeligt for de fleste at du render rundt efter mig eller hvad ?


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2017 14:28:46
Svar/Indlæg:
305/11
#11 ville prøve med det program du nævner når jeg lige orker igen 😲

#12 hvor bor du og hvad er en ca. pris på fragten ? 😉

#14 det er nyeste Bios der er på 😕

Tror sku den i7-3770k har været med i et lynnedslag og at den har taget skade 😢


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-09-2017 14:36:09
Svar/Indlæg:
4981/47
#17

Farum, men du kan lige få en PM med info hvis det er 🙂

Porto er alt efter hvordan du er villig til at sende jo, men DAO som jeg er begyndt at bruge meget, koster 32-35.- for en lille pakke eller lign og så er man sikret hvis der skulle ske noget 🙂

Evt kan du kigge på priser via Gul og Gratis også, der er lidt rabat på GLS og Postnord labels, men kan ikke lige deres priser i hovedet 🙂


Ridderlykke
 
Overclocker
Tilføjet:
16-09-2017 19:34:22
Svar/Indlæg:
305/11
Den er testet i anden pc med samme fejl ergo er den defekt 😢

nogen der ville købe en defekt i7-3770k ? 🤣


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
16-09-2017 20:01:35
Svar/Indlæg:
4981/47
Aftager den gerne for portoen hvis det er 😛


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-09-2017 17:42:23
Svar/Indlæg:
3661/82
#16
Det er sjovt du hele tiden skal proeve at komme medt pesonlige angreb og saa snart jeg svare igen bruger du moderator funktioner til at skjule dig bag.

Jeg jjr forholdt med udelukkende objetivt til informatioenr give i denne traad.
den du gave om at i7 bruger mere stroem var blot forkert omende hvor lille forskellen er var det stadigvaek forkert hvad du sagde
Ret sjovt at du som sider og skriver tit og flot om at jeg har stjaalet andre folks loesninger, og kun skriver for at "Bevise mig selv", altsaa starter de personlig angrib mener at jeg koere en hetz paa dig.

Jeg retter blot nar du skriver faktuel forkerte informationer. ligesom naar en hver andne person skriver faktuelle forkerte information.

Du proever at tilsvine mig og gaar saa til bossman for at give mig et ban naar det ikke virker.


#19
En CPU med regnefejl/ustabilitet kan veare yder godt test vaerktoej til at teste stresstest/diagnose software med.
hvis den alligevel ryger ud vil jeg gerne aftage den for fremtidige CPU test.


#22
CCU
 
Superbruger
Tilføjet:
25-09-2017 14:42:24
Svar/Indlæg:
64/6
Hvis du vil sende den aftager jeg den da gerne 🙂


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2017 20:45:39
Svar/Indlæg:
1347/11
til trådstarter, jeg har en i2500k(socket 1155) og den har det også engang imellem med at fryse i windows, det sker bare engang imellem. Den er dog væsentlig mere stabil når jeg overclocker den, men jeg har lagt mærke til at det er typiskt tidspunktet omkring hvor Microsoft udgiver opdateringer til windows 10. Dvs. det sker ca. en gang om måneden.