Budget gaming bærbar - hvad skal man vælge

Gaming d.  03. september. 2017, skrevet af Heylel
Vist: 1895 gange.

Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2017 13:57:56
Svar/Indlæg:
257/24
Må nok sande at vi her i familien ikke kan blive ved med at ungerne spille på fars computer samt hvad der er af laptops i bunden af skabet 😉

Derfor er jeg begyndt at kigge mig om efter 2x gaming bærbar til dem. Jeg er helt med på at "gaming bærbar" blandt mange er et forhadt koncept, men ift behovet her synes jeg det giver god mening da de vil kunne tage den med til kammerater samt i skole når brugen af laptop bliver mere relevant der. Samtidig kan vi også undgå at de af nødvendighed burer sig inde på værelserne fordi det er en stationær med monitor.

Umiddelbart peger kompasnålen på noget der hedder i7-7700HQ og Geforce 1050TI 4GB samt 8GB og en rimelig størrelse SSD/HDD kombo. Hvis det skal holdes på et rimeligt budget betyder det desværre trade-offs på display der tit er urimeligt dårligt. Lenovo Y720 Legion er et eksempel på det. God maskine, lidt pudsigt design og træls skærm udfra hvad de tests jeg har kunnet finde, siger.

Behovet pt. er begrænset til sådan noget som Minecraft, Roblox osv men senest er fx. Ark dukket op på deres radar 🙂 Behovet bliver jo ikke mindre med tiden.

De skal gerne kunne spille det meste i Full HD men det behøver absolut ikke være med max detaljer etc slået til.

Jeg har lidt betragtninger om trade-offs jeg godt gad lidt feedback til fra nogen der måske selv har været i samme situation eller selv har en gaming bærbar de er tilfreds/utilfreds med.

1. Kan godt leve med 8GB til at starte med - man kan vel på de fleste smide mere i?
2. Skylake eller Kaby Lake er der som jeg forstår det ikke kæmpe forskel på. Men skal det være i7 eller er i5 nok til det meste?
3. Geforce 1050TI virker som det bedste budget valg lige nu. Der er bare ikke mange med 4GB, de fleste er 2GB. Er det stadig bedre end 1050 4GB fordi GPU power fordelen oftest er mere værd at have end 2GB mere til tekstur?
4. SSD - jeg kan sagten selv smide en HDD i så ingen grund til at betale overpris for en fabriksmonteret en. Men der er vel ingen pointe i meget mere end 128GB til OS og så HDD for resten. Hvis der skal spil på disken skal man jo op i 512 eller mere for at det giver mening?
5. SSD - NVMe er selvfølgelig hurtigere end regulær SATA3, men det er vel også et fair punkt at lave et tradeoff på?

Skulle nogen ligge inde med forslag til maskiner må I gerne give forslag.

På forhånd tak!
poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2017 21:02:57
Svar/Indlæg:
2885/268
Jeg bruger en gamer bærbar til dalig både til spil og til billed redigering 🙂

Min med følgene specs

intel i7 4720HQ 2.6 GHz. 3.6 GHz turbo
16 gb ddr3
nvidia 970m gfx
128 gb M.2 ssd.
1 TB HDD
15.6 skærm

Den køre alt jeg smider efter den både nye og gamle spil. 🙂
og den er lidt over 2.5 år gammel 😀 Så jeg tænker at du behøver nødvendigvis ikke købe det nyeste på markedet, nu når du giver udtryk for buget gamer bærbar 🙂

Når det er sagt, så bliver man hurtig træt af og køre de store og tunge spil fra en alm HDD. Hvilket var årsagen til at jeg har været ude og invistere i 2 x 250 M.2 SSD Diske som er kørt sammen i Raid-0 hvor jeg køre alt fra 🙂

og bruger den 1 TB som lager til billeder osv. 🙂

Det eneste minus er at skærmen ikke er større. Når man ind i mellem brugere flere timer foran den. Så savner man bare en større skærm 🙂


Jeg håber dette kunne give dig lidt hjælp på vejen 🙂


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2017 21:17:07
Svar/Indlæg:
257/24
#1: Super input - tak for det. Nope, det behøver absolut ikke være det nyeste af det nyeste. Har skam også fulgt med på Køb & Salg og budt lidt, desværre uden held...

Mht. skærm så er det jo altid federe med større - men det er jo et trade-off mod mobilitet 🙂


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2017 21:52:15
Svar/Indlæg:
2885/268
#2 sandt det med en større skærm gøre den mindre mobilitet og ogdog så bruger jeg en rygtaske til og transporter min bærbar, og kan se at der er plads til en større bærbar. 🙂 så, så meget mere vanskeligt er det nu ikke. Det nok nærmer et spørgsmål om du kan finde en til fornuftige penge 😀


Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2017 16:49:15
Svar/Indlæg:
257/24
Til orientering har jeg fundet een ud af to nu. Der var en Acer Aspire V Nitro 17" med i5-6300HQ, 8GB RAM og Geforce GTX950M (4GB) til salg i lokalområdet, så den er hjemkøbt.

Den kører sgu så godt at jeg kigger efter een magen til som #2 🙂


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2017 20:41:52
Svar/Indlæg:
2885/268
#4 Dejligt. 😀