Er PC-markedet gået i stå?

Hyggehjørnet d.  24. august. 2017, skrevet af Wut
Vist: 1942 gange.

Wut

Newbie
Tilføjet:
24-08-2017 14:13:10
Svar/Indlæg:
112/4
Hej!

Min SSD brændte sammen, så jeg sidder og over at købe en ny, eller opgradere min gamer inkl. en NVMe-disk og lidt ekstra lækkert lir.

Men - jeg er gået totalt kold i det ☹

Min nuværende spand er en 6 år gammel 2500K,GTX560,8GB@1600MHz, som jeg smed en 120GB SSD i for 5 år siden, og senere et GTX970. Jeg tænker, at den godt kunne trænge til et gevaldigt løft, når nu den er så gammel - eller bare en ny SSD.

Men, først ser jeg at en 120GB SSD koster 550 kr, hvor jeg for 5 år siden købte den til 1000. Kan det virkelig passe, at på 5 år er der ikke sket andet end en halvering af prisen? En 250GB koster små 800 kr, så det 'eneste' der er sket i 5 år er en fordobling af størrelsen til prisen.

Hvis jeg i stedet opgraderer MB+CPU+RAM, så kan jeg f.eks. investere i noget R5 1600X+16GB@3200MHz. Det bliver omkring 3300 kr. Mange skriver dog på nettet, at med et passende overclock så kan en 2500K næsten levere samme performance - specielt med midrange grafikkort. Samtidig fandt jeg denne video, der viser, at med mindre man har et GTX1080, så er der ikke meget fordel i at købe RAM hurtigere end 1600MHz:
https://www.youtube.com/watch?...

Så... opgradere MB+CPU+RAM virker ikke helt som den bedste løsning, og SSDer har åbenbart heller ikke udviklet sig zygt meget.

Nå men jeg kan da opgradere grafikkortet så! Et GTX1070 som er det næste fornuftige trin i rækken fra GTX970 ligger omkring 4000 kr for et kvalitetskort. 4000 ?? Siden hvornår har xx70-kort kostet 4000 kr? Og det er da noget tid siden 1070 blev lanceret. De falder åbenbart ikke i pris. Det vil være hul i hovedet (imo) at bruge så mange penge på et forholdsvist begrænset hop fra 970 til 1070 FPS wise (altså taget pengene i betragtning).

Hvad er det, jeg misser?
Kan det virkelig passe, at en 6 år gammel CPU og RAM, og et 3 år gammel GPU ikke kan opgraderes uden at bløde max penge for forholdsvist begrænset forbedring? Og hvorfor er udviklingen af SSDer næsten gået i stå?

Det har jeg aldrig oplevet før 😐
cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 14:48:46
Svar/Indlæg:
825/30
Det korte svar er ja. Grafikkort er pt. voldsomt presset pga. mining "industrien" så derfor er priserne meget høje der

æ

Enthusiast
Tilføjet:
24-08-2017 15:23:50
Svar/Indlæg:
40/1
Et eller andet sted har du helt ret ikke meget der kan betale sig, synes også priserne er steget noget i løbet af årene, typisk gfx topkort der bliver dyrer for hver gang der kommer nyt. gav 3500kr for mit nuværende msi gtx 780 den gang det lå på toppen.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 15:31:16
Svar/Indlæg:
4221/223
Dit grafikkort behøver du ikke opgradere, vil jeg mene. Cpu, motherboard, ram og ssd tror jeg du ville få mere ud af.

Og jeg står selv i den samme situation. Jeg ville gerne ha et gtx i mit build, men de priser der er pt, så er det ikke noget der kommer til at ske lige foreløbigt, ikke medmindre jeg vinder den store præmie alene i et lotteri :no: 🤣

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 15:32:33
Svar/Indlæg:
4221/223
#2 er det ikke mest nvidia er taget medaljen for at ha de dyreste kort, igennem de seneste år?

Viking

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2017 15:54:40
Svar/Indlæg:
249/12
hvis du kan så vent til oktober når intel kommer med Coffeelake
prøv at google i3 8350k

"ja ja jeg ved godt så kan man blive ved med at vente"

Ridderlykke

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2017 16:11:50
Svar/Indlæg:
305/11
Led efter en i7-3770k hvis du mangler processor kraft og vent med grafikkort mund ikke snart de kommer med noget nyt så der sker lidt på priserne 😉

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 16:26:40
Svar/Indlæg:
5874/1287
Her er svaret på, hvorfor et grafikkort er så åndssvagt dyrt nu om stunder:
http://www.guru3d.com/news-sto...

Hvis du kan finde det brugt til en god pris, så er en i7 4790K (Devils canyon) sammen med et Z97 chipsæt stadig rigtig godt kørende sammen med f.eks et GTX980Ti.

momberg

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2017 16:27:15
Svar/Indlæg:
387/40
Tja, markedet er lidt udnerligt i øjeblikket, så det kan godt passe at det er det du oplever.

på SSD fronten synes jeg at det er en nogenlunde okay udvikling der har været. en halvering er da okay, om end det kunne være en smule bedre. Alle vil have SSD'er i øjeblikket (forståeligt nok) så efterspørgslen er høj.

På GPU fronten har nVidia haft ret frit spil til at gøre som de vil, de sidste mange år. I hvert fald i highend segmentet. AMD kom med nogle gode midrange kort for godt et års tid siden, som gav nVidia en smule komkurrence der, men AMD bløder stadig under det gamle rygte om at de er strømslugende og larmende, og folk er generelt nogle trofaste kunder, så de køber det de kender i forvejen, uanset om der er et tilsvarende eller bedre produkt på markedet. AMD er lige kommet med Vega kortene, som skulle addresere highend segmentet, men de har delvist fejlet på den front, og de har fået en hård modvind i reviews, pga de er nogle strømslugende kort.
Desuden så har mining bølgen også ramt grafikkortmarkedet hårdt, ISÆR AMD kort, for selvom AMD kort ikke er de bedste til gaming, så er de ekstremt gode til mining. Dvs de bliver opkøbt af minere, og nVidia har endnu mindre konkurrence.

RAM markedet er også lidt fucked, for smartphones efterspørger flere og flere RAM, og det går ud over priserne, da produktionen ikke kan følge med. Jeg mener også at jeg hørte noget engang om at Hynix ville udvidde eller opgradere deres faciliteter, og dermed blev nødt til at lukke deres RAM produktion i en periode, som samtidig faldt sammen med den højere efterspørgsel, og det har så også drevet priserne op. Du må dog ikke hænge mig op på det sidste. Siden Ryzen (mere om det i næste afsnit) kom på markedet, har der også været endnu større efterspørgsel på meget hurtige RAM, for Ryzen udnytter dem rigtig godt, til forskel fra intel, som ikke drager så meget gavn af hurtige ram (dog er der noget gain, men ikke så meget)

CPU markedet har stået stille i lang tid, fordi AMD ikke har haft noget der kunne konkurrere med Intel de sidste 6-7 år, og derfor ser vi at første generation i7 CPUer stadig er gode til gaming, og at intels performance jumps har været meget små fra generation tiul generation, i samme årrække (var det 3-5% performance mellem skylake og kaby lake?)
Nu er AMD så endelig kommet med Ryzen, som giver intel kamp til stregen på en stor del af segmentet, men der er et par men'er. CPU markedet ligger under samme problemer som GFX markedet, i og med at folk helst køber det som de kender, og støttersig op af gamle rygter. Folk der ikke er hardware entusiaster, som de fleste af os er her på forskellige fora, tror at AMD stadig er langt bagefter. Intel har stadig den bedste gaming CPU, men i7 7700K er så også den eneste CPU som slår Ryzen i gaming. Ryzen kan enten slå intels CPUer målrettet specifikke segmenter, med deres CPU målrtettet samme segmenter, eller Ryzen kan slå intels ved at gå et segment op, til samme pris som en intel til segmentet under. (sorry, ved godt det er lidt forvirrende beskrevet) i7 7700K er så en CPU til 3000kr, og langt de fleste kan sagtens klare sig med mindre til gaming, end en 7700K kan levere, og så er det at Ryzen bare giver mere for pengene. Selv på entusiast segmentet (intels x299 platform, og AMDs threadripper platform) giver AMD generelt langt mere for pengene, så intel har mere eller mindre kun 7700K som den eneste CPU der er bedre end AMD.
Performancewise har det så bare ikke nået at slå så meget igennem endnu, målt på tiden siden du købte dit sidste system, men det begynder nok snart at gå stærkt på CPU fronten fra både AMD og Intel.

Jeg kan kun sige at jeg er glad for at jeg nåede at købe hurtige ram for godt et år siden, i stedet for idag, for dengang fik jeg et sæt G.skill ripjaws 3000MHz 2x8GB til 580 kr, fremfor idag hvor de koster 1500kr

Jeg håber at det besvarede nogle af dine spørgsmål.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 17:02:08
Svar/Indlæg:
2897/83
Det korte svar er ja, men det er selvfølgeligt mere komplekst.
Nand chips ryger til smartphones-> fortsat høje priser
Cpuer kommer med flere kerner, men ipc og frevkens stiger kun meget lidt (amd har dog rykket sig meget, men var også håbløst bagud ifht intel før ryzen/threadripper), og de fleste spil udnytter ikke de ekstra kerner særligt godt.
Ram kan heldigvis fås til fornuftige penge og er sjældent bottleneck i et system i dag
Gpu'er bliver stadigt hurtigere, men amd kan ikke presse nvidia, så derfor rykker det ikke så hurtigt på hverken ydelse eller pris som tidligere.
Skærme har fået variable frekvenser og højere frekvenser, men ellers er det de samme teknologier som for 5 år siden.

Og det er røvkedeligt....

Det gode er at så kan man bruge sine sparepenge på andre ting, fordi en computer nemt kan holde 5 år, hvis man eventuelt udskifter gpu'en en enkelt gang undervejs.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 18:29:49
Svar/Indlæg:
2885/268
#8 Rigtig flot beskrevet 😀 Det er dejligt og kunne læse sådan en detaljeret gennemgang 😀

Så Tak for det. 😀

momberg

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2017 19:13:34
Svar/Indlæg:
387/40
#10 velbekomme. Jeg tager dog forbehold for fejl og misforståelser, for det meste er noget jeg har hørt fra andre entusiaster eller youtubers, eler artikler rundt omkring, så mange af tingene kan være rygter. Det er dog min overbevisning at det er sådan det hænger sammen.

NicklasAPJ

Skribent
Tilføjet:
24-08-2017 19:36:47
Svar/Indlæg:
1893/88
#0 Du kan få et GTX 1070 Hos elgiganten for 3100kr, som er hvad et GTX 1070 skal korste.

eneste kort som ikke rigtigt er blevet berørt af Mening, er GTX 1080 TI.

Ang din CPU, smider du den op på 4.8Ghz, føler den fint med i dag, men det er jo en gammel sag :)
se den her video: https://www.youtube.com/watch?...

#2 Der er sket meget på GPU fronten. Gav 5000kr stykket for mine GTX 780 da de kom ud.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2017 21:32:28
Svar/Indlæg:
1906/25
Kineserne giver ikke længere computer-udstyr væk gratis.

Men glæd dig over, at du kan få et kæmpe TV for næsten ingen penge.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
24-08-2017 22:16:28
Svar/Indlæg:
4295/306
Du har delvist ret i at der ikke er sket noget. Der er ikke sket meget i top-ydelse for CPU'er, delvist fordi Intel ikke har haft konkurrence, men også fordi de har været "gode nok" i meget lang tid. Folk har ikke efterspurgt CPU ydelse. Og som du også selv ser i reviews har vi været GPU bundet i årevis i gaming, og det betyder ikke vanvittig meget hvilken CPU du har.

Jeg vil dog ikke sige at markedet er dødt. Det er blot flyttet til anden fokus: Strømforbrug og størrelse. Se på en bærbar for 6 år siden og en bærbar i dag. Der er virkelig sket meget på de små CPU'er, og bærbare der kan holde strøm til en hel dag.

Grafikkort vil jeg også sige at der er sket meget. Selvom AMD har ligget stille i top-ydelse i en årrække så har nvidia formået at lancere rigtig hurtige grafikkort. Bare se på 1080Ti vs 1080 - i et segment hvor de ingen konkurrence har. Bagsiden af den manglende konkurrence har så været højere priser, og ja et xx70 grafikkort ligger nu prismæssigt der hvor xx80 grafikkort lå før i tiden, og der er kommet et endnu højere prissegment på. MEN til gengæld er de blevet kraftigere relativt. Hvor du før knap kunne køre de nyeste spil med et GTX 560 i 1080p, så er et GTX 1060 nu alt rigeligt og helt perfekt til 1080p gaming.

På skærmfronten er der så også sket noget, hvilket har medvirket til øget behov (og flaskehals) på grafikkortet. Normen for 6 år siden var en 1080p opløsning, hvor det i dag er 1440p og i flere tilfælde ultrawide og 4K opløsning.

NVMe har også gjort SSD'er væsentligt hurtigere. Problemet er blot at den almindelige bruger ikke kan mærke forskel på en 500Mb/s SATA SSD og en 3500Mb/s NVMe SSD. Men for dem der arbejder med billedbehandling og videoredigering er der meget at hente.

🙂

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
24-08-2017 22:24:53
Svar/Indlæg:
4295/306
Og apropos bærbar, så check bærbare til gaming. Det marked var nærmest ikke eksisterende for 6 år siden og fuldstændig til grin. I dag vil jeg skyde på det har overgået salget af desktops til gaming, og de er virkelig fede. GPU'erne er også identiske fra desktop til laptop for førate gang nogensinde. 🙂

akacomicsdk

Enthusiast
Tilføjet:
24-08-2017 22:36:11
Svar/Indlæg:
547/34

Fail.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af akacomicsdk d. 24-08-2017 22:39:59.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2017 01:12:13
Svar/Indlæg:
4221/223
#15 https://www.youtube.com/watch?... linus har lavet en test

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2017 09:10:13
Svar/Indlæg:
5421/53
en 120GB SSD giver jo ikke meget mening at sammenligne med, da markedet og prisen pr. GB ifht større modeller er så dyre.

Det svarer lidt til at undre sig over hvorfor en 4GB USB-hukommelse koster så meget i dag.
http://kortlink.dk/komplett/r5...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 25-08-2017 09:10:28.

Wut

Newbie
Tilføjet:
25-08-2017 13:12:10
Svar/Indlæg:
112/4
Tak for svar til alle 🙂

#5 Jeg venter lige på 8600K og ser, om rygterne holder vand: Højere clock end 1600X og generelt bedre performance per core. Så må vi se om 6C/12T 1600X er bedre end 6C/6T fra Intel :)

#7 Ja et GTX980Ti er måske slet ikke dumt.

#8 Super svar! Tak :)

#12 Jeg går efter kvalitetsudgaverne af grafikkort, f.eks. MSI Gaming og ASUS Strix. Jeg gider ikke de larmende udgaver af grafikkort. ;)

en 120GB SSD giver jo ikke meget mening at sammenligne med, da markedet og prisen pr. GB ifht større modeller er så dyre.
Hvilket så netop også er årsagen til, at jeg også sammenligner med en 250GB mainstream SSD i #0. Læs igen.

#alle
Jeg venter på reviews af I5 8600K, og leder efter et GTX980Ti. Og får erstattet den SSD med noget tilsvarende i mellemtiden ;)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2017 16:01:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
#19 Når du nu gerne vil have et kvalitetsgrafikkort, samt et GTX980Ti, så kan jeg anbefale et MSI Gaming GTX980Ti:
https://www.msi.com/Graphics-c...

Eller (de er dog vist sjældne som brugte) et MSI Lightning GTX980Ti:
https://www.msi.com/Graphics-c...

Jeg har selv Gaming udgaven, og det er let at overclocke, og det er tæt på lydløst. Der har dog været modeller der led en del af coilwhine, desværre. Men det går jo ikke ud over ydelsen. 😉