Tja, markedet er lidt udnerligt i øjeblikket, så det kan godt passe at det er det du oplever.
på SSD fronten synes jeg at det er en nogenlunde okay udvikling der har været. en halvering er da okay, om end det kunne være en smule bedre. Alle vil have SSD'er i øjeblikket (forståeligt nok) så efterspørgslen er høj.
På GPU fronten har nVidia haft ret frit spil til at gøre som de vil, de sidste mange år. I hvert fald i highend segmentet. AMD kom med nogle gode midrange kort for godt et års tid siden, som gav nVidia en smule komkurrence der, men AMD bløder stadig under det gamle rygte om at de er strømslugende og larmende, og folk er generelt nogle trofaste kunder, så de køber det de kender i forvejen, uanset om der er et tilsvarende eller bedre produkt på markedet. AMD er lige kommet med Vega kortene, som skulle addresere highend segmentet, men de har delvist fejlet på den front, og de har fået en hård modvind i reviews, pga de er nogle strømslugende kort.
Desuden så har mining bølgen også ramt grafikkortmarkedet hårdt, ISÆR AMD kort, for selvom AMD kort ikke er de bedste til gaming, så er de ekstremt gode til mining. Dvs de bliver opkøbt af minere, og nVidia har endnu mindre konkurrence.
RAM markedet er også lidt fucked, for smartphones efterspørger flere og flere RAM, og det går ud over priserne, da produktionen ikke kan følge med. Jeg mener også at jeg hørte noget engang om at Hynix ville udvidde eller opgradere deres faciliteter, og dermed blev nødt til at lukke deres RAM produktion i en periode, som samtidig faldt sammen med den højere efterspørgsel, og det har så også drevet priserne op. Du må dog ikke hænge mig op på det sidste. Siden Ryzen (mere om det i næste afsnit) kom på markedet, har der også været endnu større efterspørgsel på meget hurtige RAM, for Ryzen udnytter dem rigtig godt, til forskel fra intel, som ikke drager så meget gavn af hurtige ram (dog er der noget gain, men ikke så meget)
CPU markedet har stået stille i lang tid, fordi AMD ikke har haft noget der kunne konkurrere med Intel de sidste 6-7 år, og derfor ser vi at første generation i7 CPUer stadig er gode til gaming, og at intels performance jumps har været meget små fra generation tiul generation, i samme årrække (var det 3-5% performance mellem skylake og kaby lake?)
Nu er AMD så endelig kommet med Ryzen, som giver intel kamp til stregen på en stor del af segmentet, men der er et par men'er. CPU markedet ligger under samme problemer som GFX markedet, i og med at folk helst køber det som de kender, og støttersig op af gamle rygter. Folk der ikke er hardware entusiaster, som de fleste af os er her på forskellige fora, tror at AMD stadig er langt bagefter. Intel har stadig den bedste gaming CPU, men i7 7700K er så også den eneste CPU som slår Ryzen i gaming. Ryzen kan enten slå intels CPUer målrettet specifikke segmenter, med deres CPU målrtettet samme segmenter, eller Ryzen kan slå intels ved at gå et segment op, til samme pris som en intel til segmentet under. (sorry, ved godt det er lidt forvirrende beskrevet) i7 7700K er så en CPU til 3000kr, og langt de fleste kan sagtens klare sig med mindre til gaming, end en 7700K kan levere, og så er det at Ryzen bare giver mere for pengene. Selv på entusiast segmentet (intels x299 platform, og AMDs threadripper platform) giver AMD generelt langt mere for pengene, så intel har mere eller mindre kun 7700K som den eneste CPU der er bedre end AMD.
Performancewise har det så bare ikke nået at slå så meget igennem endnu, målt på tiden siden du købte dit sidste system, men det begynder nok snart at gå stærkt på CPU fronten fra både AMD og Intel.
Jeg kan kun sige at jeg er glad for at jeg nåede at købe hurtige ram for godt et år siden, i stedet for idag, for dengang fik jeg et sæt G.skill ripjaws 3000MHz 2x8GB til 580 kr, fremfor idag hvor de koster 1500kr
Jeg håber at det besvarede nogle af dine spørgsmål.