læse raid 1 diske

HDD/SSD/RAM d.  29. juni. 2017, skrevet af nitrotg
Vist: 1825 gange.

nitrotg
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2017 09:41:53
Svar/Indlæg:
522/172
Jeg prøver at læse data ud fra en extern harddisk som kørte raid 1..

Selve harddiskene har jeg pillet ud og de fejler intet.. Men skal finde en løsningen at læse data ud.. Har sat den til computeren men de bliver fundet som 2 diske men kan stadig ikke læse dem..

Findes der en nem måde?
Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
29-06-2017 10:09:12
Svar/Indlæg:
355/1
Har du sat dem til en raid controller?
Det kan også være du skal ind i bios og fortælle der er et raid, men det finder controlleren normalt selv ud af.

Ellers kan et software recovery program måske finde partitionen, da data skulle være på begge diske med raid 1.


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2017 13:44:10
Svar/Indlæg:
157/0
Hele pointen med raid 1 er at de er klonet. Glem alt om raidcontrollers m.m. og sæt blot 1 disk på dit system. De er jo identiske j.f. R1. Så undgår du også at lave kludder på begge frem for blot at risikere den ene.

Start med at tjekke diskhåndtering i windows om den blot skal importeres (men du skal ikke initialize hvis den foreslår).


Letzki
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2017 14:28:05
Svar/Indlæg:
766/79
Hvis de er pillet ud af en ekstern harddisk, så er det vel den der har stået for raidet?

Så tror jeg du får svært ved at læse fra raidet, med mindre du kan finde en anden ekstern og sætte dine diske i.


nitrotg
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2017 14:56:56
Svar/Indlæg:
522/172
Har desværre ikke mulighed for at prøve dem med en raid controller, da den allerede er i brug til mit styresystem

Jeg har prøvet at hente easeus data recovery som finder den og også kan udlæse filerne.. men kræver self man køber det..

Diskhåndtering finder den men jeg kan desværre ikke importere den eller noget

Jeg må se om jeg kan finde et recovery program som kan læse den der er gratis.. ellers må jeg jo til lommen..


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2017 16:18:48
Svar/Indlæg:
157/0
#3 - ekstern/intern/nogethelttredje - det er raid1 d.v.s. kloning af de 2 diske. Ikke noget avanceret som raid5/6 eller striping/jbod. Så det er 2 ens diske - eneste jeg mistænker kan være at i og med det er en usb kan der måske være noget LBA40 fortolkning der spiller ind. Det kan variere fra box til box - i givet fald er op's bedste bud at rende forbi 5-10 kammerater med usb docks og prøve deres. Odds er at en af dem vil fortolke på samme måde og dermed være læsbar. 🙂

Er op sikker på de ikke kørte raid0? - det ville være langt mest almindeligt for usb diske. D.v.s. at hvis det er 2 stk 1tb diske havde du ét drev på 2TB? .. Som du beskriver ville 2*1TB blot have givet et drev på 1TB.

For så er tråden som udgangspunkt startet forkert - og du skal bruge et raid værktøj som getdatabacks raidreconstructor eller lignende for at få liv.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
29-06-2017 20:53:41
Svar/Indlæg:
355/1
Hvis du har en ekstra disk hvor der er plads hjælper jeg gerne.
Det er dog ikke helt nyt software, så det er ikke 100% sikkert min software kan læse dit format.


syncmarster
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2017 13:32:14
Svar/Indlæg:
318/82
Hvilket format er den formateret i?
Havde selv problemer med en disk som var formateret i EXT3 den kunne ikke læses i EXT4.


nitrotg
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2017 13:45:53
Svar/Indlæg:
522/172
takker for alle svar..

Jeg har nu købt easeus recovery software og den finder filerne og for dem også ud.. Men desværre er der fejl på alle billederne..

Har besluttet mig for at opgive det og i fremtiden bruge cloudløsninger til backup af vigtige billeder :)