Tubing

Vandkøling d.  22. maj. 2017, skrevet af Rasmuskrj
Vist: 2158 gange.

Rasmuskrj
 
Ny Bruger
Tilføjet:
22-05-2017 11:27:53
Svar/Indlæg:
7/1
Hej alle

Sidder og køber ting til mit første loop, og studsede lidt over tube størrelse.

Jeg har lige budt på nogle 13/19 fittings, men jeg har lagt mærke til at folk ofte bruger 10/13 tubing.

Får jeg nogle problemer ved at bruge 13/19 tubing i et NZXT Noctis 450 kabinet?

Så har jeg siddet og ledt efter klar 13/19 tubing, men det eneste jeg kan finde har en max temperatur på 60C, hvilket lyder meget lavt. Men det er måske ikke noget problem?

På forhånd tak for hjælpen.
freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2017 11:58:50
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg kører selv med 19/13, mest fordi det bare er de tykkeste slanger og jeg helst ikke vil have restriktioner der.

60 grader er mere end nok. Når mit loop bliver meget varm (2 GPU'er, 1 CPU og 1 bundkort) rammer jeg cirka 35 grader vandtemperatur.

Jeg bruger dog det 19/13 blå UV slange du kan få hos coolerkit. Husker ikke lige hvem der lavede det.


Rumsterestangen
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 12:17:36
Svar/Indlæg:
136/0
Umiddelbart er det lige meget om du bruger det ene eller andet, bare fittings og slange/rør passer sammen. Hvordan slangerne er at arbejde med afhænger mere af typen/producenter, der er tit forskel på fleksibiliteten. Har selv brugt Tygon, Primochill, Masterkleer, EK og XSPC gennem tiden, i alt fra 10/13 til 19/13. Kan selvfølgelig ikke huske hvad favoritten er 🤡

Mht flow restriktion har komponenterne nok mere at sige end slange/rør størrelse, men jeg har selv typisk brugt 16/12 og 19/13 "bare fordi", og det passer som regel bedre rent æstetisk 🙂

Din vandtemperatur afhænger selvfølgelig af setup, mine setups har kørt nær lydløst, med en vand temperatu på 30 grader +/-. Tror kun du når 60 grader hvis pumpen står af, og så kan slangerne blive ret bløde og utætte ved fittings.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 12:19:21
Svar/Indlæg:
2957/206
Kører selv med 16/10 tubing, samme tykkelse 'væg', men mindre plads til vandet.

Som jeg skrev i salgstråden med hensyn til knæk mm.
Hovedsageligt er det med dit kabinet vel om du lyster at have tykke slanger i dit kabinet, de er hvad der står, 19mm tykke.

Det er relativt tykke slanger, men igen - vel mest af alt en smagssag. Har ikke prøvet 19/13, men ville personligt sikkert tænke at det var fint. Du får også lidt mere plads til vandet over 16/10 eller 13/10.

Ved 13/10 får du nogle slanger med en ret tynd 'væg', som evt. kan se flot ud, men der er så også større chance for at de knækker, og blokere for vandet.


Rasmuskrj
 
Ny Bruger
Tilføjet:
22-05-2017 12:46:19
Svar/Indlæg:
7/1
Tak for svarene allesammen.

Lyder som om jeg at jeg ikke har det store at være bekymret om. Jeg går noget op i hvordan det ser ud, men kan ikke forestille mig at jeg synes at tykkere slanger per definition er grimmere.

#1 er det dem her du bruger? https://www.coolerkit.dk/shop/... . Ved du om det er uden plasticizer, det som det giver gunk i blokkene?


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2017 14:02:26
Svar/Indlæg:
833/39
Primochill eller masterkleer er klart mine favoritter.
Masterkleer til klar slange og primochill hvis du vil have farvede slanger.
Farvet vand kan tit lave lidt misfarvning af dine køle blokke, så farvede slanger og klar væske er at foretrække hvis du tit skifter dele og skal gensælge, men gerne vil have lidt farvespil.

Jeg bruger selv primochill 16/10 i hvid. Det er næsten umuligt at kinke pga de tykke vægge i slangen og ser bare skide godt ud 😀
Jeg er dog modsigelse af det jeg selv skrev tidligere og bruger mayhems nye pastel red vand, jeg synes det er besværet værd, hvis man går meget op i det æstetiske.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2017 14:09:28
Svar/Indlæg:
6368/477

Tak for svarene allesammen.

Lyder som om jeg at jeg ikke har det store at være bekymret om. Jeg går noget op i hvordan det ser ud, men kan ikke forestille mig at jeg synes at tykkere slanger per definition er grimmere.

#1 er det dem her du bruger? https://www.coolerkit.dk/shop/... . Ved du om det er uden plasticizer, det som det giver gunk i blokkene?

Rasmuskrj skrev d. 22-05-2017 12:46:19


Det er præcist dem ja 🙂

Jeg har kørt med det i mange år, mit nuværende setup er 3 år gammel og kørte også med disse slanger på mit forrige setup.

Jeg har ikke haft problemer med at blokkene samler snavs, de er blevet lidt misfarvet af det blå væske jeg bruger, men bruger man klar vil de sikkert stadig se ganske fine ud efter nogle års brug.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 14:23:00
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg ville ALDRIG anbefale at bruge 19 mm slanger. Der er absolut ingen grund til at have så store slanger, og du gør det bare svært for dig selv at samle dit loop.

Mine erfaring med slanger over de mange builds jeg har lavet:

8/10 mm slanger - Det mindste jeg ville bruge. Lette at føre rundt, dog ser de lidt fesne ud, og kan være en LILLE smule restriktive i store loops, men intet at bekymre sig om hvis du bruger en ordentlig pumpe (ddc / D5 er mine anbefalinger)
10/13 fin størrelse, men væggen er lidt tynd, så ved skarpe knæk vil slange nemmere "kinke" / bukke end 10/16
10/16 - min personlige favorit. Fin størrelse, ser godt ud i de fleste builds og er meget nem at føre rundt uden at slangen "kinker" / bukker.
13/19 - total unødvendigt stort og mega bøvlet at arbejde med i forhold til de andre slanger.


Rasmuskrj
 
Ny Bruger
Tilføjet:
22-05-2017 15:09:44
Svar/Indlæg:
7/1
Tak for de gode råd.

Jeg regner med at køre med rød klar væske, kan godt lide looket med gennemsigtige blokke med farvet væske i. Og så giver det jo mest mening med klare slanger IMO. :) Jeg er ikke så bekymret om gensalgsværdi, jeg vil hellere have at mit loop er præcis som jeg vil have det.

#6 ok, fedt så må det være dem jeg går efter. Hvis altså jeg får lov at købe de fittings der :D

#7 Gør de 3mm virkelig så stor en forskel ift. hvor bøvlet det er? Er på ingen måde fastsat på den tykkelse, det er mest fordi der en herinde der sælger fittings til dem.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2017 15:45:05
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg syntes i hvert i falde de er ren pest at arbejde med.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2017 15:55:07
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg vil give p0Pe til dels ret. 19/13 er ikke det nemmeste at arbejde med, men jeg synes nu heller ikke at det er umuligt, og hvis man tager sig tid til at finde den bedste "vej" at føre slangerne så er det ikke så slemt igen.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2017 06:27:18
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg har kørt med en masse forskelligt fra 4/6 stive slange til 12/16 blød PVC, og IMO er stive push-in slanger/fittings mega nemme at arbejde med, men har en tendens til at kinke.
Mange er bange for push-in, at det skal være med slangebånd, men det er et spørgsmål om du ved hvad du laver, så du får en god lige ende på slangen, og sørger for fæstningen i fitting er der, før du betynder påfyldning af systemet og belastning af slangerne.


Rasmuskrj
 
Ny Bruger
Tilføjet:
23-05-2017 13:33:54
Svar/Indlæg:
7/1
Tja, jeg må jo kast mig ud i det. Ser ud til at det ikke bliver helt umuligt :) Hvis det går helt galt må jeg jo bare købe nogle andre fittings. Tak for at I har delt jeres erfaringer.

#11 jeg synes nu at kompressions fittings ser pænere ud, men det kommer selvfølgelig an på hvilket look man går efter.



Rasmuskrj
 
Ny Bruger
Tilføjet:
23-05-2017 22:45:17
Svar/Indlæg:
7/1
Lidt apropos, hvad har I brugt til som growth-inhibitor/anti-korrosion? Nogen produkter i kan anbefale? Det gør ikke noget hvis det også er en dye.


#14
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2017 07:59:38
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg bruger som oftest bare færdigblandede væsker som du kan købe på alle mulige webshops, men der vil garenteret være nogle som foreslår alle mulige hekseblandinger med bil kølevæske etc.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 17:32:58
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg har brugt almindeligt ethyleneglycol (kølervæske) da det kan fås i hhv. rød og blå, hvilket oftest dækker ens farvebehov.

JEg plejer at blande det 40/60 med kølervæske/demineraliseret vand + 1spsk afspændingsmiddel til opvaskemaskinen pr liter blandet vand.
Sidstnævnte gør at mange af micro boblerne der ellers bliver fanget i diverse smalle steder bliver trukket med rundt, og i sidste ende lander i dit reservoir.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2017 17:39:21
Svar/Indlæg:
2957/206
Bruger normalt bare EK's Clear væske.
Dog er CryoFuel kommet ud nu, ikke prøvet den endnu. Regner med at skifte til den når jeg skal have gjort systemet rent næste gang 🙂