Spar Gigabytes daa skriving paa din SSD om ugen

HDD/SSD/RAM d.  18. maj. 2017, skrevet af Sven Bent
Vist: 1566 gange.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2017 09:08:09
Svar/Indlæg:
3661/82
som mange har fundet ud af saa CBS log filen i %windir%\log\CBS, som typisk vil vare paa din SSD hvis du har isntaller windows paa din SSD, kan tit og ofte tage Gbytes af plads. og jaevnlig rengoring af dette kan spare ens SSD for en god del plads brug

MEN nu fandt jeg sgu langt om laenge en metode til at slaa denne log fil helt fraa saa der kan spare GB hvis af skrivninger til din SSD

daf i regedit og find foelgende noegler
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Component Based Servicing\EnableLog

og som den tekniske bruger nok vil regne ud skal vi saette denne til "0"

men hov der kommer sgisme lige en vindue op og siger vi ikke har adgang til denne noegle.

- hoejreklik istedet saa paa Component Based Servicing
- vaelg permission ( eller hvad det heder paa dansk
- Vaelg din admin konto og tryk advanced
- klik paa owner faned og vaelg din administrator konto igen
- Saet hak i "replaced owners og tryk OK knappen
- du skal nu have full access paa din admin konto

nu retter saa dne ovenstaende registry noegle



det skal siges at alt er paa eget ansvar. jeg har selv lige gjort det. saa det er ikke ultra teste men jeg har i aarevis sletter disse log filer uden problemer.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2017 10:32:20
Svar/Indlæg:
3661/82
et andet tip der ogsaa kan eliminere ca 1MB/s skrivninger til din SSD elllr ca 1GB om ugen per open remote dekstop session er at ande lad veare med at bruge bitmap cahce eller flytte bitmap cache med foelgende registry entry


[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Terminal Server Client]
"BitmapPersistCacheLocation"="T:\\"

Jeg har her sat den til mit T drev



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2017 10:41:44
Svar/Indlæg:
3385/80
Det er jo fuldstændigt ligegyldigt...

F.eks. har en Samsung 850 EVO 500GB en garanti der hedder 150 TBW, eller 75 TB. Og den holder sandsynligvis længere end det.

Hvis du virkelig vil spare 1GB om ugen, så sluk din computer og lad vær' med at bruge den.

I stedet for manuelt sidde og slette alt muligt, så brug Disk Cleanup i stedet for.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2017 11:09:34
Svar/Indlæg:
3661/82
#2
udreninngen er forkert 1MB/s = 600GB/ugen
Hvis vi antager 100TB saa er det din disk ram sin graense paa lidt over 3aar hvis du ikke bruger den til noget som helst andet.

Dertil skal ligges at omkring 25%-33% inde i din levetid begynder performance at falde.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2017 12:22:33
Svar/Indlæg:
3385/80
#3 Det var dig selv der skrev "elllr ca 1GB om ugen".

Min 950 Pro 512GB har kørt i 3686 timer og har læst og skrevet henholdsvis 4371GB og 5844GB. Det er med gaming, videoredigering, muxing og alt muligt andet. Jeg tager ingen hensyn til at det er en SSD, overhovedet.

Så 5844GB fordelt på 3686 timer gi'r oprundet 1,6 GB/time.

For den her SSD gælder en garanti på 400 TBW, eller ca. 200TB. Med andre ord ca. 129.000 timer, eller ~5400 dage, eller næsten 15 års konstant brug. Det er nok mere realistisk med 8 timer/dag.

Selv med en lille 120GB med 75 TBW snakker vi mange års brug ved normalt brug.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
18-05-2017 14:10:04
Svar/Indlæg:
4981/47






Brokker mig ikke, man kan godt mærke den ikke helt kan måle sig med en MX300 for eks, men det handler sku ikke om brugen af SSD´en, jeg har på ingen måde udover en forminsket pagefil/fjernet hiperfil.sys for at få mere plads, ellers passet på den , den har fået tæv også her i den senere tid 😛