Døende GFX

Grafikkort d.  30. april. 2017, skrevet af sortiarius
Vist: 1260 gange.

sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2017 08:48:37
Svar/Indlæg:
353/59
Har netop opgraderet min computer m. 1 stk MSI Geforce 1080 Ti Gaming X samt en Samsung 960 Evo 1tb SSD m. PCIE/M.2 adapter.

Forudgående en 100% klippestabil computer.

Ukompliceret installation og første par boots. Har aldrig oplevet computeren gå ned mens den er tændt.

Ca 1/20 gange når jeg booter kommer der imidlertid sort skærm i stedet for Windows bootskærm. Hvis computeren "soft" slukkes (med et hurtigt tryk på sluk-knappen) lukkes den normalt dvs. den er ikke "hard"-låst.

I dag opstod så for første gang denne skærm ved boot:
http://imgur.com/a/WZiI3

Så.... der er vel ikke meget tvivl om at GFX er døende / fejlbehæftet fra start og skal til RMA.

Jeg vil bare lige have hwt (og hol) panelets konsensus om vi er enige om det er et gfx problem (og ikke fx et problem m. PCIe adapteren, M.2 enheden eller mine gamle velfungerende komponenter som bundkort, ram, m.m.)

Systemet er i øvrigt ikke, og har aldrig været, overclocket idet det ikke har min interesse (og idet jeg prioriterer 100% systemstabilitet)


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 30-04-2017 08:50:54.
Nexan
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2017 10:18:38
Svar/Indlæg:
68/10
Jeg oplevede præcis samme problem, og det viste sig at være en fejl i windows 10, som åbenbart har været der et stykke tid.

Problemet opstår fordi Windows, tror du har flere skærme sat til. Og det opstår umiddelbart kun, ved en komplet nedlukning, og ikke ved genstart

Prøv dette:

Gå ind i "Kontrolpanel" -> klik på "strømstyring" -> klik på "Vælg hvad tænd/sluk-knapperne gær" -> fjern flueben i "aktivér hurtig start (anbefales) -> tryk på gem ændringer.

Prøv herefter at lukke computeren helt ned og starte den igen.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2017 10:23:08
Svar/Indlæg:
353/59
#1 Tusind tak.

Prøver det med det samme.

Det er naturligvis lidt svært at se om det fungerer idet jeg sådan ca. har tændt computeren 100 gange med det ny GFX og fejlen kun er sket 1 gang - men hvis den ikke sker igen må det jo have virket.

På hol.dk er der også mange der skriver det er en nvidia driver fejl - så her kan det også løses.

Jeg var bare selv ret sikker på at kombinationen af tingene var en begyndende hardware problematik - men super lækkert hvis det kan klares software mæssigt idet jeg ikke kan holde til 2-3 uger uden min stationære.


Nexan
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2017 10:53:48
Svar/Indlæg:
68/10
Hvad jeg fandt ud af, er at fejlen viser sig enten som en sort skærm, eller med en streg over (fordi driveren crasher).

Jeg lavede selv rettelsen hos mig, for 2 uger siden. Siden da har der intet været. Det kører klippestabilt i bench og spil.


LunD^
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2017 17:08:46
Svar/Indlæg:
448/42
Der skete noget lignende da jeg skiftede grafikkort. Det var MSI Afterburner der skulle afinstalleres så virkede alt igen.
Efterfølgende har jeg installeret det igen uden problemer så tænker det var nogen settings fra det gamle kort der drillede.


sortiarius
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2017 17:09:30
Svar/Indlæg:
353/59
Jeg formaterede computeren og reinstallerede windows i forbindelse med skiftet så problemet har ikke været der for mig.


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2017 18:12:52
Svar/Indlæg:
193/33
Prøver og slå fra også havde samme problem idag .. og det var også efter og have lukket windows 10 pro på kabinettets power knap