Flytning af filer på netværksdrev

Software d.  02. april. 2017, skrevet af Wolff
Vist: 1259 gange.

Wolff
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2017 23:02:39
Svar/Indlæg:
27/5
Jeg har 2 mapper (på min NAS) langt ind som 2 netværks drev på min Windows maskine.
Flytter jeg filer rundt i den ene mappe bliver de flyttet med det samme. Problemet er at flytter jeg fra det ene netværksdrev til det andet tager det betydelig længere tid. Af årsager jeg ikke kender, vælger den at kopiere over netværket, med min pc som mellemlager.

Jeg kan, som foreslået i et andet forum, logge ind på min NAS og flytte filerne der. Det er også det jeg gør når der er tale en en del store filer. Men det giver bare et forstyrende arbejdsflow. Så r jeg ikke interesseret i..

Hvordan fortæller jeg Windows at de 2 netværksdrev er fysisk samme sted?

Tænker bare at det er underligt hvis man ikke kan fortælle windows at "hey de 2 shares kommer fra samme enhed". En komando, regedit, eller noget helt tredie..
Den kan jo godt finde ud af det hvis det er to mapper i samme netværksdrev. Så kan det ikke passe at det er i den anden ende (NASen i mit tilfælde) krumspringene skal tages..




Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Wolff d. 02-04-2017 23:07:07.
Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2017 23:31:16
Svar/Indlæg:
447/2
Kopiere du filerne fra X til X? eller laver du et "Klip" fra mappe X til mappe X?


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2017 23:34:16
Svar/Indlæg:
1347/11
ja det er jo fordi de flyttes fra din NAS til dig og så tilbage til din NAS, sådan opfatter din windows det, så gør som de andre siger og flyt filerne på din NAS.
Hvad mener du med at det giver et forstyrrende arbejdsflow???


Seraph
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2017 01:50:25
Svar/Indlæg:
624/55
Så vidt jeg forstår er dit ønske at bruge NAS'ens egen drev-controller til kopieringen/flytningen ?

I så fald vil jeg mene det kræver admin/root rettigheder du kun opnår ved at logge ind i NAS'en og derfra fortage kopier/flyt.

Min nas er ret besværlig at lave filhåndtering i, så er meget nysgerrig hvis du finder en løsning :D


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2017 02:01:47
Svar/Indlæg:
2246/14
Du kan samle dem til et drev, feks del mappen et niveau op eller lav et hard/symlink. Du kan ikke gøre det anderledes i Windows.
Hvad er det for et nas/os?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2017 03:36:41
Svar/Indlæg:
3661/82
flyte fra et drev til det samme drev bliver dine data ikke flyttet. de bliver blot omdoebt med den nye sti

flytter du fra et drev ti let andre skal dine data fysisk flyttes.

Det har vaeret saaledes sidne dos tiderne


Wolff
 
Overclocker
Tilføjet:
03-04-2017 12:08:53
Svar/Indlæg:
27/5
Prøver lige at svare alle i én besked. :)

Kopiere du filerne fra X til X? eller laver du et "Klip" fra mappe X til mappe X?

Klump skrev d. 02-04-2017 23:31:16

Hvis jeg siger flyt filerne mellem de 2 netværksdrev, så flytter den selvfølgelig, men stadig overnetværker med min computer som mellemled. Ikke optimalt med en 20GB fil. Og da slet ikke over Wifi.

ja det er jo fordi de flyttes fra din NAS til dig og så tilbage til din NAS, sådan opfatter din windows det, så gør som de andre siger og flyt filerne på din NAS.
Hvad mener du med at det giver et forstyrrende arbejdsflow???

yupper skrev d. 02-04-2017 23:34:16

Forstyrrende i den forstand at hvis jeg sidder og arbejder i windows, så skal jeg logge ind på min NAS OS bruge dens filhåndtering for at flytte filerne, og så tilbage i wondows. Irritationsmoment!
Og det er heller ikke alle brugere der skal have adgang til NAS'ens filhåndtering.

Så vidt jeg forstår er dit ønske at bruge NAS'ens egen drev-controller til kopieringen/flytningen ?

I så fald vil jeg mene det kræver admin/root rettigheder du kun opnår ved at logge ind i NAS'en og derfra fortage kopier/flyt.

Min nas er ret besværlig at lave filhåndtering i, så er meget nysgerrig hvis du finder en løsning :D

Seraph skrev d. 03-04-2017 01:50:25

Jeg har fuld admin adgang, så kan skrive og slette som jeg lyster. Men alt foregår stadig igennem netværket, selvom jeg vælger Flyt.

Du kan samle dem til et drev, feks del mappen et niveau op eller lav et hard/symlink. Du kan ikke gøre det anderledes i Windows.
Hvad er det for et nas/os?

Swayde skrev d. 03-04-2017 02:01:47

Har overvejet det, men så ændrer jeg mappestrukturen for programmer der kører på NAS'en.
Nas'en er en Synology 1812+, og windows klienter på både 7, 8.1 og 10.

flyte fra et drev til det samme drev bliver dine data ikke flyttet. de bliver blot omdoebt med den nye sti

flytter du fra et drev ti let andre skal dine data fysisk flyttes.

Det har vaeret saaledes sidne dos tiderne

Sven Bent skrev d. 03-04-2017 03:36:41

Det er jeg velvidende om, MEN det er ikke 2 fysiske drev. Det er 2 Netværksdrev, der linker til 2 mapper i roden på NASen, altså i samme niveau. Det er jo kun fordi Windows opfatter det som 2 drev.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Wolff d. 03-04-2017 12:15:23.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2017 12:37:14
Svar/Indlæg:
2246/14
#6 du burde kunne lave et symlink. Dvs du laver en "genvej" på samme drev der peger på det andet. Så burde det ikke være nødvendigt at flytte det fysisk.
Det spændende twist er at genvejen skal laves på NAS'en filsystem, der skal du nok ud i konsollen. Der kan også være problemer med tilladelser, hvis i er flere brugere.
dvs du laver feks
hvis du har E: og F:
kan du lave en mappe der peger hver vej, feks E:\F der peger på F, og så den anden vej F:\E.
Der skal selvfølgelig ikke bruges drev betegenlser, men de interne betegnelser din NAS bruger.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2017 20:16:57
Svar/Indlæg:
3661/82
#7 Saa hut jeg hvisker virker det ikke over netvaerks deling.
ihvertfald ikke med filer.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 03-04-2017 20:25:29.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2017 20:24:57
Svar/Indlæg:
3661/82
nu tested jeg lige sevl her

Bruger Maskine Windows 10
Serveren er Window 7

jeg havde mit X drev der gik til \\Daemon\D (some er lokalt D:\ paa serveren\)
eg saette Z drev til \\Daemon\inbox ( som er D:\inbox\ paa servern)

Hvis jeg flyttede en 350MB file fra den ene til den andet gik der under 1 sek.


Saa det er umiddelbart ikke en Windows begraesning.



Maaske lidt reelt informationer om dit udstyr og opsaetning ville hjaelpe


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 03-04-2017 20:26:36.


Wolff
 
Overclocker
Tilføjet:
03-04-2017 22:30:13
Svar/Indlæg:
27/5

nu tested jeg lige sevl her

Bruger Maskine Windows 10
Serveren er Window 7

jeg havde mit X drev der gik til \\Daemon\D (some er lokalt D:\ paa serveren\)
eg saette Z drev til \\Daemon\inbox ( som er D:\inbox\ paa servern)

Hvis jeg flyttede en 350MB file fra den ene til den andet gik der under 1 sek.


Saa det er umiddelbart ikke en Windows begraesning.



Maaske lidt reelt informationer om dit udstyr og opsaetning ville hjaelpe

Sven Bent skrev d. 03-04-2017 20:24:57


NAS'en er en Synology 1812+, ext4 shr raid 5, og Klienterne er en blanding af windows 7, 8.1 og 10. Ved ikke hvad du ellers skal bruge af information..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wolff d. 03-04-2017 22:32:50.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2017 06:42:44
Svar/Indlæg:
3661/82
#10
For mig lyder det som om det er en begrænsning i dins NAS.
jeg skal ikke kunne sige det 100% men naar det virker upaerklageligt med en windows server virker det som om den funktionalitet du oensker er understoettet af windows clienten og det er blot din NAS der ikke kan hitte ud af det.

jeg har desvaere ikke meget erfaring med synolgoy NAS. jeg har aldrig brudt mig om nogle af de NAS jeg har testet.


Wolff
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2017 08:36:59
Svar/Indlæg:
27/5

#10
For mig lyder det som om det er en begrænsning i dins NAS.
jeg skal ikke kunne sige det 100% men naar det virker upaerklageligt med en windows server virker det som om den funktionalitet du oensker er understoettet af windows clienten og det er blot din NAS der ikke kan hitte ud af det.

jeg har desvaere ikke meget erfaring med synolgoy NAS. jeg har aldrig brudt mig om nogle af de NAS jeg har testet.

Sven Bent skrev d. 04-04-2017 06:42:44


Syns heller ikke jeg kan huske at have haft samme problem for en 10år siden, da jeg havde en mindre windows server.. Men prøver lige at snuppe et par klienter og lave en test og opretter et par netværks drev på tværs af dem. Det har ikke faldet mig ind at prøve det..

Og så må det eskaleres til et Synology forum 😛


Wolff
 
Overclocker
Tilføjet:
04-04-2017 13:54:11
Svar/Indlæg:
27/5
Prøvede lige at oprette 2 mapper i roden på en win10 maskine.
\\server\test1\
\\server\test2\
Ingen specielle indstillinger andet end admin rettigheder for min bruger.

Mounted som henholdsvis Z: og X: med admin rettigheder på en win7 maskine.

Smed en 5GB fil i test1. Træk og slip fra Z: til X: resulterede i en kopiering, hvilket var forventet.
Klip og sæt ind resulterede i en Flytning af filen, men med præcis samme hastighed som kopiering.
Dog kan jeg se på klientens netværksstatus at filen IKKE går den vej igennem. Serverens netværk bliver derimod maxet ud på både send og modtag..


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
04-04-2017 16:57:55
Svar/Indlæg:
3661/82
#13
virker underligt.

Jeg genteste lige og det ser ud til at cache lokalt paa servern bliver brugt.

aka flytning af en 4 gb file fra det ene drev til det andet sker langsomt foerste gang.
goer jeg det saa tilbage igen saa ser jeg 500+MBytes/s flytnings hastighed paa filerne hvilekt er umuligt over mit 1gbit net vaerk.