Død/defekt SSD&HDD

HDD/SSD/RAM d.  05. marts. 2017, skrevet af Zapa
Vist: 1639 gange.

Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 20:14:13
Svar/Indlæg:
183/42

Jeg har to diske som jeg ville høre jeres mening om det er noget der kan bruges stadig eller om de er døde og man ikke kan "stole" på dem længere.

Disk 1.

1TB alm HDD som har været ude af maskinen og sat i igen som nu skulle formateres for at kunne anvendes igen. Den har drev bogstav og ser ellers ud til at virke fint.
Er det bare at formatere den også anvende den eller er chancen for den er defekt stor? (Har kunnet recover data fra den)

Disk 2.

250GB Samsung SSD. Indimellem når jeg bruger denne disk til at spille nogle af de spil som er/var på disken så fryser maskinen. Er der en måde man kan teste disken på og se om den er ved at give op? Evt kan fikse den?

Kan man se fuldt navn på den disk nogen steder, f.eks har jeg 2x250gb diske i maskinen den ene en 840PRO den anden evo tror jeg nok. Mere om man kan se hvad harddisk det er der laver problemer uden at skulle trække dem ud en efter en?

Håber der er noget harddisk kyndige der kan hjælpe mig lidt videre..

I tilfælge af jeg behøver nye diske hvad kan så anbefale som lager disk og som en nu 500GB SSD? Til en overkommelig pris.

Blev mange spørgsmål og lidt langt, håber på nogen kan komme med lidt ideer :)
PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 20:31:12
Svar/Indlæg:
598/0
Harddisk: Kør en chkdsk på den, check bagefter SMART med f. eks. CrystalDiskInfo.

SSD: Installer Samsung Magician og check SSDen. Kan også bruges til at checke SMART på HDD. Det er vigtigt at bruge SATA kable med lås til SSD.


Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 21:10:44
Svar/Indlæg:
183/42
#1 Prøvede at formatere min SSD og den kommer ikke igennem men bare hænger eller hvad skal man sige. Sker nada, kan jeg stadig tjekke den med CDI eller Samsung Magician eller skal der være en patrion på den?

Chkdsk køre lige pt på min alm Harddisk.


Er der en måde at se hvad det fulde navn er på den SSD (drev H) er eller skal man trække diskene ud en efter en til drev H forsvinder? 😳


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2017 21:29:55
Svar/Indlæg:
4981/47
SMART kan altid aflæses, givet disken virker self 🙂

Upload gerne billeder af SMART med Speedfan eller CDI (begge identificere dine diske så de fleste kan følge med)

Hvis begge diske primært er/har været tilsluttet samme system, kan det være et tegn på en ustabil Sata controller istedet, det sker nu og da, omend oftest på bærbare.


Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 22:07:37
Svar/Indlæg:
183/42
#3

Her er et billede af SSD'en jeg har problemer med [img]http://i.imgur.com/ask8Sxy.jpg...

Begge diske sidder i samme maskine, men Min lager disk HDD failede kun efter den har været ude og sat i igen jeg mistænker der er sket en eller anden fejl jeg kunne godt recover data fra denne.

Min SSD har fryst maskinen indimellem når jeg har brugt denne disk f.eks kopiret eller skrevet til disken eller spillet spil fra denne disk har fået spillet/maskinen til at fryse. Så tænker lidt den nok er defekt selv om det ikke ser sådan ud på CDI 😕 Men har ikke forstand på harddiske overhovedet.
Den vil heller ikke formateres den SSD der er tale om den virker sådan indimellem men andre gange laver den bare lo*t i det hele nå man benytter den :no:


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2017 22:46:10
Svar/Indlæg:
4981/47
Ah ja CDI viser ikke alle stats i en køre synligt, så der mangler resten 😛 Men det ser ud til den har det fint da umiddelbart.

Prøv at lave et billed fra Speedfan eller scroll ned og lav et nyt af resten med CDI 🙂


Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 22:49:40
Svar/Indlæg:
183/42
#5 Her er billede af det sidste

[img]http://i.imgur.com/C76duXm.jpg...

Hvis den har det fint hvorfor fryser maskinen så når jeg bruger den og den vil ikke formateres? 😳 😕 Ved nada om harddiske


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2017 23:04:41
Svar/Indlæg:
4981/47
C7 / CRC Error rate, står ikke på 100/ 00000000 i raw, ergo er der opstået fejl imellem host interfaces på bundkort/enheden for nyligt

Counteren vil med tiden ramme 100 igen, givet en lang nok periode uden CRC fejl.

Du kan prøve med andre kabler og tjecke om din HDD og evt andre enheder også har oplevet CRC errors.

Har alle dine enheder haft CRC errors, så er det desværre nok tid til at finde tudekiks frem, det er rimlig sikkert det er bundkortet den er gal med så 😛

/E

Det med den fryser sker ofte med vedvarende CRC fejl på Sata controlleren i chipsættet, lad os bare kalde det en IOPS-kø pga gentagene fejl som forlænger kø´en igen og igen og igen... og igen... 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 05-03-2017 23:08:50.


Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
05-03-2017 23:17:13
Svar/Indlæg:
183/42
#7

Jeg har lige kigget på nogle af de andre diske. De har heller ikke 100/00000000 på C7/CRC rate.

Jeg har også problemer med at computeren ikke vil lukke ned men bare står på "Computeren slukker" screen kunnne dette også tyde på en defekt sata controller?
Kan hard reebot også lukke computeren normalt efterfølgende men ikke hvis den ikke er "ny" opstartet som oftest ihvertfald


Men basis er det du siger at nå 3/4 af mine 5 diske har haft C7 fejl så er det sata controlleren den er galt med og ikke diskene?

Så kort og godt så skal jeg have skiftet min 3770k og bundbræt ud.... eller? 😢


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 05-03-2017 23:20:29.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2017 02:05:37
Svar/Indlæg:
447/2
Vil sige at det er controlleren som ikke har det så godt på dit bundkort. Sandsynligheden for at to diske laver fejl på stort set samme tid er meget lille.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2017 02:23:55
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
1: alt+printscreen er dint ven
2: du viser ikke alle info der.


#7
+1


#8
ja det kunne tyde paa det.
jeg vil anbeafle evt at reinstaller chipset og storage controller driver. og koer en ramtest (diskcache)

jeg vil ogsaa anbeafle at hente test vaerktoej fra hdd producent website. det tester bedre end blot at see SMART info


#11
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2017 07:36:14
Svar/Indlæg:
183/42
#9 Den almindelige HDD har kun lavet fejl efter at have været ude. Den har også 100 i C7 i CDI. Den er nyformateret og chkdsk på den fandt ingen fejl. Så ved ikke hvad der er sket med den siden jeg fik beskeden " Du skal formatere denne disk før du kan bruge den" besked ting.

#10
OKay så du tror også mest på det er min Sata controller der synger på det sidste.?

Jeg skal prøve at installere Chipset og controller driver igen..
Hvad program bruger man til ramtest(diskcache)?

Så Samsung Magician til at teste den samsung 840 disk? eller er der andet program der er bedre?

Er det nogen af disse drivers der skal bruges.? http://www.asrock.com/mb/Intel...
Det er ved at være en ældre maskine 😳


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 06-03-2017 07:56:29.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2017 10:52:47
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg ville sige bare start med at finde et ubrugt Sata kable, også sæt SSD´en til og kun den, også forsøge at ligge windows ind på den.

Spiller det bare, så smækker du diske til en efter en igen og ser om det ændre noget, og self helst med nye kabler på dem også.

Indrømmet at jeg mener det nok er sydbroen der er skidt tilpas, så er et dårligt kabel eller HDD stadig lige så stor en mulighed.


Sølling
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2017 14:00:54
Svar/Indlæg:
294/44
Jeg har en 840EVO magen til din i min maskine, som voldede mig virkelig mange problemer. Undersøgte det og flere havde oplevet det.

En firmware update igennem Samsung magician gjorde tricket for mig. Har kørt upåklageligt det sidste år, siden jeg opdaterede den 🙂


#14
Zapa
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2017 14:09:27
Svar/Indlæg:
183/42
#12 Hmm må se om jeg kan finde et kabel.
Problemet er bare jeg kan ikke få lov at formatere den SSD i windows hvordan skal jeg så få lagt en windåse på? :)

Hvad er chancen for at det er kablerne det er galt med nå 4 af 5 diske har fejl i C7 i CDI.? jeg tænker det lyder meget usansynligt eller det bare mig? Men igen vil jo heller ikke købe nyt bundbræt osv hvis det ikke er controlleren men helt hånden på hjertet er det ikke controlleren med 99% sikkerhed controlleren der fucker med det hele?

#13

Okay måske jeg skulle prøve det har aldrig opdateret firmware på nogen af mine SSD'er. Kan man gøre det uden at miste data/formatere SSD'en?

Samsung magician siger at min Samsung 840PRO og min 840EVO ikke er understøttet men min 830PRO er 😳 :no:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zapa d. 06-03-2017 14:23:01.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2017 19:15:41
Svar/Indlæg:
3661/82
#11
beklager jeg ikek fik linket til metest86 til at teste dine ram.
http://memtest86.com/
altid teste dn ram saa snart du har mistanke til data korruption da alt data du arbejder med skal forbi dine ram og derved kan defek ram oedelaegge det.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2017 23:52:23
Svar/Indlæg:
4981/47
#14

Du burde kunne rydde SSD´en i selve installeren også bare installere 🙂

Mjah man skal aldrig sige aldrig, jeg vil sige 90%/5%/5% på hhv Sydbroen, et sata kable eller en disk som problemet, omend de 2 sidstenævnte er usandsynlige, er de ikke udelukket endnu jo 🙂