Ny blæser til en SeaSonic SSP-650RT

Strømforsyning d.  17. februar. 2017, skrevet af Perfrb
Vist: 1827 gange.

Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 12:29:23
Svar/Indlæg:
5/1
Hej folkens,

Jeg leder efter nogle eksperter. Min PSU blæser er begyndt at larme, det lyder som om, at lejerne er gået. De har nok manglet olie i længere tid. Det har ikke hjulpet at smørre den. Derfor søger jeg en passende blæser, gerne en med lavere støjniveau. Den største støjgene i mit system, er PSU blæseren.

Det er ikke noget jeg har erfaring med, og alle de specs såsom RPM, air volume osv., forvirrer en smule. Jeg har god erfaring med Noctua blæsere, så hvis der findes en som vil passe, kunne det være super.

Den blæser der sidder i nu, er magen til denne på ebay:
http://www.ebay.com/itm/ADDA-A...

Denne blæser er en 2pin og de fleste jeg kan finde er enten 3 eller 4 pin. Men har læst mig til, at jeg kan nøjes med den røde og sorte, da de andre blot er til temperatur kontrol.

På forhånd tak!

Mvh. Per


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Perfrb d. 17-02-2017 12:30:41.
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2017 12:35:46
Svar/Indlæg:
2518/53
Hvornår er den købt?
Har du prøvet at kontakte seasonic og se om de vil sende dig en anden fan?


Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 12:39:16
Svar/Indlæg:
5/1

Hvornår er den købt?
Har du prøvet at kontakte seasonic og se om de vil sende dig en anden fan?

Mr. WoLF skrev d. 17-02-2017 12:35:46


Jeg kender ikke købsdatoen, da systemet er købt over hol og samlet af diverse deler sælger havde. Jeg har ikke kontaktet Seasonic, men måske skulle jeg høre dem, om de kan anbefale en erstatning.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2017 15:24:59
Svar/Indlæg:
2957/206
Fra hvad jeg kan se af er det blot en 120mm blæser, så det blot hvor høj den skal være.

Hvis du alligevel skal skifte den så kan du vel åbne den op og måle den, og så er det højst sandsynligt blot at smide en ny blæser i, alt efter hvordan connector'en er.

Mens jeg skrev fandt jeg lige et russisk review:
https://translate.google.com/t...

Blot en normal 120x120x25mm blæser.
Hvis jeg kigger rigtigt, så ligner det en 2-pin connector, så er det om du kan finde sådan en, eller har mod på at modde lidt.


Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 15:34:21
Svar/Indlæg:
5/1

Fra hvad jeg kan se af er det blot en 120mm blæser, så det blot hvor høj den skal være.

Hvis du alligevel skal skifte den så kan du vel åbne den op og måle den, og så er det højst sandsynligt blot at smide en ny blæser i, alt efter hvordan connector'en er.

Mens jeg skrev fandt jeg lige et russisk review:
https://translate.google.com/t...

Blot en normal 120x120x25mm blæser.
Hvis jeg kigger rigtigt, så ligner det en 2-pin connector, så er det om du kan finde sådan en, eller har mod på at modde lidt.

DjeavleN skrev d. 17-02-2017 15:24:59


Ja, det er en 120mm 2 pin fan. Tænkte på at ta 2 pin og skifte ud med en 3pin. Kan det lade sig gøre?


Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 16:06:47
Svar/Indlæg:
5/1

Fra hvad jeg kan se af er det blot en 120mm blæser, så det blot hvor høj den skal være.

Hvis du alligevel skal skifte den så kan du vel åbne den op og måle den, og så er det højst sandsynligt blot at smide en ny blæser i, alt efter hvordan connector'en er.

Mens jeg skrev fandt jeg lige et russisk review:
https://translate.google.com/t...

Blot en normal 120x120x25mm blæser.
Hvis jeg kigger rigtigt, så ligner det en 2-pin connector, så er det om du kan finde sådan en, eller har mod på at modde lidt.

DjeavleN skrev d. 17-02-2017 15:24:59


Ja, det er en 120mm 2 pin fan. Tænkte på at ta 2 pin og skifte ud med en 3pin. Kan det lade sig gøre?

Perfrb skrev d. 17-02-2017 15:34:21


Sorry, dårligt formuleret. Kan man ta 2 pin fra min nuværende blæser og sætte den nye blæser? Håber det gir mening :->


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2017 17:44:33
Svar/Indlæg:
2957/206
Well, den 3. ledning er blot for omdrejninger. Så jo, du kan godt køre den på blot + & -.

Har selv et par blæsere som jeg har smidt i diverse forskellige elektronik sager som kører på denne måde, bl.a. en lille 80mm der kører igennem USB (5V).

Rød: Positiv
Sort: Negativ
Gul: Tachometer signalet.


Forskellige idéer:
- Du kan tage kablet fra den nuværende blæser, cut den defekte blæser af, splejs de to ledninger med lidt loddetin/krympeflex, sæt til.

- Du kan prøve at sætte den 3-pin blæser på som den er, hvis pladsen er til det, det er. Så blot lade den sidste pin sidde udenfor (intet signal/kontakt). Blot vær sikker på at du smider +/- på den rigtige pin (ellers... så kører den ikke 🤡).

- Hiv ledningerne ud af 2-pin stikket, smid ledninger fra den nye blæser deri (eller køb nyt stik fra f.eks. eBay).

- Køb en 2-pin blæser á la: http://www.ebay.com/itm/PC-120...

Masser af muligheder 😛


Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 18:05:26
Svar/Indlæg:
5/1

Well, den 3. ledning er blot for omdrejninger. Så jo, du kan godt køre den på blot + & -.

Har selv et par blæsere som jeg har smidt i diverse forskellige elektronik sager som kører på denne måde, bl.a. en lille 80mm der kører igennem USB (5V).

Rød: Positiv
Sort: Negativ
Gul: Tachometer signalet.


Forskellige idéer:
- Du kan tage kablet fra den nuværende blæser, cut den defekte blæser af, splejs de to ledninger med lidt loddetin/krympeflex, sæt til.

- Du kan prøve at sætte den 3-pin blæser på som den er, hvis pladsen er til det, det er. Så blot lade den sidste pin sidde udenfor (intet signal/kontakt). Blot vær sikker på at du smider +/- på den rigtige pin (ellers... så kører den ikke 🤡).

- Hiv ledningerne ud af 2-pin stikket, smid ledninger fra den nye blæser deri (eller køb nyt stik fra f.eks. eBay).

- Køb en 2-pin blæser á la: http://www.ebay.com/itm/PC-120...

Masser af muligheder 😛

DjeavleN skrev d. 17-02-2017 17:44:33


Det er en kæmpe hjælp! Så kan jeg helt sikker finde på noget. Mange tak for 🙂 Go' weekend!


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2017 19:03:38
Svar/Indlæg:
2957/206
Oh! Skal lige tilføje, der kan godt stadig være en del strøm i diverse komponenter i den PSU, i "længere" tid bagefter (skal ej lege mig smart på hvor meget, hvor længe, og om hvor farligt), så når den er taget fra strømmen, så start lige computeren som det mindste.

Derefter så er det lidt op til dig om du ønsker at vente, eller blot tager fat i den 🙂


Perfrb
 
Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2017 19:04:56
Svar/Indlæg:
5/1

Oh! Skal lige tilføje, der kan godt stadig være en del strøm i diverse komponenter i den PSU, i "længere" tid bagefter (skal ej lege mig smart på hvor meget, hvor længe, og om hvor farligt), så når den er taget fra strømmen, så start lige computeren som det mindste.

Derefter så er det lidt op til dig om du ønsker at vente, eller blot tager fat i den 🙂

DjeavleN skrev d. 17-02-2017 19:03:38


Okay, det skal jeg huske. Tak igen!