SSD med OS fryser - efter chkdsk er den forsvundet fra bios

HDD/SSD/RAM d.  15. februar. 2017, skrevet af Tobi
Vist: 1579 gange.

Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2017 21:03:59
Svar/Indlæg:
84/31
Hej med jer

Jeg har en SSD, som har kørt upåklageligt med i flere år - først med Win7, og de seneste 7-8 måneder med Win10. I dag frøs min stationære computer pludselig, da jeg bare sad og browsede på nettet i Chrome. CTRL+ALT+DEL virkede ikke - den var bare frossen.

Jeg holdt power-knappen nede, indtil den slukkede, ventede fem-ti sek. og bootede igen. Windows startede op, og jeg browsede videre i Chrome - ti minutter senere frøs computeren på samme måde.

Jeg holdt igen power-knappen nede, indtil den slukkede, ventede fem-ti sek. og bootede igen. Windows startede fint op. Jeg tænkte, at jeg ville prøve at disable alle plugins og extentions i Chrome, og se om det gjorde en forskel, men computeren frøs det øjeblik, jeg startede Chrome.

Endnu en gang holdt jeg power-knappen nede, indtil den slukkede, ventede fem-ti sek. og bootede igen. Nu var min idé at afinstallere Chrome, og reinstallere det igen. Windows startede som det plejer. Jeg gik direkte i kontrolpanelet - så snart vinduet med kontrolpanelet åbnede, frøs computeren igen.

Endnu en gang holdt jeg power-knappen nede, indtil den slukkede, ventede fem-ti sek. og bootede igen. Jeg gik i fejlsikret tilstand og startede en "skan og reparer" af min SSD, men den frøs på 0% (stod i en halv time uden, at der skete noget).

Endnu en gang holdt jeg power-knappen nede, indtil den slukkede, ventede fem-ti sek. og bootede igen. Denne gang fik jeg en "NTLDR mangler - tryk CTRL+ALT+DEL for at genstarte" - det gjorde jeg.

Herefter kunne jeg slet ikke se min SSD i BIOS. Siden da er der gået en halv time.

Jeg har lige prøvet at starte igen - nu kan BIOS godt se SSD'en, men jeg får stadig "NTLDR mangler - tryk CTRL+ALT+DEL for at genstarte".

Jeg er lidt usikker på, hvad det betyder og hvad jeg kan gøre:
- Er min SSD stået af?
- Er mit motherboard stået af?

Hvad tænker I?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Tobi d. 15-02-2017 21:07:36.
Dreier
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2017 21:08:29
Svar/Indlæg:
366/64
Prøv en anden sata port i bundkortet.
Hvis det ikke hjælper - Så prøv at opdatere firmware på harddisken, hvis du kan. :)


Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2017 22:17:38
Svar/Indlæg:
84/31
Tak for svaret Dreier, det var en god idé. Desværre hjalp en ny SATA-port ikke - prøvede også at skifte SATA-stik og bruge en ny PSU-connector.

Hvordan kan jeg opdatere firmware på SSD'en, hvis BIOS'en ikke kan se den?

Hvad med sådan noget MBR-fix - det kan vel ikke være det, hvis den ikke findes i BIOS?


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2017 22:41:05
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at du ikke kan se den i bios længere, så vil du med stor sandsynlighed ikke få liv i den. Der findes PC3000 sæt der kan redde din gemte data, men det kan let koste 300$ for sådan en.
Du kan måske få den til at virke med en USB - SATA adapter, men chancen er ikke så stor.

Hvis at du har garanti på så kan du sende den ind, men de giver dig jo bare en ny.

Du kunne også prøve at se om du kan skaffe en helt identisk SSD og flytte hukommelse chippen over, det kræver at man har nogle gode loddde skillz.

Alternativet er at få et dansk/ udenlandsk firma til at genskabe din data, det er den helt dyre løsning.

Mbr er Master boot record, den del ligger gemt på din SSD, den fortæller hvor at harddisken skal boote fra og hvilken en.


doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2017 23:25:03
Svar/Indlæg:
998/134
nyt satakabel
sæt den i andet sata strømstik
prøv anden port på bundkortet



Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2017 00:20:51
Svar/Indlæg:
84/31
Tak for svarene 🙂

Dataene er jeg ligeglad med, men tak for omtanken - der er kun OS og nogle enkelte programmer installeret på SSD'en. Har en separat HDD til dokumenter, fotos mv. (heldigvis 🙂 )

Jeg endte med at få liv i SSD'en igen - det så ud til (som et par af jer også har foreslået), at det hjalp at skifte SATA-kabel og port på motherboardet. Jeg prøvede to SATA-kabler og to porte af på motherboardet - ingen forbindelse til SSD'en. Til sidst trak jeg strøm og SATA ud af en af de diske, jeg kunne se i BIOS'en og satte i SSD'en, så var det hul igennem med det samme. Jeg kørte chkdsk igennem, fik rettet nogle fejl på disken (tror jeg nok - interfacet er ikke så stærkt) - og nu er jeg tilbage i Windows igen. Skal lige ud og have fat i et nyt SATA-kabel i morgen, så må vi se om det er porten på motherboardet eller kablet den er gal med.

Anyway, tak for hjælpen til jer alle!


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2017 10:22:25
Svar/Indlæg:
1906/25
Jeg ville ikke regne med at den SSD er særlig levestærk.

SSDere dør bare efter nogen år.


Tobi
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2017 21:52:50
Svar/Indlæg:
84/31
...er bange for, at du fik ret, Walenad - dagen efter frøs den igen. Er oppe og køre igen nu med en sprit-ny SSD - det er min fjerde SSD siden 2009 ☹

Er der lavet noget statistik på, hvem der generelt set laver de mest langtidsholdbare SSD'er?