Opsætning af 4G modem/router

Diverse d.  11. februar. 2017, skrevet af speed six
Vist: 2398 gange.

speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2017 17:54:45
Svar/Indlæg:
786/83
Kære alle

Jeg kunne godt bruge lidt råd og vejledning til optimal opsætning af et 4G modem/router fra Huawei, model B315.

Jeg har tidligere haft internet via telefonstikket. Opsætningen var her telefonstik -> modem -> Asus RT-AC66u trådløs router -> sekundær switch -> Asus repeater. Det har fungeret upåklageligt.

Jeg er dog træt af, at jeg maksimalt kan få 4 Mbit i download og 256 Kbit i upload via en almindelig kobberforbindelse.

Jeg vil derfor prøve med mobilt bredbånd i stedet.

Jeg har i første omgang valgt at prøve med Telmore som udbyder, og de har sendt mig førnævnte Huawei B315 modem/router.

Da min kabling i huset er ført efter min tidligere opsætning, vil det optimale for mig være, at Huawei tingesten kan fungere blot som 4G modem og herefter tilsluttes min Asus router, der herefter tager sig af resten.

Kan det lade sig gøre?

Jeg tror umiddelbart, ats varet desværre er nej.

Hvad gør jeg så?

Kan jeg alternativt købe et anden 4G modem og anvende i stedet? Vil det i givet fald være plug'n'play, dvs, bare ind med simkortet i den nye router, og så er der internet, eller skal modem'et eller routeren konfigureres specielt, så den passer til Telmore?

Jeg har prøvet at slå WiFi fra i Huawei'en og så tilslutte den via den indbyggede switch til min Asus router. Asus routeren har jeg sat om som acces point. Det kunne jeg ikke få til at fungere godt. Mit 4G forbindelse blev meget ustabil. Er der nogen, der kan fortælle, præcist hvad jeg skal ændre i Asus routeren for at kunne det til at fungere.

Mvh.
Henrik
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2017 18:15:55
Svar/Indlæg:
3799/43
Ja det kan det godt.
Men du må aldrig have to router med dhcp kørende på det samme Lan.

Du skal deaktivere dhcp funktionen på din asus router, og lade din 4G router uddele dem. Så skal du tilslutte begge router til hinanden ved hjælp af Lan portene på dem.

Alternativet er at du fjerner dhcp funktionen i din 4G router og giver den en fast ip på lan siden og konfigurere en fast ip på wan siden af din asus router, så må gateway ip adressen ikke være det samme sådan at begge router ikke benytter 192.168.0.1. Denne metode er bøvlet hvis at nogle af dine porter skal forwardes, med mindre at du har en DMZ funktion på din 4G router.

Du burde kunne konfigurere din asus router til at køre som en access point.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ICE-Cool d. 11-02-2017 18:25:19.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2017 19:49:51
Svar/Indlæg:
786/83
#1
Tak for input. Det er yderst brugbar.

Det var også min intension, at sætte 4G modem og Asus router op, som du har beskrevet det, netop, at 4G modem'et skal agere DHCP. Asus routeren har også en funktion, hvor jeg kan vælge, at sætte den op som acces point. Jeg vil gå ud fra, at den slår DHCP fra automatisk, når jeg vælger, at den skal være acces point og ikke router.

Det fungerer bare ikke rigtig. Det er kun få gange, jeg kan få lov til at komme på nettet.

Måske jeg har gjort noget forkert. Jeg prøver en gang til, og krydser fingre for at det virker ??


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2017 20:10:09
Svar/Indlæg:
3799/43
Prøv at kontrollere at DHCP er slået fra dit Asus router,på lan og giv den eventuelt en fast ip der ligger uden for din 4G Routers dhcp range.
Går den fra 192.168.0.2-99 så ligger du den på 192.168.0.101 fx.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2017 20:55:20
Svar/Indlæg:
786/83
Vil det stadig være muligt at bruge den indbyggede switch i Asus routeren efter, at den er blevet ændret til et acces point?


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2017 21:34:52
Svar/Indlæg:
3799/43
Ja, det skulle ikke være noget problem så længe at du har slået dhcp fra på Lan siden.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2017 19:50:40
Svar/Indlæg:
786/83
Det bliver sq ved med at drille.

I mit 4G modem har jeg deaktiveret WLAN, og min Asus router er sat op som acces point (med deaktiveret DHCP). 4G router og acces point er forbundet via kabel (port 1).

Jeg kan sagtens komme på nettet via WiFi, så OK til det, og jeg kan også komme på nettet, hvis jeg forbinder min computer til acces point via kabel til dens switch.

Jeg kan dog ikke længere se min NAS på netværket (den er forbundet til switch'en i acces point via kabel), og jeg kan ej heller finde den, når jeg "kører" funktionen find.synology.com.

På min iMac kan jeg godt se mine delte mapper på NAS'en via Finder, men hvis jeg kører funktionen find.synology.com for at logge på MAS'ens styresystem, får jeg at vide, at den ikke findes på netværket.

Hvad kan være problemet?


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2017 20:49:33
Svar/Indlæg:
786/83
Problemet var, at min NAS havde fået en fast IP adresse, som lå uden for det spektrum af IP adresser, som jeg havde sat mit 4G modem til at dele ud af.