Søger viden om cannabis.

Diverse d.  17. december. 2016, skrevet af busser
Vist: 1610 gange.

busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2016 16:40:42
Svar/Indlæg:
1626/507
Hej derude, jeg ser fortiden at man kan underskrive om man går ind for om cannerbis skal blive lovligt, både når man bare vil ryge eller som medicin.

Mit spørgsmål er om der måske en som har stor viden inden for behandling, hvis man vil ud af sit misbrug jeg ryger ikke selv men vil gerne have noget viden om hvor stor problemet er hvis folk vil ud af deres misbrug,

Er der endelig hjælp og hente her i danmark, jeg har en bekendt som måtte kæmpe utrolig meget for at komme i behandling selv om han har et barn,,,kommunen ville slet ikke hjælpe ham, og mener også at sådan en behandling koster mellem 40000-70000.

Måske har du viden.
Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2016 17:08:46
Svar/Indlæg:
576/62

Tror du skal passe på ikke at blande tingene sammen. Som jeg ser det spørger du nemlig ind til 2 helt forskellige områder.

Hele området omkring misbrug og misbrugsbehandling (om det er stoffer, alkohol, spil osv) har jo reelt intet med en evt. lovliggørelse af Cannabis at gøre.....gud bedre det sker.

Så er det misbrugsbehandling du søger viden om eller er det studier/viden om cannabis som medicin osv du søger. ?


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2016 17:26:09
Svar/Indlæg:
1626/507
Jeg søger viden om hvordan det endelig er hvis man er en person som ryger hver dag, og man gerne vil ud af sit misbrug. er der så gode mulighedder for at få hjælp af det offenlige, eller skal der ekstrem meget ti før de gider hjælpe en.


Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2016 17:41:30
Svar/Indlæg:
576/62

Alle kommuner har jo reelt behandlingsgaranti, men der er stor forskel på hvilken behandling der så ydes. I langt de fleste tilfælde er der tale om dag behandling, hvad klart er den billigste men også ringeste behandling. I mange tilfælde er den direkte værdiløs. Ift alkohol kunne det være 2 gange antabus på det lokale sundhedscenter om ugen og en samtale med en alkohol rådgiver en gang om måneden.
Det er generelt blevet meget svært at komme i betragtning til en døgn behandling. I Næstved kommune har der været år hvor der slet ikke er sendt nogle misbrugere i døgnbehandling. Det er rigtig at de også er meget dyre, men det er jo så spørgsmålet om pengene ikke er givet godt ud alligevel.
Jeg er selv ædru alkoholiker og har været i døgnbehandling 2 gange. (fra ca 2002-2003) Den ene gang betalte vi selv 50.000 og anden gang betalte kommunen det 6 uger lange behandlingsforløb på ca 80.000.
Jeg har været ædru siden, taget ny uddannelse og har fast arbejde lige siden. Jeg er ungerådgiver og arbejder med boligtilbud til unge hjemløse og gennem mit arbejdet naturligvis også med unge med misbrugsproblematikker.
Så hvis jeg passer på min ædruelighed, passer mit arbejde og derved fortsat er et produktivt medlem af samfundet, så når jeg at smide mange penge i kommunekassen og i sidste ende var de 80.000 de gav til min behandling givet rigtig godt ud.
Der er desværre ikke mange som kommer i døgnbehandling mere, hvad også kan ses på alle de behandlingstilbud der er lukket. Begge de steder jeg var i behandling, Danasota og Taarup er begge lukket for mange år siden og der er snart kun de store steder oppe i Nordsjælland tilbage.
Om det nogensinde vender igen, ved jeg ikke....men tvivler desværre.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
17-12-2016 17:43:48
Svar/Indlæg:
4981/47
#2

Det er undtagelsen hvis man aktivt for hjælp til den slags (misbrugsafvending) af kommunen/staten 😛

Om det er hårde stoffer eller "bare" hash, så er vejen frem, hjælp til selv-hjælp med at finde et misbrugscenter, det er den hjælp man kan få til det...

Det er de færreste der har problemer med at stoppe med at ryge hash, hvis de rent faktisk har lysten til at stoppe, der er sjælent forbundet ret mange abstinenser med udtrapning af et hash-misbrug, hvorfor det ofte primært er vanen og lysten der holder folk fra at stoppe.

Jeg har aldrig hørt om en behandling for hash-misbrug, der er mange gode råd men en "behandling" til 40-70k... det tør jeg næsten vædde på ikke er pengene værd uanset hvad den behandling består af.

/E

Anyways hvis dit engelske ellers er fint, så prøv evt et bedre egnet forum som for eks GrassCity forums i din søgning på info :

https://forum.grasscity.com/


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 17-12-2016 17:46:32.


Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2016 18:13:07
Svar/Indlæg:
576/62

Skal lige pointere at jeg selvfølgelig har forholdt mig til en reel afhængighed. Det er selvfølgelig svært at definerer hvor grænsen går, før der er tale om et misbrug.
Jeg har ikke selv den store personlige erfaring med Hash som primært stof, men derimod fysisk og psykisk afhængighed af alkohol og hårde stoffer.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2016 08:57:20
Svar/Indlæg:
7765/230
#5
reel afhængighed. = 2-3 nætter med dårlig søvn og lidt svedetur, når man stopper... 🤣 🤣
Det der afhængelighedsfis af hash er noget behandlerne har opfundet. Og jeg ved det, selv røget i 25/30 år, dog ikke de sidste 15 år... Og det var ikke så svært at komme ud af..

Det eneste der gør en reel/fysisk afhængig er morfica, benzodiazepiner og alcohol.... Hash og coke er noget psykisk og imo. meget nemmere at kvitte, hvis mman er "normal" psykisk velfungerende..... Og ja har også været omkring den boldgade, med en længere varende metadonbehandling og er idag TOTAL stoffri....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 18-12-2016 09:20:09.


Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2016 09:25:18
Svar/Indlæg:
576/62

Igen, jeg forholder mig til fysisk og psykisk afhængighed, altså den kemiske afhængighed af et stof.
Altså den patologiske tilstand, der er behandlingskrævende ud fra WHO's sygdomsbegreb.
Om man har et 5-10-eller 40 års brug og/eller misbrug af Hash eller for den sags skyld alkohol gør ikke nødvendigvis en til afhængig.
Anyways, derfor det også er vigtigt at tænke på om man snakker misbrug eller afhængighed (addiction).

anyways, så håber jeg #0 finder svar på det han søger, herinde eller andet sted.
For i #0 spørges der,som jeg læser det til sidst, til døgnbehandling hvad der typisk koster 50.000-100.000.
og i #3 spørges der til at komme ud af sit misbrug for vedkommende ryger hver dag.
Til sidst nævnte, tænker jeg det lyder lidt som at kvitte smøgerne efter 25 år 🙂 (ud fra beskrivelsen i #6)
Det gjorde jeg for 6 år siden og ja, det var lidt svært de første 2-3 dage......lidt som der beskrives i #6



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2016 09:28:54
Svar/Indlæg:
6181/270
#6 uhmm det forklarer jo mange af dine indlæg på HWT. 🤣
Men godt at høre at du er stoffri nu. ❤


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2016 09:41:03
Svar/Indlæg:
7765/230

#6 uhmm det forklarer jo mange af dine indlæg på HWT. 🤣
Men godt at høre at du er stoffri nu. ❤

Anonym20219355916 skrev d. 18-12-2016 09:28:54

Det findes skam flere år gamle tråde, hvor jeg har talt/skrevet åbent om de problemer jeg har haft med stoffer...


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2016 17:21:27
Svar/Indlæg:
1626/507
Takker for jeres indslag, jeg tænker også hvis cannabis bliver frigivet som rygeform, så må vi også have nogle ordenlige tilbud som virker, hvis en person gerne vil ud af sit misbrug. tænke anderledes..


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2016 17:30:18
Svar/Indlæg:
3385/80
#10 Selvfølgelig vil der være det. Der foreslås bl.a. at en del af de penge der kommer ind fra salg/licens osv. går direkte til behandling og forebyggelse.


#12
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2016 18:21:36
Svar/Indlæg:
709/10
For 20/25 år siden, røg jeg rigtig meget, og det egentlig slet ikke så svært og komme ud af. Som Crazyrabbit siger, så 2 dage med tyndskid og ubehag, svedeture og andet ubehageligt, så får det en ende.

Man kan blive glad for hash/cannabis men direkte afhængig, det vil jeg sige nej til.

Jeg kom over det ved at tage 20 km væk til nogle venner og være der under opsyn i 1 uge, så var jeg helt klar igen.


Sørensen
 
Overclocker
Tilføjet:
22-12-2016 18:55:23
Svar/Indlæg:
95/11
12 +1
er selv gamle ryger i 15/20 år stoppet på en uge, tog et par øl
i stedet for (kan ikke lig øl hi)