Computer opfører sig underligt

Diverse d.  11. december. 2016, skrevet af VAMOSALAPLAYA
Vist: 1685 gange.

VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 15:02:05
Svar/Indlæg:
232/38
Nyt problem, ny tråd.

Jeg er så "heldig" at jeg har opgraderet lidt i mit system. Er gået fra at have en 4770K på et MSI z87 Mpower Max board, til noget 6700K og Asus Maximus VIII Hero og dertil DDR4 ram G.Skill 3600Mhz C16.

Jeg har et helt frisk installeret win10 home kørende med alle windows updates opdateret, og alle vigtige drivers er installeret.

En af de problemer jeg er stødt på er at når jeg slukker min pc, så lukker alt ned som regel, men har oplevet på det seneste at mit tastatur forbliver tændt (stadig lys i numlock), det er dog ikke hver gang at det forbliver tændt, men det er sket 4-5 gange nu her indenfor de sidste 5 dage. Jeg kan så enten koble tastaturet fra og sætte det til igen også slukker det, eller jeg kan tænde og slukke pc'en igen, så plejer den os at slukke.

Et andet problem jeg er stødt på er at min mus simpelhent os bare slår fra og slet ikke reagerer hvis jeg sidder og spiller nogle gange, eller hvis jeg sidder i windows og klikker 1 gang på venstre musseknap, så har jeg oplevet at den markere alt jeg har på skrivebordet.

Eller hvis jeg sidder og skriver i et notepad, så kan den blive ved at markere en hel tekst selvom jeg kun prøver at markere en lille del, altså den stopper slet ikke markeringen selvom jeg prøver at klikke et andet sted, så markere den bare mere, så hjælper det hvis jeg kobler mus og tastatur fra igen, og sætter til igen. Oplever også at hvis jeg trykker på en af piltasterne, mest højre eller venstre piltast, så skriver den nogle gange tallet 6.

Også i spil oplever jeg problemer med tastaturet, hvis jeg løber rundt i spillet, så hvis jeg har trykket A eller D nede for at gå til siderne, så kan den finde på at blive ved med at gå til den sidde jeg er har trykket.

Mit tastatur og min mus fejler intet, og har aldrig gjort noget lignende på mit gamle system. Min mus sidder koblet til i en blå usb port bag på bundkortet, og mit tastatur er med ps2 stik.

Jeg ved ikke hvorfor men jeg har på fornemmelsen at det kunne være mine ram som driller, som i kloge hoveder nok ved og har erfaret, så det ikke altid lutter lagkage at koble et par high speed 3600mhz ram til og forvente det hele bare spiller. Dog vil jeg påpege at jeg faktisk bare satte dem til første gang og satte XMP til og bum, pc'en bootede op og kørte 3600mhz uden problemer, og jeg kunne sidde og spille osv uden der var det helt store den første dag, men så nu her er alle problemerne begyndt at vise sig.

Jeg har så prøvet manuelt at sætte rammene, hvor jeg sætter "Ai Overclock Tuner" til "manual" og derefter går i "Dram Timing Control" og sætter

DRAM Cas Latency til 16
DRAM RAS to CAS Delay til 16

også ved jeg ikke hvorfor, men der er ikke et tredje felt hvor jeg kan indsætte tallet 16, i det jeg tror er kaldt RAS Precharge (tRP) , så den næste hedder:

DRAM RAS ACT Time, og den sætter jeg til 36, også til sidst
DRAM Command Rate til 2, derefter sætter jeg så manuelt ram volt til 1.35v og det er egentlig det eneste jeg gør, og den vil simpelhent ikke boote op når jeg gør det sådan, heller ikke hvis jeg prøver at sætte det til 3200mhz med 16 - 16 - 36 - 2 1.35v.

Den booter kun op med XMP slået til, eller Ai Overclock Tuner på auto så den kører de der 2133mhz eller sådan noget.

Ved simpelhent ikke hvad jeg skal gøre, det begynder at frustrere mig lidt, og har lyst til at koble mit gamle system til igen. Håber lidt på at der er nogle af jer der har siddet med præcis samme problem og har fået det løst, som kan dele lidt erfaring ud.
VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 15:03:59
Svar/Indlæg:
232/38
Nu vil jeg prøve at slå XMP fra, og sætte den til Auto, og kører lidt med den hastighed på de 2133 eller hvad den nu er std. Og se om jeg slipper af med problemerne, eller hvordan og hvorledes

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 11-12-2016 15:04:20.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 15:42:29
Svar/Indlæg:
772/65
Prøv at sætte mus/keyboard i usb2 porte (de sorte)


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 16:10:34
Svar/Indlæg:
232/38
#2 Har mus i en sort pt, har gjort lige efter opslaget her, og der var stadig lidt problemer, dog kan jeg ikke sætte tastatur til usb, da det kun er et ps2 stik den har (en ældre sag)


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-12-2016 16:20:25
Svar/Indlæg:
4981/47
Lyder mest som input lag pga noget USB der failer. (evt software kan have særlig input settings for musen også)

Omvendt kan musen være ved at crappe ud, eller der kan være et problem med PSU´en, eller måske tastaturet/PS2 porten.

Men pga det input lag du beskriver hælder jeg mest mod det har noget med USB at gøre.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 16:47:08
Svar/Indlæg:
772/65
Nu ser jeg lige at det er et Mpower bundkort.
Jeg har selv oplevet lignende fejl på mit z97 Mpower.

Det blev afhjulpet med en clear CMOS


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 17:00:41
Svar/Indlæg:
232/38
#4 Okay, ved ikke lige hvad jeg skal gøre så, har installeret den nyeste usb driver fra asus af, Asmedia_USB3_V1.16.35.1.

#5 Tror du har læst lidt forkert så, jeg er gået fra et mpower max til et asus viii hero


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 17:03:12
Svar/Indlæg:
232/38
#4 Lige igen, jeg oplever fejlene både på mus og tastatur, så skal både usb og ps2 porten fejle noget eller hvordan?


Dolph
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 17:17:19
Svar/Indlæg:
655/39
Er bios opdateret?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 17:41:49
Svar/Indlæg:
3661/82
en saa specific fejl er naeppe ram.

Men for at udeluke kdet koer en omgang memtest86
http://www.memtest86.com/
Det burde vaere en standard test i enhver nybygget PC


Har du installeret chipset drivers ?
har du resintaller windows efter du har skiftet bundkort ?



VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 18:30:36
Svar/Indlæg:
232/38
#8 bundkortet kom med Bios version 1902, og rammene kunne køre 3600mhz ved første opstart, så har ikke spekuleret på at opdatere bios, jeg er bange for hvis jeg opdatere til den nyeste tilgængelige, at den så måske ikke vil boote op med mine ram.

#9 Har kun kørt en Windows Memory Diagnostic, men kunne ikke se at den meldte fejl, jeg ved ikke lige hvordan jeg får det der memtest startet op. Chipset drivers er installeret ja, fra asus' hjemmeside, de nyeste der var. Ja har selvfølgelig reinstalleret windows efter udskiftning af komponenterne :)


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 19:57:47
Svar/Indlæg:
232/38
Noget helt andet er, kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan sætte mine ram til at køre andet end auto (2133mhz cl15) og XMP slået til 3600mhz cl16? Hvorfor er det ikke muligt for mig at sætte dem ned til 3000-3200mhz fx med cl14 eller 15 eller 16?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 11-12-2016 20:00:30.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2016 20:33:23
Svar/Indlæg:
232/38
#9 Har nu kørt 2 memtest, et pass med ram sat til auto og derved kører 2133 cl15, meldte ingen fejl. Nr 2 pass kørt med XMP slået til, 3600mhz cl16, meldte heller ikke fejl.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 11-12-2016 20:33:46.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2016 23:22:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
Oven på dit netproblem fra den anden tråd, og så til det her, så vil jeg "næsten" vove den påstand, at enten din BIOS, dit mobo eller din PSU har en fejl, måske periodisk?, i strømstyringen. En fejl der rammer både PS2 og USB _burde_ ikke hænge sammen ved f.eks manglende eller forkerte chipsætdrivere. En PS2 burde virke rent gennem BIOS, så det er måske der fejlen skal søges. Også set i lyset af, at du ikke kan indstille dine ram manuelt, så den vil boote. Ved ikke hvad du har prøvet af flg, men her er hvad jeg ville gøre:

Reset COMS (enten via jumper, kontakt, eller afmontere batteriet et lille stykke tid)

Virker det ikke, så næste trin er at "load default settings" i BIOS, og derefter flashe nyeste BIOS.

Virker det heller ikke, og hvis dette giver nogle andre problemer, så genflashe den BIOS dit mobo kom med oprindeligt.

Er fejlen der stadig, så ville jeg nok se på PSU'en. At den kunne køre med det gamle udstyr er ikke et OK til, at den også er stram nok til at køre med det nye du har nu, da bl.a. strømstyringen til CPU skal være mere præcis. Men prøv det med BIOS først. Det er gratis 😛 , men tager selvfølgelig noget tid. Måske det også kan afhjælpe dit netproblem?


Edit: Tror ikke dette er en ramfejl i traditionel forstand, men har du 2 eller 4 rammoduler installeret?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 11-12-2016 23:23:54.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-12-2016 23:46:55
Svar/Indlæg:
4981/47
#6

Der er som udgangspunkt ikke noget problem i at bruge den extra onboard USB3 controller, men når det driller (debug) så bruger man hellere en Native controller, og her kan man så prøve via I/O bagpå og extra headers via kabinettet´s porte.

#13

Nu har jeg ikke lige fået luret om PSU´en er nævnt her, men jeg mindes faktisk at der netop kan opstå problemer med ældre PSU´er pga low-idle forbrug på de nye sockets/Cpu´er (1150/1151)

Men det kan vel testes om det er problemet ved at slå alle C-states og EIST fra vil jeg tro 🙂

Jeg tog netop selv en ATX v2,42 til den gamles build (eller hvad den nu hedder den nye ATX version) for at undgå at skulle overveje noget der, da krav til den minimums spænding PSU´en skal kunne køre med (og effektivt self) er kommet med i den ATX standart såvidt jeg husker 🙂


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2016 09:36:19
Svar/Indlæg:
765/28
Hvilken mus bruger du? På arbejdet oplever vi jævnligt at logitech mus hvor venstre knap bliver slidt og så opfører musen sig præcist som du beskriver.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2016 16:07:45
Svar/Indlæg:
232/38
#13 Hmm okay så måske bios fejl? Jeg har ikke rigtigt prøvet noget, udover jeg netop lige har geninstalleret windows igen, og hentet chipset driveren fra asus' hjemmeside af, og LAN driveren. Har installeret den chipset driver der hedder Intel_Chipset_V10.1.1.27, det er nr 2 på listen, dog er nr 1 og nr 2 fra samme dato, jeg ved bare ikke lige hvad den der nr 1 er MEI: V11.0.5.1189. Hvordan tester jeg min psu? Det er en Evga Supernova G2 750w.

#14 Så jeg behøver faktisk ikke at installere den der Asmedia USB driver eller hvordan?

Hvis i skulle anbefale mig de vigtigste driver man bare SKAL have, hvilke ville i så vælge fra listen under mit bundkort http://www.asus.com/dk/Motherb...

Og er rækkefølgen lige meget, nu tog jeg bare og installerede chipset først, og LAN efter?

Og hvis jeg skal flashe Bios, tager jeg så bare den nyeste, eller skal jeg vælge alle sammen op til den nyeste, og der sker vel ikke noget ved at flashe tilbage til denne her hvis det skulle vise sig den opfører sig mere vanskeligt. Ryger garantien eller noget ved at opdatere Bios?

#15 Jeg bruger en zowie ec-1


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 12-12-2016 16:08:57.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2016 16:24:48
Svar/Indlæg:
232/38
Skal lige siges at det hjalp intet at geninstallere windows, fejlen med at musen markere alt ved 1 klik skete netop i den forrige kommentar jeg skrev, så skulle skrive helt forfra efter at havde koblet mus og tastatut fra og sat til igen, fordi den gik os tilbage et par sider..


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2016 16:59:38
Svar/Indlæg:
3661/82
#18
Ikke fordi jeg skal raabe for hoejt paa dette omraade men order er "ogsaa".
Ordet "os" er naar du snakker om dig og nogle andre personer" eller hvis du snakker om en fael roeg.


Et generelt god raad. Du skal ikke hente drives fra bundkort producenten. Det er ikke dem som laver dem.
hente det direkte fra kilden saa du har den nyeste mulige.
Intel chipsetdriver skal du have fra Intel.
Ligesom du ogsaa henter grafikkort driver fra Nvidia eller AMD og ikke fra EVGA eller Asus


Har du proevet med anden mus og tastatur?
Har du proevet at slaa USB/PS2 legacy mode fra/til i BIOS?


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2016 17:08:54
Svar/Indlæg:
232/38
#18 Jamen man lærer noget nyt hver dag :)

Jeg har ingen anelse om hvordan jeg finder chipset driver fra intel, når jeg vælger chipset produkt, og skal finde z170 så kommer der intet frem?

Har prøvet med anden mus og tastatur, samme problem, har ikke slået noget til eller fra i bios nej


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 12-12-2016 17:09:21.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2016 20:36:39
Svar/Indlæg:
5874/1287
Rent faktisk, så burde dit net, mobo, mus og keyboard virke i Windows 10 uden at installere noget som helst ved en clean installation af Windows. Det gør det hos mig. Dog kun de grundlæggende egenskaber, men så kan man da i det mindste få en ide om der er en generel fejl.
Du bør forøvrigt hente nr1 fra dit indlæg #16. MEI: V11.0.5.1189 er en bestandel af software til dit mobo (MEI står for Management Engine Interface).

Mht BIOS, så hent den version du har nu samt den nyeste. Prøv den nyeste først, og virker den ikke, så kan du flashe tilbage til den du benytter nu.

Intel er ikke meget for at give access til direkte download, men du kan finde nogle drivere her:
https://downloadcenter.intel.c...

Vælg så OS i den dropdown menu til højre (f.eks win10 64bit), så fremkommer den ene download der har med win10 at gøre.

Men med de fejl du har tror jeg ikke en driveropdatering kan klare det. Tror mere på enten BIOS eller en HW fejl ☹


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 12-12-2016 20:37:19.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
12-12-2016 21:35:01
Svar/Indlæg:
232/38
#20 Mus, tastatur virker, men nettet gør ikke, der skal jeg ind og installere lan driveren før jeg kan komme ind og opdatere windows. Okay så må jeg få installeret den istedet.

Kan jeg bare flashe frem og tilbage som det lyster uden der sker noget ved det?

Okay og den ene driver der kommer, den passer til min chipset eller hvordan?

Hvis det skulle være hardware fejl, er der så noget jeg på forhånd kan udelukke? Evt et program der tester alt mit hardware?



VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
13-12-2016 15:53:38
Svar/Indlæg:
232/38
Har opdateret min bios til version 2202, spillede lidt igår om aftenen og registrerede ikke nogle fejl, men nu her mens jeg sidder og skriver dette opslag kommer der pludselig fejl i form af piltasterne, når jeg navigere rundt via piltasterne i min tekst her.

Det foregår sådan, at holder jeg venstre piltast inde for at gå tilbage i min tekst, så skriver den pludselig tallet 4, og det kan den gøre et par gange i løbet af teksten her, og holder jeg højre piltast skriver den tallet 6, holder jeg så øverste piltast skriver den tallet 8 og nederste piltast skriver den tallet 2... det noget så frustrerende, det som om den tror det er numlock jeg trykker på? det passer med mønstret på tallene over ved numlock i hvertfald


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 13-12-2016 16:12:47.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2016 20:06:06
Svar/Indlæg:
5874/1287
Den kan jeg ikke løse så. Hvis du er god til engelsk, så kan du ret sikkert få hjælp her:
https://www.tenforums.com/

Oven på alt dette, hvordan så med din download hastighed som omtalt i den anden tråd?


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
13-12-2016 21:54:05
Svar/Indlæg:
232/38
#23 tak for alle inputs i hvertfald. Download hastighed er det samme


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
14-12-2016 14:57:03
Svar/Indlæg:
4981/47
Det lyder mest af alt til et bundkort der er defekt efterhånden...

Det virker dog lidt underligt at du kan game, men i idle så begynder problemerne 😛

For at have det bedste udgangspunkt, så sæt bundkortet setting manuelt, dvs OC-tuner på manuel men sæt settings til stock, ram timings skal du ikke rode med, bare sæt hastigheden til 2133 (det burde kunne lade sig gøre, et så nyt bundkort må da have en multi til ram :P )

Men ellers ville jeg starte med at slå alt strømspare gejl af under Cpu settings i Bios. Dvs Speedstep (EIST) og C-states (inkl C6/7)

Derefter ville jeg prøve anden PSU og derefter nyt OS drev (husk at koble andre drev fra og kun bruge 1 HDD/SSD)

Jeg ved ikke om Skylake Cpu´erne gør det samme, den haswell refresh jeg købte til min mors spand, ligger faktisk og hopper rundt i ramhastigheden rimlig meget når den idle/ved low-load


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2016 16:59:06
Svar/Indlæg:
232/38
#25 Ja jeg tænker os derhen af desværre, at bundkortet kunne være defekt, men tør ikke sende det ind hvis det ikke er problemet det koster mig vel en del penge at sende det ind?

Og ja det virker lidt underligt, men har heller ikke gamet så meget, så kan godt være jeg har været heldig at undgå problemerne når jeg har spillet. Alt er til manuelt nu her efter jeg opdateret bios til 2202 versionen, nu kan jeg i det mindste sætte ram manuelt 3600mhz og timings 16-16-16-36 2t , 1.35v. Dog kan jeg ikke sætte command rate til 1t, så booter den ikke op, i den anden bios version 1902 der kunne jeg slå XMP til, og gå ind manuelt og sætte command rate til 1t, og den bootede fint op.

Jeg har os prøvet at sætte ram manuelt til 2133, der var os fejl desværre.

Kan prøve at slå alt strømspare ting fra som du nævner, ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men har i windows slået min strømstyring over til "high performance" dvs turbo boost ikke rigtigt fungere som det skal med at booste op under load, og clocke ned idle, den kører bare fuld smadder hele tiden 4200mhz, sådan har jeg bedst kunne lide at kører med mit andet setup og der var ingen problemer i det så tænkte jeg gjorde det samme her.

Har ikke andre drev eller psu'er desværre, dog ville det undre mig hvis min psu var defekt, den er helt ny næsten og har prøvet at kører en furmark burn test, som skulle teste grafikkortet og lidt psu, og får ingen bsod, artifacts eller lign. temp på grafikkortet holder sig pæn på 71grader i testen.

Kørte i nat i 6 timer, en memtest86, hvor den fik gennemgået 6 pass, og meldte ingen fejl, det skal så siges jeg havde sat ram til 3200mhz med 14-14-14-34, 1t da jeg kørte testen. Har ligeledes mens jeg skriver her, en prime95 (Small FFTs test) kørende, den har kørt siden jeg kom hjem kl 15 idag og temps på cpu'en er i skrivende stund 54-59 fordelt på de 4 kerner - har ingen fejl haft eller bemærket indtil videre.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 14-12-2016 17:05:26.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2016 23:34:06
Svar/Indlæg:
232/38
Lige en hurtig update.

Har modtaget nyt keyboard med usb. Fejlene har ikke vist sig i dag så jeg tror problemet er blevet løst, har heller ikke oplevet fejl på musen. Kan det virkelig havde effekt på hele mit system, at et ps2 keyboard er defekt? (regner stærkt med det må være keyboarded der er defekt efter jeg intet har oplevet efter udskiftning)


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2016 00:52:43
Svar/Indlæg:
4981/47
#27

Det sker faktisk oftere end folk tror (eller opdager 😛 )

Har i min levetid indtil nu, oplevet en Mus (USB BT Dongle), keyboard (USB), samt et par routere og switches påvirke Pc´er udover hvad man lige forventer de kan, for det kan de sku godt 😛

Det er vel stadig muligt at det faktisk er PS/2 porten som er defekt og ikke keyboardet (udfra du har brugt det uden problemer andet steds)


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
20-12-2016 07:39:06
Svar/Indlæg:
232/38
#28 Ja det overraskede mig lidt at det kunne mærkes så meget.

Ja det kan det selvfølgelig stadigvæk godt være, har os overvejet stadig at sende det ind og få det kigget efter