Valg af fittings, slanger, etc spørgsmål

Vandkøling d.  28. november. 2016, skrevet af Galahat
Vist: 1687 gange.

Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 08:35:49
Svar/Indlæg:
206/31
Hej Hwt!

Jeg har besluttet mig for at forsøge mig med en gang costum vandkøl,

Indtil videre har jeg fundet følgende dele:

EK - Supremacy EVO - Full Nickel
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240mm
EK - RES X3 150
EKWB EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal (incl. pump)

Jeg har et par spørgsmål ifht dette.

Er delene fine? Ville det give mening at skifte noget af det ud?
Er det reso stort nok? Hvad ville et større hjælpe? Har res'ets str nogen betydning for om jeg vil smide gfx vandkøl på også? er loopet som det er der, fint nok til at kunne køle både CPu og GPU?

Til sidst, hvilke slanger og fittings skal jeg vælge? her tænker jeg på str. Samt anbefalinger til blæsere på radiatoren?

Håber der er nogle garvede vandkølere derude, som vil give sig tid til lige at svare en newbie så jeg kan komme godt fra start :) !
keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2016 09:00:40
Svar/Indlæg:
833/39
Jeg ville nok vælge en D5 vario i stedet, når alt er sat op og kører, kan pumpen sættes ved niveau 2 og kan slet ikke høres.
Der kan være lidt problemer med at styre rpm på nogle af de pwm versioner.

Jo større res, jo længere går der før alt vandet bliver varmet op, men et x3 150 vil virke helt fint, har selv brugt en i et tidligere build.

Hvis du vil have både cpu og gpu i loopet, så ville jeg finde en større eller flere radiatorer, så kan du køre lavere rpm på dine blæsere.

Blæser spørgsmålet er blevet diskuteret til hudløshed, det er meget forskelligt hvordan vi opfatter støj.
Personligt er jeg kæmpe fan af Noctua og bruger kun deres blæsere i min egen, med stor succes, synes jeg selv 😉

Fittings og slange er mest hvad du synes ser bedst ud, så længe du holder dig i noget 13/10 eller 16/10, så er der ikke nogen mærkbart ydelses forskel.
Du kan evt slippe for farvet vand i loopet ved at vælge farvede slanger...

Fittings er tit lidt billigere hvis du køber dem i "pakker".
Har du store fingre som nogen af os, så synes jeg det er en fordel at få fittings du kan stramme med en nøgle, som f.eks http://www.coolerkit.dk/shop/m...

Ellers held og lykke.
Og en lille advarsel, det er frygteligt vanedannende! 😀


peterlmad
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 09:19:43
Svar/Indlæg:
981/138
Jeg vil også selv igang med vandkøling, dog har jeg kigget på dette (farve) https://www.ekwb.com/shop/ek-e... vil det ikke virke helt fint? Siden du skriver man kan få farvede slanger da jeg syntes lige dette ser fedt ud. Derudover ville det så ikke være bedre at tage EK - Supremacy EVO - Full Nickel bare modellen hvor det er nickel + plexi så man kan se væsken der løber rundt derinde :p

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af peterlmad d. 28-11-2016 09:39:44.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 10:31:20
Svar/Indlæg:
206/31
#1 Jamen vil mine slanger og fittings altid passe på de kølehovedet jeg vælger? Det er mere der jeg vil hen?
Og tak for dit rigtigt fine svar i øvrigt :) nær læser det lige når jeg har lidt bedre tid.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2016 11:49:58
Svar/Indlæg:
2185/186
#3

Til dit kølehoved og radiator, skal du bruge det gevind som hedder G1/4 og det er samtidig det mest udbredte indenfor vandkøling


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2016 21:22:39
Svar/Indlæg:
206/31
Jeg synes der kan være stor forskel i prisen på de fittings.
Er der ligeledes kvalitets forskel? f.eks ekwb til 40kt også nogle bitspower til 100kr stk.

#1 føler mig allerede afhængig.
Er det svært at pille stock køleren af et founders edition kort, og efterfølgende montere backplate+water block?- Er lidt nervøs for om jeg nu ødelægger kortet.

Har desuden kigget lidt på en 360 rad, og måske en 240 oveni på din anbefaling, det er der vist rigeligt plads til :)


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2016 22:16:09
Svar/Indlæg:
833/39
Måske lidt forskel i byggekvalitet/materiale på de forskellige fittings, men ikke noget jeg finder pengene værd. Jeg har selv brugt en del moonson, som er et af de billigere mærker. Jeg har ikke oplevet nogen problemer med dem, tvært imod. Bitspowers fittings drillede lidt med at få spændt hel uden brug af diverse værktøj/ting som let ridser dem.

Slange er dog tit de ekstra kroner værd.

Medmindre du har noget rigtigt voldsomt hardware du skal køle ned, så er alt over 360mm rigeligt.
Men med radiator plads er mere ALTID bedre 😉
Hvad skal du køle?

Farvet væske er altid mere besværligt at arbejde med og rengøre efter og skal skiftes noget oftere end klar væske.
Men det ser skide godt ud.
Specielt Mayhem Pastel og lignende der er ikke gennemsigtige.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 28-11-2016 22:17:48.


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2016 22:54:50
Svar/Indlæg:
184/6
Det er yderst vanedannende :p

Til slanger er 16/10 eller 13/10 at foretrække som også er nævnt.

Ek har de bedste rads pt til variable blæser hastigheder. Kører du med fast blæser hastighed kan det tilpasses på super nørde plan med råd og blæsere.

Det med farve er lidt noget bøvl. Der skal man beslutte sig for en farve hvis man vil have det og så holde fast i det. De fleste er ikke til at skulle ud igen. Alt efter hvilken det er og hvor hårdt det er farvet selvfølgelig. En forholdsvis klar væske med lidt farve fra mayhem er en nem løsning der virker, og som er til at slippe af med igen.

Blæsere er som religion. Har prøvet en del forskellige, er endt i nb eloop som mine foretrukne.

Fittings der er ek gode, men bitspower er absolut de bedste.

Har et sæt industri 6/8 Fittings jeg bruger til mine midlertidige builds. De slår aldrig! Fejl, aldrig utætte osv. Til gengæld er de grimme og med for lille indre diameter.

Vandkøling er en lille videnskab for sig selv.

Med rad er mere altid bedre, men en 360 kan gøre det når det bare er cpu og et gfx. Derover så presser man den lidt efter lyd og køle ønske.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Javajive d. 28-11-2016 22:57:39.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 06:25:39
Svar/Indlæg:
206/31
Jeg tror jeg kigger lidt på moonson og EKs, var også dem jeg fandt prismæssigt fair. selvom de bitspower ser lækre ud 🤡

#6 jamen, jeg har egentlig bestilt et Titan XP, men overvejer godt nok at afspille det med TI kortene lige "rundt om hjørnet".
Derudover så har jeg en 6800k.. Har ikke forsøgt at OC noget endnu da jeg ikke har en GPU.

Desuden synes jeg det er synd at købe et aftermarket 1080 kort for at pille køleren af, og risikere med at ødelægge det, da ideen med at køle GPU opstod pga stock køleren på Titan kortet.

Er det korrekt forstået at eVGA har bedre garanti når man snakker vand køl? Altså ikke forstået på den måde at hvis jeg ved en fejl skære kortet midt over så får jeg bare et nyt. Men ved leak el lign? - synes i øvrigt ikke jeg kan se deres hydro copper serie i deres EU sortiment, det var måske egentlig en glimrende mulighed for en newbie som mig ??

#7 blæsere er jeg selv fan af Noctuas, synes bare de er så hæslige, og vil gerne have et "show-off" build som jeg også selv synes er fedt. men eloops ser rimelig clean ud i deres looks, vil jeg helt klart tage et kig på.

Har en del RGB belysning, bundkort og strips, så tror jeg holder mig til klart vand, og slanger.

Er der et mærke der er mere værd at kigge på end andre når vi snakker slanger, eller er det et religions spørgsmål også? 😎 😀



Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 07:06:53
Svar/Indlæg:
184/6
#8

Evga er bedst mht. Garanti på kort der har været vandblok eftermpnteret på. Har endda set deres hardware reps anbefale på forum at man gør det.

De har ikke lavet hydro Copper til 10xx serien, kun hybrid kort. Har ventet længe på det skulle komme.

Det samarbejde de havde med ek, er blevet overtaget af Msi til 10xx serien. De har seahawk ek x modeller. Har selv 1080 modellen. Og det kører bare og ser ualmindelig godt ud.

Mht. Slanger så er min erfaring at primochills er bedst. Dog er det igen lidt religion.

Monsoon Fittings er i min optik et sted mellem ek og bitspower, har et enkelt sæt tilbage af mine monsoon Fittings. Kvaliteten er rigtig god, og de der bedre ud end ek. Dog er udseende jo altid objektivt.

Har også kørt mest med klart vand, eller en let blå pga køle væsken. Dog er jeg pt. Gået over til en let Grøn med uv effekt fra frozen q da jeg lige har fået et helix res hjem derfra. Det er dog en af de dyre løsninger.

Edit: mht. D5 pumpen, så er vario modellen rigtig fine. Er prøvet, men har i stedet selv skiftet til ek revo x top med pwm. Absolut at foretrække i min bog. Har en profil der styrer den så ydelsen passer til belastningen.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Javajive d. 29-11-2016 07:09:54.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 07:14:01
Svar/Indlæg:
206/31
#9 kan du prøve at linke til den pumpe du mener ?


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 07:15:59
Svar/Indlæg:
184/6
http://www.coolerkit.dk/shop/e...

Den jeg er gået over til.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 07:18:37
Svar/Indlæg:
833/39
Det er ikke så svært at afmontere luftblæser og montere vandblok på grafikkort. Der findes et utal af youtube videoer, hvis du skulle komme i tvivl i løbet af monteringen.
Det skal du ikke være så bange for. 😉

Evga er kendt for god service, men så længe du er lidt påpasselig, så er det svært at ødelægge noget.

Planlæg alt og gennemtjek indkøbtlisten flere gange, man glemmer altid en lille del.

Med slanger har jeg altid foretrukket primochill, men det er lidt ligesom blæsere, et religionsspørgsmål. 😉

Noctua farver er heldigvis ikke kun brun længere.
Jeg valgte at købe deres industriel sorte blæsere og med et hvid cromax sæt. Ser fucking godt ud og så har du blæsere i mange år 😀
Lidt en dyr løsning, men jeg kan slet ikke med støj.

Med 1080ti til januar, så er det måske ventetiden værd.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2016 10:12:16
Svar/Indlæg:
2185/186
Husk når du vælger fittings og "selv er jeg yderst tilfreds med dem fra EK, som jeg har brugt i mange år og som ikke lækker. Men som andre nævner, så er smag og behag jo forskelligt fra person til person" skal du have vinkel på dine fittings, så giver det et bedre flow, at vælger 2x 45 graders fremfor 90 graders.

og kan kun give #12 ret.

Det er meget lige til, at montere vandkøling på grafikkort og det man skal være mest nøjsom med, er at klippe de rigtige isoleringspads ud. De kommer som regel i flere tykkelse og man skal bruge de rigtige tykkelser i forhold til hvilke kondensatorer de skal sidde på, men det er alt sammen grundigt beskrevet i vejledningerne.



Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 13:24:17
Svar/Indlæg:
206/31
EK - Supremacy EVO - Full Nickel
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240mm
EK - RES X3 150
EKWB EK-XTOP Revo D5 PWM - Plexi (incl. pump)
PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT - 13/10mm - Crystal Clear

Også noget klar væske..
Mit spørgsmål er nu, hvor mange fittings skal jeg bruge? Jeg skal bruge nogle der lukker for åbninger på rads osv ikke?
Skal jeg bruge noget specielt for at montere slanger på pumpen?

Jeg venter i første omgang med GFX, det løber alligevel hurtigt op kan jeg se :p


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2016 13:38:22
Svar/Indlæg:
2185/186
Du skal som udgangspunkt bruge to fittings per komponent, så det er i dit tilfælde 8 du skal bruge, når det er uden GFX.
Der burde følge blændepropper med til radiatoren, så du kan lukke alle ind og udgange på nå to.

Pumpen skal bruge den samme type fittings og er også med G1/4 gevind.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 13:41:54
Svar/Indlæg:
206/31
#15 okay, tak.. Hvad hvis jeg gerne vil have en tap til at draine loopet, hvor skal have det henne i loopet? og hvad skal jeg bruge til det?
Så jeg skruer en fitting med g1/4 gevind på pumpen, og smækker slangen derpå?
Fremgår "ind og udgange" af dokumentationen på delene? 🤡

EDIT: Det er Push-On fittings jeg skal bruge, ikke?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Galahat d. 29-11-2016 13:49:39.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2016 13:52:12
Svar/Indlæg:
2185/186
Det mest naturlige sted at tappe, er direkte fra dit reservoir. Jeg bruger selv cylinderudgaven fra EK og der er ekstra udgange, hvor jeg så bare kan fjerne en blændeprop og tappe derfra.


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 13:53:17
Svar/Indlæg:
184/6
De komponenter der er retningsbestemte har altid dokumentation for det. Hvis du vil sætte et design på så skal du have fat i en kugleventil. Der er EKs fine. Og den skal sidde nederst i loopet så vidt muligt.


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 13:55:02
Svar/Indlæg:
184/6
#17

Så vil du aldrig kunne tømme loopet helt for væske. Sætter du tapning nederst kan man puste hele loopet tomt.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 14:00:04
Svar/Indlæg:
206/31
#17 tror jeg holder mig til den version også :)

#19 Okay, så er jeg mere rolig :)
Jeg må opsøge mere hjælp når det en gang skal tømmes, eller jeg skal have skiftet væske.
Ser min indkøbsliste rigtig ud? Mangler der umiddelbart noget?
http://imgur.com/q0JJdVi


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 14:07:40
Svar/Indlæg:
206/31
Er der noget at spare? / noget der bare skal skiftes ud, noget der måske mangler?


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 14:25:30
Svar/Indlæg:
833/39
Det ser ganske fornuftigt ud.
Måske lidt ekstra slange og væske, det er så ærgeligt at betale porto for en ekstra omgang.

Mener det er proshop eller komplett der sælger cromax til dine noctua, så du slipper for de brune kanter.

Husk altid at skylle radiatorer igennem!
Du kan bruge demineraliseret vand til at skylle med.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2016 14:27:21
Svar/Indlæg:
2185/186
#19

Jeg plejer faktisk også at slutte af med, at frakoble slangen som sidder på pumpens udgang og puste det resterende vand ud. Men for ikke at svine for meget, starter jeg på den anden måde :)


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 15:17:43
Svar/Indlæg:
184/6
Hvis det var mig ville jeg købe 3 meter slange og to flasker kølervæske samt 1 demineraliseret vand. Så har du alt du skal bruge for at samle det og komme i gang. Samt råd til lidt spild på både væske og slange uden at skulle vente på flere stumper.

Derudover ville jeg tilføje kuglehanen med det samme.

Kan lige smide dig en sms senere med billede af min sidste løsning på det så det kan tømmes nemt.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 16:10:33
Svar/Indlæg:
206/31
Tusind tak for alle svarene folkens 😲 er super hyped på det her projekt. og en anelse spændt, puha
demineraliseret vand kan jeg vel "nøjes" med at købe hos matas eller i supermarkedet ikke? Hvordan skyller jeg den lige igennem helt præcist? Der skal vel lidt tryk på?

#22 skal ud i proshop imorgen, så det ville være fedt.. Finder dog intet når jeg søger på "cromax" - kan du assistere lidt?


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 16:24:41
Svar/Indlæg:
206/31
#22, jeg fandt dem :) "sav1p"


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2016 16:38:14
Svar/Indlæg:
833/39

#22, jeg fandt dem :) "sav1p"

Galahat skrev d. 29-11-2016 16:24:41


Ja de er helt sexede sådan et par sorte noctua med hvide cromax ;)

Det "billige" vand fra supermarkedet er ganske fint. Sålænge det er demineraliseret vand selvfølelig ;)
Du behøver ikke tryk på for at rense radiator, bare fyld den halvt op og giv den en god rystetur og tøm den. Gentag gerne et par gange og spar ikke på kræfterne når du ryster 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af keld43 d. 29-11-2016 16:42:52.


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2016 22:55:27
Svar/Indlæg:
206/31
Så blev der købt ind! Var forbi supermarkedet og købe vand ved lejlighed..
Jeg påtænker at lave en lille build log, nok mest for min egen skyld eftersom det er mødommen der ryger :) er super hyped, og super taknemmelig for al hjælpen herinde!

Man kan vist rolig sige jeg er solgt so far 🤡


Galahat
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2016 12:45:43
Svar/Indlæg:
206/31
Så blev det samlet langt om længe..

Alt jeg havde planlagt kunne ikke lade sig gøre da jeg fik smidt al HW i kabinettet, så det skulle lige laves om,
Men, det kører nu, og vil kører de næste 24 timer ISH, for testens skyld. holder øje med leaks osv.

Jeg er lidt i tvivl om luft bobler,
I mit res, er der en masse små luft bobler op langs glasset, jeg synes ikke rigtigt at kunne løsne dem ligemeget hvor meget jeg rusker eller smølfesparker.. Er det vigtigt jeg får dem ud?
Nogle tips?


Javajive
 
Overclocker
Tilføjet:
04-12-2016 12:49:51
Svar/Indlæg:
184/6
De Micro Bobler i res og slanger forsvinder af sig selv efter en uge eller to alt efter hvor meget den kører. :)