Cuda vs OpenCL. Nogen fordel ved AMD når gaming ikke er højeste prioritet?

Grafikkort d.  12. november. 2016, skrevet af Omegasteffy
Vist: 1177 gange.

Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2016 17:36:13
Svar/Indlæg:
67/10
Ohøjsa
Jeg har fået foræret en i5 Haswell maskine, 6 GB ram. Alm web/video-visning + lidt programmering vil nok være det primære.

Vil have et dedikeret GFX i så der er mulighed for at lege lidt med GPU programmering.

AMD supportere kun OpenCL
nVidia supportere OpenCL + Cuda

Er der nogen fordele ved AMD/ATi som jeg har overset?
Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-11-2016 18:10:51
Svar/Indlæg:
2045/273
Det skulle måske lige være AMD's Mantle API som der vel også kan programmeres i. 🙂


Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2016 20:25:01
Svar/Indlæg:
67/10
#1, Kunne været et ok bud. I følge WiKi er teknologien dog død i dag afløst af DirectX12 og Vulkan (som begge understøttes af både nVidia og AMD/ATi)


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-11-2016 23:26:17
Svar/Indlæg:
2045/273
#2

Ja ok det var ikke længe den fik lov at leve. 🙂


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
13-11-2016 12:00:56
Svar/Indlæg:
4295/306
Hvis det er fordi du vil lege med programmering og lære det så du har job-muligheder i fremtiden så vil jeg klart anbefale at tage et nvidia kort.

Nvidia blæser frem i øjeblikket inden for Deep Learning, AI analytics osv og der er virkelig spændende job muligheder hvis du er i stand til at programmere CUDA parallel computing.

AMD har vist mere fokus på VR, hvor business analytics skal klares af ZEN og deres andre CPU'er. Nvidia er 100% på deres GPU'er og at de skal ind på server-markedet for analytics, AI og Deep Learning.

Prøv at se nogle af nvidias keynotes fra deres konferencer omkring emnet.


slate_dk
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2016 14:58:50
Svar/Indlæg:
651/11
Et par korte bemærkninger.
- CUDA er NVIDIAs eget påfund (læs: lukket); men pænt udbredt
- OpenCL er det åbne alternativ til CUDA og supporteres af alle?!
- OpenCL afvikles bedre på AMD da det er native implementeret; modsat har NVIDIA valgt at implementere OpenCL ovenpå CUDA (koster performance)


lidt for og imod fra en der arbejder med begge: https://wiki.tiker.net/CudaVsO...

og så var der dette alternativ for at nedbryde monopolet i deep learning området
http://www.amd.com/en-us/press...

I øvrigt er Vulkan baseret på Mantle


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2016 15:32:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#5
man kan sige mget om AMD og ders subpar performance og i mine oejne horrible marketing.

mensom firma give de fandme meget tilbage til public domain og gamming communitiet generelt

- Vulkan har laant meget fra Mantle som AMD firvilige har givet hvor nvidia har hodtl cuda oh physx totala lukket land

- Freesync er royality frit hvor nvidia g-sync kraver licenser

- crossfire var ogsaa aabent for andre chipset i lagntid foer nvidia opgave at lave chips og aabnede for intel chipset


Jeg krydser saa meget fingre for Zen og haaber satme de kan komem op i foertroejen snart. syndes de fortjerner det




Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2016 23:02:11
Svar/Indlæg:
67/10
Tak for svarene.
Det må blive et nVidia (første gang siden TNT2).
Hælder mod et GTX 1050 Ti.

Ville helt klart foretrække at udvikle til noget
Åbent (altså OpenCL), omvendt vil jeg nødigt afskærere mig fra eksisterende CUDA kode/biblioteker. Ja, det måske dobbelt-moralsk.

#4
AI var helt klart én af de ting jeg gerne ville have support for, men måske også tungere lydeffekter/analyse.
Det var nu ikke med bagtanker om relation til job (p.t. semi-embedded programmering).

#5
Fin opsummering. Bekræfter meget godt min formodning.

#6
Er bestemt også tilhænger åbne standarder (og ros til AMD for det)