Ohh NEJ!!! MASKINEN LUGTER BRÆNDT (Håber folk måske kan hjælpe)

Strømforsyning d.  15. oktober. 2016, skrevet af Niel
Vist: 2502 gange.

Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:08:08
Svar/Indlæg:
335/68
Hej derude.

For en lille time side, hørte jeg min computer slukke af sig selv, og 2 sekunder efter sagde det sådan et lille "PUF" og der lugtede af kortslutning. Maskinen havde bare stået for sig selv i en lille time.

I en fart fik jeg revet alle stik ud, og sat maskinen udenfor 🤡 (for nogen lidt underligt, men var lidt panikken :no: ).

Nå tænker jeg, hvad fanden er der galt. Maskinen har kørt fint i lang tid og bliver brugt jævnligt i mange timer, uden problemer. Jeg prøver at lugte mig frem til hvilken komponent det er, som lugter. Umiddelbart er det PSU´en eller grafikkortet.

Jeg vælger at sætte maskinen til igen, og når jeg tilslutter strømmen er der fint lys i dioerne på MOBO(RVE), og i PSU (Corsair hx1000i) så jeg tænker fedt. MOBO lever 🙂.

Jeg prøver at starte den op, men den starter overhovedet ikke den begynder bare at lugte brændt. Der er fortsat lys i dioerne. Jeg skynder mig derfor at frakoble alle kabler igen.

Jeg synes det virker som GTX, så piller det helt ud. Men efter lidt tid, så er lugten ikke der mere. Jeg lugter videre og synes at have identificeret at det er min PSU som lugter.

Hvad gør jeg? Kan det virkelig være PSU´en, når der er lys i mobo, ?

Er der mon nogen i Århus, som kunne hjælpe med en låne PSU eller vil sælge en billigt? og måske grafikkort? (Håber selvfølgelig på, at det ikke er mobo og cpu ☹ )

Jeg har google på nettet, og der lader det til at være PSU. Er der nogen måder man kan teste sin PSU´en uden at tillsutte hardware, så man ikke udsætter dette for skade?

Måske der er nogle computerhajer i Århus, der har lidt ekstra udstyr og som kunne være interesseret i at hjælpe?.

Ser frem til at høre fra jer alle sammen.

Rigtig god lørdag 🤣





Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Niel d. 15-10-2016 14:08:23.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:15:56
Svar/Indlæg:
3799/43
Du kan tænde din psu ved at trække en ledning fra det grønne kabel på dit 24pins stik, til en af de sorte.
Søg efter "short wire psu" med google billeder, hvis at du er usikker.

Prøv at lys ind i din psu med en lommelygte, og prøv at se om du ikke kan finde en kondensator der er gået i stykker.

Edit. Hvis at du ikke har nogen former for reklamationsret, så kan du jo prøve at åbne den.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 15-10-2016 14:18:58.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:17:38
Svar/Indlæg:
335/68
#1, kan man godt bruge en short wire og tænde psuen uden tilslutning af hardware uden at den tager skade?.

På psuen, d er er sådan en knap hvor man kan teste fanen, og den virker fint når jeg sætter strøm til uden hardware. Så lidt strøm er der.. 😕


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:25:02
Svar/Indlæg:
3799/43
Ja sagtens. Når at du short wire en psu, så fortæller du bare at den skal tænde. Det gør ikke noget at der ikke er belastning på, men det kan være en god ide for at belaste den lidt.

Men så nupper man en blæser eller noget andet der kan tåle lidt.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:50:16
Svar/Indlæg:
335/68
Det lader til at være PSU´en..

Jeg fik lavet et setup som dette https://www.youtube.com/watch?... ..

Så snart jeg satte strøm til, så kom "PUF" igen og der var intet der startede. Nu lygter der er nytårsfyrværkeri i hele lejligheden.

Håber ikke der er andet hardware som har taget skade ☹

Der er 7 års garanti på denne PSU, så satser meget på at dette gå under garantien. Tak for dit input ICE-Cool..



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:50:53
Svar/Indlæg:
3799/43
Hvis at den virker, så tag og kig alle stikkene igennem på psu'en. Kig også stikket på dit bundkort, gfx og hdd.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:51:29
Svar/Indlæg:
3799/43
Det var så lidt.


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 14:55:09
Svar/Indlæg:
335/68

Hvis at den virker, så tag og kig alle stikkene igennem på psu'en. Kig også stikket på dit bundkort, gfx og hdd.

ICE-Cool skrev d. 15-10-2016 14:50:53
Den virker ikke ☹. Den er stået af.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-10-2016 16:37:34
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg har for nyligt været igennem det samme med min PSU (en Fractal Design). Der valgte PSU'en bare at kortslutte hele strøm leverancen i lejligheden! Efter flere mislykkede forsøg på skift af sikringer fandt jeg ud af det var computeren, og computeren var helt død.

Jeg fik dog en ny leveret kvit og frit direkte fra Fractal på garantien.

Men ret vildt at en PSU bare sådan kan stå af lige pludselig. Og min var endda en Platinum 1000W af rigtig god kvalitet...


Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 16:45:04
Svar/Indlæg:
335/68
#8 det lyder jo ligesom mit. Dog slap jeg for at alt strømmen i hele lejligheden gik. (Slap du for at andet hardware var beskadiget?).

Jeg har netop også oprettet en sag hos Corsair og for 5 år siden, da jeg havde en aw1200 der var det fornem service jeg fik hos dem. (Så håber at opleve det samme denne gang).

Jeg havde heller ikke forventet at en corsair HW1000I som overhovedet ikke bliver belastet i mit system ville stå af. :no: Blev meget overrasket 😳 .


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2016 17:54:10
Svar/Indlæg:
3661/82
Altsaa at udskifte PSU er jo en symptom behandling. det hjaelper ikke paa lugten.
jeg kan anbefale at stille et finger boel /snapseglass/ shotglass af 3dobbelt salmiak spiritiues ind i kabineet og ellers lukke det er og lade det staa et par timer.

🤣





P.S.
Dette er ikke et reelt anbefalet trick til at fjerne lugt.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 18:21:54
Svar/Indlæg:
1347/11
lige til den video som #4 linker til fra youtube, det er da totalt uansvarligt at bruge en papirklips, hvis man rører den eller den ligger på et ledende materiale, så laver den det vildeste "bang" man har set, og hvis man rører den så får man et ordentligt rap over fingerne. Brug noget installations kabel med beskyttelse på.


Peden666
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2016 20:01:46
Svar/Indlæg:
25/0
Det samme skete for mig sidste uge med en PSU fra Enermax. Gudskelov ingen skade på andre dele!


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2016 21:06:04
Svar/Indlæg:
3385/80
#11 Nej.. det er det "vildeste" crap at fyre af. Pin 4 er en sense pin, uden nogen nævneværdig spænding på. De sorte er stel. Så nej, ingen gnister og ingen stød.

Slet ikke da den højeste spænding ud af PSU'en er 12V - der skal langt mere til at give stød.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2016 22:24:55
Svar/Indlæg:
3661/82
#11
Du har godt nok meget at sige om ting du ikke har meget erfaring med.

Jeg har brugt papirclips paa hundredvis af psu'er de er sgisme ikke meget stroem der.

jeg har endog holdt en paa palds fra den anden side af ATX stikket for at kunne holde en PC koerende pga bundkortes tand/sluk funktionen var defekt.


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2016 12:38:05
Svar/Indlæg:
419/47
#9 Det er hellere ikke smart at lade PSU'er ikke være belastet.
Det er bedre at være tæt på PSU'ens maks end at være længere fra.

Det samme gælder for generatorer, motorer osv. der slides mindst og virkningsgraden er størst ved en ca. 80% last.


#16
Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2016 14:01:34
Svar/Indlæg:
335/68

#9 Det er hellere ikke smart at lade PSU'er ikke være belastet.
Det er bedre at være tæt på PSU'ens maks end at være længere fra.

Det samme gælder for generatorer, motorer osv. der slides mindst og virkningsgraden er størst ved en ca. 80% last.

Vichy skrev d. 16-10-2016 12:38:05
forstår ikke din hentydning.. eller ved ikke om du tager tingene meget bogstavligt.. 🤡 Den er jo belastet, men er masser at give af. Det var det jeg mente. Der er jo et RVE,X5960,32DDR4GB,10606GGTX,Samt 4 fans. Men jeg mener bare, jeg overclocker det ikke eller har sli setup etc. hvilket sådan en psu burde kunne håndtere. 😲


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
17-10-2016 00:55:40
Svar/Indlæg:
419/47
#16 Ja den er belastet, men det er ikke sundt at den ikke er "nok" belastet. :)


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2016 07:53:41
Svar/Indlæg:
3385/80
#17 Nej.. igen noget værre p*s. Du skal 10+ år tilbage før en forbrugerstrømforsyning ville have problemer med ingen last.

Faktisk vil strømforsyningen som ofte holde længere, da lavere belastning betyder lavere intern temperatur i elektrolytkondensatorerne som igen betyder længere levetid.


momberg
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2016 21:22:35
Svar/Indlæg:
387/40
Og så fandt vi ud af at #11 intet ved om el.

Der kan højst komme 12v igennem ledningerne på en PSU, og 12v er ikke nok til at komme igennem huden, da den har en høj elektrisk modstand. Eller den kan godt gå igennem, men ikke i samme styrke som man kender fra stikkontakter. Desuden er der heller ingen strøm i den pin, for det er der ikke behov for, for at aktivere den sense pin.


Corsair
 
Overclocker
Tilføjet:
24-10-2016 01:30:43
Svar/Indlæg:
154/4

Hej derude.

For en lille time side, hørte jeg min computer slukke af sig selv, og 2 sekunder efter sagde det sådan et lille "PUF" og der lugtede af kortslutning. Maskinen havde bare stået for sig selv i en lille time.

I en fart fik jeg revet alle stik ud, og sat maskinen udenfor 🤡 (for nogen lidt underligt, men var lidt panikken ).

Nå tænker jeg, hvad fanden er der galt. Maskinen har kørt fint i lang tid og bliver brugt jævnligt i mange timer, uden problemer. Jeg prøver at lugte mig frem til hvilken komponent det er, som lugter. Umiddelbart er det PSU´en eller grafikkortet.

Jeg vælger at sætte maskinen til igen, og når jeg tilslutter strømmen er der fint lys i dioerne på MOBO(RVE), og i PSU (Corsair hx1000i) så jeg tænker fedt. MOBO lever 🙂.

Jeg prøver at starte den op, men den starter overhovedet ikke den begynder bare at lugte brændt. Der er fortsat lys i dioerne. Jeg skynder mig derfor at frakoble alle kabler igen.

Jeg synes det virker som GTX, så piller det helt ud. Men efter lidt tid, så er lugten ikke der mere. Jeg lugter videre og synes at have identificeret at det er min PSU som lugter.

Hvad gør jeg? Kan det virkelig være PSU´en, når der er lys i mobo, ?

Er der mon nogen i Århus, som kunne hjælpe med en låne PSU eller vil sælge en billigt? og måske grafikkort? (Håber selvfølgelig på, at det ikke er mobo og cpu ☹ )

Jeg har google på nettet, og der lader det til at være PSU. Er der nogen måder man kan teste sin PSU´en uden at tillsutte hardware, så man ikke udsætter dette for skade?

Måske der er nogle computerhajer i Århus, der har lidt ekstra udstyr og som kunne være interesseret i at hjælpe?.

Ser frem til at høre fra jer alle sammen.

Rigtig god lørdag 🤣



Niel skrev d. 15-10-2016 14:08:08


Hejdär!

Jag kan hjälpa dig att byta ut din PSU ifall det är den som det är fel på. Hör av dig om du vill ha hjälp. :)

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan


#21
Niel
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2016 07:57:52
Svar/Indlæg:
335/68
#20 har skrevet pm til dig. 🙂