Finde fejl på bærbar

Diverse d.  06. oktober. 2016, skrevet af DJ Alban
Vist: 992 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 19:28:57
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg har fået til opgave at kigge på en bærbar.
Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige finder fejlen på den.

Da jeg fik den viste den sort skærm under load af windows 8.
Jeg har så formateret den og lavet en ny installation. og var egentlig i den tro at den funkede igen.

Men efter at ha siddet lidt med den, har den nu fejlet igen.
Det startede med den blev ved med at søge på en internet side. 10sek efter, så frøs musen. Efter genstart er jeg tilbage ved det oprindelige problem. Den viser sort skærm under load af windows...

Hvordan griber jeg dette nemmest an? jeg mistænker selv rammene for at lave fejl, men omvendt vil den ikke boote mere, så måske det i virkeligheden er harddisken istedet..!
men hvad bruger i til at fejlfinde?
voluptas
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2016 19:46:49
Svar/Indlæg:
91/33
Ja som du selv er inde på ram, men de kan ikke fryse pcen

men det kan hden og det kan gammelt køle past

jeg ville sætte en anden hd i og skifte køle pastaen og ellers gøre den ren.


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2016 20:03:01
Svar/Indlæg:
157/0
Hent memtest86+ - bootbar fra enten usb/cd .. det udelukker dine ram. og ramfejl KAN godt fryse maskinen - tilfældige programmer crasher og ender i BSOD eller blot frossen maskine ..
http://www.memtest86.com/

Hvis din HDD var synderen - hvilket den også kan være - ville den fryse når den ramte bad block og så være tilbage 5-10 sekunder efter for blot at fryse igen .. o.s.v. o.s.v.. Her vil jeg foreslå seagate diagnostics som er min foretrukne ..
http://www.seagate.com/gb/en/s...

Derudover kan kølepasta være godt at skifte - men start da med at teste temps med hwmonitor
http://www.cpuid.com/softwares...
er de pæne nok - så sæt en prime64 igang
http://files.extremeoverclocki...

Er temps pæne uden at stresse maskinen er det måske godt nok at skifte kølepasta - men det er ikke synderen du leder efter ..

Gives it mening? .. 🙂

/Kim


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 21:45:28
Svar/Indlæg:
1881/22
Hvis du er heldig nok til at det er en Dell, kan du kører ePSA. (fn + power fra off-tilstand).

Ellers vil jeg give dig ret i at RAM er en oplagt mistænkt.

Du siger den ikke vil boote. -gælder det også fra en bootable USB?

Kan du se HDD/SSD fra BIOS?

Står boot option så til UEFI eller Legacy i BIOS? (Den kan have gået i fail safe mode, da den chrashede).

Gør den overhovedet POST færdig, så det egentlig er en 'no post' og ikke en 'no boot'?

Hvis den ikke gør POST færdig, eller det ikke hjælper med bootable USB, kan du prøve med at pille en ram-klods ud, (hvis du er så heldig at maskinen har to), og teste på den måde.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 06-10-2016 21:46:06.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 22:02:22
Svar/Indlæg:
1431/233
Det er en HP.

Den er nu startet igen efter et par reeboot.
Der er ingen post screen.. den er sort indtil der kommer et load billed fra windows.

Jeg prøver lige memtest.

Hvad er forskellen på UEFI og Legacy? mener den står på legacy, men skal nok se.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af DJ Alban d. 06-10-2016 22:06:24.


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2016 22:08:01
Svar/Indlæg:
1881/22
Der er en her som forklarer det bedre end jeg kan:
http://www.tomshardware.co.uk/...

Kort sagt, vil den ikke boote hvis win er installeret i UEFI mode, og den nu er skiftet til Legacy.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 06-10-2016 22:08:14.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2016 02:34:00
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
Sluder. defekt ram kan sagtens fryse PC'en

#2
+1
memtest86 + hdd producent test vaerktoej er vejen frem


#4
starte eller boote. det lyder som om du blander de to ting sammen

Hvis du har kunne reboot din pc har den altid kunne starte. Du kan ikke reboot en pc der ikke startet.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2016 11:59:52
Svar/Indlæg:
1431/233
6#

Den kører lige nu memtest og har gjort det hele natten.

4# den kan boote hver gang... men kom bare ikke videre efter boot.. Det gør den så nu.


Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2016 12:07:45
Svar/Indlæg:
157/0
#6 Sven Bent, enig om at hdd producents diag værktøj er #1 .. Men for at generalisere så er seagate's seatools det eneste jeg har fundet som både tester deres egne og andres diske ligeledes. Den har extended test på deres egne, men kører SMART test, quick test samt surface test på alle andre også. Så tester man mange hver dag og ikke gider skifte mellem dem er den min foretrukne. 🙂 🙂...

#0/#7 hvis du har den til at boote igen - og maskinen er indstillet til UEFI så er licenskode m.m. gemt i bios/uefi. Så henter du bare Windows10 installations værktøj fra anden maskine og laver bootbar USB nøgle og du er nyinstalleret. 🙂 Hvis der ikke viser sig fejl på andet hardware ..


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2016 11:10:19
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg ville så installere windows igen på maskinen. (Windows 7 pro.)

Jeg lavede en bootable usb, hvor jeg så valgte at slette alt gammelt på den.
Den kørte lidt og meldte så blå skærm under installationen.
Jeg har nu lavet en ny bootable usb med ny installation for at udelukke en defekt usbdisk som mulighed.
Nu går den så bare i stå inden jeg får lov at installere noget.
Alstå den starter rigtig nok installationen op, men kommer ikke rigtig videre. Den står bare med musen jeg kan bevæge og sort skærm.

Jeg har så prøvet med min windows 7 premium dvd, men der går den i stå samme sted. Sort skærm en mus jeg kan bevæge og ikke mere.

HP PC Hardware Diagnistic UEFI siger:
SMART Check : PASSED
SHORT DST : FAILED

Jeg ville så skifte ssd for at teste det, men da HP åbernbart er lavet så "smart" at hele maskinen skal splittes af, så gider jeg ikke bøvle med det.

Men kan SSD/HHD være årsagen til den ikke gider starte installationen nu? forstår ikke rigtig hvad den test egentlig betyder.


Installationen der går i stå ser sådan ud:



Bios er sat således op. og vil kun starte under "legacy"





Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af DJ Alban d. 18-10-2016 11:13:20.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
18-10-2016 12:31:29
Svar/Indlæg:
355/1
Lyder lidt som når en ssd slukker.
En ny disk vil meget sandsynligt ordne problemet.

Er det en ssd kan den muligvis også ordnes med et hard reset.
Det gøres ved at give den strøm uden et data kabel i ca 30 min og så slukke og sætte den i computeren igen.
Nogle gange virker det, andre gange ikke, men er gratis at prøve.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
18-10-2016 15:30:46
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg hælder mest til disken pga den DST (Drive-self-test) og at den hænger det hele ved install, da det kunne tyde på PCB på disken er stået af eller lign der gør den ustabil, SMART siger ok jo ifl HP Tool´et og der skrives intet til disken før senere i install, så den burde sådan set ikke hænge installeren allerede der.

Et andet bud kunne være chipsættet/Sata-kontroller er ved at crappe ud, jeg har oplevet flere brugte bærbare hvor chipsæt er blevet for ustabilt til at bære IOPS fra en SSD og der derfor opstår fejl.

På en enkelt bærbar blev Sata-kontrolleren direkte ubrugelig efter jeg smed en SSD i den, Sata-kontrolleren kunne bagefter ikke engang bære ydelsen fra en alm HDD xD


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2016 22:08:19
Svar/Indlæg:
1431/233
Harddrive test.



Så budet vil være en ny ssd.. Som måske kan løse problemet... Det er vist op af

bakke som man siger for en ældre HP.. 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DJ Alban d. 18-10-2016 22:10:37.